• Fri 23 Jul 2021 13:18
    795631 visningar
    8602 svar
    +4
    8602
    795631

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Fri 7 Oct 2022 09:19

    Förvirrad! 
    jag hade bim igår enligt min app. 
    fick en brun/rosa flygning i onsdags och tänkte då att det var kört! 
    men mensen har inte kommit igång utan bara nån enstaka färgad flyttning på två dagar. inte normalt för att vara mig! 
    har även haft molvärk i flera dagar. 
    imorse tog jag ett test och det visar ett svaagt streck. 
    kan det vara nidblödning eller är det helt enkelt ett spökstreck. 


    vad tror ni? 

  • Fri 7 Oct 2022 09:49

    Åh Rewner stort stort grattis!!! Vilken lycka! Så glad för din skull <3

  • Fri 7 Oct 2022 10:39

    Har äntligen fått bekräftad ägglossning. Cd31. Längsta cyklusen någonsin. Kommer få mens kring cd 42... Hoppas nästa månad blir bättre. 

  • Fri 7 Oct 2022 13:55

    Stort grattis Rewner!! Vilket fint streck! :D Jag är så glad för din skull och lättad för min skull att det gått för flera i gruppen nu som bara har en äggledare :). 

  • Fri 7 Oct 2022 13:59


     


    Här är min tempkurva. Jag ägglossade sannolikt på CD 17 då andra positiva dagen med äl test var. Inställningarna är tolkning på tempkurvan och därför är det missvisande. Min klocka sa att jag ägglossade 1/10, i lördags när jag skulle haft den egentligen enligt tempen. Jag förstår inte att man har en stegring innan ägglossningstestet är positiv. Har aldrig varit med om detta tidigare. 


     

  • Fri 7 Oct 2022 14:01

    Vad skönt att du ägglossade äntligen Dalarna. Fin stegring har du iaf. Jag ser att ni hade sex fem dagar innan, det är väl övre gränsen för överlevnad på spermierna, så om det är några riktigt starka simmare är hoppet inte helt ute. 

  • Fri 7 Oct 2022 15:02

    Åh vad underbart Rewner, stort stort grattis!! Gjorde du något särskilt denna månaden? Har du haft några symtom förutom molvärken du kände? Så nyfiken på allt <3

    Vad skönt att ägglossningen bekräftades nu Dalarna! Men tråkigt att den blev rekordsen, vet ju tyvärr allt för väl hur det känns :( håller tummarna för att nästa blir normal igen om du inte plussar!

    Vickan, ja det stämmer att jag ägglossade på CD25 den här gången, har oregelbunden cykel och väldigt sen ägglossning (allt från CD25 till CD59 har förekommit det senaste året) så har förmodligen PCO/PCOS. Är det kanske i en sådan tråd jag har sett dig innan?

    Fyrklöverns, vad skönt att du också fick ägglossningen bekräftad. Jag brukar inte få tempstegring innan ägglossningen, men kanske någon annan som känner igen det?

  • Fri 7 Oct 2022 15:38

    Dalarna: Skönt att ägglossningen bekräftades, men visst blir man frustrerad, minst sagt, när cykeln ska hålla på och bråka. Som Fyrklöverns sa kan ju simmarna överleva fem dagar om man har tur, så än är det inte kört även om jag förstår att du laddar om inför nästa försök.

    Gimmethe: Jag har tyvärr inget bra svar och förstår verkligen att du undrar vad som händer i kroppen nu. Men om mensen inte har kommit och du ser ett svagt streck på testet så finns det ju absolut hopp! Vad spännande :) 

    Fyrklöverns: Det är ju supersvårt med tempen tycker jag. Jag har tempat till och från i över två års tid och har en hyfsat regelbunden cykel men tempen stämmer inte alltid överens med när BIM faktiskt blivit. Att den stegrat någon gång och sedan gått ner igen för att ägglossa har hänt mig, och jag tänker att tempen kan vara missvisande ibland pga att man tempat en annan tid, för varmt/kallt i rummet, inte sovit lika länge eller sammanhängande, man har druckit alkohol eller något annat som händer i kroppen som inte beror på ägglossning. Din kurva är som sagt lite svår att tolka, men jag hade tänkt som du och gått på när ÄL-testen var positiva.

    LJM91: Jag förstår, men då är CD25 ganska tidigt och bra då tänker jag? :) Jämfört med dina längre cykler? Håller tummarna att det här ska vara sista cykeln du behöver tempa och ta ägglossningstester och allt. Jag hittade namnet nu på tråden vi båda är med i (den som är jättefin men inaktiv nu eftersom de flesta som sagt fått sina plus och bebisar där nu) och det är Vi som försökt en längre tid - första barnet.

  • Fri 7 Oct 2022 15:53

    Apropå temp, den här månaden har min sett ut så här och jag fattar ingenting, börjar tappa hoppet att jag ens haft ägglossning. Jag brukar ha ÄL kring CD13 eller CD14 vilket den här månaden hade varit 1-2 oktober, men det var bara den 30/9 jag kände av lite symptom (fertilt sekret och lite värk) och enligt tempen har  ÄL inte bekräftats men markeringen för förutspådd ÄL flyttades idag från 2/10 till 4/10 (CD 16). Jag har dock svårt att tro att jag hade ÄL den 4/10 då tempen är för låg fortfarande och jag har inte haft något fertilt sekret sedan 30/9 (CD12). Så frustrerande när kroppen hittar på nya saker och min gissning är att jag inte haft ÄL ännu så det kanske blir en ovanligt lång cykel för mig denna gång.

    Diagrammet i min app visar inte cykeldagar utan själva datumen längst ner, så ni vet. Tycker kurvan är ungefär lika svajig som mitt hopp och humör just nu Tungan ute

    Passar på att önska er alla en riktigt fin helg och kom ihåg att ni är riktiga kämpar, så fantastiska! 

     

  • Fri 7 Oct 2022 16:10

    Vickan, ja CD25 är det tidigaste jag har ägglossat på hela detta året så det är absolut en förbättring. Sen räknas det nog fortfarande som sen ägglossning, så hoppas på ännu tidigare nästa månad. Har tagit min första kur letrozol denna månaden och kommer ta dubbel dos nästa.

    Hur hög brukar din temp vara efter ägglossning? Jag tycker det ser ut som att du kan ha ägglossat den 30e eller 1a, dippen den 3e kan vara en fallback rise (vet inte om det finns en svensk term..) då progesteronet blir tillbakaknuffat av östrogenet sådär precis efter ägglossningen vilket skapar en dipp i tempen. Därefter har ju din temp varit något högre än de tidigare. Vad är det för app du använder?

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?