• Anonym (Kämpar varje dag)

    Är min sambo narcissist?

    Kristi Brud
    Jag sitter och läser en bok om Knutbysekten och min sambo frågar vad den handlar om. "Den handlar om de övergrepp som församlingsmedlemmarna utsattes för av Åsa Waldau. Hon skulle leva ett liv med lyx och uppassning medans andra blev misshandlade och fick inte leva normala liv." Svaret jag får är "Det låter ganska bra! Jag skulle vilja vara Kristi Brud". Nästföljande dag går vi förbi en kyrka när min sambo spontant utbrister "Här skulle jag vilja krönas till Kristi Brud". 

    Bakgrund
    För drygt 2 år sedan träffade jag en väldigt charmig, rolig och pratsam tjej. Första tiden var fantastiskt bra. Vi flyttade ihop tidigt och det funkade väldigt bra i början. Efter en tid kom det fram att hon hade en depression. Förhållandet blev gradvis väldigt stormigt. Mycket beroende på hennes problem och min oförmåga att hantera dom problemen. Jag försökte vara lojal och stötta henne genom depressionen men det var en jobbig tid. 
    Det tar slut
    En dag gör hon slut med mig. Jag var inte speciellt ledsen utan var snarare lättad eftersom jag hela tiden kände att jag inte ville svika henne bara för att hon var sjuk. Det går ett antal månader och hon hör av sig. Hon vill ha en chans till. Jag förklarar att det får vara under vissa villkor och vi är överens om allt det jag säger. Hennes hälsa verkar också bättre efter ett antal livsstilsförändringar. Hon intygar också att hon numera mår bra.
    Vi flyttar ihop igen
    Hon vill flytta in i min nya lägenhet. Jag är skeptisk men hon verkar må bra. Och jag säger att det får vara på prov. Allt går ganska bra under den här mellanperioden där vi är särbos. Men första dagen efter inflyttningen brakar helvetet loss med ett bombardemang av klagomål och missnöjen riktade mot mig och även boendet.
    Vad gör jag nu
    Jag har insett att det är något mer som är fel med henne än depression. Vad vet jag inte, men längre ner skriver jag hur det är. Jag vill ha ut henne ur mitt boende. Men här har hon precis gjort en stor flytt och jag ber henne flytta efter några månader. Vet faktiskt inte hur jag ska sköta detta på ett snyggt sätt och samtidigt behålla min mentala hälsa. Jag är oerhört besviken på mig själv eftersom jag var så godtrogen. 

    Hur är det idag
    Jag står emot rätt bra. Men det är ett bombardemang varje dag av det som står nedan. Ibland orkar man bara inte bråka för att det suger så mycket energi. Men jag är tvungen att stå upp för mig själv. Samtidigt känns det som hon älskar dramat och drivs av det. Hon blir inte trött av det men det blir jag.

    ÄR DETTA EN NARCISSIST?

    Gaslightning
    "Du blandar ihop saker", "Du minns du inte vad du sagt", "Jag borde spela in sånt du har sagt". Jag får hela tiden kriga för att påpeka att jag inte sagt saker. En dag påstod hon att jag skulle renovera min egen lägenhet och sedan belåna på värdestegringen för att hon skulle kunna lösa sina lån. Hon repeterar hela tiden att jag har sagt att jag köpt bostadsrätten till oss båda trots att jag inte ens var ihop med henne när jag köpte den eller hade någon kommunikation med henne. 

    Triangulering
    Min sambo säger ofta något "dåligt" om mig till en tredje person i sällskapet när jag är närvarande och som det verkar även när jag inte är närvarande. "Det där fattar han inte hur han ska göra. Kan inte du komma hit och fixa det istället". Ibland har jag behövt förklara för den andra personen att saker som min sambo sagt inte är sanna. Om saker jag skulle ha sagt eller skulle ha gjort. Jag har även behövt försvara mig för att inte framstå som en idiot. 

    Utbrott
    En rätt lugn fundering från mig urartar nästan alltid. Rösten höjs direkt i samtalet när jag frågar om vi kan göra en grej tillsammans som kanske kräver lite arbete. Det krävs nästan ingenting för att trigga igång de här utbrotten. Det kan också vara någon liten grej i vardagen som plötsligt leder till ett utbrott.

    Den eviga tråden
    Hon har ibland ett ämne som hon vill ta upp med mig. Nästan alltid är det ett klagomål riktat mot mig. Jag svarar lugnt "Det är viktigt att vi lär oss att samarbeta". Då plötsligt tar hon upp ett annat ämne, dvs en annan sak där jag har gjort fel. Jag svarar lugnt på det också. Då kommer nästa och nästa sak tills jag till slut fullständigt tappar tålamodet. Det jag får höra sen är att jag har betett mig illa. 

    Alltid ett offer
    Jag har hört min sambo berätta en hel del historier för vänner där hon alltid framställs som offret. Det gäller inte bara mig utan även i relationer med andra. Jag vet ibland bakgrunden och den verkliga historien. Jag vet att hon har gjort något dumt och någon har reagerat på det. Själva berättelsen är sann men hon utelämnar saker som hon har gjort och sagt. Till exempel när det blev bråk med en granne. 
    Försöker alltid få mig att passa upp henne
    Hon försöker smita alla vardagssysslor i hemmet. När jag ställer någon form av krav leder det till utbrott och konflikter. Trots att jag gör mängder av saker får jag höra att jag gör för lite och borde ta min semester eller lunch till det.

    Ständiga försök att nedvärdera
    Jag vill ha ut henne ur mitt liv och detta är väl anledningen till att jag inte har dåligt samvete för det. Det är nedlåtande och kränkande kommentarer både när vi är själva och med andra. Jag svarar naturligtvis emot. Och säger att hon ska lägga av. Jag försöker att inte ge igen utan säger väl mer "Nu får du skärpa dig".  Ibland känns det som ett maktspel som när min familj var här på grill och hon hela tiden sitter och säger saker som: "Kan du fixa det till Anton. Du kanske skulle kunna resa dig upp för din pappa".

    Som jag ser detta är det något annat utöver en depression. Om det är någon form av personlighetsstörning som borderline, narcissism och psykopati är jag övertygad om att jag kommer få ett helvete om jag inte sköter detta på ett smart sätt. 
  • Svar på tråden Är min sambo narcissist?
  • Anonym (pppp)

    TS, spela in när ni har olika samtal, vore bra om du kan göra. Om du talar om att det är slut, hon flyttade in på prov, det funkar inte, hon måste ut, så kommer hon så klart reagera på det. Bra då att ha allt inspelat. Kanske att du ska be någon du litar på att vara med när du tar detta snack? 

  • Anonym (Allt är inte en diagnos)

    Och se till att byta pinkod till din telefon samt nytt lösen till din dator och dina sociala media! Då kan du lägga inspelningarna på datorn också som backup, gärna till en molntjänst. Ha allt låst!

  • Ordinär Man

    Vad är problemet? Kasta ut henne.

    Jo, jag förstår att det är ett problem att kasta ut henne. Men det lär inte vara lättare i morgon.

  • isterband
    Anonym (Kämpar varje dag) skrev 2021-08-04 20:55:59 följande:

    Hej, Isterband!
    Tack för omtanken.


    Jag blir helt trött och sorgsen av att läsa det som du skriver. 


     


    Jag har alltid tänkt att det finns hopp om människor och att om man väl har ett bra samtal kan man bygga en bra relation. Tyvärr når vi aldrig de samtalen. Vi har mängder med trevliga stunder blandat med fullständigt krig.


    Som du skriver så finns ingen självinsikt. Har aldrig hört henne säga förlåt eller be om ursäkt. När hon betedde sig oerhört illa mot grannen var grannen gnällig när han sa ifrån. 


    Häromdagen fick jag inte sova i vår säng eftersom hon hade köpt den. Jag fick inte heller titta på vår TV eftersom hon hade köpt den. Det är rena galenskapen och det verkar inte som några ord eller försök från min sida kan stoppa det. Tro mig, jag har verkligen försökt resonera i lugn och ro. Att samarbeta. Att hitta lösningar.


    Tack för tipset om att meddela arbetsgivaren. Jag ska prata med min chef efter semestern. Ska försöka fasa ut det hela. 


    Jag blir så ledsen att höra det du beskriver. På riktigt. Det känns ändå som du på något vis tar det lite lugnt i denna situation och såklart det finns bra stunder. Det finns alltid bra stunder. Hade det bara funnits skit hade man aldrig fastnat för en sån här person. Säkert utseende också. Och jag vet det är en lättnad att sitta på ett sånt här forum och skriva om sitt liv till okända människor för att gå vidare till sitt liv men du behöver på riktigt göra nåt åt den här situationen...


    Det är psykisk missbandel det du står ut med. Du behöver bli av med henne.


    Jag skrev om din arbetsgivare därför att du sa du bodde i en liten stad och skit samma vad hon lyckas lura i andra men ditt jobb är ändå viktigt och det du har som är ditt och är situationen så allvarlig som den är så måste du nog tyvärr förbereda dig på att hon kan ställa till med allt möjligt. Därför är det nog bra om du kan förvarna lite så du inte förlorar nån inkomst elr så. Kram.

  • isterband
    Anonym (Kämpar varje dag) skrev 2021-08-04 20:55:59 följande:

    Hej, Isterband!
    Tack för omtanken.


    Jag blir helt trött och sorgsen av att läsa det som du skriver. 


     


    Jag har alltid tänkt att det finns hopp om människor och att om man väl har ett bra samtal kan man bygga en bra relation. Tyvärr når vi aldrig de samtalen. Vi har mängder med trevliga stunder blandat med fullständigt krig.


    Som du skriver så finns ingen självinsikt. Har aldrig hört henne säga förlåt eller be om ursäkt. När hon betedde sig oerhört illa mot grannen var grannen gnällig när han sa ifrån. 


    Häromdagen fick jag inte sova i vår säng eftersom hon hade köpt den. Jag fick inte heller titta på vår TV eftersom hon hade köpt den. Det är rena galenskapen och det verkar inte som några ord eller försök från min sida kan stoppa det. Tro mig, jag har verkligen försökt resonera i lugn och ro. Att samarbeta. Att hitta lösningar.


    Tack för tipset om att meddela arbetsgivaren. Jag ska prata med min chef efter semestern. Ska försöka fasa ut det hela. 


    En sak till jag tänkte på: Se till att radera historik på din dator/ mobil så hon inte snokar och får reda på eventuella planer eller att hon upptäcker att du ventilerar på såna här forum....
  • FannyN

    Hej igen vad bra svar du fått.
    Jag har som du säkert förstått gått igenom det här själv. Med fyra barn och nio hästar. Det var också en liten stad och vi bodde i en liten by på landet utanför där vi umgicks frekvent. Han ljög ihop de mest sjuka historier och stal mina vänner. Bara hoppade på mitt hästintresse och engagerade sig i föreningar och blev liksom totalt besatt av att ta över mitt liv. Pratade skit om mig med alla. Misshandlade mig ekonomiskt och kidnappade det enda barnet som inte var hans. Och massor mera.
    Jag hade inte rett ut det utan advokat eller så hade det tagit mera tid. Men det blev tvångsförsäljning och både kronofogden och polisen var inblandade. Polisen på uppdrag av kronofogden. En dagnär jag bakade lussekatter i godan ro med barn etc kom polisen och socialen. Jag fattade ingenting det hade varit lugnt ett tag. Jaja jag blev satt i bilen och de sa att något inte stämde efter nån mil. Jag menar jag är nykter drogfri och berättade att jag jobbade som nattsjuksköterska på barnkliniken men var ledig ett par dagar. De berättade då att exet ringt och varit hysterisk för att jag skulle ta mitt liv. Jag gav då polisen min mobil och han läste hans sms. Ringde för att kolla numret tom. Det var ju noveller som antingen var förlåt förlåt jag älskar dig utan dig är livet slut. Ge mig en ny chans tänk på vad vi har..... eller. Jag ska döda din jävla hora du ska brinna i helvetet. Jaja det slutade med att han fick gå till polisen och jag köpte ny mobil för den behöll de.
    skitpratet var det ju. En gång när jag kom till stallet frågade de var jag jobbade numera. Ja typ samma som de senaste 10 åren sa jag. Alla var helt förvirrade. Han hade ljugit ihop storys om mig så det var helt oförenligt för dem att vara sjuksköterska. Hela sanningen kom fram till alla efter några år. När jag berättat mitt till några och de såg att jag var i en stabil relation. Fick ett vd jobb och lämnade vården men var kvar om det blev katastrof på sjukhuset och så att jag inte skulle glömma vården som är rätt teknisk. Han blev utslängd på gatan handgripligen av sin nästa sambos pensionerade föräldrar för han slog henne och tog även hennes pengar. Han är utskämd idag och jag får leva med att människor i flera år trodde jag var missbrukare lat otrogen elak dålig mamma sexgalen och psykiskt sjuk djurplågare som blivit sexuellt utnyttjad och avskedad. 


    det jag vill säga att sanningen kommer fram. Ta det skriftligt. Vittnen är en resurs. De här personerna verkar ju friska vid tex fikabesök.

    Kram och lycka till.

  • Anonym (Klar)

    Hej! Blir så ledsen av att läsa din TS och svaren i tråden. Känner så igen mig i det du beskriver.

    Jag var gift med en man som inte har några diagnoser, men som säkerligen är narcissist vilket har kommit fram i mina samtal med psykolog. Det absolut värsta är att allt vänds mot en och att ens egna tankar blir påverkade och till slut vet man inte själv vad man tror eller tänker. Jag själv är en stark personlighet med skinn på näsan, jag är högutbildad och har ett stort socialt nätverk men blev efter ett antal år helt nedbruten. Låt det inte gå så långt!

    Min man och jag bodde lyckligtvis i en hyresrätt som jag helt sonika bara lämnade, med allt lösöre i. Tog bara mina kläder med mig vid flytten. Då hade jag ändå stått för det mesta som vi ägde, men det var för att behålla det lilla mentala friska jag hade kvar. Sedan dröjde det nästan ett helt år av trakasserier innan jag äntligen blev av med honom ur mitt liv, advokater inblandade dock aldrig polis. Precis som i din situation så pratade han extrem skit om mig till alla våra vänner så de är borta nu. Han hittade på saker som att jag hade gjort abort och ljugit om det osv. Jag är säkerligen hatobjektet nummer ett, men det var så värt det till slut.

    Nu bor jag med världens snällaste och trevligaste man och vi har två barn tillsammans, så efter många om och men så blev livet riktigt bra, och det kan det bli för dig också om du bara tar tag i detta. För mig tog det ett år av förberedelser innan jag slutligen kunde flytta och sen ett år av bearbetning innan jag kunde börja leva igen. Ta det i din takt, men sätt igång direkt så att inte fler år går förlorade.

    Hoppas att du finner styrka och mod till detta.

  • Anonym (Kämpar varje dag)
    Anonym (Narcoffer) skrev 2021-08-04 21:57:58 följande:

    Jag var gift med en man av den sorten. Några råd:

    Fixa din mobil, så du har Röstinspelning framme direkt när du slår på mobilen. Spela in era diskussioner. Fullt lagligt att spela in ett samtal du själv är med i. Sedan sparar du inspelningarna någonstans bra till. En vacker dag kanske du behöver dem. om hon anmäler dig för något.

    Kolla alla papper så de är i ordning. Kontraktet på lägenheten och sådant. Ni har inte bott i hop så länge, så allt ditt är fortfarande bara ditt.

    Som någon skrev; göm allt personligt som du är riktigt rädd om.

    Hört talas om Grey Rock? Mycket effektivt för att överleva medan man fortfarande måste bo tillsammans. Föreställ dig att du är en tråkig grå sten och bete dig därefter! Frågar hon något svarar du bara på exakt det hon frågar utan att lägga till något extra. Berätta inget personligt och egentligen ingenting alls. Svara på tilltal men påbörja inte själv ett samtal. Har du lagat middag, så kan du säga "Maten är klar" och inget mer. Sätt dig och ät utan att bekymra dig om vad hon gör. Duka bort efter dig och låt henne ansvara för sitt.

    Hon kommer att snacka skit om dig. När du hör något hon sagt, så försvara dig inte. Tala inte om att hon är en galen människa. Säg bara "Jaså? Så konstigt att hon säger så.". Om någon frågar om det är sant, så säg "Självklart inte. Jag förstår inte vad hon har för anledning att smutskasta mig.". I samma ögonblick som du säger något elakt om henne, så förlorar du din trovärdighet.

    Absolut inget sex! Minsta lilla sex, så löper du risken att hon anklagar dig för våldtäkt eller att hon påstår sig vara med barn. Ditt barn.


    Jag har redan laddat ned en app för röstinspelning. Mestadels för att diskussionerna och anklagelserna är så absurda att ingen utanför rummet skulle tro mig. Problemet med att spela in är att det är svårt att göra utan att den andra märker det. 


    Även om allt var bra i vår mellanperiod så var jag inte naiv utan skaffade samboavtal genom jurist innan vi flyttade ihop. Hon har skrivit på.

    Jag kör "Grey Rock" stenhårt nu efter de senaste lögnerna och påhoppen. Svarar bara, har du inget positivt att säga tänker jag inte prata med dig. 

    Har även strypt dialogen med andra kring förhållandet förutom de som är mina närmaste vänner.

    Sex har vi inte haft på ett bra tag. Man blir inte så tänd av ett sånt här förhållande.

  • Anonym (Kämpar varje dag)
    isterband skrev 2021-08-04 23:42:02 följande:

    Jag blir så ledsen att höra det du beskriver. På riktigt. Det känns ändå som du på något vis tar det lite lugnt i denna situation och såklart det finns bra stunder. Det finns alltid bra stunder. Hade det bara funnits skit hade man aldrig fastnat för en sån här person. Säkert utseende också. Och jag vet det är en lättnad att sitta på ett sånt här forum och skriva om sitt liv till okända människor för att gå vidare till sitt liv men du behöver på riktigt göra nåt åt den här situationen...


    Det är psykisk missbandel det du står ut med. Du behöver bli av med henne.


    Jag skrev om din arbetsgivare därför att du sa du bodde i en liten stad och skit samma vad hon lyckas lura i andra men ditt jobb är ändå viktigt och det du har som är ditt och är situationen så allvarlig som den är så måste du nog tyvärr förbereda dig på att hon kan ställa till med allt möjligt. Därför är det nog bra om du kan förvarna lite så du inte förlorar nån inkomst elr så. Kram.


    Tack Isterband! 

    Just att någon annan skriver att det är psykisk misshandel gör mig stärkt! Man brukar säga att det inte är ens persons fel när två träter men jag känner mig fullständigt bombarderad av anklagelser, nedvärderande epitet, härskartekniker, lögner, förvirrade samtal, påståenden... Och det är klart att det ibland brister för mig. Att jag höjer rösten till slut eller blir urförbannad. I grunden är jag lugn men när någon trycker och trycker, petar och petar, testar och testar, provocerar och provocerar så blir det bara för mycket ibland.


    Jag är som sagt en rätt stark och analytisk person. Klarar av att ställa mig utanför känslorna. Men det är klart att detta är oerhört tröttande.

  • Anonym (Kämpar varje dag)
    isterband skrev 2021-08-04 23:44:18 följande:
    En sak till jag tänkte på: Se till att radera historik på din dator/ mobil så hon inte snokar och får reda på eventuella planer eller att hon upptäcker att du ventilerar på såna här forum....
    Tack, hon har redan brutit sig in i min telefon och läst mina messenger-konversationer bland annat med mitt ex. Fråga mig inte hur hon kom åt den. Hon har även läst mina dagböcker. När jag frågade varför så svarade hon "För att jag kunde" och log. 
Svar på tråden Är min sambo narcissist?