• TriC

    Dottern vantrivs i bonusfamiljen

    Vi är en bonusfamilj sedan några år tillbaka, där jag har en dotter och min sambo har två barn sedan tidigare. Jag och min sambo älskar varandra mycket, men vårt stora problem är att min 16-åriga dotter vantrivs  med att bo i vår bonusfamilj. Hennes mor är inte aktuell att flytta till, utan dottern bor hos oss på heltid. Sambons barn bor hos oss varannan vecka. 

    Dottern trivs varken med bonussyskonen eller min sambo, och detta är en oerhört ansträngande situation för oss allihop. Vad gör vi? Måste vi ge upp och bli särbos (trots att vi båda vuxna verkligen vill bo ihop)? Min sambos högsta önskan är att min dotter ska tycka om henne och trivas, men det är tyvärr inte så. Sambons barn trivs bra, och tycker om mig. 

    Hur löser man en sån här situation? Är isärflytt enda lösningen?

  • Svar på tråden Dottern vantrivs i bonusfamiljen
  • mammabitch
    Zarch skrev 2022-02-07 10:55:20 följande:
    Eller kanske både och.
    ... eller en tänkbar författare till en tantsnusk-roman
  • Anonym (Grunder.)
    Zarch skrev 2022-02-07 10:55:20 följande:
    Eller kanske både och.
    Här har vi ett bra exempel till varför man gör personlighetstester.
    -
    Man får fram personens personliga egenskaper och personens naturliga beteende.
    Man får fram personens egenskaper och förutse hur personen kommer prestera och trivas i sin roll.
    Man kan urskilja självkänslan hos personen.
    Personer som reagerar starkt är oftast inte lämpade för vissa typer av arbetsuppgifter, samt inte arbetsledande position.
  • Anonym (...)
    Anonym (Grunder.) skrev 2022-02-07 12:19:43 följande:
    Här har vi ett bra exempel till varför man gör personlighetstester.
    -
    Man får fram personens personliga egenskaper och personens naturliga beteende.
    Man får fram personens egenskaper och förutse hur personen kommer prestera och trivas i sin roll.
    Man kan urskilja självkänslan hos personen.
    Personer som reagerar starkt är oftast inte lämpade för vissa typer av arbetsuppgifter, samt inte arbetsledande position.
    Prova och gör lite tester på dig själv så att du får rätt hjälp. Att sitta på fl och svamla fram en massa vanföreställningar låter inte sunt.
  • Zarch
    Anonym (Grunder.) skrev 2022-02-07 12:19:43 följande:
    Här har vi ett bra exempel till varför man gör personlighetstester.
    -
    Man får fram personens personliga egenskaper och personens naturliga beteende.
    Man får fram personens egenskaper och förutse hur personen kommer prestera och trivas i sin roll.
    Man kan urskilja självkänslan hos personen.
    Personer som reagerar starkt är oftast inte lämpade för vissa typer av arbetsuppgifter, samt inte arbetsledande position.
    Det här är ingen arbetsintervju.

    Vad du försöker göra för analys här vet jag faktiskt inte men tror knappast du kan sitta och dra liknande fantasier som den du angav ovan iallafall, den med dottern och pappan som diskuterar hennes härliga figur som hon ärvt av mamman och som elaka styvmamman är grön av avundsjuk på. 
  • Anonym (Grunder.)
    Zarch skrev 2022-02-07 13:04:58 följande:
    Det här är ingen arbetsintervju.

    Vad du försöker göra för analys här vet jag faktiskt inte men tror knappast du kan sitta och dra liknande fantasier som den du angav ovan iallafall, den med dottern och pappan som diskuterar hennes härliga figur som hon ärvt av mamman och som elaka styvmamman är grön av avundsjuk på. 
    Den storyn är tagen ur verkligheten, där en vän berätta. 

    Dottern har en klasskompis som blev mobbad för hennes utseende, skolan hade tag upp detta med alla eleverna, där dottern sedan på kvällen ställde denna fråga om hon kunde bli mobbad på samma sätt.

    Pappan hade då berättat så som jag la upp det, plastmamman i detta fall tog det relativt bra, där hon tog upp hur fan tror ni man känner sig när pappan tog upp hans ex som exempel  och nämner du har ingenting att oroa dig över.
    Plastmamman berätta vem blir inte lite slapp efter två barn, får bristningar man inte är stolt över, osv.
    Dom berättade händelsen utifrån ett roligt perspektiv, det blev roligt när bägge två berätta om det, samt vi kunde diskutera om det var rätt sagt av pappan,, om han skulle svarat i enrum eller tagit upp ett annat exempel med dottern.
  • Zarch
    Anonym (Grunder.) skrev 2022-02-07 13:47:12 följande:
    Den storyn är tagen ur verkligheten, där en vän berätta. 

    Dottern har en klasskompis som blev mobbad för hennes utseende, skolan hade tag upp detta med alla eleverna, där dottern sedan på kvällen ställde denna fråga om hon kunde bli mobbad på samma sätt.

    Pappan hade då berättat så som jag la upp det, plastmamman i detta fall tog det relativt bra, där hon tog upp hur fan tror ni man känner sig när pappan tog upp hans ex som exempel  och nämner du har ingenting att oroa dig över.
    Plastmamman berätta vem blir inte lite slapp efter två barn, får bristningar man inte är stolt över, osv.
    Dom berättade händelsen utifrån ett roligt perspektiv, det blev roligt när bägge två berätta om det, samt vi kunde diskutera om det var rätt sagt av pappan,, om han skulle svarat i enrum eller tagit upp ett annat exempel med dottern.
    Okej, jag förstår. Eller jag fattar ingenting här om jag ska vara ärlig, nu har vi landat pårökta på planeten Merkurius känns det som. Tror att det finns viktigare saker att glädja sig över i livet än att exets nya kvinna har lite bristningar. 
  • Anonym (Grunder.)
    Zarch skrev 2022-02-07 19:06:35 följande:
    Okej, jag förstår. Eller jag fattar ingenting här om jag ska vara ärlig, nu har vi landat pårökta på planeten Merkurius känns det som. Tror att det finns viktigare saker att glädja sig över i livet än att exets nya kvinna har lite bristningar. 
    Plastmamman hade ältat detta i fler veckor, dom fråga sedan vänner hur dom såg på saken, använde oss som psykologer för att få ett avslut på det hela.
  • Zarch
    Anonym (Grunder.) skrev 2022-02-07 19:22:40 följande:
    Plastmamman hade ältat detta i fler veckor, dom fråga sedan vänner hur dom såg på saken, använde oss som psykologer för att få ett avslut på det hela.
    Okej, alltså det låter ju som att alla här behöver en hobby.
  • olof 45
    Anonym (K) skrev 2022-02-04 12:15:10 följande:

    Tur för Olof 45 att man är inte tvungen att bo med dessa avskydda prinsessor och prinsar utan hans barn kan omplaceras till familjehem om han har några. 


    Men nu verkar TS inte dela Olofs syn på barn så familjehem är nog inget alternativ till TS dotter. 


    Typiskt famileliv... Läser mina inlägg som djävulen läser bibeln.

    Jag försöker hitta en balans mellan att på rak arm acceptera en 16-årings självdiagnos att "allt skulle bli bättre om bonusmamman flyttade ut", med att föra en dialog om vilka ANDRA möjliga lösningar som kan finnas... Jag tycker nämligen inte att "boendesituationen" rent logiskt kan ligga bakom seriösa psykologiska problem - inte i högre grad än för typ 80% av alla tonåringar som önskar att föräldrarna höll sig långt borta från dem...

    Och; tackar som frågar. Jag har flera barn. Ingen har bott på familjehem - eller har velat göra det. 
  • olof 45
    Anonym (Aldrig) skrev 2022-02-06 00:56:34 följande:
    Ts är ingen "flamma" utan en sambo sedan år tillbaka.

    Nej, ts sambo ska inte anpassa sig efter en bortskämd dotter. Alla ska anpassa sig till den nya situationen, även prinsessan.

    Pappan ska INTE ta några beslut tillsammans med ett barn, han ska ta beslut tillsammans med sin partner.

    Du har faktiskt generalfel i det mesta du skrivit hittills.
    pappan ska ta barnets mående i beaktning, me givetvis är BOENDE en vuxenfråga! jag menar, det är ju inte minst ett ekonomiskt beslut.

    I det här fallet så låter det itne så allvarligt att det finns två människor som knappt interagerar med varandra under samma tak. TS sambo mår såklart dåligt eftersom TS ens leker med idéen att bli SÄRBO för att en tonåring klagar på sin boendesituation..! 

    Som barn väljer man inte sina föräldrar, och oftast finns ingen möjlighet att väljja boende heller... Det är itne ett beslut för barn.

    Det som behöver utredas här är den verkliga grunden till dotterns mående... Inte ta dotterns (ganska barnsliga) hypotes för given. 
  • TriC

    Många spekulerar, märker jag. Mamman bor väldigt långt bort (utomlands), och därför kan de bara träffas någon gång per år. Det var bara ett år sedan hon flyttade. De har fortfarande regelbunden kontakt digitalt. 
    Min dotter mådde dåligt även innan jag och sambon flyttade ihop, men det har förvärrats. Hon behandlas givetvis på bup. 
    Både min dotter och sambo mår, som jag sagt, dåligt över situationen. Sambon är dock tveksam till om hon kan tänka sig särboskap, för det är alltför långt ifrån det liv hon önskar leva. Dottern i sin tur säger att hon kanske tar sitt liv om boendet inte förändras snart. Så gärna vill hon flytta härifrån. Helst tillsammans med mig, annars ensam (om jag betalar, för hon har ingen egen inkomst såklart) Jag tänker dock inte låta henne flytta ensam, utan då blir det vi båda som flyttar. Men den vägen vill jag absolut inte behöva gå. Men överväger ändå starkt att göra det, för hennes skull. Jag är alltså beredd att riskera förhållandet med någon jag älskar massor för att dottern förhoppningsvis ska kunna må bättre. 

  • Anonym (Svårt)
    TriC skrev 2022-02-19 19:05:58 följande:

    Många spekulerar, märker jag. Mamman bor väldigt långt bort (utomlands), och därför kan de bara träffas någon gång per år. Det var bara ett år sedan hon flyttade. De har fortfarande regelbunden kontakt digitalt. 
    Min dotter mådde dåligt även innan jag och sambon flyttade ihop, men det har förvärrats. Hon behandlas givetvis på bup. 
    Både min dotter och sambo mår, som jag sagt, dåligt över situationen. Sambon är dock tveksam till om hon kan tänka sig särboskap, för det är alltför långt ifrån det liv hon önskar leva. Dottern i sin tur säger att hon kanske tar sitt liv om boendet inte förändras snart. Så gärna vill hon flytta härifrån. Helst tillsammans med mig, annars ensam (om jag betalar, för hon har ingen egen inkomst såklart) Jag tänker dock inte låta henne flytta ensam, utan då blir det vi båda som flyttar. Men den vägen vill jag absolut inte behöva gå. Men överväger ändå starkt att göra det, för hennes skull. Jag är alltså beredd att riskera förhållandet med någon jag älskar massor för att dottern förhoppningsvis ska kunna må bättre. 


    Det låter inte alls sunt med att hon kommer med sådana hot.
    Det är även ett maktspel och medveten utpressning. Risken blir att hon kan göra något liknande i framtiden i fall du skulle träffa en ny.

    Har du pratat med mamman om dotterns hot?
    Hur ser ditt ex på din nya relation? Om du har skrivit det innan så ber jag om ursäkt. Jag tror att att det vore bra om ni alla vuxna hade en enad front.

    Jag förstår att du är du en svår sits och att du inte kan ge efter när det gäller hot om självmord.
    Skulle du och dottern kunna umgås själva lite oftare?
    Ett annat förslag är att ha en husvagn på en camping och åka dit med dottern. Du och styvbarnet kan öven åka och bonda.

    Det kan vara så att hon vill ha mer egentid men visar och säger det på fel sätt. Kan det handla om att hon vill vara ensam fast det är folk omkring?

    Lycka till.
  • Anonym (...)
    TriC skrev 2022-02-19 19:05:58 följande:

    Många spekulerar, märker jag. Mamman bor väldigt långt bort (utomlands), och därför kan de bara träffas någon gång per år. Det var bara ett år sedan hon flyttade. De har fortfarande regelbunden kontakt digitalt. 
    Min dotter mådde dåligt även innan jag och sambon flyttade ihop, men det har förvärrats. Hon behandlas givetvis på bup. 
    Både min dotter och sambo mår, som jag sagt, dåligt över situationen. Sambon är dock tveksam till om hon kan tänka sig särboskap, för det är alltför långt ifrån det liv hon önskar leva. Dottern i sin tur säger att hon kanske tar sitt liv om boendet inte förändras snart. Så gärna vill hon flytta härifrån. Helst tillsammans med mig, annars ensam (om jag betalar, för hon har ingen egen inkomst såklart) Jag tänker dock inte låta henne flytta ensam, utan då blir det vi båda som flyttar. Men den vägen vill jag absolut inte behöva gå. Men överväger ändå starkt att göra det, för hennes skull. Jag är alltså beredd att riskera förhållandet med någon jag älskar massor för att dottern förhoppningsvis ska kunna må bättre. 


    Lustigt att du ber om råd men inte tar till dig ett enda..

    Dåså. Då vet din dotter att det bara är att hota med självmord för att få vara din minifru eller vad hon nu vill..
  • Anonym (A)
    Anonym (Svårt) skrev 2022-02-19 19:40:06 följande:
    Det låter inte alls sunt med att hon kommer med sådana hot.
    Det är även ett maktspel och medveten utpressning. Risken blir att hon kan göra något liknande i framtiden i fall du skulle träffa en ny.

    Har du pratat med mamman om dotterns hot?
    Hur ser ditt ex på din nya relation? Om du har skrivit det innan så ber jag om ursäkt. Jag tror att att det vore bra om ni alla vuxna hade en enad front.

    Jag förstår att du är du en svår sits och att du inte kan ge efter när det gäller hot om självmord.
    Skulle du och dottern kunna umgås själva lite oftare?
    Ett annat förslag är att ha en husvagn på en camping och åka dit med dottern. Du och styvbarnet kan öven åka och bonda.

    Det kan vara så att hon vill ha mer egentid men visar och säger det på fel sätt. Kan det handla om att hon vill vara ensam fast det är folk omkring?

    Lycka till.
    Håller med
  • Anonym (123)
    TriC skrev 2022-02-19 19:05:58 följande:

    Många spekulerar, märker jag. Mamman bor väldigt långt bort (utomlands), och därför kan de bara träffas någon gång per år. Det var bara ett år sedan hon flyttade. De har fortfarande regelbunden kontakt digitalt. 
    Min dotter mådde dåligt även innan jag och sambon flyttade ihop, men det har förvärrats. Hon behandlas givetvis på bup. 
    Både min dotter och sambo mår, som jag sagt, dåligt över situationen. Sambon är dock tveksam till om hon kan tänka sig särboskap, för det är alltför långt ifrån det liv hon önskar leva. Dottern i sin tur säger att hon kanske tar sitt liv om boendet inte förändras snart. Så gärna vill hon flytta härifrån. Helst tillsammans med mig, annars ensam (om jag betalar, för hon har ingen egen inkomst såklart) Jag tänker dock inte låta henne flytta ensam, utan då blir det vi båda som flyttar. Men den vägen vill jag absolut inte behöva gå. Men överväger ändå starkt att göra det, för hennes skull. Jag är alltså beredd att riskera förhållandet med någon jag älskar massor för att dottern förhoppningsvis ska kunna må bättre. 


    Jaha, ja då hoppas jag att din sambo säger tack och adjö. Vad ska hon med dig till som låter en unge bestämma. Toffel under miniwife är oerhört osexigt.
  • olof 45
    TriC skrev 2022-02-19 19:05:58 följande:

    Många spekulerar, märker jag. Mamman bor väldigt långt bort (utomlands), och därför kan de bara träffas någon gång per år. Det var bara ett år sedan hon flyttade. De har fortfarande regelbunden kontakt digitalt. 
    Min dotter mådde dåligt även innan jag och sambon flyttade ihop, men det har förvärrats. Hon behandlas givetvis på bup. 
    Både min dotter och sambo mår, som jag sagt, dåligt över situationen. Sambon är dock tveksam till om hon kan tänka sig särboskap, för det är alltför långt ifrån det liv hon önskar leva. Dottern i sin tur säger att hon kanske tar sitt liv om boendet inte förändras snart. Så gärna vill hon flytta härifrån. Helst tillsammans med mig, annars ensam (om jag betalar, för hon har ingen egen inkomst såklart) Jag tänker dock inte låta henne flytta ensam, utan då blir det vi båda som flyttar. Men den vägen vill jag absolut inte behöva gå. Men överväger ändå starkt att göra det, för hennes skull. Jag är alltså beredd att riskera förhållandet med någon jag älskar massor för att dottern förhoppningsvis ska kunna må bättre. 


    exakt vad är det med boendet som är så upprörande att SJÄLVMORD är bättre?? Kan dottern artikulera det?

    Självmordsbenägna brukar väl för övrigt inte annonsera om det. Detta är hot och utpressning.
Svar på tråden Dottern vantrivs i bonusfamiljen