• EliS86

    Ensamstående och gravid som vill följas åt?

    Undrar om det finns fler som är gravida utan partner just nu?

    Tycker att all information, appar och forum för gravida generellt utgår ifrån ett par vilket får mig att känna mig som ett ufo som inte har en partner.

    Skulle gärna bolla med andra i samma/liknande sits vare sig det handlar om att vara helt självstående eller separerad eller annat. Dela framsteg, bolla utmaningar utan att bli dömd och inte minst lite pepp.

    Lite om mig:

    Är gravid med andra barnet (samma pappa men är separerade) med bf i februari. Har det i övrigt stabilt med bostad och ekonomi etc. men har absolut noll vänner som går igenom något liknande och har märkt att en del redan tagit avstånd då jag inte längre passar in i familje-normen.

    Hoppas det finns någon mer som jag därute!

  • Svar på tråden Ensamstående och gravid som vill följas åt?
  • EliS86
    Funderar81 skrev 2021-10-16 13:26:32 följande:

    Hejsan. Det finns en del sologrupper på fb. Är själv med i internationella och danska grupper. Smbc är den engelska förkortningen. Solo mum by choice.

    Jag är själv med en 2 åring och nygravid igen. Blir nåt värre trixande med tiden för barn och allt annat men tänker det är värst i början, sen blire bättre.

    Bor i Danmark och familjen i Sverige. Har hittat en liten grupp andra solomammor här, men även par från min mammagrupp som accepterar min lilla familj som den är.

    Dvs det finns massa möjligheter.

    Är gärna med i en fb grupp. =)


    Hej!

    Har också sett en del såna grupper men tänker att de kanske är exklusiva för personer som valt barn helt själva dvs insemination? Att det kanske blir fokus på lite andra frågor då? Annars hade jag gärna sökt mig till en sån grupp! Har jag fel?

    Jag gör så att jag försöker mig på att starta en hemlig fb-grupp iaf. Sen länkar jag här vad gruppen heter så får de som vill söka om att ansluta :)

    Återkommer!
  • Anonym (Här)
    EliS86 skrev 2021-10-18 11:12:42 följande:

    Hej!

    Har också sett en del såna grupper men tänker att de kanske är exklusiva för personer som valt barn helt själva dvs insemination? Att det kanske blir fokus på lite andra frågor då? Annars hade jag gärna sökt mig till en sån grupp! Har jag fel?

    Jag gör så att jag försöker mig på att starta en hemlig fb-grupp iaf. Sen länkar jag här vad gruppen heter så får de som vill söka om att ansluta :)

    Återkommer!


    Åh men kan du inte länka direkt när du gjort den? följa gärna åt!

    Jag har nu fått bebisen och kommit hem från sjukhuset. Tyvärr blev lillen sjuk men han har blivit frisk nu.
  • EliS86
    Anonym (Här) skrev 2021-10-18 11:19:01 följande:

    Åh men kan du inte länka direkt när du gjort den? följa gärna åt!

    Jag har nu fått bebisen och kommit hem från sjukhuset. Tyvärr blev lillen sjuk men han har blivit frisk nu.


    Ååh stort grattis!!! <3 tufft att höra att han blev sjuk men skönt att han tillfrisknat :) hör gärna din förlossningsberättelse om du känner för att dela med dig!

    Jag ordnar och återkommer med länk till fb-grupp :)
  • EliS86

    Ok hörrni.

    Tror jag lyckats skapa en helt anonym/privat grupp som jag kan länka till. Skriv ett PM till mig eller skriv nedan var så skickar jag länken på pm.

    Gruppen är inte helt genomarbetad ännu- dvs regler bilder osv ska väl ordnas men finns iaf en sida så får vi lösa resten sen :)

  • Anonym (Här)
    EliS86 skrev 2021-10-18 11:49:02 följande:

    Ååh stort grattis!!! <3 tufft att höra att han blev sjuk men skönt att han tillfrisknat :) hör gärna din förlossningsberättelse om du känner för att dela med dig!

    Jag ordnar och återkommer med länk till fb-grupp :)


    Tack <3 jag fick igångsättning. Var där ett dygn ungefär. Sedan fick jag o bebisen vara på BB och neonatal några dagar. Sedan åkte vi hem och nu är jag o treåringen och bebisen hemma. Treåringen hade barnvakt av en granne under hela tiden.

    Hur går det för dig med allting??
  • EliS86

    [quote=81440053][quote-nick]Anonym (Här) skrev 2021-10-18 12:43:39 följande:[/quote-nick]Tack <3 jag fick igångsättning. Var där ett dygn ungefär. Sedan fick jag o bebisen vara på BB och neonatal några dagar. Sedan åkte vi hem och nu är jag o treåringen och bebisen hemma. Treåringen hade barnvakt av en granne under hela tiden.

    Hur går det för dig med allting??[/quote

    Skönt med igångsättning på ett sätt då man har fler barn och kan planera för förlossningen! Är lite rädd att min ska komma oväntat och tidigt så jag inte har alla såna detaljer lösta. Funkade det bra med grannen? Fint att ha sån värdefull kontakt nära till hands!

    För mig går allt helt ok. Lite hormonell och sorgsen över att relationen med pappan inte kan vara sådär fin och avslappnad som jag hade hoppats men det kanske kommer?varit väldigt tydlig med att jag respekterar alla hans beslut i den här processen, dvs vill han va med på FL så får han det, vill han va delaktig dagarna efter så får han det osv men allt får vara på hans eget initiativ.

    Har skapat en FB grupp nu men vill inte skriva ut länken här där det är helt öppet. Kan du skriva om till mig här på FL så skickar jag länk till grupp om du vill ha?

  • EliS86
    Anonym (Här) skrev 2021-10-18 12:43:39 följande:

    Tack <3 jag fick igångsättning. Var där ett dygn ungefär. Sedan fick jag o bebisen vara på BB och neonatal några dagar. Sedan åkte vi hem och nu är jag o treåringen och bebisen hemma. Treåringen hade barnvakt av en granne under hela tiden.

    Hur går det för dig med allting??


    Gjorde något konstigt när jag skulle citera dig. Se svar ovan!
    Anonym (Här) skrev 2021-10-18 12:43:39 följande:

    Tack <3 jag fick igångsättning. Var där ett dygn ungefär. Sedan fick jag o bebisen vara på BB och neonatal några dagar. Sedan åkte vi hem och nu är jag o treåringen och bebisen hemma. Treåringen hade barnvakt av en granne under hela tiden.

    Hur går det för dig med allting??


    Gjorde något konstigt när jag skulle citera dig. Se svar ovan :)
  • Funderar81
    EliS86 skrev 2021-10-18 11:12:42 följande:

    Hej!

    Har också sett en del såna grupper men tänker att de kanske är exklusiva för personer som valt barn helt själva dvs insemination? Att det kanske blir fokus på lite andra frågor då? Annars hade jag gärna sökt mig till en sån grupp! Har jag fel?

    Jag gör så att jag försöker mig på att starta en hemlig fb-grupp iaf. Sen länkar jag här vad gruppen heter så får de som vill söka om att ansluta :)

    Återkommer!


    Hejsan. Jo, det finns både ock. Vissa grupper menar att man ska ha gjort det hela själv. De flesta bara att man ska ha valt att bli förälder på egen hand eller hamnat i situationen och tacklar det själv. Dvs många varianter. Många i sologrupperna har börjat som ni och sen valt att skaffa fler utan partner, bland annat på grund av komplikationer med kommunikation och föräldraroller. Oavsett så finns det nog folk att prata med. =)
  • EliS86
    Funderar81 skrev 2021-10-18 15:13:41 följande:

    Hejsan. Jo, det finns både ock. Vissa grupper menar att man ska ha gjort det hela själv. De flesta bara att man ska ha valt att bli förälder på egen hand eller hamnat i situationen och tacklar det själv. Dvs många varianter. Många i sologrupperna har börjat som ni och sen valt att skaffa fler utan partner, bland annat på grund av komplikationer med kommunikation och föräldraroller. Oavsett så finns det nog folk att prata med. =)


    Ok! Du får gärna tipsa om grupp som är sökbar på Facebook där båda är ok! Har gjort en egen dold grupp nu och skickar länk till den som vill gå med men går gärna med i större grupper också :)
Svar på tråden Ensamstående och gravid som vill följas åt?