• DomkallarmigS

    Nyligen haft MA/MA - försöka igen

    Hej! Startar en ny tråd då jag gjorde en miss i inställningarna i den förra... tänkte se om det är flera som haft missfall/missed abortion relativt nyligen och som nu eller snart vill försöka bli gravid igen? Tänkte att fler kanske befinner sig i samma situation och vill följas åt och peppa varandra :)

    Fick konstaterat MA den 16 augusti i vad som skulle ha varit vecka 13 att fostret slutat växa redan i v 5. Gjorde själva "aborten" 17 augusti och blödde kraftig i en vecka, sedan smått och ibland endast rosa på pappret till och med den 4 september. Gjorde ett negativt grav-test den 2 september.

    Tog ägglossningstest varje morgon 4-7 september och tyckte mig se en stegring under söndagen den 5 sep. Har inte använt mig av test tidigare så har dock dålig koll... Har aldrig haft symtom på äl men kände smärta i en äggstock (tror jag) på måndagsmorgon. Vi hade samlag nästan varje dag under dessa dagar då vi bestämt oss köra direkt. Hade några knappt rosa flytningar där mitt bland dagarna men tänkte inte så mycket på det.

    Igår, den 9 september, började jag dock blöda en del under eftermiddagen och började fundera på om det kan ha varit mensen som är igång. Idag har det avtagit under eftermiddagen och nu är det typ mer rosa flytningar med lite blod i..

    Har inga barn sedan innan och detta var min första graviditet.

    Någon som befinner sig i liknande situation? <3

  • Svar på tråden Nyligen haft MA/MA - försöka igen
  • Isolines
    DomkallarmigS skrev 2021-10-28 08:05:58 följande:

    Har inte haft några tidiga missfall vad jag vet men beklagar att du verkar gå igenom det igen :(

    Hur har det gått sedan igår? Fortfarande ingen blödning?


    Tack för att du frågar. Nej ingen blödning än, skulle haft mens tisdag eller onsdag men den kom ju inte. Fick plus på cb efter utgången tid idag (syndes ett blått tydligt plus efter 25 min men det gills inte eftersom de ska läsas av inom 10, såg bara en skugga inom tiden). Negativt på digitalt. Fick svagt positivt på predictor early för två dagar sen och ska ta ett sånt om några timmar, men det kommer vara negativt med största sannolikhet. Tempen ligger högt än.

    Har fyra barn och de gångerna har jag fått plus på äl+10 som sen bara ökat så känns inte som att nåt stämmer denna gång. Skulle vara om jag ägglossat senare än jag tror (fick superpositivt ägglossningstest tidigt på cykeldag 17, negativt hela dagen innan, så antog att jag hade ägglossning samma dag dvs dag 17. Isåfall är jag på äl+12 idag. Om jag ägglossade 24-48h senare så ger det äl+10-11 och då känns det som cb skulle visat tydligare inom tiden.

    Jaja ingen ide att spekulera, så jävla jobbigt när man haft kemiskt månaden innan och det bara känns som historien upprepar sig.
  • DomkallarmigS
    Isolines skrev 2021-10-28 08:52:46 följande:

    Tack för att du frågar. Nej ingen blödning än, skulle haft mens tisdag eller onsdag men den kom ju inte. Fick plus på cb efter utgången tid idag (syndes ett blått tydligt plus efter 25 min men det gills inte eftersom de ska läsas av inom 10, såg bara en skugga inom tiden). Negativt på digitalt. Fick svagt positivt på predictor early för två dagar sen och ska ta ett sånt om några timmar, men det kommer vara negativt med största sannolikhet. Tempen ligger högt än.

    Har fyra barn och de gångerna har jag fått plus på äl+10 som sen bara ökat så känns inte som att nåt stämmer denna gång. Skulle vara om jag ägglossat senare än jag tror (fick superpositivt ägglossningstest tidigt på cykeldag 17, negativt hela dagen innan, så antog att jag hade ägglossning samma dag dvs dag 17. Isåfall är jag på äl+12 idag. Om jag ägglossade 24-48h senare så ger det äl+10-11 och då känns det som cb skulle visat tydligare inom tiden.

    Jaja ingen ide att spekulera, så jävla jobbigt när man haft kemiskt månaden innan och det bara känns som historien upprepar sig.


    Jobbigt att sväva i ovisshet med så oklara tester :( förstår att du blir besviken om det visar sig vara kemiskt andra månaden i rad. Man vill ju bara att det ska gå hela vägen.

    Håller tummarna att det kanske beror på äl senare än väntat! Än känns det ju inte helt kört i alla fall.
  • Emmissss

    Hej tjejer! Hade ett tidigt missfall i juni, vi blev då spontant gravida första månaden vi inte skyddade oss. Har en dotter som snart blir 2 år och med henne tog det nästan 9 månader. Nu börjar vi längta efter ett litet syskon och detta blir första månaden efter mitt ma. Cykeln har blivit kortare men har varit exakt 27 dagar de sista tre gångerna.

    Nu har man ju ingen aning om hur det kommer bli, va det bara en lyckträff att vi plussade direkt? Som sen inte blev något eller hur kommer det gå denna gång. Det tar ju så på psyket.

    Är det någon mer här som fått kortare cykel efter ma?

  • Um Hamza
    Bebis2021 skrev 2021-10-26 21:30:30 följande:

    Jahapp, då hade man vul idag, å man borde väl börja vara van vi detta vid de här laget men de är alltid lika jobbigt ändå, borde vara i ca 6+4 ungefär, en läkare kollar och ser hinnsäck, gulesäck, sedan lång tystnad, förstår såklart att de inte är positivt, hon ser inget annat, men hon hämtar en till läkare som är mer erfaren, denna läkare ser samma sak men även en fosterstruktur dock mindre än v 6+4 å Inget hjärta kan ses, hinnsäck mäter ungefär storlek som vecka 6+0, dom vill nu avvakta två veckor för att se om de går att se mer eller konstatera ett mf. Känner mig så tom å less på detta, fjärde gången i rad och man bara undrar vad tusan är fel? Fick efter tredje missfallet i våras lämna massa blodprover som man tar vid missfallsutredning, men allt var normalt.

    Kort sammanfattning av min historia: två sena ma i bagaget under 2020 (foster dött vecka 12+3 och 16+3), ena pga bakterier och andra pga blodproppar, väntade sen några månader och blev gravid i våras, fick då trombyl men man såg aldrig något foster och i v 10 bedömde man de som ofostrig graviditet, nu några månader senare gravid igen och denna gång fått trombyl och lutinus från plus. Har två barn utan problem födda 15 och 17 (samma pappa) inga mf innan de, har genomgått totalt tre aborter (trots prevmedel). Någon annan med upprepade mf men som har kunnat få barn tidigare? Första gånger kunde jag ändå köpa att det var otur eftersom de var olika orsaker vid dom sena ma, men nu när jag får tidigare mf/ofostrig, vad kan de bero på? Har de skett något med hormo erfarna efter dom två första? Många frågor å funderingar, ursäkta långt inlägg men behövde skriva av mig, hoppas någon orkar läsa och kan komma med tips och råd


    Hur gammal är du? Missfallsrisken ökar ju med åldern. Jag är 38 och har redan tre barn, jag ör överviktig också vilket ökar risken. Gjorde återbesöket idag efter en vecka sedan upptäckt av ofostrig grav, upptäckte med ul i v 13. Blev gravid direkt efter en mens efter ett missfall i v 8. Barnmorskan idag var positiv till att vi kan få friska barn då vi har en 1åring ihop, samtidigt sa hon att min upplevelse är rätt vanlig. Min sambo är inte så inne på att försöka just nu, han tog detta hårt. Och jag med förstås. Men jag är nog mer inne på att jag ändå vill. Får se, jag ska nog försöka få ned vikten nu. Åldern kan man ju inte påverka. Beklagar att du gått igenom så mycket. Antar att det inte alltid finns svar, men man vill ju verkligen ha svar!
  • Bebis2021
    Um Hamza skrev 2021-10-28 18:13:33 följande:

    Hur gammal är du? Missfallsrisken ökar ju med åldern. Jag är 38 och har redan tre barn, jag ör överviktig också vilket ökar risken. Gjorde återbesöket idag efter en vecka sedan upptäckt av ofostrig grav, upptäckte med ul i v 13. Blev gravid direkt efter en mens efter ett missfall i v 8. Barnmorskan idag var positiv till att vi kan få friska barn då vi har en 1åring ihop, samtidigt sa hon att min upplevelse är rätt vanlig. Min sambo är inte så inne på att försöka just nu, han tog detta hårt. Och jag med förstås. Men jag är nog mer inne på att jag ändå vill. Får se, jag ska nog försöka få ned vikten nu. Åldern kan man ju inte påverka. Beklagar att du gått igenom så mycket. Antar att det inte alltid finns svar, men man vill ju verkligen ha svar!


    Jag är 31 så visst är ja några år äldre än senast jag var gravid å de gick bra, har två barn på 4 och 6. Är normalviktig, dricker inte kaffe, äter folsyra, ingen alkohol eller tobak m.m så lever ganska hälsosamt skulle jag vilja säga ur "bli med barn" synpunkt. Så de är så frustrerande att de kan bli så här när de funkat så bra å enkelt två gånger liksom... beklagar de du behövt genomgå men ja de är ju såklart positivt att man kan bli gravid åtminstone
  • Um Hamza
    Bebis2021 skrev 2021-10-28 20:37:12 följande:

    Jag är 31 så visst är ja några år äldre än senast jag var gravid å de gick bra, har två barn på 4 och 6. Är normalviktig, dricker inte kaffe, äter folsyra, ingen alkohol eller tobak m.m så lever ganska hälsosamt skulle jag vilja säga ur "bli med barn" synpunkt. Så de är så frustrerande att de kan bli så här när de funkat så bra å enkelt två gånger liksom... beklagar de du behövt genomgå men ja de är ju såklart positivt att man kan bli gravid åtminstone


    Det låter jättejobbigt. Och din ålder borde inte spela in så mycket, det är ju först efter 35 det påverkar lite mer. Men vården måste ju också tycka att du haft enormt stor otur?
  • DomkallarmigS
    Emmissss skrev 2021-10-28 17:43:09 följande:

    Hej tjejer! Hade ett tidigt missfall i juni, vi blev då spontant gravida första månaden vi inte skyddade oss. Har en dotter som snart blir 2 år och med henne tog det nästan 9 månader. Nu börjar vi längta efter ett litet syskon och detta blir första månaden efter mitt ma. Cykeln har blivit kortare men har varit exakt 27 dagar de sista tre gångerna.

    Nu har man ju ingen aning om hur det kommer bli, va det bara en lyckträff att vi plussade direkt? Som sen inte blev något eller hur kommer det gå denna gång. Det tar ju så på psyket.

    Är det någon mer här som fått kortare cykel efter ma?


    Beklagar missfall :(

    Jag skulle inte säga att min cykel blivit märkbart kortare men innan ma hade jag en cykel på 27-29 dagar, men min första hela cykel jag kunnat räkna på efter ma var endast 26 dagar. Så ja, kanske inte är helt ovanligt att den blir något kortare? Ingen aning om det bara är slumpmässigt eller faktiskt finns något samband. Hur lång cykel hade du innan ma?
  • DomkallarmigS
    Dalarna91 skrev 2021-10-27 10:02:19 följande:

    Jag hade det förra månaden. Mf 20/9. Väntar på mens som ska komma på fredag. Hade också känsla det inte skulle gå pga svaga streck som aldrig blev starkare, sen kom mf någon dag senare. De är tufft. Men försöker tänka att det är fint att veta man kan bli gravid


    Hur går det för dig? Bim idag va, har mensen dykt upp?
  • Bebis2021
    Um Hamza skrev 2021-10-28 23:12:46 följande:

    Det låter jättejobbigt. Och din ålder borde inte spela in så mycket, det är ju först efter 35 det påverkar lite mer. Men vården måste ju också tycka att du haft enormt stor otur?


    Nä jag tycker inte heller ålder borde spela in, var dessutom gravid också 2018 men valde då abort men hann gå till vecka 9 och allt såg ju liksom bra ut, så känns verkligen konstigt hur de bara något år senare inte funkar. Jo dom har sagt gällande mina två första MA att de varit extra otur och inget annat enligt dom, eftersom att de var två helt olika orsaker då, sen den ofostriga graviditeten ansåg zom också otur, de kan jag köpa liksom att få ett tidigt mf eller ofostrig, men nu när de verkar bli en fjärde gång börjar man verkligen undra. Men men får se vad som sägs på återbesöket om 1,5 vecka, är de då mf (räknar absolut inte med något annat) så kommer jag kräva undersökningar osv så man kan kolla det som går. Jag funderar själv på hormoner och status på den fronten, tänker att de kanske inte är som de ska pga av mina sena avbrytande, alternativt om jag fått ärrvävnad i livmodern pga aborter och sena MA som nu gör de svårare. Får fråga helt enkelt
  • Isolines

    Tycker mina test är så himla svaga :( Tror att jag borde vara på äl+12, kanske äl+11 vilket är bim+1 eller bim+2 för mig. Fick svagt på predictor early för 2,5 dag sen, verkligen knappt synbart, sådär så man vrider och vänder på det och inget som kan fångas på bild. Igårkväll fick jag det övre och nu på morgonen det undre (predictor early). Känns som att mensen ska komma närsom, har mensvärk till och från.

    Förra månaden hade jag också supersvaga plus och sen började jag blöda på äl+12 (supertidigt mf).

Svar på tråden Nyligen haft MA/MA - försöka igen