• Anonym (Lingon)

    Vad har personer som skriver "googla" för personlighet?

    Då och då ser jag någon på nätet fråga "vad betyder xyz?" när någon nämnt xyz i ett inlägg eller kommentar. Och då och då svarar personen som nämnt ordet något i stil med "Googla...".  Ja alla kan googla ordet och det är oftast lätt att göra det, men samtidigt är det lätt för den som nämnt ordet att förklara vad det betyder. Troligt är att det är fler som undrar vad det är för ord. En trevlig gest tycker jag att ta sig tid och förklara för ovetande personer vad det betyder i stället för att  skriva "Du får väl googla själv!", eller "Vet du vad google är?", som mer liknar en härskarteknik.

    Ni som skriver att folk får googla själva på knepiga ord de använt undrar jag vad ni är för typ av person?

  • Svar på tråden Vad har personer som skriver "googla" för personlighet?
  • LadyJane
    Anonym (jaha) skrev 2021-09-14 16:13:38 följande:
    Jadu, märkligt att du reagerar så strakt på språk men är helt ok med drygt och ovänligt bemötande av människor. Personligen tycker jag betydligt bättre om människor som svär men bemöter mig vänligt än människor som pratar korrekt men bemöter mig som idioter.
    Projicera inte dina känslor på mig.
  • Anonym (jaha)
    LadyJane skrev 2021-09-14 16:24:05 följande:
    Projicera inte dina känslor på mig.
    Säger personen som kallar människor som ställer frågor för obegåvade och framställer sig själv som begåvad Drömmer

    Vem är det projicerar här tro?
  • LadyJane
    Anonym (jaha) skrev 2021-09-14 16:29:51 följande:
    Säger personen som kallar människor som ställer frågor för obegåvade och framställer sig själv som begåvad Drömmer

    Vem är det projicerar här tro?
    Jag kallar inte någon för obegåvad, däremot kommenterar jag beteendet. Lär dig skilja på sak och person.
  • Anonym (jaha)
    LadyJane skrev 2021-09-14 16:33:57 följande:
    Jag kallar inte någon för obegåvad, däremot kommenterar jag beteendet. Lär dig skilja på sak och person.
    Dina argument blir bara tunnare och tunnare
  • Embla twopointoh
    LadyJane skrev 2021-09-13 11:01:30 följande:

    Det säger ingenting om personen bakom, däremot säger det oerhört mycket om den som frågar.
    Därför att svaret bara dyker upp när det handlar om allmänbildning, det varje människa ska veta utan att ha en diagnos på att den är lågbegåvad.
    Frågar man om självklara saker så är man antingen lågbegåvad och/eller otroligt lat och kan dessutom inte ta ansvar för sitt liv eller sitt eget agerande. För varje gång jag sett att det svaret förekommit har det bemötts med en massa tjafs "du som vet kan säga det om det är så enkelt".

    Och alla vet att kunskap sitter bättre om man lär sig själv och inte blir matad med det...

    Så trevliga gester. Ska man prata om det så är det en självklarhet och skyldighet att ha insikt i det man pratar om.


    LadyJane skrev 2021-09-14 16:33:57 följande:
    Jag kallar inte någon för obegåvad, däremot kommenterar jag beteendet. Lär dig skilja på sak och person.


  • Anonym (Leo)
    Anonym (Lingon) skrev 2021-09-14 12:21:15 följande:
    Är din vän en sån som ber dig "hämta mjölken i kylskåpet" o liknande? Eller varför tror du hon frågar om ord hela tiden?
    Jag menar inte att de som vägrar kolla upp saker själva nödvändigtvis är samma personer som ber andra hämta mjölken. Vad jag menar är att båda fenomenen är tecken på någon slags lat hjälplöshet som kan vara ganska ocharmig. 

    Min gissning är att hon gör det för att slippa öppna en ny flik, skriva in ordet och klicka sig fram till definitionen. Det är lättare att fråga mig. Men för mig är det ju inte lättare eftersom det är jag som måste svara. Och ibland händer det dessutom med ord som man själv förstår men som är lite svårbeskrivna, t.ex. ordet "vemodig". Då måste jag antingen fundera ut hur jag på bästa sätt kan förklara ordets innebörd så att hon förstår, alternativt själv googla upp en bra definition att kopiera och skicka till henne. Händer det ofta så blir det lite irriterande till slut. 

    Hade hon haft inlärningssvårigheter av något slag så hade jag förstått men det har hon inte. Jag tror att jag skämt bort henne genom att alltid svara, haha. 
  • Embla twopointoh
    LadyJane skrev 2021-09-14 16:52:09 följande:
    Inte då, då vet du inte vad härskarteknik är.

    Det var en fråga. Kan du besvara de två  jag ställde till dig?
    Jo, förlöjligande är en härskarteknik. Du försöker trycka till mig och insinuerar att jag tog åt mig personligen, som om det vore någon typ av motargument mot det jag framförde. Det är härskarteknik i frågeform.

    Man behöver inte peka ut individer för att det ska vara person, man kan peka på en grupp också. "De som ställer frågor som lätt kan googlas är antingen lågbegåvade eller lata" är ett klockrent exempel på detta.
  • LadyJane
    Embla twopointoh skrev 2021-09-14 17:01:16 följande:
    Jo, förlöjligande är en härskarteknik. Du försöker trycka till mig och insinuerar att jag tog åt mig personligen, som om det vore någon typ av motargument mot det jag framförde. Det är härskarteknik i frågeform.

    Man behöver inte peka ut individer för att det ska vara person, man kan peka på en grupp också. "De som ställer frågor som lätt kan googlas är antingen lågbegåvade eller lata" är ett klockrent exempel på detta.
    Jag insinuerar ingenting.

    Jag pratar allmänt och generellt varpå det kommer anklagelse att jag kallar någon personligen för lågbegåvad.
    Det är inte sant vilket man ser i texterna du citerade.
    Men eftersom du fortsätter hävda det kan det bara betyda att du tog åt dig.
    Du skiljer då inte på sak och person.

    Att du sedan kommer med ytterligare och helt befängda anklagelser riktat mot mig är ytterst trist beteende av dig. Den enda slutsatsen man kan dra av det är att du tog åt dig och fabulerar med halmdockor för att få bråka och tjafsa.

  • LadyJane
    Anonym (Pop) skrev 2021-09-14 17:12:49 följande:
    Om du vill ha fler exempel kan du roa dig med att läsa vad ladyn skrev till mig längre bak i tråden. Jag är tydligen kränkt. :)
    Om man uppfattar en uppmaning att googla som spydigt så väljer man att bli kränkt.

    Men det är alltid bättre att vara spydig över någon än att erkänna att det är så det förhåller sig tydligen.
  • Anonym (Lingon)
    nihka skrev 2021-09-14 16:06:38 följande:
    Det finns väl ingen gemensam personlighet på människor som uppmanar andra att googla.

    Jag tycker det är skillnad på att fråga efter något som är svårare att greppa och något riktigt simpelt. Sedan beror det på hur ofta personen frågar, om den frågar hela tiden och vill ha allt serverat och hur trevlig personen är själv. En person som drygar sig och sedan ska ha en massa serverat är man ju inte så sugen att förklara för.
    Är det du som bestämmer vad som är "svårt att greppa" eller är det individen?

    Någon som inte är så insatt i matte kanske frågar vad en derivata är, medan de som läst lite mer matte vet mycket väl vad det är. Jag menar att nivån på vad som är simpelt kan vara olika för olika personer.
Svar på tråden Vad har personer som skriver "googla" för personlighet?