• Anonym (Skäms­kudde)
    Fri 22 Oct 2021 08:53
    7909 visningar
    22 svar
    22
    7909

    Skäms över abort

    Finns det fler än jag som skäms och känner skuld över att ha gjort abort? Jag kan inte höra om barn utan att bli påmind och skämmas

  • Svar på tråden Skäms över abort
  • Anonym (Skäms­kudde) Trådstartaren
    Fri 22 Oct 2021 10:18
    #1

    Ingen?

  • Anonym (Kvinn­a)
    Fri 22 Oct 2021 13:39
    #2

    Jag har gjort två aborter och det är inget jag varken skäms över, mår dåligt över eller ens funderar på. Varför skäms du? 

  • Anonym (Nja)
    Sat 23 Oct 2021 09:11
    #3

    Skäms är väl fel ord. Skäms inte för andras skull utan är mer ledsen för att jag ångrar att jag inte behöll barnet. Det pratas så lätt om abort och det är bara en liten tablett man tar och hej och hå. Känner mig nästan lurad så här i efterhand.

  • Anonym (Skäms­kudde) Trådstartaren
    Sat 23 Oct 2021 09:20
    #4
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-10-22 13:39:24 följande:

    Jag har gjort två aborter och det är inget jag varken skäms över, mår dåligt över eller ens funderar på. Varför skäms du? 


    För jag känner mig som en mördare bland annat :(
  • Anonym (Skäms­kudde) Trådstartaren
    Sat 23 Oct 2021 09:21
    #5
    Anonym (Nja) skrev 2021-10-23 09:11:35 följande:

    Skäms är väl fel ord. Skäms inte för andras skull utan är mer ledsen för att jag ångrar att jag inte behöll barnet. Det pratas så lätt om abort och det är bara en liten tablett man tar och hej och hå. Känner mig nästan lurad så här i efterhand.


    Beklagar <3 jag ångrar mig också fruktansvärt. Får jag fråga vilken vecka du var i?
  • Anonym (Ånger­)
    Sat 23 Oct 2021 09:24
    #6

    Samma här, ångrar mig otroligt mycket. Ångrade mig i samma sekund som jag svalde tabletten. Det har gått ett halvt år och sörjer fortfarande dagligen. Förstår vad du menar med att man känner sig som en mördare

  • Anonym (Skäms­kudde) Trådstartaren
    Sat 23 Oct 2021 09:27
    #7
    Anonym (Ånger) skrev 2021-10-23 09:24:40 följande:

    Samma här, ångrar mig otroligt mycket. Ångrade mig i samma sekund som jag svalde tabletten. Det har gått ett halvt år och sörjer fortfarande dagligen. Förstår vad du menar med att man känner sig som en mördare


    <3 mår du också dåligt när andra pratar om barn?
  • Anonym (Ånger­)
    Sat 23 Oct 2021 09:32
    #8
    Anonym (Skämskudde) skrev 2021-10-23 09:27:40 följande:

    <3 mår du också dåligt när andra pratar om barn?


    Så mycket att jag sagt upp kontakten med en av mina bästa vänner för att hon konstant skickar bilder på sin gravidmage till mig....trots att hon vet hur jag mår. Det är som ett knivhugg varje gång man ser en gravid kvinna eller nyfödd. Extra illa just nu då beräknad födel är om en vecka
  • Anonym (V)
    Sat 23 Oct 2021 09:32
    #9
    Anonym (Skämskudde) skrev 2021-10-22 08:53:24 följande:

    Finns det fler än jag som skäms och känner skuld över att ha gjort abort? Jag kan inte höra om barn utan att bli påmind och skämmas


    Har du varit 100 % säker på att du ville göra abort ?

    Min erfarenhet är att de som som mår dåligt är oftast kvinnor som gjorde abort på grund av yttre omständigheter eller för att sexpartnern insisterade, och inte för att de var säkra på att de inte ville behålla.

    Har du försökt prata med någon , som en kurator eller psykolog?
  • Anonym (Skäms­kudde) Trådstartaren
    Sat 23 Oct 2021 09:37
    #10
    Anonym (Ånger) skrev 2021-10-23 09:32:07 följande:

    Så mycket att jag sagt upp kontakten med en av mina bästa vänner för att hon konstant skickar bilder på sin gravidmage till mig....trots att hon vet hur jag mår. Det är som ett knivhugg varje gång man ser en gravid kvinna eller nyfödd. Extra illa just nu då beräknad födel är om en vecka


    Tycker det var dålig stil av henne :(
Svar på tråden Skäms över abort