• isoldelively

    Bf augusti 2022

    Hittar ingen tråd för oss med bf i augusti så skapar en här där vi kan samlas! :) Själv har jag bf 6 augusti om allt går vägen, vågar inte riktigt tro att det är sant ännu.

  • Svar på tråden Bf augusti 2022
  • Nathaliextnf
    isoldelively skrev 2022-01-11 09:58:10 följande:

    Vilken lättnad att lilla bönan mådde bra där inne <3 Har du fått lämna några hcg-prov mellan blödningarna där de ser att det ökar som det ska? Har blött i flera av mina graviditeter, färskt blod och rikligare än en mens men det har gått bra, har då även fått lämna blodprov för att kolla hcg första tiden.


    Nej och när jag var på Huddinge gynakut i söndags tog dom bara vanligt gravtest och sen ett stick i fingret. Frågade även min bm förra veckan om jag kunde kolla de där men hon sa att dom inte gjorde såna prover??! Super konstigt tycker jag.

    Detta är första gången jag blöder så mycket och har inte ens vågat ha sex ;) haha men det känns som om det kommer vid ansträngning.

    Tack för att du delar med om hur det varit för dig <3
  • Ellie9301

    Skrev tidigare att "jag känner iiiingenting". Det fick jag äta upp ca 2 dagar senare, konstant illamående sedan dess och lergigan comp är utan effekt så nu har jag fått något nytt på licens.. Kanske börjar lätta lite dock. Håller tummarna för det. Gick in i V.11 idag! Kub 28/1 längtar (även om jag var på vul i V.8 och det såg bra ut)

    Lite känslig fråga, men hur tänker ni kring vaccinationen i graviditet? Jag har tagit 2 doser innan jag blev gravid (+ har haft covid) och det är egentligen dags för dos 3 men jag drar lite på det. Intressant att höra hur ni andra tänker om det är självklart eller om ni avvaktar till efter förlossning? (eller kanske inte alls)

  • Semlan3
    Ellie9301 skrev 2022-01-11 14:28:43 följande:

    Skrev tidigare att "jag känner iiiingenting". Det fick jag äta upp ca 2 dagar senare, konstant illamående sedan dess och lergigan comp är utan effekt så nu har jag fått något nytt på licens.. Kanske börjar lätta lite dock. Håller tummarna för det. Gick in i V.11 idag! Kub 28/1 längtar (även om jag var på vul i V.8 och det såg bra ut)

    Lite känslig fråga, men hur tänker ni kring vaccinationen i graviditet? Jag har tagit 2 doser innan jag blev gravid (+ har haft covid) och det är egentligen dags för dos 3 men jag drar lite på det. Intressant att höra hur ni andra tänker om det är självklart eller om ni avvaktar till efter förlossning? (eller kanske inte alls)


    Jag tänker ta den. Andra länder har vaccinerar gravida länge. Valde att inte ta andra dosen förra graviditeten (som fick avbrytas pga kromosomavvikelser) och känner liksom att det inte är värt att bli sjuk. Smittspridningen är extremt hög just nu. Och att bli lindrigt sjuk istället för att må skit är värt det. Min nära vän tog båda doserna under sin graviditet och var inga problem.
  • Tino

    Tänker ta tredje dosen så snart jag får och har redan bokat in den. Jag vill miska risken att bli allvarligt sjuk i covid och alltså minska risken att graviditeten avbryts i förtid pga det. Vaccinet är därför helt självklart för mig. Samtidigt har jag även minskat mina sociala kontakter enligt rekommendationerna. Vaccin och övriga rekommendationer går hand i hand.

  • Frida123123
    Ellie9301 skrev 2022-01-11 14:28:43 följande:

    Skrev tidigare att "jag känner iiiingenting". Det fick jag äta upp ca 2 dagar senare, konstant illamående sedan dess och lergigan comp är utan effekt så nu har jag fått något nytt på licens.. Kanske börjar lätta lite dock. Håller tummarna för det. Gick in i V.11 idag! Kub 28/1 längtar (även om jag var på vul i V.8 och det såg bra ut)

    Lite känslig fråga, men hur tänker ni kring vaccinationen i graviditet? Jag har tagit 2 doser innan jag blev gravid (+ har haft covid) och det är egentligen dags för dos 3 men jag drar lite på det. Intressant att höra hur ni andra tänker om det är självklart eller om ni avvaktar till efter förlossning? (eller kanske inte alls)


    Jag har tagit två doser, och har bokat in mig för dos 3. Tyckte jag läste någonstans att man rekommenderar dos efter 12:e graviditetsveckan dock, detta för att vaccinet är som starkast i början och det är då man behöver skyddet som mest under sista 6 graviditetsmånaderna.
  • Bonusbonus89
    Frida123123 skrev 2022-01-10 06:32:35 följande:

    Då vår graviditet kom till med hjälp av ivf så gör man som standard alltid ett tidigt vul, oftast i vecka 8. Jag kommer ha ett kombinerat inskrivningssamtal och hälsosamtal den 26/1 och ul och kub-test den 9/2. Jaha, då förstår jag, hade nog hellre kräkts med då. Ja illamående konstant är inte kul.. jo, precis på tidigare vul i vecka 8, fick jag reda på att embryot avstannat och blev då skickad till kvinnosjukhuset för att avsluta det. Jättehemskt och smärtsamt.


    Jag förstår! Skönt att få bekräftelsen tidigare. Tycker denna väntan nu känns som en evighet! Okej, jag förstår! Beklagar verkligen! Nu har du ju gått förbi den delen iaf!
  • Bonusbonus89

    Jag är i vecka 10 nu (9+1) och jag mår skit. Inte på så sätt att jag mår konstant illa, utan är extremt trött och hängig. Jag har frossa till och från och känner mig svag. Så himla orolig över att jag inte får i mig tillräckligt med näring. Ingen matlust alls och det lilla jag får i mig är det inte sällan jag får upp igen. Kräks nästan dagligen, vilket jag vet inte är konstigt. Men hur vet jag att jag får i mig tillräckligt med näring till bebisen? Två veckor kvar till inskrivningssamtal och tre till ul.

  • Emjol
    Bonusbonus89 skrev 2022-01-11 19:13:26 följande:

    Jag är i vecka 10 nu (9+1) och jag mår skit. Inte på så sätt att jag mår konstant illa, utan är extremt trött och hängig. Jag har frossa till och från och känner mig svag. Så himla orolig över att jag inte får i mig tillräckligt med näring. Ingen matlust alls och det lilla jag får i mig är det inte sällan jag får upp igen. Kräks nästan dagligen, vilket jag vet inte är konstigt. Men hur vet jag att jag får i mig tillräckligt med näring till bebisen? Två veckor kvar till inskrivningssamtal och tre till ul.


    Känner samma sak angående måendet men tacksam över att jag inte spyr iallafall. Hoppas det blir bättre <3

    Angående bebis så är kroppen så pass smart så bebisen får det den behöver :)

    Däremot så får du lida för det ;)

    Nu i början så får man tänka att allt du får i dig i bra och sen framåt kan du få i dig mer förhoppningsvis då man brukar må bättre senare i graviditeten :)
  • svansmamman
    Bonusbonus89 skrev 2022-01-11 19:13:26 följande:

    Jag är i vecka 10 nu (9+1) och jag mår skit. Inte på så sätt att jag mår konstant illa, utan är extremt trött och hängig. Jag har frossa till och från och känner mig svag. Så himla orolig över att jag inte får i mig tillräckligt med näring. Ingen matlust alls och det lilla jag får i mig är det inte sällan jag får upp igen. Kräks nästan dagligen, vilket jag vet inte är konstigt. Men hur vet jag att jag får i mig tillräckligt med näring till bebisen? Två veckor kvar till inskrivningssamtal och tre till ul.


    Precis som kommentaren ovan sa är det ingen risk för att bebis får för lite näring, kanske om du skulle ha varit väldigt undernärd redan innan men knappt ens då. Kroppen ser till att bebis får allt den behöver trots att du upplever att du inte får i dig "det du ska". 

    Om det är till någon tröst gick jag ner 1 kg/vecka de första veckorna. Viktminskningen har fortsatt men inte i lika rask takt. Idag väger jag 45 kg och har tappat totalt 11 kg i vikt sedan graviditetens början, trots det har jag blivit framflyttad en vecka vid UL och bebisen växer som ogräs i magen. Viktminskningen bekräftar att jag inte fått i mig lika mycket energi som jag gjort av med, men det har inte på något sätt hämmat bebis tillväxt. Glad
  • Emjol

    Är det någon mer som inte har gjort ultraljud ännu? :)

    Är i vecka 11 nu och ska göra KUB om två veckor exakt, 26/1.

    Så hela graviditeten är fortfarande overklig om man säger så. Sjukt spännande att se vad som gömmer sig där inne <3

Svar på tråden Bf augusti 2022