• Anonym (Mig)

    Ok att bli lämnad ensam med kostnaden för en babyshower?

    För några veckor sedan nu så fixade jag en babyshower till en kompis där jag bjöd in en del personer som jag visste ville vara med. I tidigare babyshowers har den här gruppen delat på kostnaderna men nu har det ignorerats totalt fast jag uppmuntrat till att bidra om man har möjlighet. Inte ett enda bidrag eller ens svar som förklarar att man inte har ekonomin har jag fått. Det hade jag förstått till 100% men man behöver ju säga till om detta. Flera ur gruppen bjöd dessutom bjudit in ännu fler. Jag gjorde en budget utifrån vad jag hade råd med men i och med att folk bjöd in så var budgeten tvungen att ökas också. Är detta okej att göra? Känner mig ganska så lurad och utnyttjad i och med att jag fixat allting?

  • Svar på tråden Ok att bli lämnad ensam med kostnaden för en babyshower?
  • Anonym (Mig)
    Anonym (Icke) skrev 2021-11-23 21:50:22 följande:

    Ja jag skulle aldrig gå utan att betala.

    Det är ju dekoration, fika/mat, chark(småplock) dryck, snacks, kanske en större gemensam gåva (även om man köper egen gåva själv) jag hade inte velat att andra ska lägga ut kostnad för en gemensam vän som vi alla är där och firar. Handlar liksom inte om överklass, utan sunt förnuft snarare


    Ja precis. Vi diskuterade inom gruppen tidigare hur vi skulle göra med blöjtårtan och de sa att de skulle swisha så jag erbjöd mig då att göra den. Det är också en del i det hela. Skit i festen då men betala för den sak som det var uttalat till 100% att alla skulle bidra till. Hade jag varit i blivande mammans situation så hade jag också tyckt det var olustigt, om detta av någon anledning skulle komma ut. Veta att de som var där ville dit för gratis mat och inte för att fira henne.
  • Anonym (Icke)
    Anonym (Mig) skrev 2021-11-23 21:55:15 följande:

    Ja precis. Vi diskuterade inom gruppen tidigare hur vi skulle göra med blöjtårtan och de sa att de skulle swisha så jag erbjöd mig då att göra den. Det är också en del i det hela. Skit i festen då men betala för den sak som det var uttalat till 100% att alla skulle bidra till. Hade jag varit i blivande mammans situation så hade jag också tyckt det var olustigt, om detta av någon anledning skulle komma ut. Veta att de som var där ville dit för gratis mat och inte för att fira henne.


    Usch vad tråkigt.

    Vad sjukt att folk går för matens skull och inte den blivande mammans.. då känns det ju inte som att det är hennes vänner heller om maten är viktigare än huvudpersonen som man faktist är där för..
  • Anonym (diffust)
    Anonym (Mig) skrev 2021-11-23 21:41:48 följande:
    Känns ju snarare tvärtom, människor med mindre pengar gör mycket av lite, hjälps åt med det man har så man ändå kan ses och fira livshändelser. För oss med mindre bra ekonomi är 3000 på en gång mycket men 300 kan innebära möjlighet att umgås. Extremt bakåtvänt tänkande från dig
    Människor med mindre pengar har inte lyxen att bli inbjudna till en fest de varken planerat eller varit med och bestämt budgeten på och sedan få en nota efteråt. En gäst är just det: en gäst. Vill man ha betalt får man se till att fråga innan och se om personen är villig att betala. Det är helt okej om man vill ha knytkalas eller gå in på en betalning för något som grupp. Då gör man det i samförstånd tillsammans. Det är inte okej att bjuda gäster och sedan förvänta sig betalt. Det är fult beteende. Det är lite som när man vill köpa en present till barnens lärare. Det är helt okej att fråga andra föräldrar om de vill gå med på att betala för en present. Det är inte okej att köpa något på eget bevåg och sen skicka ett mail till resten av föräldrarna om att swisha X summa pengar. 
  • Anonym (diffust)
    Anonym (Mig) skrev 2021-11-23 21:55:15 följande:
    Ja precis. Vi diskuterade inom gruppen tidigare hur vi skulle göra med blöjtårtan och de sa att de skulle swisha så jag erbjöd mig då att göra den. Det är också en del i det hela. Skit i festen då men betala för den sak som det var uttalat till 100% att alla skulle bidra till. Hade jag varit i blivande mammans situation så hade jag också tyckt det var olustigt, om detta av någon anledning skulle komma ut. Veta att de som var där ville dit för gratis mat och inte för att fira henne.
    Skicka ett sms till alla om vilken summa de är skyldiga dig för tårtan. Låter definitivt som att de utnyttjar dig. 
  • Anonym (Mig)
    Anonym (Icke) skrev 2021-11-23 21:58:19 följande:

    Usch vad tråkigt.

    Vad sjukt att folk går för matens skull och inte den blivande mammans.. då känns det ju inte som att det är hennes vänner heller om maten är viktigare än huvudpersonen som man faktist är där för..


    Nä verkligen. Särskilt med tanke på att mamman aldrig hade gjort något liknande och tänker som mig om sånt här. Vet ju verkligen vad dom går för iaf. Dyr läxa men så är det ju ibland. Måste fundera lite på om jag framöver ska försöka berätta vad som skett på ett fint sätt. Jag hade velat veta i hennes sits.
  • Anonym (Mig)
    Anonym (diffust) skrev 2021-11-23 22:02:01 följande:

    Skicka ett sms till alla om vilken summa de är skyldiga dig för tårtan. Låter definitivt som att de utnyttjar dig. 


    Jag får nog göra det. Men känns inte som det kommer spela någon roll nästan, varje person kan ju omöjligt ha glömt bort det så de måste ju vara medvetna men bara skita i det. Kan ju inte tvinga någon betala.
  • LadyJane

    Det är riktigt fult och girigt gjort. Uttrycket skämmes passar riktigt, riktigt bra.
    Det är girighet när den är som fulast.

    Om jag vore du skulle jag säga allt det här till dem, rakt upp och ner utan bedövning. Förhoppningsvis har någon vett att skämmas.

  • Anonym (diffust)
    Anonym (Mig) skrev 2021-11-23 22:09:31 följande:
    Jag får nog göra det. Men känns inte som det kommer spela någon roll nästan, varje person kan ju omöjligt ha glömt bort det så de måste ju vara medvetna men bara skita i det. Kan ju inte tvinga någon betala.
    Nej, alla lär inte ha glömt det. Många tänker nog bara att andra har betalat och att det inte kommer märkas att de ej har gjort det och hoppas bara att du ska glömma så det rinner ut ur sanden. Men genom ett så direkt meddelande där du påminner personerna har de noll ursäkter och du visar att du står på dig och inte accepterar deras beteende. Skulle vissa fortfarande inte betala så visst då finns det inte mycket att göra åt men jag tror ett meddelande vore bra även om det bara blir ett statement. Både för ditt självförtroende och för att ha det svart på vitt hur det ligger till med dessa människor. 
  • Anonym (Mig)
    Anonym (diffust) skrev 2021-11-23 22:16:41 följande:

    Nej, alla lär inte ha glömt det. Många tänker nog bara att andra har betalat och att det inte kommer märkas att de ej har gjort det och hoppas bara att du ska glömma så det rinner ut ur sanden. Men genom ett så direkt meddelande där du påminner personerna har de noll ursäkter och du visar att du står på dig och inte accepterar deras beteende. Skulle vissa fortfarande inte betala så visst då finns det inte mycket att göra åt men jag tror ett meddelande vore bra även om det bara blir ett statement. Både för ditt självförtroende och för att ha det svart på vitt hur det ligger till med dessa människor. 


    Ja det har du rätt i. Ska samla mod till mig och göra det imorgon.
  • Anonym (Mig)
    LadyJane skrev 2021-11-23 22:15:13 följande:

    Det är riktigt fult och girigt gjort. Uttrycket skämmes passar riktigt, riktigt bra.

    Det är girighet när den är som fulast.

    Om jag vore du skulle jag säga allt det här till dem, rakt upp och ner utan bedövning. Förhoppningsvis har någon vett att skämmas.


    Ska göra det. Tack för peppen.
Svar på tråden Ok att bli lämnad ensam med kostnaden för en babyshower?