• Anonym (Nedst­ämd romant­iker)
    Wed 24 Nov 2021 22:14
    41288 visningar
    216 svar
    -1 +1
    216
    41288

    Hjärtekrossad av min dejt som nu vill vara vän. Hur ska jag bete mig mot henne nu?

    Jag har dejtat en tjej under en tid. Vi fick kontakt över Facebook där vi redan då utvecklade starka känslor för varann, och när vi väl sågs hemma hos henne så blev dom ännu starkare och vi började prata om att bli tillsammans. Men idag, under fjärde dejten, berättade hon helt plötsligt att känslorna svalnat för mig. Så nu känner jag mig inte på topp och har svårt att smälta det hela. Jag som trodde vi skulle ha en framtid tillsammans.

    Det jag funderar på är hur jag ska hantera detta, och hur jag ska bete mig mot henne. Hon har nyss skrivit och frågat hur jag mår, och jag vet inte vad jag ska svara på det. Vad tycker ni? För självklart mår jag kasst. Samtidigt finns det förstås hopp hos mig om att hon kanske ska ändra sig och vilja ge det ett försök till, och att då visa att man är nere och ledsen kanske bara gör det värre mot att visa att man har annat för sig och tar det inte så allvarligt. 

    Att fortsätta prata med henne och ses som vänner, som hon verkar vilja göra, är det egentligen en bra idé? Just nu känner jag ju att jag vill vara med henne så mycket som möjligt, men när hon inte är intresserad längre så blir jag kanske bara mer nedstämd av det. Jag kommer nog ha kvar mina känslor och mina förhoppningar. 

  • Svar på tråden Hjärtekrossad av min dejt som nu vill vara vän. Hur ska jag bete mig mot henne nu?
  • Anonym (Nedst­ämd romant­iker) Trådstartaren
    Thu 25 Nov 2021 14:51
    #31
    Anonym (Mjo) skrev 2021-11-25 14:16:49 följande:

    Troligtvis kommer hon höra av sig till slut om du slutar höra av dig till henne. Hon kanske dejtar andra samtidigt och står och väger och kommer tillbaks till dig om några veckor eller månader när det skiter sig med den andra killen? Och håller dig varm tills dess. Hon kanske har issues ?där uppe?? Så jävla mycket spel från tjejer som påstår sig vara seriösa, vill fan kräkas ibland. Titta mer på hennes handlingar och mindre vad hon säger.


    Ja det är faktiskt möjligt att hon har issues... Hon har ibland ett lite udda sätt att tänka och tycka, men det var det jag ville lära känna mer av ju mer vi dejtade. Sen när man är förälskad ser man ju inte alltid de negativa delarna med personen. Dom kan komma när man får lite distans och känslorna svalnat.
  • Anonym (Nej)
    Thu 25 Nov 2021 14:55
    #32
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-11-25 14:49:15 följande:
    Visst är det ofta ett mjukare sätt att avvisa någon på. Men varför inte bli vänner om man tycker om den som person? Dejtar man nån så tycker man ju i  många fall också om personligheten och annat också, inte bara att man är attraherad. Det vore ju toppen om båda tappade sina känslor samtidigt och man kunde övergå till att bli vänner.
    Men det är ju precis det som är problemet. Hon tycker ju inte om dig, inte tillräckligt. Så här: om hon hade tyckt att du vore så trevlig, intressant osv så hade ni fortfarande dejtat, men det gör hon inte så hon lär inte tycka SÅ mycket om dig, förstår du? Man kan tycka att en person är helt ok men ni kommer aldrig bli särskilt nära vänner oavsett.
  • Anonym (Nedst­ämd romant­iker) Trådstartaren
    Thu 25 Nov 2021 14:58
    #33
    Guldnovan skrev 2021-11-25 14:14:38 följande:
    Nu ska jag inte gå in och mamma dig för jag vet ju inte hur gammal du är. Men du beskriver är typiskt för de flesta förhållanden. Man blir förälskad och känslor och fantasier får eget liv. Även för mig som snart är 56. Antingen fortsätter det och blir verklighet eller så går det inte vidare till nästa fas och dör. Mitt senaste fh varade i 10 mån och vi började fundera på att bli sambo. Då ungefär avtog förälskelsen istället för att gå vidare. Vi avslutade och det gick fort. Noll kontakt efter det enligt bådas önskan.
    Då hade du varit en väldigt ung mamma till mig i så fall, är närmare 40. Glad Jo, och fantasier kan väl få extra liv genom chatt och meddelanden, där man ofta väver in egna tankar och kanske bygger upp nåt som är mer idealiserat. Men ni var ihop i 10 mån i alla fall. Och det skedde väl på en dag att förälskelsen avtog?
  • Anonym (Nedst­ämd romant­iker) Trådstartaren
    Thu 25 Nov 2021 14:59
    #34
    Anonym (Nej) skrev 2021-11-25 14:55:21 följande:
    Men det är ju precis det som är problemet. Hon tycker ju inte om dig, inte tillräckligt. Så här: om hon hade tyckt att du vore så trevlig, intressant osv så hade ni fortfarande dejtat, men det gör hon inte så hon lär inte tycka SÅ mycket om dig, förstår du? Man kan tycka att en person är helt ok men ni kommer aldrig bli särskilt nära vänner oavsett.
    Ja men och tycka om en person och vara attraherad är ju två olika saker, som kan överlappa. Men ens bästa vänner tycker man ju om mycket men har antagligen ingen attraktion till.
  • Anonym (Nedst­ämd romant­iker) Trådstartaren
    Thu 25 Nov 2021 15:05
    #35
    andiie skrev 2021-11-25 14:11:57 följande:
    Hej vännen!

    Jag förstår att det här känns jättejobbigt för dig. Förhoppningar som går till spillo. Kärlek och det fina som det hade kunnat bli. Det där är svårt.

    Mitt råd är att eliminera så mycket kontakt det bara går och sedan låta tiden gå. Låt sorgen få plats men försök också ersätta din dejt med något annat specifikt. T.ex. ett mål/något du brinner för. Du har också tur om personen inte ingår i din vardag på nåt sätt, för att slippa bli triggad allt för mycket!

    Det kommer att ordna sig! Ta väl hand om dig!
    Jo det kanske är det som är bäst... Jag ska nog ändå svara på hennes mess, säga hur jag mår och så. Om hon är den jag trott hon är det känslosamt för henne också detta. Jag vet inte hur hon mår när jag inte svarar. Jag kanske är ovanlig som inte ser friendzonad som även positivt, så länge som jag inte har känslor kvar och vi kan bli bra vänner efteråt.
  • Anonym (Nej)
    Thu 25 Nov 2021 15:05
    #36
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-11-25 14:59:56 följande:
    Ja men och tycka om en person och vara attraherad är ju två olika saker, som kan överlappa. Men ens bästa vänner tycker man ju om mycket men har antagligen ingen attraktion till.
    Naturligtvis kan det vara det, men ni har redan haft sex så nån slags attraktion måste ju ha funnits. Hur som helst, hade du haft en tillräckligt intressant personlighet hade hon säkert kunnat fortsätta att träffa dig åtminstone nån gång till. Även en vän tycker man ju mycket om som du säger.
  • Anonym (Nedst­ämd romant­iker) Trådstartaren
    Thu 25 Nov 2021 15:17
    #37
    Anonym (Nej) skrev 2021-11-25 15:05:55 följande:
    Naturligtvis kan det vara det, men ni har redan haft sex så nån slags attraktion måste ju ha funnits. Hur som helst, hade du haft en tillräckligt intressant personlighet hade hon säkert kunnat fortsätta att träffa dig åtminstone nån gång till. Även en vän tycker man ju mycket om som du säger.
    Svårt att veta. Hon visade ju inga tecken på nåt "fel" efter första dejten, snarare tvärtom. Som sagt så har vi lite olika personlighetsdrag som hon tog upp, men jag tycker man kan fortsätta att träffas och se hur det fungerar. Men känslorna försvann tydligen ganska snabbt.
  • Vandra­ren80
    Thu 25 Nov 2021 15:17
    #38
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-11-25 14:45:32 följande:

    Ja vi kysstes på varje dejt och hade sex en gång som inte gick så bra dessvärre.

    Jag kommer nog ha svårt för att bara säga definitivt hejdå till någon som jag jag ändå tycker om som person, trots det jobbiga med känslorna. Det är så mycket jag uppskattade med det lilla vi hade att det skulle kännas så fel att bryta totalt. Vi hade mycket gemensamt, trots våra olikheter. Hon har en julklapp till mig, och jag till henne. Det är en sak som strular till det lite. Men hon kanske känner annorlunda. Hon är mer impulsiv än mig så att bara tvärvända och radera en person från sitt liv är kanske inte så stor grej för henne som för mig. Svårt att veta. Men jag kommer nog svara henne nån gång snart så jag.

    Det är ju en nedgradering att gå med på att bli vän, men samtidigt om jag inte hade haft känslorna för henne så hade jag gärna varit hennes vän. Vänner med liknande intressen får man aldrig för mycket av. Men kanske ditt förslag ger större förhoppning om att det blir något längre fram i tiden, att jag mer stod för vad jag ville.


    Jag förstår verkligen att det är svårt att kapa med någon man tycker om. Det är lätt att ge råd såhär, men är såklart medveten om att det är en helt annan sak när man är i det. De där j****a känslorna alltså.

    Men du bör veta att går du med på vänskap, då hamnar du i det facket. Och det kan mycket väl vara rätt, du verkar tycka om henne oehört, så det kan ju vara värt att offra chansen för mer än vänskap. Sålänge du är medveten om att något romantiskt blir det inte när man väl kommit dit, samt att hon såklart kommer att dejta andra etc.

    Jag känner med dig, de flesta av oss har i en eller annan form varit i de situationerna.
  • Anonym (Mjo)
    Thu 25 Nov 2021 15:23
    #39
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-11-25 14:45:32 följande:

    Ja vi kysstes på varje dejt och hade sex en gång som inte gick så bra dessvärre.


    Förstår att det är lite väl personligt, men har du lust utveckla vad det var som inte gick så bra? Jag kan ha fel men tror inte det hade nåt med det att göra, rätt vanligt att spänningen avtar efter sexet.
  • Anonym (Mjo)
    Thu 25 Nov 2021 15:29
    #40

    Sen var hon 35 säger du? Många tjejer söker det där pirret de fick när de var i 20-årsåldern men har inte förstått att det funkar inte längre så i äldre dar och letar därför vidare i all oändlighet. Mitt råd är att sänka maxåldern på tjejen några år, kanske 32?

Svar på tråden Hjärtekrossad av min dejt som nu vill vara vän. Hur ska jag bete mig mot henne nu?