• 19977

    Vi som planerar barn 2023

    Hej!

    Startar en tråd för oss som planerar barn 2023, vilket förstås är svårt att planera, men drömma och försöka kan man ju göra i alla fall.

    Älskar att läsa sådana här forumstrådar, det är kul att följa andras resa! Berätta gärna lite om era planer och er livssituation så kan vi följas åt!

    Jag fyller 25 och min sambo blir 38 nästa år och vi har inga barn sedan tidigare. Tog ut min hormonspiral i november för att kroppen ska hinna återhämta sig lite innan vi börjar försöka, vi vill börja försöka från och med April/Maj 2022 ungefär. Just nu använder vi kondom och jag trackar min menscykel med en termometer från tempdrop för att få koll på cykeln och ägglossning. Vi ska även resa utomlands över jul/nyår till ett land med Zikavirus - enligt folkhälsomyndigheten/WHO ska man ha skyddat samlag 3 månader efter hemkomst för att inte riskera att bli smittad under en eventuell graviditet. Bor i en 2-rums bostadsrätt på 63kvm men ska flytta till nybyggt hus som förväntas stå klart sommaren 2023. Båda har tillsvidareanställning och jag blir klar med en utbildning nu i december så börjar nytt jobb i Januari. Jag tar en del vitaminer också för att ?optimera? hälsan hehe, har även övertalat sambon att börja ta vissa vitaminer 3 månader innan vi börjar försöka.

    Hoppas innerligt att det inte blir en långdragen resa för oss allihop som försöker!

  • Svar på tråden Vi som planerar barn 2023
  • Anonym (F)

    Kul att så många börjat sätta igång! Prickar jag den här ÄL blir det bebis tidigt i januari så det är liiite för nära inpå december. Håller fortfarande på att lära mig min nya cykel.

    Ska vi ha en BIM-lista i tråden eller hur känner ni? :) 

  • Blåbärsskogen
    Anonym (F) skrev 2022-04-18 22:33:46 följande:

    Kul att så många börjat sätta igång! Prickar jag den här ÄL blir det bebis tidigt i januari så det är liiite för nära inpå december. Håller fortfarande på att lära mig min nya cykel.

    Ska vi ha en BIM-lista i tråden eller hur känner ni? :) 


    Det tycker jag! Jag kan börja Glad

    28/4 Blåbärsskogen (1:a "försöket", 1:a barnet) 
  • H0nd3ndär

    Vi har "tjuvbörjat" lite här iom att mensen kom tillbaka efter förlossningen. Dock väldigt kort lutealfas som jag alltid får när jag ammar. Så chanserna är minimala. Tar det sig denna cykeln (är på äl+8) blir bf 2 jan. Känns dock lite osäkert så helt ok om mensen dyker upp denna gång. Men nästa cykel vill jag gärna ha ett plus! Solig

  • 19977

    Bra idé med en BIM-lista, det är kul att följas åt på det viset! Antar att man fyller i enligt datum-följd?

    28/4 Blåbärsskogen (1:a "försöket", 1:a barnet) 
    6/5 19977 (1:a försöket, 1:a barnet)

  • Symetrical
    19977 skrev 2022-04-19 20:58:51 följande:

    Bra idé med en BIM-lista, det är kul att följas åt på det viset! Antar att man fyller i enligt datum-följd?

    28/4 Blåbärsskogen (1:a "försöket", 1:a barnet) 
    6/5 19977 (1:a försöket, 1:a barnet)


    Jag hakar gärna på lite smått. Äl borde infinna sig kring första maj och sen blir bim 11 dagar senare :)

    28/4 Blåbärsskogen (1:a "försöket", 1:a barnet) 
    6/5 19977 (1:a försöket, 1:a barnet)
    12/5 Symetrical (hoppas på en Hoppsan, 4:e barnet)

  • amandakollb
    Symetrical skrev 2022-04-20 07:21:23 följande:

    Jag hakar gärna på lite smått. Äl borde infinna sig kring första maj och sen blir bim 11 dagar senare :)

    28/4 Blåbärsskogen (1:a "försöket", 1:a barnet) 
    6/5 19977 (1:a försöket, 1:a barnet)
    12/5 Symetrical (hoppas på en Hoppsan, 4:e barnet)


    jag fick mens igår (första efter förlossningen) men vi kommer nog hoppa försöket nu i maj då det isåfall blir bf i slutet av januari och vi vill inte ha förens 1a februari som tidigast (går miste om ca 104 tkr utbetalning från jobbet om jag får barn innan 1a feb 2023). och osäker när jag får äl men om jag räknar grovt så tänker jag bim runt 20e maj. hoppas på att få mens så snart som möjligt så vi kan börja försöka så är med i listan ändå och räknar ned :D 

    28/4 Blåbärsskogen (1:a "försöket", 1:a barnet) 
    6/5 19977 (1:a försöket, 1:a barnet)
    12/5 Symetrical (hoppas på en Hoppsan, 4:e barnet)
    20/5 amandakollb (inget försök denna omgång, 2a barnet). 
  • Anonym (Anonym23)

    Hej! 


    Jag hoppar in här. jag och min sambo planerar barn 2023 men vi är oense när vi ska börja. Har ägglossning typ nu, och han vill börja direkt. Jag vill vänta för att se om jag får ett jobb som jag verkligen vill ha. Vill inte säga att jag är gravid, första dagen på jobbet liksom ???? hur tänker ni kring när ni ska börja?

  • Blåbärsskogen
    Anonym (Anonym23) skrev 2022-04-20 12:41:33 följande:

    Hej! 


    Jag hoppar in här. jag och min sambo planerar barn 2023 men vi är oense när vi ska börja. Har ägglossning typ nu, och han vill börja direkt. Jag vill vänta för att se om jag får ett jobb som jag verkligen vill ha. Vill inte säga att jag är gravid, första dagen på jobbet liksom ???? hur tänker ni kring när ni ska börja?


    Välkommen hit! 
    Jag börjar på nytt jobb (dock bara sommarjobb än så länge) nu i maj och tar tjänstledigt från mitt nuvarande jobb. Har också varit lite tveksam men skulle det vara så att jag blir gravid under tiden på sommarjobbet så får det fasiken vara så Skrattande Bara att hålla tummarna för att man isåfall får må relativt bra och kan fortsätta jobbet! Hehe
    Hoppas ju självklart på förlängning men skulle det vara så, då återgår jag bara dit jag har en fast tjänst. Hur ser din jobbsituation ut nu? 
  • Anonym (EL)

    jag och min sambo försöker nu. Han har 2 barn sedan innan och jag har två barn sedan innan. Vi hittade varandra i samma skede i livet och allt känns så rätt. Skaffade en clearblue monitor och har börjat köra på ????

  • Ringingrid

    Hej allihop! Min tanke är också bebis till 2023 om allt går väl :) tänkte egentligen börja försöka nästa månad men blev en liten smygstart med oskyddat runt ÄL för ett par dagar sedan. BIM 2 maj så får väl se! Tror knappast att det tar sig första gången men vem vet :D

Svar på tråden Vi som planerar barn 2023