• 19977

    Vi som planerar barn 2023

    Hej!

    Startar en tråd för oss som planerar barn 2023, vilket förstås är svårt att planera, men drömma och försöka kan man ju göra i alla fall.

    Älskar att läsa sådana här forumstrådar, det är kul att följa andras resa! Berätta gärna lite om era planer och er livssituation så kan vi följas åt!

    Jag fyller 25 och min sambo blir 38 nästa år och vi har inga barn sedan tidigare. Tog ut min hormonspiral i november för att kroppen ska hinna återhämta sig lite innan vi börjar försöka, vi vill börja försöka från och med April/Maj 2022 ungefär. Just nu använder vi kondom och jag trackar min menscykel med en termometer från tempdrop för att få koll på cykeln och ägglossning. Vi ska även resa utomlands över jul/nyår till ett land med Zikavirus - enligt folkhälsomyndigheten/WHO ska man ha skyddat samlag 3 månader efter hemkomst för att inte riskera att bli smittad under en eventuell graviditet. Bor i en 2-rums bostadsrätt på 63kvm men ska flytta till nybyggt hus som förväntas stå klart sommaren 2023. Båda har tillsvidareanställning och jag blir klar med en utbildning nu i december så börjar nytt jobb i Januari. Jag tar en del vitaminer också för att ?optimera? hälsan hehe, har även övertalat sambon att börja ta vissa vitaminer 3 månader innan vi börjar försöka.

    Hoppas innerligt att det inte blir en långdragen resa för oss allihop som försöker!

  • Svar på tråden Vi som planerar barn 2023
  • Blåbärsskogen
    Symetrical skrev 2022-05-09 18:03:50 följande:
    Okej, men då borde det vara ett par dagar kvar till äl. Jag kan ha fertilt sekret i över en vecka ibland xD Kan gå från äggviteflytningar till vattniga och sen tillbaka igen, så säkert inget konstigt :)
    Jaha okej, skönt att höra att man inte är ensam isåfall! Får hoppas på det, att det inte är något konstigt. Time will tell! Tack för svar <3
  • Symetrical
    19977 skrev 2022-05-09 18:20:28 följande:
    Haha! Ja jag har insett att jag inte kan vara gravid nu? kändes så tråkigt, jag som hoppades vara en sån som det tog sig på första försöket! tempen är låg nu igen som den ska vara hehe?
    Har bokat spa och hotellnatt med sambon under kommande ägglossning i ett desperat försök att lyckas nästa gång! Skrattande
    Inte desperat, utan smart!!! Flört
  • Symetrical
    Blåbärsskogen skrev 2022-05-09 18:22:26 följande:
    Jaha okej, skönt att höra att man inte är ensam isåfall! Får hoppas på det, att det inte är något konstigt. Time will tell! Tack för svar <3
    Nejdå, det mesta är normalt inom bebisverkstaden! ;P
    Du får hålla oss uppdaterade :D 
  • 202294

    Bara jag som blir fullkomligt knäpp av väntan på BIM??
    Har BIM på lördag och har tagit tester de senaste dagarna men de har såklart varit supernegativa.. 

    Har haft mensvärk en vecka ca och även superömma bröst. Börjar dock fundera på om det är såhär varje månad, bara att jag vanligtvis kanske inte funderar över det så mycket? 

    Ville bara skriva av mig! 

  • Symetrical

    Mens här idag, så jag uppdaterar listan!

    6/5 annemarit123 (7 försöket, 2 barnet) 
    14/5 202294 (1a försöket, 1a barnet)
    17/5 H0nd3ndär (3e försöket, 4e barnet)
    20/5 amandakollb (inget försök denna omgång, 2a barnet). 
    28/5 Blåbärsskogen (1:a försöket, 1:a barnet)
    2/6 Esther13 
    (3:e försöket, 1:a barnet)
    5/6 19977 (2:a försöket, 1:a barnet)
    6/6 Symetrical (hoppas på en Hoppsan, 4:e barnet)

  • 19977
    202294 skrev 2022-05-10 18:59:23 följande:

    Bara jag som blir fullkomligt knäpp av väntan på BIM??
    Har BIM på lördag och har tagit tester de senaste dagarna men de har såklart varit supernegativa.. 

    Har haft mensvärk en vecka ca och även superömma bröst. Börjar dock fundera på om det är såhär varje månad, bara att jag vanligtvis kanske inte funderar över det så mycket? 

    Ville bara skriva av mig! 


    OMG du är sååå inte ensam.
    Har dock hört att ömma bröst verkligen är ett typiskt symptom, så om de är tydligt ömma nu och du inte har märkt av det tidigare menscykler så finns det nog gott om hopp för att det tagit sig för dig!

    Jag tog inga graviditetstest alls i väntan på min BIM dock, utan väntade tills BIM-dagen då mensen kom som en klocka. Har i normala fall inte mensvärk men kände verkligen av att det molade tydligt 4 dagar innan mensen kom denna gången, jag trodde ju givetvis att det var ett tecken på något gott men icke.

    Hade även väldigt slemmiga flytningar fram tills BIM som jag också trodde var ett tecken, men icke.

    Jag brukar känna efter väldigt mycket även innan vi började försöka, så jag tror faktiskt inte att jag inbillade mig något utan att jag faktiskt upplevde skillnad denna första cykel när vi försökte, framförallt med flytningarna. Men den molande känslan innan mens tänker jag verkligen inte gå på igen som ett symptom nästa gång, så kanske man inte blir lika besviken.

    Jag känner att jag redan är bitter på alla andra som är gravida runt om mig haha, trodde inte jag skulle bli sån (har 3 närstående som är gravida just nu och de blev gravida på 1a eller 2a försöket allihop). 

    Blev så irriterad när jag fick frågan av en av vännerna om jag fått min mens (är väldigt öppen med att vi försöker skaffa barn), och då sa jag ja. Fick då rådet av henne att ?stressa inte så mycket så kommer det ta sig snart??..? Ja, ni förstår ju säkert varför jag blir bitter hahaObestämd
  • 202294
    19977 skrev 2022-05-10 19:46:58 följande:
    OMG du är sååå inte ensam.
    Har dock hört att ömma bröst verkligen är ett typiskt symptom, så om de är tydligt ömma nu och du inte har märkt av det tidigare menscykler så finns det nog gott om hopp för att det tagit sig för dig!

    Jag tog inga graviditetstest alls i väntan på min BIM dock, utan väntade tills BIM-dagen då mensen kom som en klocka. Har i normala fall inte mensvärk men kände verkligen av att det molade tydligt 4 dagar innan mensen kom denna gången, jag trodde ju givetvis att det var ett tecken på något gott men icke.

    Hade även väldigt slemmiga flytningar fram tills BIM som jag också trodde var ett tecken, men icke.

    Jag brukar känna efter väldigt mycket även innan vi började försöka, så jag tror faktiskt inte att jag inbillade mig något utan att jag faktiskt upplevde skillnad denna första cykel när vi försökte, framförallt med flytningarna. Men den molande känslan innan mens tänker jag verkligen inte gå på igen som ett symptom nästa gång, så kanske man inte blir lika besviken.

    Jag känner att jag redan är bitter på alla andra som är gravida runt om mig haha, trodde inte jag skulle bli sån (har 3 närstående som är gravida just nu och de blev gravida på 1a eller 2a försöket allihop). 

    Blev så irriterad när jag fick frågan av en av vännerna om jag fått min mens (är väldigt öppen med att vi försöker skaffa barn), och då sa jag ja. Fick då rådet av henne att ?stressa inte så mycket så kommer det ta sig snart??..? Ja, ni förstår ju säkert varför jag blir bitter hahaObestämd
    Skönt ändå att fler känner samma! 

    Ja.. jag brukar ju ha lite ömmande känsla innan mensen så jag tror nog innerst inne att mensen är på väg. Kan liksom bara inte släppa tanken riktigt. Och så läser man om så många som plussar innan BIM, så därför provade jag redan nu.. 

    Ja, mina vänner har också haft väldigt lätt att bli gravida och jag är så otålig! Vet att det rent statistiskt tar upp till ett år, och jag är helt inställd på att det kan ta tid. Det är just väntan och ovissheten dessa två veckorna som är jobbig tycker jag :/ 
  • 19977
    202294 skrev 2022-05-10 20:25:17 följande:
    Skönt ändå att fler känner samma! 

    Ja.. jag brukar ju ha lite ömmande känsla innan mensen så jag tror nog innerst inne att mensen är på väg. Kan liksom bara inte släppa tanken riktigt. Och så läser man om så många som plussar innan BIM, så därför provade jag redan nu.. 

    Ja, mina vänner har också haft väldigt lätt att bli gravida och jag är så otålig! Vet att det rent statistiskt tar upp till ett år, och jag är helt inställd på att det kan ta tid. Det är just väntan och ovissheten dessa två veckorna som är jobbig tycker jag :/ 
    Ja det är skönt att man inte är ensam faktiskt!

    Åh jag förstår dig, man vill ju så gärna att det ska ta sig. Jag hade ju hopp om att jag var gravid även när mensen kom bara för att min kroppstemperatur fortfarande var hög haha, så himla dumt, men hoppet är verkligen det sista som överger en.

    Håller med om att det är ovissheten som är det jobbiga. Och att hela tiden ha hopp trots att allt pekar mot att mensen kommer vilken dag som helst?. Men en vacker dag kommer det att vara ett plus på stickan för oss också, hoppas jag, det är ju trots allt inte så många som är barnlösa för resten av livet. Hoppas det går snabbt för oss. Skrattande
  • Blåbärsskogen

    Woho! Fick glad gubbe på äl-testet nyss :) Tror ni det räcker med att ha sex ikväll? Vi kommer nog inte ha möjligheten imorgon då vi jobbar om varandra :/ Känns ju som att helst skulle man velat både idag och imorgon för att maxa...

  • 19977
    Blåbärsskogen skrev 2022-05-12 16:18:20 följande:

    Woho! Fick glad gubbe på äl-testet nyss :) Tror ni det räcker med att ha sex ikväll? Vi kommer nog inte ha möjligheten imorgon då vi jobbar om varandra :/ Känns ju som att helst skulle man velat både idag och imorgon för att maxa...


    Trodde det var positiv grav-sticka först!
    Jag tror absolut det räcker att ha sex idag, ligg kvar en stund extra så kanske det kompenserar för morgondagens miss hehe. 


    Enligt ?experterna? ska det ju räcka att ha sex var tredje dag för att lyckas bli gravid. Jag försöker pricka in varannan dag under 1,5 veckas tid runt trolig ÄL för att täcka in fönstret. Men säg att du har ÄL imorgon så borde det definitivt räcka med sex idag, men ju oftare desto bättre antar jag väl. 

Svar på tråden Vi som planerar barn 2023