• 19977

    Vi som planerar barn 2023

    Hej!

    Startar en tråd för oss som planerar barn 2023, vilket förstås är svårt att planera, men drömma och försöka kan man ju göra i alla fall.

    Älskar att läsa sådana här forumstrådar, det är kul att följa andras resa! Berätta gärna lite om era planer och er livssituation så kan vi följas åt!

    Jag fyller 25 och min sambo blir 38 nästa år och vi har inga barn sedan tidigare. Tog ut min hormonspiral i november för att kroppen ska hinna återhämta sig lite innan vi börjar försöka, vi vill börja försöka från och med April/Maj 2022 ungefär. Just nu använder vi kondom och jag trackar min menscykel med en termometer från tempdrop för att få koll på cykeln och ägglossning. Vi ska även resa utomlands över jul/nyår till ett land med Zikavirus - enligt folkhälsomyndigheten/WHO ska man ha skyddat samlag 3 månader efter hemkomst för att inte riskera att bli smittad under en eventuell graviditet. Bor i en 2-rums bostadsrätt på 63kvm men ska flytta till nybyggt hus som förväntas stå klart sommaren 2023. Båda har tillsvidareanställning och jag blir klar med en utbildning nu i december så börjar nytt jobb i Januari. Jag tar en del vitaminer också för att ?optimera? hälsan hehe, har även övertalat sambon att börja ta vissa vitaminer 3 månader innan vi börjar försöka.

    Hoppas innerligt att det inte blir en långdragen resa för oss allihop som försöker!

  • Svar på tråden Vi som planerar barn 2023
  • Jojjans
    Symetrical skrev 2022-06-02 13:16:24 följande:
    Japp, enligt tempen inföll den på torsdagen, men enligt mina känningar onsdag kväll. Känns lite strunt samma dock ;P
    Har du fått några andra biverkningar av boosten? Förutom risig i magen, fick jag halsbränna och allmänt ont i magen, så misstänker att magkatarren fick sig en skjuts i fel riktning Tyst

    Mina ägg har också fäst kring äl+5-6 tre av fyra ggr (första kände jag ingenting). Märkt av dem med stickningar, tempökning och vagt illamående de gångerna och sen testat positivt på äl+9-10 vilket också tyder på att ägget fäst relativt tidigt. Därför jag är övertygad om att det är överdosen av d-vitamin som gett symptomen den här cykeln! Tungan ute

    Vad spännande, ja precis så hr jag haft dom gångerna jag blivit gravid! Och plussat lika tidigt. 


    jag tyckte hela min cykel blev rätt off av d-vit, men jag vet inte riktigt. magen påverkades iallafall inte. När tog du d-vit och brukar du ta det dagligen också?

    men än är det ju inte för sent för ett plus även om du verkar ha haft konstiga biverkningar :)

  • Jojjans
    amandakollb skrev 2022-06-02 13:46:50 följande:

    Oj ja såklart haha, mena CD! har bara haft en cykel efter jag fått barn och då var den på 35 dagar och äl på cd 19. Så om det blir samma som förra cykeln så borde jag ha äl om en vecka ca, typ nästa fredag. Jaa hade gärna säkrat upp med sex innan han åker, dock har vi hans familj på besök i veckan så svårt att få till det och vår dotter sover i vårt rum nu också då svärisarna får låna dotterns rum. Så håller tummarna att äl blir nån gång nästa vecka! 


    okej då har vi lite samma strategi :D 


     


    hehe å då förstår jag. fick du dottern nyligen eller har mensen dröjt med att återkomma? 


    kanske lite kontroversiellt men vi har haft sex i samma rum som vårt barn om han sover djupt, man märker ju om han vaknar. Men om man inte sover alla tillsammans i vanliga fall så kanske det är för stort stressmoment/distraktion. Och ha svärföräldrarna vägg i vägg känns ju inte helt avslappnat? hoppas den dröjer! Mina första cykler efter sonen, och även efter mina sena missfall har varit helt knasiga, men efter några månader har det rättat till sig. 

  • Symetrical
    Jojjans skrev 2022-06-02 15:53:41 följande:

    Vad spännande, ja precis så hr jag haft dom gångerna jag blivit gravid! Och plussat lika tidigt. 


    jag tyckte hela min cykel blev rätt off av d-vit, men jag vet inte riktigt. magen påverkades iallafall inte. När tog du d-vit och brukar du ta det dagligen också?

    men än är det ju inte för sent för ett plus även om du verkar ha haft konstiga biverkningar :)


    Påverkades din lutealfas på något vis? Fick nyss lite blod på pappret vid toabesök och har fått mer mensvärk nu, så tror mensen kommer redan imorgon. Vilket skulle innebära bara 7-8 dagars lutealfas  Förvånad Jag vill absolut inte att den skall bli kortare än vad den redan är! Skrikandes
  • Symetrical
    Jojjans skrev 2022-06-02 15:53:41 följande:

    Vad spännande, ja precis så hr jag haft dom gångerna jag blivit gravid! Och plussat lika tidigt. 


    jag tyckte hela min cykel blev rätt off av d-vit, men jag vet inte riktigt. magen påverkades iallafall inte. När tog du d-vit och brukar du ta det dagligen också?

    men än är det ju inte för sent för ett plus även om du verkar ha haft konstiga biverkningar :)


    Glömde ju din fråga xP
    Jag tog boosten för 9 dagar sedan, dagen innan positivt ältest. Brukar inte ta d-vitamin i vanliga fall.
  • Jojjans
    Symetrical skrev 2022-06-02 16:44:16 följande:
    Påverkades din lutealfas på något vis? Fick nyss lite blod på pappret vid toabesök och har fått mer mensvärk nu, så tror mensen kommer redan imorgon. Vilket skulle innebära bara 7-8 dagars lutealfas  Förvånad Jag vill absolut inte att den skall bli kortare än vad den redan är! Skrikandes
    Symetrical skrev 2022-06-02 16:46:52 följande:
    Glömde ju din fråga xP
    Jag tog boosten för 9 dagar sedan, dagen innan positivt ältest. Brukar inte ta d-vitamin i vanliga fall.

    Aaah, jag har testat lite olika tidpunkt för att ta bootsen men den gången det faktiskt inte har blivit konstigt är efter att jag följde ett tips om att ta bootsen första dagen med fertilt sekret. För mig ungefär 6 dagar innan äl.

    alltså jag blir ju nyfiken nu! Tänker att om du har molvärk på äl+7 så kan det ju betyda helt andra saker med :D det är ju inte så vanligt att lutealfasen plötsligt blir kortare om den har hållt sig jämn innan?det visar sig helt enkelt! 
  • Anonym (F)

    Vill inte jinxa något nu men jag ska nog ta ett graviditetstest imorn :O 

    Min mens borde ha kommit idag om jag räknar med att min lutealfas är 10 dagar. Det var 2 datum som jag misstänkte att jag hade ÄL på, den ena var 11 dagar sen och den andra 13 dagar sedan. De senaste cyklerna har jag fått lite bruna flytningar dagen innan jag har mens och det har jag inte haft heller. 

    Känns nästan som att det är lite tidigt att testa efter ÄL och att det inte kommer synas än även om mensen är sen? Eller vad tror ni?

  • 19977

    Oj vad mycket som hänt i tråden det senaste dygnet! Hinner inte riktigt svara alla nu men tack snälla för alla tumhållningar!

    Och Jojjans, det är ibtressant att läsa om hur du vill bli bemött i sorgen av ett förlorat barn/förlorad graviditet för jag har aldrig riktigt reflekterat över hur man bör bemöta någon som varit med om det, tack för en ögonöppnare!

    Och F, jag hoppas att det visar positivt för dig om du väljer att ta ett test! Jag kanske faktiskt också testar imorgon trots allt?.

  • Jojjans
    Anonym (F) skrev 2022-06-02 20:58:00 följande:

    Vill inte jinxa något nu men jag ska nog ta ett graviditetstest imorn :O 

    Min mens borde ha kommit idag om jag räknar med att min lutealfas är 10 dagar. Det var 2 datum som jag misstänkte att jag hade ÄL på, den ena var 11 dagar sen och den andra 13 dagar sedan. De senaste cyklerna har jag fått lite bruna flytningar dagen innan jag har mens och det har jag inte haft heller. 

    Känns nästan som att det är lite tidigt att testa efter ÄL och att det inte kommer synas än även om mensen är sen? Eller vad tror ni?


     


    det är ju olika för alla, men jag har alltid plussat på äl+-äl+11 så jag tror inte det borde vara omöjligt. vad spännande med flera som ska testa till helgen!

  • Anonym (F)
    Jojjans skrev 2022-06-02 23:35:25 följande:

     


    det är ju olika för alla, men jag har alltid plussat på äl+-äl+11 så jag tror inte det borde vara omöjligt. vad spännande med flera som ska testa till helgen!


    Ah det är sant, alla är olika :) 

    Tog ett test imorse och det var negativt. Känner att det här är nackdelen med kort lutealfas haha. Nu är man i en konstig situation utan mens och utan bekräftad graviditet. Sen börjar man ju undra om något annat är fel :O

    Har någon av koll på hur det funkar med testa tidigt-test? Kan de testen se något även om ett vanligt test är helt blankt? Kör på rfsu's testa ofta nu och vill inte använda plast-stickor i onödan...
  • H0nd3ndär
    28/5 Blåbärsskogen (1:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT
    30/5 F (1:a försöket, 1:a barnet)
    2/6 Esther13 
    (3:e försöket, 1:a barnet)
    2/6 Inor (4e försöket, 1a barnet)
    3/6 D (Inget riktigt försök denna månad men hoppas ändå, 1:a barnet) 
    5/6 19977 (2:a försöket, 1:a barnet)
    6/6 Symetrical (hoppas på en Hoppsan, 4:e barnet)
    10/6 202294 (2a försöket, 1a barnet)
    11/6 H0nd3ndär (4e försöket, 4e barnet)
    14/6 Skufsan (1:a försöket, 1:a barnet
    26/6 amandakollb (1:a försöket, 2a barnet). 
    5/7 Jojjans (1a försöket, 2a barnet, har inte försökt i juni. två sena missfall i bagaget) 
Svar på tråden Vi som planerar barn 2023