• 19977

    Vi som planerar barn 2023

    Hej!

    Startar en tråd för oss som planerar barn 2023, vilket förstås är svårt att planera, men drömma och försöka kan man ju göra i alla fall.

    Älskar att läsa sådana här forumstrådar, det är kul att följa andras resa! Berätta gärna lite om era planer och er livssituation så kan vi följas åt!

    Jag fyller 25 och min sambo blir 38 nästa år och vi har inga barn sedan tidigare. Tog ut min hormonspiral i november för att kroppen ska hinna återhämta sig lite innan vi börjar försöka, vi vill börja försöka från och med April/Maj 2022 ungefär. Just nu använder vi kondom och jag trackar min menscykel med en termometer från tempdrop för att få koll på cykeln och ägglossning. Vi ska även resa utomlands över jul/nyår till ett land med Zikavirus - enligt folkhälsomyndigheten/WHO ska man ha skyddat samlag 3 månader efter hemkomst för att inte riskera att bli smittad under en eventuell graviditet. Bor i en 2-rums bostadsrätt på 63kvm men ska flytta till nybyggt hus som förväntas stå klart sommaren 2023. Båda har tillsvidareanställning och jag blir klar med en utbildning nu i december så börjar nytt jobb i Januari. Jag tar en del vitaminer också för att ?optimera? hälsan hehe, har även övertalat sambon att börja ta vissa vitaminer 3 månader innan vi börjar försöka.

    Hoppas innerligt att det inte blir en långdragen resa för oss allihop som försöker!

  • Svar på tråden Vi som planerar barn 2023
  • 19977
    202294 skrev 2022-06-04 08:07:44 följande:

    GRATTIS 19977!! Sååå roligt :D

    Jag räknade fel igår, var på ÄL+8 igår och således ÄL+9 idag. Jag tog ett nytt test imorse från testlagret som jag tyckte var lite starkare än det jag tog igår. 

    Och som den testjunkie jag är tog jag även ett digitalt och ett clearblue plus. 

    Och här är resultatet, det var inga spökstreck igår och jag är alltså också gravid!! 

    Håller alla tummar att denna vill stanna kvar och har kvar ett digitalt test jag vill ta för att se ökningen på om en vecka ca. 

    RFSUs tester visar fortfarande negativt dock. Så märkligt tycker jag när de ska ha högre känslighet än testlagrets. 

    Vågar inte tro att detta är sant..


    OMG GRATTIS!!!! Såååå underbart! Vilken baby boom det blev här nu haha! 


    Om du ser bilden som jag postade längre upp så var den lilla stickan från RFSU, det strecket blev inte alls lika tydligt som den lite grövre stickan blev. Dom kanske inte har så bra test trots allt?

  • 19977
    Blåbärsskogen skrev 2022-06-04 08:19:11 följande:

    19977: Ja jag har gått med i fb-gruppen! Känns inte så troligt att det skulle komma med någon som jag känner därifrån jag bor, men inte omöjligt såklart.
    Varför jag kan inte citera era svar? Så otekniskt är jag ju inte men jag fattar inte haha?? 


    Åh okej! Haha vad skönt? jag vågar inte riktigt gå med än tror jag, väntar nog liiite till iaf haha.
    Familjeliv är så knäppt, jag fick klicka på ?citera? på ditt inlägg nu 3 gånger innan det gick.
  • Skufsan

    Wow grattis till er båda 202294 och 19977! Så himla roligt för er! Hjärta


    Läste att ni diskuterar tester, vilka tycker ni man ska köra på nu inför att BIM närmar sig? Jag har en del från rfsu hemma men dom verkar ju va lite opålitliga då.. Man vill ju inte bli ruinerad på pengar heller utan ändå kunna testa ofta ifall det behövs. Jag ska dock försöka vänta in BIM har jag tänkt men vet att det kommer vara svårt och känner jag mig själv rätt lär jag inte kunna hålla mig haha. 


    Uppdaterar listan efter att jag fått min ÄL bekräftad. 

    28/5 Blåbärsskogen (1:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT
    30/5 F (1:a försöket, 1:a barnet)
    2/6 Esther13 
    (3:e försöket, 1:a barnet)
    2/6 Inor (4e försöket, 1a barnet)
    3/6 D (Inget riktigt försök denna månad men hoppas ändå, 1:a barnet) 
    3/6 19977 (2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT
    10/6 202294 (2a försöket, 1a barnet)
    11/6 H0nd3ndär (4e försöket, 4e barnet)
    12/6 Skufsan (1:a försöket, 1:a barnet
    26/6 amandakollb (1:a försöket, 2a barnet). 
    30/6 Symetrical (hoppas på en Hoppsan, 4:e barnet)
    5/7 Jojjans (1a försöket, 2a barnet, har inte försökt i juni. två sena missfall i bagaget) 

  • 202294
    Skufsan skrev 2022-06-04 08:34:27 följande:

    Wow grattis till er båda 202294 och 19977! Så himla roligt för er! Hjärta


    Läste att ni diskuterar tester, vilka tycker ni man ska köra på nu inför att BIM närmar sig? Jag har en del från rfsu hemma men dom verkar ju va lite opålitliga då.. Man vill ju inte bli ruinerad på pengar heller utan ändå kunna testa ofta ifall det behövs. Jag ska dock försöka vänta in BIM har jag tänkt men vet att det kommer vara svårt och känner jag mig själv rätt lär jag inte kunna hålla mig haha. 


    Uppdaterar listan efter att jag fått min ÄL bekräftad. 

    28/5 Blåbärsskogen (1:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT
    30/5 F (1:a försöket, 1:a barnet)
    2/6 Esther13 (3:e försöket, 1:a barnet)
    2/6 Inor (4e försöket, 1a barnet)
    3/6 D (Inget riktigt försök denna månad men hoppas ändå, 1:a barnet) 
    3/6 19977 (2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT
    10/6 202294 (2a försöket, 1a barnet)
    11/6 H0nd3ndär (4e försöket, 4e barnet)
    12/6 Skufsan (1:a försöket, 1:a barnet
    26/6 amandakollb (1:a försöket, 2a barnet). 
    30/6 Symetrical (hoppas på en Hoppsan, 4:e barnet)
    5/7 Jojjans (1a försöket, 2a barnet, har inte försökt i juni. två sena missfall i bagaget) 


    Tack!! Hjärta

    Jag köpte hem testlagrets stickor för något år sedan och jag har aldrig sett ett falskt streck någonsin så jag är väldigt nöjd med dem.

    Köpte hem RFSU för någon vecka sedan då jag hittade dem till bra pris på någon hemsida, för jag tänkte att jag förmodligen skulle behöva dem. 

    Än så länge är jag inte imponerad av just RFSU. De skriver att de har en känslighet på 20 mlU/ml (tror jag det var?) och testlagrets ska ha 25 mlU/ml, men min uppfattning är alltså att testlagrets är känsligare.

    Har inte så mycket erfarenhet av några andra. Clearblue har jag bara tagit nu när jag tyckte mig skymta något på de andra. 

    Ja..jag önskade att jag haft disciplinen att vänta till BIM, för det känns som att detta lika gärna skulle kunna vara en kemisk graviditet.. men jag kan bara inte låta bli! Glad
  • Skufsan
    202294 skrev 2022-06-04 08:55:45 följande:
    Tack!! Hjärta

    Jag köpte hem testlagrets stickor för något år sedan och jag har aldrig sett ett falskt streck någonsin så jag är väldigt nöjd med dem.

    Köpte hem RFSU för någon vecka sedan då jag hittade dem till bra pris på någon hemsida, för jag tänkte att jag förmodligen skulle behöva dem. 

    Än så länge är jag inte imponerad av just RFSU. De skriver att de har en känslighet på 20 mlU/ml (tror jag det var?) och testlagrets ska ha 25 mlU/ml, men min uppfattning är alltså att testlagrets är känsligare.

    Har inte så mycket erfarenhet av några andra. Clearblue har jag bara tagit nu när jag tyckte mig skymta något på de andra. 

    Ja..jag önskade att jag haft disciplinen att vänta till BIM, för det känns som att detta lika gärna skulle kunna vara en kemisk graviditet.. men jag kan bara inte låta bli! Glad
    Ja, samtidigt skulle jag vilja veta om jag får en kemisk graviditet också, jag är så nyfiken Skrattandehaha så jag kommer nog testa på ÄL+10 kanske. Ska beställa hem testlagrets och någon enstaka från clearblue nu. 
  • Anonym (D)

    Stort grattis till plussen 19977 och 202294!!!!
    Sååå roligt att se att ni är flera som plussat den här månaden. 

  • Anonym (F)

    Så kul med flera plus! :)

    Det blev mens till slut för min del. Är faktiskt inte jättebesviken så det är ändå skönt. Däremot undrar jag vad tusan min kropp höll på med veckan innan BIM. Hade så mycket gravid-symptom att det kändes typ "orättvist" av min kropp att göra så utan att jag skulle vara gravid haha. 

    Nästa ÄL är sambon bortrest så vi får se om det hinns med ett försök. 

    28/5 Blåbärsskogen (1:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT
    2/6 Esther13 
    (3:e försöket, 1:a barnet)
    2/6 Inor (4e försöket, 1a barnet)
    3/6 D (Inget riktigt försök denna månad men hoppas ändå, 1:a barnet) 
    3/6 19977 (2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT
    10/6 202294 (2a försöket, 1a barnet)
    11/6 H0nd3ndär (4e försöket, 4e barnet)
    12/6 Skufsan (1:a försöket, 1:a barnet
    26/6 amandakollb (1:a försöket, 2a barnet). 
    27/6 F (2:a "försöket", 1:a barnet)
    30/6 Symetrical (hoppas på en Hoppsan, 4:e barnet)
    5/7 Jojjans (1a försöket, 2a barnet, har inte försökt i juni. två sena missfall i bagaget)

  • Roxwell

    Hej! Hoppar in i tråden. Har nyligen slutat med p-piller och är alltså inte helt säker på att ägglossning och allt kommer igång direkt. Men lever på hoppet och enligt min app har jag bim 19/6. Har igår och idag haft ont i bröstvårtorna, men kan lika gärna vara ägglossning som är på g. Vi får se! Bara hålla tummarna :D är 30 år och första barnet! Och grattis till er som nyss plussat!



    28/5 Blåbärsskogen (1:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT
    2/6 Esther13 
    (3:e försöket, 1:a barnet)
    2/6 Inor (4e försöket, 1a barnet)
    3/6 D (Inget riktigt försök denna månad men hoppas ändå, 1:a barnet) 
    3/6 19977 (2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT
    10/6 202294 (2a försöket, 1a barnet) PLUSSAT
    11/6 H0nd3ndär (4e försöket, 4e barnet)
    12/6 Skufsan (1:a försöket, 1:a barnet
    19/6 Roxwell (1a barnet, 1a försöket)
    26/6 amandakollb (1:a försöket, 2a barnet). 
    27/6 F (2:a "försöket", 1:a barnet)
    30/6 Symetrical (hoppas på en Hoppsan, 4:e barnet)
    5/7 Jojjans (1a försöket, 2a barnet, har inte försökt i juni. två sena missfall i bagaget)

  • 19977

    Tack snälla för grattis-hälsningar! Hjärta Jag har vaknat sjukt tidigt de senaste 5 nätterna, sedan 2 dagar innan plus. Någon annan som känner igen det så här tidigt i graviditeten? 

    Skufsan: Angående tester så vet jag inte vilka som är bäst egentligen, men så länge dom visar plus är dom ju bra hehehe. Nej men, hade ett mer rejält test från typ kronans apotek tror jag det var, med en rosa kork över själva testdelen liksom, den kändes ganska bra och ordentlig typ jämfört med RFSUs stickor. Har tagit 2 st med RFSU nu och de båda visar väldigt svagt jämfört med den rejäla stickan från kronans apotek. Och clearblue digital visade vecka 2-3 i fredags så jag tänker att strecken borde vara tydligare än vad RFSU's visar iaf.

    Anonym F: Vad skönt att du inte känner dig så jättebesviken att mensen kom, men såå orättvist av kroppen att ge falska symptom helt i onödan. Så var det ju för mig med förra månaden, trodde stenhårt att jag var gravid. Jämfört med denna månad som jag inte alls trodde att jag var gravid typ.

    Roxwell: Gud vad roligt, välkommen till tråden! Håller tummarna för dig! Skrattande

  • Jojjans

    Jag har haft fullt upp och inte hunnit läsa, gick in nu och ser två plus!! Så roligt 202294 och 19977, stort grattis!!!

Svar på tråden Vi som planerar barn 2023