• 19977

    Vi som planerar barn 2023

    Hej!

    Startar en tråd för oss som planerar barn 2023, vilket förstås är svårt att planera, men drömma och försöka kan man ju göra i alla fall.

    Älskar att läsa sådana här forumstrådar, det är kul att följa andras resa! Berätta gärna lite om era planer och er livssituation så kan vi följas åt!

    Jag fyller 25 och min sambo blir 38 nästa år och vi har inga barn sedan tidigare. Tog ut min hormonspiral i november för att kroppen ska hinna återhämta sig lite innan vi börjar försöka, vi vill börja försöka från och med April/Maj 2022 ungefär. Just nu använder vi kondom och jag trackar min menscykel med en termometer från tempdrop för att få koll på cykeln och ägglossning. Vi ska även resa utomlands över jul/nyår till ett land med Zikavirus - enligt folkhälsomyndigheten/WHO ska man ha skyddat samlag 3 månader efter hemkomst för att inte riskera att bli smittad under en eventuell graviditet. Bor i en 2-rums bostadsrätt på 63kvm men ska flytta till nybyggt hus som förväntas stå klart sommaren 2023. Båda har tillsvidareanställning och jag blir klar med en utbildning nu i december så börjar nytt jobb i Januari. Jag tar en del vitaminer också för att ?optimera? hälsan hehe, har även övertalat sambon att börja ta vissa vitaminer 3 månader innan vi börjar försöka.

    Hoppas innerligt att det inte blir en långdragen resa för oss allihop som försöker!

  • Svar på tråden Vi som planerar barn 2023
  • Symetrical
    Roxwell skrev 2022-06-16 11:06:33 följande:

    Jag har bara chansat :)


    Aha, okej. Tänker att cykeln sällan är som en klocka efter pillerstopp. Bäst är ju om du kan kartlägga den genom att tempa plus/eller ta ältest och ha koll på ev fertilt sekret Cool
  • Roxwell

    Jag vet, därför jag skrev att det inte är säkert att datumen ens stämmer. Så första månaden nu är ju inget riktigt försök (men ändå hoppas man såklart). 

  • Barbrastreisand
    19977 skrev 2022-06-15 16:45:48 följande:

    Hej på er!
    Hur går det för er? Mår ni bra? Ser att flera har passerat BIM från listan här uppe. Hjärta


    Väntar på ägglossning som troligen sker nästa helg! Det går sååå långsamt nu när man ska försöka, tidigare var det "åh redan mens nu igen" Skrattande
  • Anonym (F)

    Status för mig är att jag väntar in bekräftad ÄL.

    På CD11 fick jag den berömda blobben och äggvitesekret. Det var också den enda dagen vi kunde få till det under mina fertila dagar den här månaden. Men sen har det varit vattnigt sekret och negativa ÄL-test fram tills idag CD14 då jag fick både positivt ÄL-test (stark testlinje och nästan svag kontrollinje?) och äggvitesekret igen. 

    Hoppas det ändå tajmade bra den här gången. Om jag bara lyssnade på min kropp och inte har tester och tempar i åtanke så hade CD11 ändå känts som rätt dag för att bli befruktad haha. Jag hoppas ändå att kroppen har varit så smart nu att det varit en bra miljö i livmodern för att spermierna ska överleva så pass länge :D

  • 19977
    Symetrical skrev 2022-06-16 06:37:11 följande:

    Börjar närma mig äl här! Skål


    Hur mår du då? Kommer du göra något tidigt ul? Glad


    Okej spännande!
    Jag kommer göra NIPT i vecka 10+3 så då får jag ett snabbt UL för att se så något lever där inne. Jag mår bra i övrigt, lite trött bara! 
  • 19977
    Jojjans skrev 2022-06-16 06:40:56 följande:

     


    Även jag börjar närma mig äl, fick första fertila sekretet igår och tror jag får äl på onsdag nästa vecka. Om jag inte blir för nervös inför att dra igång det målmedvetna liggandet - för då tendrar min äl att skjutas fram. 


    det känns som om många lämnat tråden, kanske dags att uppdatera listan och ta bort personer som passerat bim med marginal?


    Jaha, så du menar att din ÄL blir försenad när du blir för ?ivrig? med att få till det? Förvånad Håller tummarna för dig!

    Ja det kanske är dags för en uppdatering, eller så har folk tagit semester redan. Tungan ute
  • 19977
    Barbrastreisand skrev 2022-06-16 14:58:57 följande:
    Väntar på ägglossning som troligen sker nästa helg! Det går sååå långsamt nu när man ska försöka, tidigare var det "åh redan mens nu igen" Skrattande
    Hehe jag håller med, innan har mensen kommit superfort varje månad men så fort man börjar försöka så står tiden still.
  • 19977
    Anonym (F) skrev 2022-06-16 15:05:23 följande:

    Status för mig är att jag väntar in bekräftad ÄL.

    På CD11 fick jag den berömda blobben och äggvitesekret. Det var också den enda dagen vi kunde få till det under mina fertila dagar den här månaden. Men sen har det varit vattnigt sekret och negativa ÄL-test fram tills idag CD14 då jag fick både positivt ÄL-test (stark testlinje och nästan svag kontrollinje?) och äggvitesekret igen. 

    Hoppas det ändå tajmade bra den här gången. Om jag bara lyssnade på min kropp och inte har tester och tempar i åtanke så hade CD11 ändå känts som rätt dag för att bli befruktad haha. Jag hoppas ändå att kroppen har varit så smart nu att det varit en bra miljö i livmodern för att spermierna ska överleva så pass länge :D


    Åh älskar när man får såna blobbar haha!!! Hoppas det blev bra tajming ändå och att det går vägen!!! Hjärta
  • 19977
    Roxwell skrev 2022-06-16 07:51:34 följande:

    Jag är på BIM -3 och har massa symptom - såklart. Kan likväl bara mens på G men man hoppas ju att det kommer ett plus. Testade på -5 och det var negativt, ska hålla mig ett par dagar nu. Slutade ju nyligen med p-piller så detta blir min försöka riktiga mens (lr ja, förhoppningsvis inte) så inte säkert att dagarna stämmer likdom och att kroppen kmr igång, men något händer utan tvekan just nu frågan är bara vad! :)

    sost jag slutade med p-piller och fick mens mådde jag riktigt illa och fick galet ont i magen, det har inte hänt än iaf. Nu har jag haft lätt ont i hela magen dvårt att förklara känslan, samt kännkngar i äggstockarna som drar lite i ljumskarna som lätt träningsvärk typ. Hoppas hoppas..


    Hoppas det är graviditetssymptom! Brukar du känna av något innan mens i vanliga fall? 
Svar på tråden Vi som planerar barn 2023