• 19977

    Vi som planerar barn 2023

    Hej!

    Startar en tråd för oss som planerar barn 2023, vilket förstås är svårt att planera, men drömma och försöka kan man ju göra i alla fall.

    Älskar att läsa sådana här forumstrådar, det är kul att följa andras resa! Berätta gärna lite om era planer och er livssituation så kan vi följas åt!

    Jag fyller 25 och min sambo blir 38 nästa år och vi har inga barn sedan tidigare. Tog ut min hormonspiral i november för att kroppen ska hinna återhämta sig lite innan vi börjar försöka, vi vill börja försöka från och med April/Maj 2022 ungefär. Just nu använder vi kondom och jag trackar min menscykel med en termometer från tempdrop för att få koll på cykeln och ägglossning. Vi ska även resa utomlands över jul/nyår till ett land med Zikavirus - enligt folkhälsomyndigheten/WHO ska man ha skyddat samlag 3 månader efter hemkomst för att inte riskera att bli smittad under en eventuell graviditet. Bor i en 2-rums bostadsrätt på 63kvm men ska flytta till nybyggt hus som förväntas stå klart sommaren 2023. Båda har tillsvidareanställning och jag blir klar med en utbildning nu i december så börjar nytt jobb i Januari. Jag tar en del vitaminer också för att ?optimera? hälsan hehe, har även övertalat sambon att börja ta vissa vitaminer 3 månader innan vi börjar försöka.

    Hoppas innerligt att det inte blir en långdragen resa för oss allihop som försöker!

  • Svar på tråden Vi som planerar barn 2023
  • Symetrical
    19977 skrev 2022-06-16 18:03:43 följande:
    Okej spännande!
    Jag kommer göra NIPT i vecka 10+3 så då får jag ett snabbt UL för att se så något lever där inne. Jag mår bra i övrigt, lite trött bara! 
    Spännande! Vilket datum är det?
  • Pandyy

    Jag hoppar också in i denna tråden om det går bra! ???????? 


    Hej alla! ?? 


    Vi planerar precis som ni att försöka få till ett barn (syskon) till 2023. Jag behöver era erfarenheter och tankar kring mig och min kropp som gör mig galen ???? 

    Den 8 maj fick jag min första mens efter graviditet och amning som var helt normal och varade i 5 dagar. CD19 upplevde jag typiska ägglossningssymptom (har varken lh-testat eller tempat). Testat negativt gravtest flera dagar fram tills i förrgår den 14 juni CD38 (har ej testat mer) och är idag alltså på CD40 (!!). Såhär lång menscykel har jag aldrig haft tidigare. I förrgår (14 juni) fick jag några blodstrimmor i en flytning när jag torkade mig, tänkte att mensen äntligen var på ingång så vi kunde börja om på ny kula, men sen har det inte kommit något mer. Det har ryckt och dragit i äggstockarna, tandköttet börjar blöda från ingenstans när jag borstar tänderna, idag blödde jag lite från näsan när sonen kom emot med handen och vid ett tillfälle idag fick jag metallsmak i munnen. 


    Kan jag ha haft ägglossning senare än vad det kändes som? Kan det ha varit en nidblödning jag fick för två dagar sedan? Är så förvirrad på min kropp. Har beställt fler tester nu efter att blodblandade flytningen kom ifall jag får för mig att vilja testa. 


    Fattar ju att kroppen förmodligen kan vara annorlunda efter en graviditet och förlossning, men vill ändå höra era åsikter och teorier kring detta. Har inte direkt något hopp men kan inte låta bli att förundras..

    Tack på förhand ??

  • Jojjans
    Anonym (F) skrev 2022-06-16 15:05:23 följande:

    Status för mig är att jag väntar in bekräftad ÄL.

    På CD11 fick jag den berömda blobben och äggvitesekret. Det var också den enda dagen vi kunde få till det under mina fertila dagar den här månaden. Men sen har det varit vattnigt sekret och negativa ÄL-test fram tills idag CD14 då jag fick både positivt ÄL-test (stark testlinje och nästan svag kontrollinje?) och äggvitesekret igen. 

    Hoppas det ändå tajmade bra den här gången. Om jag bara lyssnade på min kropp och inte har tester och tempar i åtanke så hade CD11 ändå känts som rätt dag för att bli befruktad haha. Jag hoppas ändå att kroppen har varit så smart nu att det varit en bra miljö i livmodern för att spermierna ska överleva så pass länge :D


     


    håller tummarna för att det funkar! Jag har blivit gravid två gånger ca 4 dagar innan äl, så det är ju absolut inte omöjligt :)

  • Jojjans
    19977 skrev 2022-06-16 18:05:45 följande:
    Jaha, så du menar att din ÄL blir försenad när du blir för ?ivrig? med att få till det? Förvånad Håller tummarna för dig!

    Ja det kanske är dags för en uppdatering, eller så har folk tagit semester redan. Tungan ute

     


    haha ja, nåt sånt! jag minns inte riktigt säkert, men 2 eller 3 gånger när vi dragit igång bebisverkstaden har min ägglossning kommit fleeera dagar senare. Jag har nog känt rätt stor press och stress kring att få till det och tycker det är jobbigt med schemalagt sex så det tar några dagar innan jag kan slappna av i allt. Och det har tydligen varit tillräckligt för att äl ska skjutas fram (har annars otroligt regelbunden mens). 

  • Jojjans
    Pandyy skrev 2022-06-16 20:58:56 följande:

    Jag hoppar också in i denna tråden om det går bra! ???????? 


    Hej alla! ?? 


    Vi planerar precis som ni att försöka få till ett barn (syskon) till 2023. Jag behöver era erfarenheter och tankar kring mig och min kropp som gör mig galen ???? 

    Den 8 maj fick jag min första mens efter graviditet och amning som var helt normal och varade i 5 dagar. CD19 upplevde jag typiska ägglossningssymptom (har varken lh-testat eller tempat). Testat negativt gravtest flera dagar fram tills i förrgår den 14 juni CD38 (har ej testat mer) och är idag alltså på CD40 (!!). Såhär lång menscykel har jag aldrig haft tidigare. I förrgår (14 juni) fick jag några blodstrimmor i en flytning när jag torkade mig, tänkte att mensen äntligen var på ingång så vi kunde börja om på ny kula, men sen har det inte kommit något mer. Det har ryckt och dragit i äggstockarna, tandköttet börjar blöda från ingenstans när jag borstar tänderna, idag blödde jag lite från näsan när sonen kom emot med handen och vid ett tillfälle idag fick jag metallsmak i munnen. 


    Kan jag ha haft ägglossning senare än vad det kändes som? Kan det ha varit en nidblödning jag fick för två dagar sedan? Är så förvirrad på min kropp. Har beställt fler tester nu efter att blodblandade flytningen kom ifall jag får för mig att vilja testa. 


    Fattar ju att kroppen förmodligen kan vara annorlunda efter en graviditet och förlossning, men vill ändå höra era åsikter och teorier kring detta. Har inte direkt något hopp men kan inte låta bli att förundras..

    Tack på förhand ??


     


    Om du precis fått tillbaka mens efter första barnet så ska du nog inte alls förvänta dig att den är regelbunden eller som den brukar, det brukar kunna ta tid. För mig tog det faktiskt nästan ett år efter första mens tills att den blev regelbunden och som vanligt igen. Första cykeln så försökte kroppen ägglossa flera veckor (fertilt sekret och väldigt hormonig) innan det till sist gick igenom (jag får väldigt tydlig smärta när ägget släpper). sen var den oregelbunden ett tag, och väldigt kort lutealfa.

  • Jojjans
    Jojjans skrev 2022-06-17 06:42:21 följande:

    Min poäng va alltså att Äl absolut kan ha kommit senare än när du hade första lämningen :)


    ?Känningen? skulle det stå, inte lämningen 
  • Pandyy
    Jojjans skrev 2022-06-17 06:46:40 följande:
    ?Känningen? skulle det stå, inte lämningen 

    (Såg efter mitt första svar i tråden här att egna emojis blir massa frågetecken :?) lesson learned!)


    Ja det kanske är så simpelt som att jag bara får vänta in kroppen, och att den förmodligen beter sig annorlunda och ger olika signaler pga att den fortfarande håller på att starta upp. Men då känns det ju kanske aktuellt att ta ett test kanske? Är det någon med erfarenhet av nidis här som kan svara på när det är rimligt att testa? :) idag är det 3 dagar sedan den blodblandade flygningen kom

  • Anonym (Ia)

    Jaha, då var man tillbaka här efter konstaterat missfall, det andra i år. 
    Väntar på att det ska blöda ut nu och sen blir det fokus på att stärka kroppen och förhoppningsvis äggen under sommaren och hoppas kunna försöka bli gravid i augusti. 

    ska utesluta te i sommar, har ju knappt druckit alkohol i år men nåt glas får det nog bli i sommar, sen ska jag frossa i frukt och bär och njuta av sol och bad. Ska testa yoga några dar i veckan också.


    nån som har fler tips på hur man naturligt kan öka äggkvaliteten? Är 40 år så tänker att det kan vara bra att försöka boosta kroppen lite. :)

  • Roxwell
    19977 skrev 2022-06-16 18:11:35 följande:
    Hoppas det är graviditetssymptom! Brukar du känna av något innan mens i vanliga fall? 

    Det hoppas jag också! 


    Inte så mycket innan faktidkt. Eller lite känningar o äggstockarna, men samma dag som det kommer och under mensens period brukar jag bli galet svullen och få jätte ont. Så ont att jag ofta behöver medicinera, Har kollat upp mig och allt såg bra ut, puh. 


    Så jag tycker att symtomen har kommit bra mycket tidigare nu, men återigen kan ju kroppen va lite i obalans. Vet inte om man lyssnar Och känner efter extra mycket nu när man hoppas på graviditet, men tycker mig känna lätt mensvärk som är lite mer centrerad samt lite som lätt växtvärk i ljumskarna. Vore ju svin coolt om man hade en kropp som lyckades komma igång så fort, men bara vänta och se :) 

Svar på tråden Vi som planerar barn 2023