• 19977

    Vi som planerar barn 2023

    Hej!

    Startar en tråd för oss som planerar barn 2023, vilket förstås är svårt att planera, men drömma och försöka kan man ju göra i alla fall.

    Älskar att läsa sådana här forumstrådar, det är kul att följa andras resa! Berätta gärna lite om era planer och er livssituation så kan vi följas åt!

    Jag fyller 25 och min sambo blir 38 nästa år och vi har inga barn sedan tidigare. Tog ut min hormonspiral i november för att kroppen ska hinna återhämta sig lite innan vi börjar försöka, vi vill börja försöka från och med April/Maj 2022 ungefär. Just nu använder vi kondom och jag trackar min menscykel med en termometer från tempdrop för att få koll på cykeln och ägglossning. Vi ska även resa utomlands över jul/nyår till ett land med Zikavirus - enligt folkhälsomyndigheten/WHO ska man ha skyddat samlag 3 månader efter hemkomst för att inte riskera att bli smittad under en eventuell graviditet. Bor i en 2-rums bostadsrätt på 63kvm men ska flytta till nybyggt hus som förväntas stå klart sommaren 2023. Båda har tillsvidareanställning och jag blir klar med en utbildning nu i december så börjar nytt jobb i Januari. Jag tar en del vitaminer också för att ?optimera? hälsan hehe, har även övertalat sambon att börja ta vissa vitaminer 3 månader innan vi börjar försöka.

    Hoppas innerligt att det inte blir en långdragen resa för oss allihop som försöker!

  • Svar på tråden Vi som planerar barn 2023
  • 19977
    Anonym (Ia) skrev 2022-06-17 07:50:34 följande:

    Jaha, då var man tillbaka här efter konstaterat missfall, det andra i år. 
    Väntar på att det ska blöda ut nu och sen blir det fokus på att stärka kroppen och förhoppningsvis äggen under sommaren och hoppas kunna försöka bli gravid i augusti. 

    ska utesluta te i sommar, har ju knappt druckit alkohol i år men nåt glas får det nog bli i sommar, sen ska jag frossa i frukt och bär och njuta av sol och bad. Ska testa yoga några dar i veckan också.


    nån som har fler tips på hur man naturligt kan öka äggkvaliteten? Är 40 år så tänker att det kan vara bra att försöka boosta kroppen lite. :)


    Nej vad tråkigt att höra! Så ledsen för din skull?. Hoppas du återhämtar dig snabbt. Hjärta


    Jag har följt många av Jenny Koos råd för att främja fertiliteten. Hon heter vulverinekoos på instagram. Det jag gjort under lång tid och även den månad som det tog sig är:
    - Ätit Kosttillskott ?Paket Lila? från www.gryningen.eu 
    - Använde tempdrop för att mäta basal kroppstemperatur och analysera min menscykel så jag visste exakt när ÄL skett varje månad
    - Undvek koffein till 99% typ
    - Drack alkohol som vanligt (dricker ganska sällan men när jag väl gör det så dricker jag rejält) jag var full kvällen innan ÄL skedde nu när det tog sig, var ute och festade månaden innan också
    - D-vitamin boost ca 4 dagar innan ÄL (50000 IE)
    - Tog en tesked munkpeppar CD1-8 typ
    - Har ätit gluten precis som vanligt dock, även socker (fast äter sällan godis o fika men har inte undvikit det liksom)
    - Äter ganska mycket fisk och en hel del kött också, inte så mycket grönt dock, men köpte massa frukt och bär veckan innan beräknad ÄL för att ?boosta? om det nu kan ha hjälpt
    - Jag åt faktiskt lite mer/oftare av allt den menscykeln som jag blev gravid. men det kan ju varit en slump att det tog sig just nu ändå. Men tänkte att min kropp kanske behövde lite extra energi? tror att fett ska ge extra boost till hormonerna
    - Tog ÄL-test nu när jag blev gravid också, men det var nog inget som hjälpte, visste att jag skulle ha ÄL den dagen som jag hade det ändå
    - Hade sex 1 och 3 dagar innan ÄL
    - Sexet vi hade 3 dagar innan ÄL så kom min sambo i mig, därefter kom jag när satsen låg i mig. Vet inte om det kan ha skjutsat in simmarna lite på traven? Låg även kvar i sängen i 30 minuter då
    - Dagen innan ÄL så åkte all sperma ur mig direkt typ, men låg ändå kvar i 10 minuter ifall något skulle va kvar, vet inte om det kan ha hjälpt

  • Anonym (Ia)
    19977 skrev 2022-06-17 22:29:38 följande:

    Nej vad tråkigt att höra! Så ledsen för din skull?. Hoppas du återhämtar dig snabbt. Hjärta


    Jag har följt många av Jenny Koos råd för att främja fertiliteten. Hon heter vulverinekoos på instagram. Det jag gjort under lång tid och även den månad som det tog sig är:
    - Ätit Kosttillskott ?Paket Lila? från www.gryningen.eu 
    - Använde tempdrop för att mäta basal kroppstemperatur och analysera min menscykel så jag visste exakt när ÄL skett varje månad
    - Undvek koffein till 99% typ
    - Drack alkohol som vanligt (dricker ganska sällan men när jag väl gör det så dricker jag rejält) jag var full kvällen innan ÄL skedde nu när det tog sig, var ute och festade månaden innan också
    - D-vitamin boost ca 4 dagar innan ÄL (50000 IE)
    - Tog en tesked munkpeppar CD1-8 typ
    - Har ätit gluten precis som vanligt dock, även socker (fast äter sällan godis o fika men har inte undvikit det liksom)
    - Äter ganska mycket fisk och en hel del kött också, inte så mycket grönt dock, men köpte massa frukt och bär veckan innan beräknad ÄL för att ?boosta? om det nu kan ha hjälpt
    - Jag åt faktiskt lite mer/oftare av allt den menscykeln som jag blev gravid. men det kan ju varit en slump att det tog sig just nu ändå. Men tänkte att min kropp kanske behövde lite extra energi? tror att fett ska ge extra boost till hormonerna
    - Tog ÄL-test nu när jag blev gravid också, men det var nog inget som hjälpte, visste att jag skulle ha ÄL den dagen som jag hade det ändå
    - Hade sex 1 och 3 dagar innan ÄL
    - Sexet vi hade 3 dagar innan ÄL så kom min sambo i mig, därefter kom jag när satsen låg i mig. Vet inte om det kan ha skjutsat in simmarna lite på traven? Låg även kvar i sängen i 30 minuter då
    - Dagen innan ÄL så åkte all sperma ur mig direkt typ, men låg ändå kvar i 10 minuter ifall något skulle va kvar, vet inte om det kan ha hjälpt


    Tack för tips!
    här kom störtblödningen idag, i bilen, så glad att det inte var på jobbet, men fy vad hemskt. Nu 5-6 timmar senare har det lugnat sig. hoppas verkligen allt kommer ut nu, borde det med tanke på hur det känts.

    ja jag har kollat runt på hennes sidor. Tempar har jag gjort innan som preventivmedel, men inte senaste tiden, vilket lett till 2 graviditeter, men 2 missfall. Vi ska dock aktivt försöka framöver nu har vi sagt, blir första gången vi försöker bli gravida. Har haft lätt för att blir gravid men får hoppas det finns några bra ägg kvar i denna gamla kropp nu så de utvecklas också. :)
    ska skippa te och godis, så snart jag blött färdigt.. :)
  • Pandyy
    19977 skrev 2022-06-17 20:21:05 följande:
    Oj vad spännande! Välkommen hit!
    Du kan säkert ha haft ett försök till ÄL runt CD19 som misslyckades och så inträffade en lyckad ÄL lite senare istället så att du är ?ny-gravid? nu. Eller så spökar kroppen med tanke på att menscykeln precis har kommit igång igen. Men sköra slemhinnor och metallsmak låter ju som typiskt gravidsymptom. Håller tummarna för syskon!

    Om du aldrig innan har fått spottings så skulle jag tippa på att den lilla blödningen var en nidis hihi!
    Tack snälla! :) 
    Ja det är verkligen spännande. något som känns skönt är att jag inte känner någon press inför dessa försök. Blir glad oavsett om mensen kommer eller inte, för kommer den så vet jag att kroppen fungerar som den ska. Har varit allmänt orolig för det. Får se när jag vågar mig till att testa :) har haft test-mani tidigare. 
  • Pörny

    Hej! jag hoppar in här, försöker för en liten trea. har 2 tjejer på 9 och 6 sedan innan. Mensen är förbi och väntar in äl nu. BIM 9/7 och håller tummarna för att det går lika fort som tidigare graviditeter. 

  • Roxwell

    Fick igår väldiga smärtor i magen och sen kom mensen. Attans! Men! Är ändå glad att kroppen kommit igång efter p-piller så snabbt. Fick mensen två dagar tidigare än beräknat. Om Äl skedde enligt nya beräkningen så missade jag (vi) dem totalt. Bara nya tag och hoppas På nästa månad istället så gravtesten får ligga kvar i lådan tills dess

  • Roxwell

    En grej till tjejer, så tråkigt det är att menssymptom och gravsymptom verkar vara så himla lika haha :) Inte lätt

  • Symetrical
    Roxwell skrev 2022-06-19 00:30:24 följande:

    En grej till tjejer, så tråkigt det är att menssymptom och gravsymptom verkar vara så himla lika haha :) Inte lätt


    Eller hur!? Man har typ glömt det efter flera år med preventivmedel Tungan ute Dock upplevde jag det som att jag var mest skengravid första månaden efter spiraluttaget, därefter har det lugnat sig lite
  • Roxwell
    Symetrical skrev 2022-06-19 05:54:28 följande:
    Eller hur!? Man har typ glömt det efter flera år med preventivmedel Tungan ute Dock upplevde jag det som att jag var mest skengravid första månaden efter spiraluttaget, därefter har det lugnat sig lite
    Haha ja verkligen. Har inte saknat detta magont. Jaa så kan det nog vara, kroppen som försöker hitta sig själv och spelar en spratt ;) För såhär mycket och todigt innsn mensen brukar jag inte känna, så hoppas att det bara var denna gång så slipper man gå runt och tro med glädje att man blivit gravid ;)
  • Anonym (F)
    Jojjans skrev 2022-06-17 06:33:00 följande:

     


    håller tummarna för att det funkar! Jag har blivit gravid två gånger ca 4 dagar innan äl, så det är ju absolut inte omöjligt :)


    Det låter ju lovande :) Vill man inte bli gravid så låter det livsfarligt att ha sex 4 dagar innan ÄL. Men vill man så känns det såååå långt ifrån haha
  • aprildag

    Kul Symmetrical att vi borde ha ÄL samtidigt! 


    Vi har ?myst? varannan dag hela veckan, senast idag. Hade ett positivt ÄL-test igår, men negativt idag. Vet inte om det innebär att ägglossningen var igår eller idag? Massa ÄL-värk igår kväll? Tyvärr fick vi inte till det igår pga sonen???? Tempen hade i alla fall inte gått upp imorse.

    Bara att vänta och se nu då om det tar sig!

Svar på tråden Vi som planerar barn 2023