• 19977

    Vi som planerar barn 2023

    Hej!

    Startar en tråd för oss som planerar barn 2023, vilket förstås är svårt att planera, men drömma och försöka kan man ju göra i alla fall.

    Älskar att läsa sådana här forumstrådar, det är kul att följa andras resa! Berätta gärna lite om era planer och er livssituation så kan vi följas åt!

    Jag fyller 25 och min sambo blir 38 nästa år och vi har inga barn sedan tidigare. Tog ut min hormonspiral i november för att kroppen ska hinna återhämta sig lite innan vi börjar försöka, vi vill börja försöka från och med April/Maj 2022 ungefär. Just nu använder vi kondom och jag trackar min menscykel med en termometer från tempdrop för att få koll på cykeln och ägglossning. Vi ska även resa utomlands över jul/nyår till ett land med Zikavirus - enligt folkhälsomyndigheten/WHO ska man ha skyddat samlag 3 månader efter hemkomst för att inte riskera att bli smittad under en eventuell graviditet. Bor i en 2-rums bostadsrätt på 63kvm men ska flytta till nybyggt hus som förväntas stå klart sommaren 2023. Båda har tillsvidareanställning och jag blir klar med en utbildning nu i december så börjar nytt jobb i Januari. Jag tar en del vitaminer också för att ?optimera? hälsan hehe, har även övertalat sambon att börja ta vissa vitaminer 3 månader innan vi börjar försöka.

    Hoppas innerligt att det inte blir en långdragen resa för oss allihop som försöker!

  • Svar på tråden Vi som planerar barn 2023
  • Symetrical
    Blåbärsskogen skrev 2022-07-17 07:24:12 följande:

    Ja, nytt test 2 dagar senare visar ju onekligen ett starkare test... vågar jag tro på att detta är en ny graviditet trots missfall (slut) för 3 veckor sedan???

    Hade helt klart varit den bästa presenten jag kunnat få Hjärta


    100% en ny graviditet! SkrattandeHjärta


    Stort grattis till både den och dig på din födelsedag!!! {#emotions_dlg.flower}

  • Blåbärsskogen
    Symetrical skrev 2022-07-17 08:48:31 följande:

    100% en ny graviditet! SkrattandeHjärta


    Stort grattis till både den och dig på din födelsedag!!! {#emotions_dlg.flower}


    Tack!!! Iiiihh blir helt uppe i varv, kan inte fatta att det tog sig så snabbt efter missfallet. Känns som en dröm, men så lycklig. Bara hoppas att fröet vill stanna och att denna graviditet går bättre än förraHjärta
  • 19977
    Blåbärsskogen skrev 2022-07-17 07:24:12 följande:

    Ja, nytt test 2 dagar senare visar ju onekligen ett starkare test... vågar jag tro på att detta är en ny graviditet trots missfall (slut) för 3 veckor sedan???

    Hade helt klart varit den bästa presenten jag kunnat få Hjärta


    HEJA LITEN! Tjoho! Du är helt klart gravid, underbart! Håller tummarna för er att det går hela vägen den här gången! Tror ni har större sannolikhet nu när ni redan passerat ett missfall, och denna lilla har nog fått bra fäste tack vare att du nyligen varit gravid också! Hihi såååå kul! Vilken bra födelsedagspresent! Nu får du fira extra mycket! Skrattande


    Frågan är bara, näääär är BF hahaha, spännande ju!!

  • Blåbärsskogen
    19977 skrev 2022-07-17 10:26:46 följande:

    HEJA LITEN! Tjoho! Du är helt klart gravid, underbart! Håller tummarna för er att det går hela vägen den här gången! Tror ni har större sannolikhet nu när ni redan passerat ett missfall, och denna lilla har nog fått bra fäste tack vare att du nyligen varit gravid också! Hihi såååå kul! Vilken bra födelsedagspresent! Nu får du fira extra mycket! Skrattande


    Frågan är bara, näääär är BF hahaha, spännande ju!!


    Hoppas verkligen det! :) Ja det var helt klart den bästa starten på denna födelsedag! Sååå glad. 

    Haha ja, jag har ingen aning! Måste nog vänta 2 veckor på att jag får komma in på vul för att få ett ungefärligt bf, men om jag får gissa så blir det väl mot slutet av mars?! Flört
  • Roxwell

    Halloj. Fick mens idag på dag 31. Fasiken. Förra månaden på dag 26. (Två första månaderna utan ppiller). eftersom det verkar variera lite så tänkte jag köra ägglossningstest till nästa omgång. Hur snabbt efter mensen ska man börja? och när testet visar positivt, innebär det att man har ägglossning lr typ ska ha nästa dag, ngn som vet?

  • Roxwell

    Fan också, insåg precis att jag är på semester nästa ägglossning... blir ju lite knepigare med testerna tänker jag. äh, man får smyga lite

  • Jojjans
    Blåbärsskogen skrev 2022-07-17 09:28:49 följande:
    Tack!!! Iiiihh blir helt uppe i varv, kan inte fatta att det tog sig så snabbt efter missfallet. Känns som en dröm, men så lycklig. Bara hoppas att fröet vill stanna och att denna graviditet går bättre än förraHjärta
    Men ååå grattis!!! Min son blev också till direkt efter ett missfall utan mens emellan. Han höll sig kvar! Till vecka 34 iallafall haha. Håller tummarna för dig!
  • Jojjans
    Roxwell skrev 2022-07-17 12:08:16 följande:

    Halloj. Fick mens idag på dag 31. Fasiken. Förra månaden på dag 26. (Två första månaderna utan ppiller). eftersom det verkar variera lite så tänkte jag köra ägglossningstest till nästa omgång. Hur snabbt efter mensen ska man börja? och när testet visar positivt, innebär det att man har ägglossning lr typ ska ha nästa dag, ngn som vet?


     


    å vad typiskt, och jobbigt när cykeln beter sig så oförutsägbart! Och du närker inga symptom på äl typ fertilt sekret eller extra kåt?

    jag skulle utgå från din kortaste cykel på 26 dagar och chansa på att äl då skett tidigast 14 dagar innan mens och sen börja testa några dagar innan det, typ cykeldag 8 för säkerhets skull. Ta först ett test om dagen tills du ser ett (svagt) sträck och när det börjar bli starkare så skulle jag ta två test om dagen för att lättare kunna pricka in när LH är som högst och sen fortsätta testa för att se när det sjunker igen. När du sen ser när testet var som starkast så sker äl inom ett dygn.

    jag tänkte också köra med äl-test nästa månad, nu till veckan. Jag känner egentligen väldigttydligt när äl är, men den här månaden är lite knepig för sambon ska iväg på jobb senare idag och kommer hem först på torsdag. Beräknad äl är torsdag men jag blir rädd att inte hinna om den kommer tidigt så vill ha koll. Har iallafall fått till det nu idag så om äl kommer tidigt kanske det ändå finns en chans. 

  • Blåbärsskogen
    Jojjans skrev 2022-07-17 12:43:40 följande:
    Men ååå grattis!!! Min son blev också till direkt efter ett missfall utan mens emellan. Han höll sig kvar! Till vecka 34 iallafall haha. Håller tummarna för dig!
    Tack!! Vågar dock inte riktigt tro på det förrän jag ser att det faktiskt finns något på ultraljudet haha... Vad skönt att det gick bra för dig! Kommer du ihåg när du hade äl efter missfallet, eller hur många veckor efter mf du plussade? 
  • Roxwell

    nää märker typ inte Äl! Letar efter symptom men dom är inte så märkbara. Har däremot noterat ?lätt mensvärk? den 2/7 och det var ny beräknad ÄL, så det kanske var det jag kände? Får jämföra med kommande månad :) 

    okej, tack för tips! Har väl sisådär 18 test hemma så det borde räcka :) 


    okej :) ja skadar ju inte att kolla, man vill ju maximera sina chanser. Hur länge har ni försökt ?


    Jojjans skrev 2022-07-17 12:49:30 följande:

     


    å vad typiskt, och jobbigt när cykeln beter sig så oförutsägbart! Och du närker inga symptom på äl typ fertilt sekret eller extra kåt?

    jag skulle utgå från din kortaste cykel på 26 dagar och chansa på att äl då skett tidigast 14 dagar innan mens och sen börja testa några dagar innan det, typ cykeldag 8 för säkerhets skull. Ta först ett test om dagen tills du ser ett (svagt) sträck och när det börjar bli starkare så skulle jag ta två test om dagen för att lättare kunna pricka in när LH är som högst och sen fortsätta testa för att se när det sjunker igen. När du sen ser när testet var som starkast så sker äl inom ett dygn.

    jag tänkte också köra med äl-test nästa månad, nu till veckan. Jag känner egentligen väldigttydligt när äl är, men den här månaden är lite knepig för sambon ska iväg på jobb senare idag och kommer hem först på torsdag. Beräknad äl är torsdag men jag blir rädd att inte hinna om den kommer tidigt så vill ha koll. Har iallafall fått till det nu idag så om äl kommer tidigt kanske det ändå finns en chans. 


Svar på tråden Vi som planerar barn 2023