• 19977

    Vi som planerar barn 2023

    Hej!

    Startar en tråd för oss som planerar barn 2023, vilket förstås är svårt att planera, men drömma och försöka kan man ju göra i alla fall.

    Älskar att läsa sådana här forumstrådar, det är kul att följa andras resa! Berätta gärna lite om era planer och er livssituation så kan vi följas åt!

    Jag fyller 25 och min sambo blir 38 nästa år och vi har inga barn sedan tidigare. Tog ut min hormonspiral i november för att kroppen ska hinna återhämta sig lite innan vi börjar försöka, vi vill börja försöka från och med April/Maj 2022 ungefär. Just nu använder vi kondom och jag trackar min menscykel med en termometer från tempdrop för att få koll på cykeln och ägglossning. Vi ska även resa utomlands över jul/nyår till ett land med Zikavirus - enligt folkhälsomyndigheten/WHO ska man ha skyddat samlag 3 månader efter hemkomst för att inte riskera att bli smittad under en eventuell graviditet. Bor i en 2-rums bostadsrätt på 63kvm men ska flytta till nybyggt hus som förväntas stå klart sommaren 2023. Båda har tillsvidareanställning och jag blir klar med en utbildning nu i december så börjar nytt jobb i Januari. Jag tar en del vitaminer också för att ?optimera? hälsan hehe, har även övertalat sambon att börja ta vissa vitaminer 3 månader innan vi börjar försöka.

    Hoppas innerligt att det inte blir en långdragen resa för oss allihop som försöker!

  • Svar på tråden Vi som planerar barn 2023
  • Jojjans
    Blåbärsskogen skrev 2022-07-17 12:52:49 följande:
    Tack!! Vågar dock inte riktigt tro på det förrän jag ser att det faktiskt finns något på ultraljudet haha... Vad skönt att det gick bra för dig! Kommer du ihåg när du hade äl efter missfallet, eller hur många veckor efter mf du plussade? 

     


    missfallet var i vecka 6, och jag fick ägglossning bara några dagar senare än om missfallet hade varit en mens. 

  • Jojjans
    Roxwell skrev 2022-07-17 14:54:14 följande:

    nää märker typ inte Äl! Letar efter symptom men dom är inte så märkbara. Har däremot noterat ?lätt mensvärk? den 2/7 och det var ny beräknad ÄL, så det kanske var det jag kände? Får jämföra med kommande månad :) 

    okej, tack för tips! Har väl sisådär 18 test hemma så det borde räcka :) 


    okej :) ja skadar ju inte att kolla, man vill ju maximera sina chanser. Hur länge har ni försökt ?


    Det här blir andra försöket för oss. eller, vi har försökt få småsyskon i över ett år, men förlorade ett barn i vecka 21 i höstas. Förra månaden var första gången vi orkat försöka efter förlusten. Jag har alltid blivit gravid snabbt men haft ett tidigt och två väldigt sena missfall så det är med blandade känslor jag ger mig in i gamet igen? 

    är det första barnet för dig?
  • Anonym (S.A)

    Hejsan!

    Längesedan jag skrev här men har följt tråden hela tiden och nu kände jag att jag behövde ventilera lite.

    Först vill jag bara säga grattis till er som har plussat!

    Själv misstänker jag att jag börjar bli knäpp (eller mer troligt skengravid).

    Senaste mensen var den 8/6, misstänker att jag hade ägglossning 24/6 eller 25/6 (positivt äl test + vad jag är helt stensäker på att var fertiltsekret), om denna cyklen skulle vara någorlunda lik den andra så borde jag fått mens för ca 1 vecka sedan men den lyser fortfarande med sin frånvaro.
    Tog gravtest i onsdags + ett igår men negativt, kan inte ens se en tillstymmelse till streck.
    Hade typ som mensvärk fast mindre till och från igår + lördags, mår lite typ illamående nu på morgonen.

    Vad tror ni - är det bara till att invänta mensen eller finns där fortfarande en chans att det dyker upp ett litet streck på stickan?

  • Roxwell
    Jojjans skrev 2022-07-17 22:47:40 följande:
    Det här blir andra försöket för oss. eller, vi har försökt få småsyskon i över ett år, men förlorade ett barn i vecka 21 i höstas. Förra månaden var första gången vi orkat försöka efter förlusten. Jag har alltid blivit gravid snabbt men haft ett tidigt och två väldigt sena missfall så det är med blandade känslor jag ger mig in i gamet igen? 

    är det första barnet för dig?
    åh vad jobbigt?efter den tiden tänker man ju att det ska vara lugnt. då förstår jag oron. tyvärr är sånt en del av livet men det tär verkligen på en. Bara ta nya tag, plötsligt händer det <3

    ja för mig kommer det att bli första barnet
  • 19977
    Blåbärsskogen skrev 2022-07-18 09:28:48 följande:

    19977: Lycka till idag med NIPT-testet! Hjärta Uppdatera gärna efteråt, så himla spännandeee!!


    Tack snälla! Det gick jättebra! Hjärta Är överlycklig! Var så nervös och var HELT fokuserad på skärmen framför mig, men direkt när barnmorskan satte staven mot min mage så såg jag att det fanns ett foster där! Med hjärtslag! Så skönt! Och den såg precis lika stor ut som vi hade förväntat oss 10+3. känns underbart! Nu inväntar vi ett resultat på blodprovet bara, det förväntas vi få nästa vecka!
  • Blåbärsskogen
    19977 skrev 2022-07-19 12:45:41 följande:
    Tack snälla! Det gick jättebra! Hjärta Är överlycklig! Var så nervös och var HELT fokuserad på skärmen framför mig, men direkt när barnmorskan satte staven mot min mage så såg jag att det fanns ett foster där! Med hjärtslag! Så skönt! Och den såg precis lika stor ut som vi hade förväntat oss 10+3. känns underbart! Nu inväntar vi ett resultat på blodprovet bara, det förväntas vi få nästa vecka!
    Åhhh men vilka härliga nyheter!!! Så himla roligt HjärtaFörstår att du är väldigt glad! Hoppas provsvaren kommer tillbaka normala, kommer ni även vilja ta reda på könet eller hur känner ni? 
  • 19977
    Blåbärsskogen skrev 2022-07-19 13:03:22 följande:
    Åhhh men vilka härliga nyheter!!! Så himla roligt HjärtaFörstår att du är väldigt glad! Hoppas provsvaren kommer tillbaka normala, kommer ni även vilja ta reda på könet eller hur känner ni? 
    Hihi tack Hjärta Ja förhoppningsvis och högst troligen så är det ju bra resultat! Vi sa att vi inte vill veta könet så barnmorskan skulle nämna det när de skickade vidare provet för analys så de kommer inte kolla könskromosomerna alls utan bara de tre trisomierna!

    Har en vän som fick dåliga resultat på NIPT och när de läste provsvaret på 1177 så stod det klart och tydligt ?XY-kromosomer? så de såg ju könet när de läste vilken trisomi som var högrisk, jag vill inte råka se könet alls så sa att de kan exkludera den analysen helt hehe!
  • Blåbärsskogen
    19977 skrev 2022-07-19 13:37:24 följande:
    Hihi tack Hjärta Ja förhoppningsvis och högst troligen så är det ju bra resultat! Vi sa att vi inte vill veta könet så barnmorskan skulle nämna det när de skickade vidare provet för analys så de kommer inte kolla könskromosomerna alls utan bara de tre trisomierna!

    Har en vän som fick dåliga resultat på NIPT och när de läste provsvaret på 1177 så stod det klart och tydligt ?XY-kromosomer? så de såg ju könet när de läste vilken trisomi som var högrisk, jag vill inte råka se könet alls så sa att de kan exkludera den analysen helt hehe!
    Ah okej! Tråkigt när man inte vill veta könet men får veta det ändå... Spännande att inte veta ;D
  • Blåbärsskogen

    Har nu suttit och googlat lite för mycket tror jag... Kom in på skiftarbete och graviditet. Jag jobbar nu 3-skift (förmiddag, eftermiddag och natt i 7 dagar i följd) och blev så nojjig då jag läste att fler än 1 nattpass per vecka ökar risken för missfall... Jag jobbar ju antingen 2 eller 3 nätter per "svit". 
    Någon som också jobbar eller jobbat skift i samband med graviditet? 
    Jag vill ju minska risken för missfall så mycket det går nu efter missfallet för några veckor sen :( 

Svar på tråden Vi som planerar barn 2023