• Hana1242

    BF september 2022

    Här är en tråd för oss som precis fått reda på att vi är gravida och har bf i september, ser fram emot att dela alla tankar med er!!

  • Svar på tråden BF september 2022
  • Tigu
    Flip12 skrev 2022-02-03 10:22:33 följande:

    Var just på vul. Gick inget bra. Den var mindre än den borde och hittade ingen hjärtaktivitet. Borde vara vecka 6+0. Är så ledsen. Har gått igenom detta innan?. Nytt vul om en vecka. Förstår inte hur jag ska klara mig igenom en hel vecka.


    Massa styrkekramar <3 hoppas att det  ser bättre ut nästa vecka! Men förstår att de känns långt dit..
  • Hedblomster
    Tigu skrev 2022-02-03 09:17:43 följande:
    Håller tummarna för att bebis mår bra där inne!!<3 
    Tack! <3
    Jooosen skrev 2022-02-03 10:11:03 följande:
    Jag hoppas att det ser fint ut! Det är så svårt att pränta in i huvudet att många faktiskt inte mår speciellt annorlunda som gravida! Förstår att det känns väldigt skört när du äntligen har kommit så här långt. Har du fått en tidig tid imorn eller måste du vänta hela dagen? 

    Ja eller hur, folk säger till mig att de inte kände något speciellt förrän ja, magen växte typ. Men jag kan ändå inte tro det! Vi har tid kl 10 imorgon så det är skönt. 
    Instagram: ttcsomewhereinsweden. Ivf i Ryssland.
  • Hedblomster
    Flip12 skrev 2022-02-03 10:22:33 följande:

    Var just på vul. Gick inget bra. Den var mindre än den borde och hittade ingen hjärtaktivitet. Borde vara vecka 6+0. Är så ledsen. Har gått igenom detta innan?. Nytt vul om en vecka. Förstår inte hur jag ska klara mig igenom en hel vecka.


    Neeej så ledsamt att höra! :( Kan du sjukskriva dig en vecka? Fast det kanske inte hjälper att bara ligga hemma och lida i väntan på besked heller :( Massa kramar!
    Instagram: ttcsomewhereinsweden. Ivf i Ryssland.
  • BeeHappy

    Hej alla! 

    Hoppar in här i tråden :) Är idag i 9+2 med BF 5 september. Första barnet. 

    Symtom senaste tre veckorna: illamående, trötthet, kissar oftare (vaknar minst en gång varje natt), uppblåst och trög i magen (ingen höjdarkombo). Reagerar också starkare på vissa dofter, särskilt avgaser från bilar. Brösten är också lite svullna och bröstvårtorna större. Det är just tröttheten och illamåendet som varit ganska kämpigt, hade nog behövt sjukskriva mig om jag inte kunnat jobba hemifrån.  

    Ett tidigt missfall (4 dagar efter mensens planerade första dag) precis innan denna graviditet. 

    Har beställt NIPT den 14 februari. Någon mer här som hoppar över KUB och köper NIPT direkt istället? Hur gör ni med det ultraljudet som brukar höra till KUB, kanske inte är några konstigheter att bara boka in det separat? 

  • BeeHappy

    FLIP12 - vet inte hur man svarar på ditt meddelande här i tråden men vill skicka styrkekramar. Vet ej vad barnmorskan sa men det verkar inte helt ovanligt att hjärtat inte syns i v6, för några syns det först en vecka senare, din ÄL kan har varit några dagar senare än du trodde och så. Styrkekramar

  • Emma1b

    Flip12 tänker på dig och håller tummarna! Familjeliv är fullt av solskenshistorier om graviditeter som dömts ut på VUL och sen växt ikapp. Så blev det inte för mig förra gången. På vul i 6+3 mätte hinnsäcken 4+4. En vecka senare hade den inte växt en mm...

    Jag har beställt NIPT privat på vasamamman då de verkar vara i särklass snabbast med att ge svar. Tänkte inte berätta det för bm utan ändå gå på kub. 

    Hedblomster, håller tummarna för dig, jag har vul 8 feb.

    Idag hade jsg inskrivning hos mvc. Kände mig som en bedragare som bara låtsas vara gravid, så när jag kom hem var jag tvungen att ta ett gravtest till. Starkare plus får man nog leta efter :) såg ut så här efter några sekunder:

  • MissDB
    BeeHappy skrev 2022-02-03 14:04:03 följande:

    Hej alla! 

    Hoppar in här i tråden :) Är idag i 9+2 med BF 5 september. Första barnet. 

    Symtom senaste tre veckorna: illamående, trötthet, kissar oftare (vaknar minst en gång varje natt), uppblåst och trög i magen (ingen höjdarkombo). Reagerar också starkare på vissa dofter, särskilt avgaser från bilar. Brösten är också lite svullna och bröstvårtorna större. Det är just tröttheten och illamåendet som varit ganska kämpigt, hade nog behövt sjukskriva mig om jag inte kunnat jobba hemifrån.  

    Ett tidigt missfall (4 dagar efter mensens planerade första dag) precis innan denna graviditet. 

    Har beställt NIPT den 14 februari. Någon mer här som hoppar över KUB och köper NIPT direkt istället? Hur gör ni med det ultraljudet som brukar höra till KUB, kanske inte är några konstigheter att bara boka in det separat? 


    Vi har gjort Nipt de två senaste graviditeterna MEN tycker du ska gå på KUB ändå för nipt är ju bara ett blodprov och det kan vara av stor vikt att man ser att anatomin ser normal ut?
  • Emma1b

    Hedblomstee hur gick det idag? Hjärta

    Jag hade inskrivning på mvc och tjatade till mmig ett blodhcg, de sa att svaret skulle komma undr eftermiddagen så jag har loggat in spm en galning på 1177, och vid 20.00kom det! Över 19000!!! Vosst man måste se ökningen till måndag,men av vad jag kan utläsa av tabeller är det helt ok för v 5+4. Jag var ju så övertygad om detta stannat av strax efter implantationen  precis som mitt ma i november, men nu kan jag andas ut och lita på att det iaf gått längre än den gången... den riktiga domen kommer ju på vul, men detta var den bästa lugnande medicinen jag kunde få så länge.

  • olivoljan

    Hej och grattis och lycka till, till er alla! Hoppas verkligen att vi allihop är kvar här i september. Jag har varit här inne och tjuvläst sedan trådstart, har dock varit för orolig att något skall hända så har inte velat bli medlem och joina er. Men jag kände att det var dags nu. Jag fyller 32 ii år och väntar mitt andra barn. Men detta är första barnet med min nuvarande sambo och det tog många månader innan vi tillslut plussade, därav min oro. Har haft ett galet illamående som bara har eskalerat sedan det startade 1 januari. Fick covid i mitten av januari och ringde vårdcentralen mitt i feberyran för att jag inte klarade av att må illa konstant, råkade få lergigan utskrivet. Blev som en zombie - men med lika mycket illamående som innan. Fattade inte att jag fått fel förrän en vecka senare, ringde VC igen och förklarade att det måste ha blivit något missförstånd. Fick en tid ganska direkt och fick lergigan Comp utskrivet istället. Svävade på moln dagen efter, var pigg och mådde som en gud. Dock avtog det lika snabbt och dagen efter det så mådde jag bara pyttepyttelite bättre än innan, alltså fortfarande skit. Enda som är bra är att min kropp verkar ha schemalagt mina kräkfester så jag vet exakt när det kommer att komma och jag kan vara beredd. Illamående är konstant där men spyorna ?bara? 3-4 ggr om dagen. Blir äcklad av all mat och äter nästan bara vaniljyoughurt  och bananer, ibland får jag i mig lite soppa och en fralla. Vill kräkas varje gång någon öppnar ett kylskåp, även om jag är 5 meter ifrån. Vill slänga ut alla kollegor genom fönstret som har kött med sig till lunch (är vanligtvis inte vegetarian men verkar ha blivit det nu). Känner mig nedstämd och börjar bli orkeslös så ringde VC idag igen för att se om jag kan bli sjukskriven 25%, vill verkligen inte det egentligen eftersom jag vill ha ett så högt SGI som möjligt nu men känns som att jag skall svimma sista timmarna på jobbet varje dag. Förlåt för mitt klagobrev men kände att jag måste få ur mig det, trots nedstämdheten så brukar vi Försöka skoja om det så gott det går, samtidigt som tårarna ibland rinner. Tänk att man har längtat efter något så himla länge och så skall man behöva må piss för att komma i mål. Tänk vad vi gravida får stå ut med, ge oss medalj för sjutton! 

    Förresten, vi har också bokat NIPT, som ni HappyBee, utan att gå via KUB, vi kände att vi ville det eftersom de inte kunde erbjuda gratis KUB nu ändå så då kunde vi lika gärna göra det direkt. Men enligt info på företagets sida så ingår ultraljud som görs innan blodprovet, det står ?Ska du göra ett NIPT-test ingår ett ultraljud för bestämning av graviditetslängden, antal foster och viabilitet samt moderkakans läge, därför ska din urinblåsa vara fylld innan provtagning.? 


    MissDB, ingick inte ultraljud i ert NIPT? Vi skall betala 6000 kr så hoppas verkligen infon stämmer och att det ingår. Får man fråga hur mycket ni betalade för ert? Eller menar du att KUBen kan visa något som NIPT inte gör? 


     


    Tack och förlåt än en gång för långt klagobrev. Om ni vill ha tips på saker som inte rekommenderas att äta om man är en eldsprutande drake som mig och som också bor halva dagarna på toaletten, så är det bara att höra av er ;) 

  • Tigu

    Vilken morhon. Gick upp, tog på mig började äta frukost och från ingenstans blev illamåendet sååå fruktansvärt.. började alltså morgonen med två spyor.. alltså ni som spyr hela graviditeten eller halva eller aa bara ni som spyr, stackars er. Jag går in i vecka 10 imorgon och första spyan för mig idag, fruktansvärt..

Svar på tråden BF september 2022