• Anonym (Vaccinerad)

    Varför tar ni inte vaccinet?

    Halloj gott folk och gott nytt år! Hoppas ni haft det awesome ;) Men nu till The Topic, det känns som om alla i Sverige (eller i hela världen) har tagit vaccinet men sen finns det dessa inte som har tagit den. Jag skriver detta med all respekt förresten, jag respekterar allas val när det gäller detta. Undrar dock varför ni som inte tagit det har vakt att gå denna bana? Rädda för nålar kanske? :)

    Eller är det något annat? Något jag grubblat på ett tag.

    Tog andra sprutan i onsdags BTW ;)

    Kram på er

  • Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?
  • EpicF
    Anonym (Covidvaccin, nej tack) skrev 2022-01-04 22:16:02 följande:

    Håller med att Israel var ett dåligt exempel, men frågan kvarstår, förklara gärna för mig varför flera länder med hög vaccintäckningsgrad har mer smitta än oss i Sverige? För att det ska bli korrekt denna gången kan vi ta tex Portugal som ligger runt 90% i täckningsgrad.


    Vaccinet gör inte att man blir immun. Många vaccinerade blir asymptomatiskta, dvs får inga symtom och vet inte att de har fått Covid-19, därför blir smittspridningen högre.
  • EpicF
    Anonym (Covidvaccin, nej tack) skrev 2022-01-04 22:26:34 följande:

    Så för att vi har monterat ner vår vård sedan 80-talet då vi hade ca 2000 iva platser till idag med en mycket större befolkning till ca 550 platser, så ska vi alltså vaccinera oss? Det tycker du är rimligt? Och dessutom med ett vaccin som är i fas 3 av 4 och som igen vet långsiktiga biverkningar av och som uppenbarligen även fungerar dåligt.


    Ja, jag tycker det är rimligt att man vaccinerar sig för sin egen skull och om man vill.

    Vårdproblematiken är ett annat problem som egentligen inte beror på smittan. Dock minskas inläggningar på IVA ju fler som vaccinerar sig.
  • EpicF
    klyban skrev 2022-01-04 22:50:11 följande:

    Jo, vad läkaren sagt är helt klart, menar jag brukar täcka upp såna här saker, och skriva att det även är en läkares inrådan och för slippa sånt här nonsens som nu spelades upp:

    Och sen tänkte jag nog lite att den delen av diskussionen var irrelevant, då vi prata om antivaccerbeteende.


    Jaha, så du brukar gå med dina föräldrars granne när denne ska till läkaren. Är du godman för denne grannen?
    klyban skrev 2022-01-04 22:50:11 följande:

    Finns inget i denna del som ändrar nått om  tokiga antivaccers.

    Men nu är vi tillbaka till ditt hårda och aggressiva försvarande av antiacceras.


    Nej, jag har varken påstått att det ändrar något eller försvarat antivaccers.
  • Anonym (Covidvaccin, nej tack)
    klyban skrev 2022-01-04 23:28:14 följande:

    Man kan ta en diskussion om de yngre åldrarna, för det är svårare att med enkelhet påvisa effektiviteten som på de upp i åldern.

     

    Vi har ~9,2 MILJARDER doser givna, skador som inte är upptäckta redan, uppstår inte magiskt efter år.

    Utan om de blir av, så syns de redan nu i nån form, och ser vi inget, så är det klart orimligt det sker.

    Men sure, det kan komma en batch som är dålig, det har vi sett förr, men då är det inte vaccinets fel, utan

    tillverkarens produktion som gått snett.

    Olyckligt givetvis, men man msåte särskilja dåliga batcher, och för mig vi hörde om nån tidigt i vaccinationen, senare tid har jag inte hört om de missat någon.

    I en pandemi väntar man inte på folk dör och om man kan göra nått åt det, för vaccinen utan tvekan är mycket effektiva på området att rädda liv.

    Och sen har vi då de gamla som inte längre kan bilda antikroppar, de kan man inte göra nått åt längre tyvärr, och detta är en kunskap vi haft sen influensavaccin startade, och att del klarar inte av att producera det som krävs.

    Men ingången sjukdom, det vet vi ju alla att det är effektivare än en vaccination.(Sure kanske finns nått undantag, men ädnrar nog inte mycket.

    Dock har vi valt att inte stå och rulla tummarna och gräva gravar.

     

    När vaccinen tog effekt och när vaccinen ko, så var det praktiskt taget bara ovaccinerade som dog.

    Det berättar en hel del.

    Fakta berättar många positiva saker med vaccineringen, strunta i dom, så  blir diskussionen konstigt, då vi inte pratar om vad som har faktiskt skett och sker.


    Vad är det du motsätter dig, det är fakta att det är 80 plussare och riskgrupper som främst dör. Man måste väl rikta skyddet dit det behövs? Varför ge sig på och experimentera med tolvåringar och unga människor. Det motiverar inte att de som har typ obefintlig risk att dö i covid ska vaccinera sig tycker jag. Jag har redan tex haft covid och tillhör ingen riskgrupp, ser ingen anledning till att vaccinera mig. Sen alla rapporter med mensrubbningar 5000 i landet än så länge, har även en vän som tillhör den statistiken och mensen är fortsatt oregelbunden över ett halvår efter vaccineringen. Hon vill ha barn, hur lätt blir det nu.. Tur att det är frivilligt med vaccinet än så länge.
  • klyban
    EpicF skrev 2022-01-04 23:43:01 följande:
    Vaccinet gör inte att man blir immun. Många vaccinerade blir asymptomatiskta, dvs får inga symtom och vet inte att de har fått Covid-19, därför blir smittspridningen högre.

    Jo, och enligt studien på Alpha och de första vaccinen, så hade man immunitet på 65-90% att ens bli smittad och under en betydande tidsperiod.
    Sen får man justera för andra mutationer och andra vaccin och uppdateringar på vaccin i de fall de skett.
    Omikron har sedan länge beskrivits att det smittar före symtom kommer, vaccinerad som ovaccinerad.
    Och jag trodde smittspridningen blev högre pga Omikron har en högre smittopotential, har du redan ändrat dig?
    För nyss påstod du igen att omikron är mycket mer smittsam än vattkoppor.


    EpicF skrev 2022-01-04 23:44:26 följande:
    Ja, jag tycker det är rimligt att man vaccinerar sig för sin egen skull och om man vill.

    Vårdproblematiken är ett annat problem som egentligen inte beror på smittan. Dock minskas inläggningar på IVA ju fler som vaccinerar sig.

    Självklart beror vårdskulden vi har idag på smittan och med gigantiskt inställda patientbesök, vård, behandlingar och annat.
    Själv har jag väntat på avancerad röntgen sedan starten, som tur var han jag med att ta akutröntgen innan stoppet, var bara par dagar före, och då hade det sen blivit akut operation omgående om det hade fått markörer.


    Nu väntar man i mig istället och kön jag står i har en del före, pga det är inte dödligt, och att det skapar svåra problem stundtals, och detta är en välsprid vårdproblematik.
    Men jag antar du nu ska låtsas samma som sist och mena på att all vård görs och ingen vårdskuld existerar.


    EpicF skrev 2022-01-03 15:23:51 följande:
    Det är inte ens någon idé att svara dig eftersom du ändå inte förstår svaret eller ens kam bemöta det.

    Där är vi fortfarande, betyder det då att alltid det inlägg du citerade är rätt Förvånad


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Covidvaccin, nej tack) skrev 2022-01-04 23:53:28 följande:
    Vad är det du motsätter dig, det är fakta att det är 80 plussare och riskgrupper som främst dör. Man måste väl rikta skyddet dit det behövs? Varför ge sig på och experimentera med tolvåringar och unga människor. Det motiverar inte att de som har typ obefintlig risk att dö i covid ska vaccinera sig tycker jag. Jag har redan tex haft covid och tillhör ingen riskgrupp, ser ingen anledning till att vaccinera mig. Sen alla rapporter med mensrubbningar 5000 i landet än så länge, har även en vän som tillhör den statistiken och mensen är fortsatt oregelbunden över ett halvår efter vaccineringen. Hon vill ha barn, hur lätt blir det nu.. Tur att det är frivilligt med vaccinet än så länge.

    JAg berättade precis att vissa äldre inte kan skapa antikroppar, då de kroppar har gett upp den funktionen.
    Riskgrupper har jag inte tagit upp, men liknande där.
    Jag motsätter inget, jag berättar bara fakta som man måste ta med i beräkningarna.


    Mensrubbingar är ett omak, men inte mycket till biverkning i mot vad som finnes.
    Och här får man pressa läkemedelsindustrin att lägga in en parameter i deras studier där de går och tittar på detta i studien.


     


    Det komemr förbli frivilligt i Sverige, enda är om det switchar om till sarsliknade dödstal  innan och 30% död, eller högre dödstal, mot kanske svår ebola och 90% död, för ebola man iten dör av är inte aktuellt att tvångsvaccinera oss :p
    Då kan du istället räkna med tvång, annars inte, andra länder kan jag inte svara på.


    Det är mycket oklokt att inte vaccinera sig om man har ett umgängemed människor, och speciellt om de är äldre och riskgrupper.


    Och diabetes är en, astma är en annan osv..., med det mena att som ovaccinerad är det hopplöst svårt att hålla sig undan dessa människor, speciellt om man aktivt möter dom också.
    Dock vet vi tills uppgången nu, den ovaccinerade totaldominerar att belasta vården.
    Och innan rapporterade 5-6 länder tidigt att de som dör av COVID-19 är till ~99% ovaccinerade.
    Sån betydande fakta går inte glömma av i vaccinets effektivitet.
    Det finns dålig saker också, allt är inte positivt, men det är lååångt mer positivt än negativt, det är 100% solklart.


    Du är bara en person, det är inte sagt som illa menat.
    Bara att vi inte kan göra nått med det i en så stor grupp.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Covidvaccin, nej tack)
    EpicF skrev 2022-01-04 23:43:01 följande:

    Vaccinet gör inte att man blir immun. Många vaccinerade blir asymptomatiskta, dvs får inga symtom och vet inte att de har fått Covid-19, därför blir smittspridningen högre.


    Dvs man smittar mycket trots vaccin, vilken funktion fyller då vaccinpassen? Och tillhör du då ingen riskgrupp tycker jag man inte har någon anledning att vaccinera sig. Och får man inte den asymtomatiska sortens covid, får man kanske symtom som ovaccinerad och kan stanna hemma utan att smitta vidare till andra.
  • klyban
    Anonym (Covidvaccin, nej tack) skrev 2022-01-05 00:05:59 följande:
    Dvs man smittar mycket trots vaccin, vilken funktion fyller då vaccinpassen? Och tillhör du då ingen riskgrupp tycker jag man inte har någon anledning att vaccinera sig. Och får man inte den asymtomatiska sortens covid, får man kanske symtom som ovaccinerad och kan stanna hemma utan att smitta vidare till andra.

    65-90% på Alpha, där man inte ens kan bli smittad, den procentsatsen berättar en immunitet på 65-90%.(Sen får man göra justeringar på mutation och vaccin uppdatering och när en sådan skett.)


    Och de som kollat upp detta, säger att en vaccinerad har lite mindre virus i sig, och därmed har en lite mindre spridning, hur stor/liten vet jag inte, säkerligen inte betydande skillnad.


    Vaccinpassen fyller den funktionen att du är MYCKET mindre trolig att ens bli smittad från början som fullvaccinerad.
    Och att vaccinpass är mer för företagen i samhälet, än för individen som så, men det är en win win för väldigt många.


     


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • AndreaBD
    Anonym (Covidvaccin, nej tack) skrev 2022-01-04 22:26:34 följande:
    Så för att vi har monterat ner vår vård sedan 80-talet då vi hade ca 2000 iva platser till idag med en mycket större befolkning till ca 550 platser, så ska vi alltså vaccinera oss? Det tycker du är rimligt? Och dessutom med ett vaccin som är i fas 3 av 4 och som igen vet långsiktiga biverkningar av och som uppenbarligen även fungerar dåligt.
    Löjligt! Länderna som har bättre sjukvård - Tyskland och andra - vaccinerar också så många som bara möjligt. Och t.o.m. Tysklands kapacitet i sjukvården är på gränsen nu - och den är så mycket större än Sveriges. Vi kan bara hoppas att vi inte hamnar där, annars blir det väldigt illa. 
  • AndreaBD
    Anonym (Covidvaccin, nej tack) skrev 2022-01-05 00:05:59 följande:
    Dvs man smittar mycket trots vaccin, vilken funktion fyller då vaccinpassen? Och tillhör du då ingen riskgrupp tycker jag man inte har någon anledning att vaccinera sig. Och får man inte den asymtomatiska sortens covid, får man kanske symtom som ovaccinerad och kan stanna hemma utan att smitta vidare till andra.
    Nej, man smittar inte mycket med vaccin, man smittar mindre.
Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?