• Överraskningsbröllop

    Bf December 2022 ????

    Har vi några fler som väntar tillökning i december 2022?


    Testade precis positivt och hittade ingen tråd för decemberbebisar 2022. 

  • Svar på tråden Bf December 2022 ????
  • Kanelkringla


    Kub idag! Allt såg bra ut, så himla skönt! Lägsta risken för avvikelse! bebisen var väldigt livlig och aktiv! <3 släppte oron lite!
  • DazaC

    Roligt att se så mycket glädje efter alla ultraljud och KUB. <3 Gjorde i fredags och hade låg sannolikhet för kromosomavvikelser och havandeskapsförgiftning. Screenas det för havandeskapsförgiftning i hela Sverige? Minns inte om någon annan skrivit om det...

    Någon annan som har svårt att sova och hitta en bra ställning redan? Bullar upp med kuddar både under mage, mellan knäna och bakom ryggen... Svårt att veta om det är foglossning på gång redan, hade det sist... Någon som har erfarenhet av gravidkudde? Är det värt? 

  • Björnbärssylt

    Ett tag sedan jag också skrev nu! Läser att det är väldigt många som har gjort eller väntar på KUB vilket gör mig lite stressad då vi hade bestämt oss för att inte boka KUB. Dels för att vi måste boka det privat och kommer behöva åka minst 1,5h till närmsta klinik. Men här verkar det som att typ alla gör KUB? Ni som gör det, har ni blivit erbjudna eller bokat privat? 
    jag är i vecka 12 nu och börjar bli helt galen då jag fortfarande inte har fått se bebis, har inbokat TUL när jag är i v.14, känns som en evighet :( 

  • DazaC
    Björnbärssylt skrev 2022-06-02 18:10:45 följande:

    Ett tag sedan jag också skrev nu! Läser att det är väldigt många som har gjort eller väntar på KUB vilket gör mig lite stressad då vi hade bestämt oss för att inte boka KUB. Dels för att vi måste boka det privat och kommer behöva åka minst 1,5h till närmsta klinik. Men här verkar det som att typ alla gör KUB? Ni som gör det, har ni blivit erbjudna eller bokat privat? 
    jag är i vecka 12 nu och börjar bli helt galen då jag fortfarande inte har fått se bebis, har inbokat TUL när jag är i v.14, känns som en evighet :( 


    Här får man välja om man vill göra KUB eller vanligt ultraljud. Jag har två barn sedan tidigare och med dem gjordes aldrig KUB, jag ville inte göra det med dem, kände inget behov av det och det spelade ingen roll. Men nu är det nr 3 och jag är något äldre och kände att jag ville ha lite mer koll då livet redan fullt upp med de två andra.
    Förstår att väntan är lång... :/ Ta en dag i taget så är dagen förhoppningsvis snart här <3 Men förstår av erfarenhet att det inte är så lätt... 
  • Cinapuffen
    Björnbärssylt skrev 2022-06-02 18:10:45 följande:

    Ett tag sedan jag också skrev nu! Läser att det är väldigt många som har gjort eller väntar på KUB vilket gör mig lite stressad då vi hade bestämt oss för att inte boka KUB. Dels för att vi måste boka det privat och kommer behöva åka minst 1,5h till närmsta klinik. Men här verkar det som att typ alla gör KUB? Ni som gör det, har ni blivit erbjudna eller bokat privat? 
    jag är i vecka 12 nu och börjar bli helt galen då jag fortfarande inte har fått se bebis, har inbokat TUL när jag är i v.14, känns som en evighet :( 


    Här i min region har dom slutat med KUB och alla får ett UL kring v.12-14 istället. Och vid UL kommer dom fråga om NIPT och om man vill göra det så får man ta provet samma dag. Vi har UL nästa vecka och då är jag i v.13. Känns som en evighet tills dess, så förstår din känsla. 
  • Butembobaby
    DazaC skrev 2022-06-02 16:32:51 följande:

    Roligt att se så mycket glädje efter alla ultraljud och KUB. <3 Gjorde i fredags och hade låg sannolikhet för kromosomavvikelser och havandeskapsförgiftning. Screenas det för havandeskapsförgiftning i hela Sverige? Minns inte om någon annan skrivit om det...

    Någon annan som har svårt att sova och hitta en bra ställning redan? Bullar upp med kuddar både under mage, mellan knäna och bakom ryggen... Svårt att veta om det är foglossning på gång redan, hade det sist... Någon som har erfarenhet av gravidkudde? Är det värt? 


    Jag har en gravidkudde från doomoo som jag älskar. Hjälpte jättemycket förra graviditeten och jag använde den även som amningskudde :) 

    Har aldrig slutat sova med den för den är så skön. Kan verkligen rekommendera, värd pengarna trots dyr 
  • Björnbärssylt

    Tack för svar DazaC och Cinapuffen <3 skönt att ni har blivit erbjudna tester! lagom frustrerande då jag precis har flyttat ifrån en region där alla blir erbjudna KUB och bor nu i en region där endast 35+ får testa och att det är såå liten tillgång på privata mottagningar häromkring? Det är första barnet så jag tänker kanske lite för mycket på dessa saker. Men jag kanske bara ska ta ut en semesterdag och åka och göra ett KUB så slipper jag i alla fall undra sen. 

  • Maymom

    Hej,
    satt och kikade i lite andra bf-trådar här(har själv bf januari) och såg att ni diskuterade kub och nipt.
    cinapuffen: får jag fråga vilken region du tillhör som får nipt? Är det Blekinge eller gävleborg? Har hört att de erbjuder det direkt men vet ej om fler gör det. Stockholm och västra Götaland gör det ju inte om inte risken är hög efter kub...

  • Novabusen

    Jag tillhör sthlm och får väl veta nästa vecka om jag erbjuds KUB. Jag är 37. 
    såg om gravidkuddar osv. Jag är väl ett par veckor efter er men jag har inte fått mage än och har mina vanliga kläder. Men har tänkt skaffa en sen :)
    Fler från sthlm i tråden? 

  • Cinapuffen
    Maymom skrev 2022-06-02 21:43:08 följande:

    Hej,
    satt och kikade i lite andra bf-trådar här(har själv bf januari) och såg att ni diskuterade kub och nipt.
    cinapuffen: får jag fråga vilken region du tillhör som får nipt? Är det Blekinge eller gävleborg? Har hört att de erbjuder det direkt men vet ej om fler gör det. Stockholm och västra Götaland gör det ju inte om inte risken är hög efter kub...


    Jag hör till Gävleborg. Men jag är 40år oxå, så vet inte om det är pga det. Har för mig att alla erbjuds ultraljud i v.12 iaf, oavsett ålder.
Svar på tråden Bf December 2022 ????