• Anonym (Avundsjuk)

    Så avundsjuk på vackra människor. :(

    Ibland, när jag ser riktigt vackra människor så kan jag bli så jävla avundsjuk att jag bara vill försvinna. Jag är riktigt ful. 

    Det är ju populärt bland folk att säga att 'skönhet kommer inifrån'. Och visst, en fin personlighet gör absolut en person finare, men det tar inte ifrån vikten av riktig skönhet. Fina ansiktsdrag och symmetrisk kropp till exempel, fri från sjukdomar och skador.

    Jag har ärr, är osymmetrisk och allmänt FUL.
    Jag lider av självhat, och ibland känns det inte värt att leva längre.

  • Svar på tråden Så avundsjuk på vackra människor. :(
  • Mia99
    Anonym (Pelle) skrev 2022-05-29 13:39:43 följande:
    Bra att du håller med om att det är en folksjukdom iaf. 

    Däremot förlitar vi oss för mycket på BMI idag. En formel som uppfanns på 1800-talet.
    Som varken tar hänsyn till kön, muskelmassa eller fettprocent.

    Att många kvinnor är överviktiga redan vid bmi 22 är pga för hög fettprocent och låg muskelmassa.

    Hur svårt kan det vara att förstå ?
    Att kalla en i övrigt frisk kvinna med ett BMI på 22 för "överviktig" är en besynnerligt snäv definition.

    Det är riktigt som du säger, BMI är bara en mycket begränsad indikation på över- resp undervikt, men inte helt irrelavant. En ökad relativ muskelmassa ökar BMI-talet och att en ökad relativ fettandel minskar det, men i de allra flesta fallen rör det sig om värden på mellan en halv och en BMI-poäng. Likaså tar man inte heller hänsyn till vätskemängden som för de flesta kvinnor i fertil ålder varierar mycket stort beroende på menstruationscykeln, och inte heller hänsyn till var fettet är lagrat i kroppen, alltså subkutant eller visceralt.

    Eftersom du hänvisar till hälsoaspekterna, så håller vi kroppsestetiken borta från diskussionen. Jag med vissa yrkesmässiga kunskaper finner påståendet om att en fördelning mellan muskelmassa, fettmängd och kroppsvätskemängd som resulterar i ett BMI på 22 skulle innebära hälsorisker, mycket tveksamt.

    Har du någon källa att hänvisa till, så skulle jag verkligen uppskatta att ta del av det.
  • Anonym (Pelle)
    Mia99 skrev 2022-05-29 14:10:31 följande:
    Att kalla en i övrigt frisk kvinna med ett BMI på 22 för "överviktig" är en besynnerligt snäv definition.

    Det är riktigt som du säger, BMI är bara en mycket begränsad indikation på över- resp undervikt, men inte helt irrelavant. En ökad relativ muskelmassa ökar BMI-talet och att en ökad relativ fettandel minskar det, men i de allra flesta fallen rör det sig om värden på mellan en halv och en BMI-poäng. Likaså tar man inte heller hänsyn till vätskemängden som för de flesta kvinnor i fertil ålder varierar mycket stort beroende på menstruationscykeln, och inte heller hänsyn till var fettet är lagrat i kroppen, alltså subkutant eller visceralt.

    Eftersom du hänvisar till hälsoaspekterna, så håller vi kroppsestetiken borta från diskussionen. Jag med vissa yrkesmässiga kunskaper finner påståendet om att en fördelning mellan muskelmassa, fettmängd och kroppsvätskemängd som resulterar i ett BMI på 22 skulle innebära hälsorisker, mycket tveksamt.

    Har du någon källa att hänvisa till, så skulle jag verkligen uppskatta att ta del av det.
    Det finns massor av källor.  

    cardiab.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12933-015-0220-5

    Background

    Subjects with normal body mass index (BMI) but elevated amounts of body fat (normal-weight obesity; NWO) show cardiometabolic dysregulation compared to subjects with normal BMI and normal amounts of body fat (normal-weight lean; NWL). In this study, we aimed to evaluate whether NWO individuals have higher rates of subclinical atherosclerosis compared to NWL subjects.


    Conclusions

     


    NWO individuals carry a higher incidence of subclinical atherosclerosis compared with NWL individuals, regardless of other clinical risk factors for atherosclerosis.

    Här har du även flera exempel på kvinnor som är överviktiga vid BMI 22.

    traningslara.se/50-av-alla-tjejer-och-kvinnor-ar-overviktiga-trots-normalt-bmi/~:text=%C3%96ver%20h%C3%A4lften%20av%20flickorna%20och,%25%20%C3%A4r%20normalviktiga%20(2).

  • Anonym (BMI 19, fast säkert smällfet enligt vissa)
    Anonym (Pelle) skrev 2022-05-29 13:15:26 följande:
    Vi måste sluta normalisera övervikt. Det är inte hälsosamt.   
    Mer en hälften av alla svenskar är överviktiga.  För kvinnor är det ändå fler.  

    Detta är vår tids allvarligaste folksjukdom som påverkar hela samhället negativt.  

    Att då stoppa huvudet i sanden är helt fel väg att gå.   
    Ta tag i din din vikt och inse att överskott av fett varken är hälsosamt eller attraktivt.
    Varför tror du att alla som är trötta på ditt tjat om anorektiska tjejer är överviktiga?

    Självklart vet nog de allra flesta att övervikt är ohälsosamt, men det är inte övervikt om man ligger på max 25 enligt BMI. Som du påstår. Det är det som är så jäkla tradigt med dig och ditt tjatande.

    Det är inte direkt förvånande att du är singel Pelle. Inte det minsta lilla faktiskt.

    Utöver det är är inte smalfeta män särskilt tilltalande heller.
  • Anonym (Pelle)
    Anonym (BMI 19, fast säkert smällfet enligt vissa) skrev 2022-05-29 16:15:45 följande:
    Varför tror du att alla som är trötta på ditt tjat om anorektiska tjejer är överviktiga?

    Självklart vet nog de allra flesta att övervikt är ohälsosamt, men det är inte övervikt om man ligger på max 25 enligt BMI. Som du påstår. Det är det som är så jäkla tradigt med dig och ditt tjatande.

    Det är inte direkt förvånande att du är singel Pelle. Inte det minsta lilla faktiskt.

    Utöver det är är inte smalfeta män särskilt tilltalande heller.
    Jo, om du har 30% fett eller mer.   Vilket mer än hälften av alla kvinnor har redan vid BMI 22.

    Här har du en smalfet kvinna.
     
    traningslara.se/smalfet-kvinna/

    Nej, smalfet har aldrig varit attraktivt för varken kvinnor eller män.   De flesta attraheras av det som är hälsosamt.   De flesta män attraheras av kvinnor med BMI runt 19.
  • Anonym (BMI 19, fast säkert smällfet enligt vissa)
    Anonym (Pelle) skrev 2022-05-29 16:24:04 följande:
     De flesta män attraheras av kvinnor med BMI runt 19.
    Det stämmer inte. DU attraheras av det. DU.
  • Anonym (Pelle)
    Anonym (BMI 19, fast säkert smällfet enligt vissa) skrev 2022-05-29 16:25:36 följande:
    Det stämmer inte. DU attraheras av det. DU.
    Jag och många andra män.

    www.business-standard.com/article/pti-stories/why-men-find-thinner-women-more-attractive-decoded-115082800779_1.html

    "Men and women both find thinness in females attractive because they equate it with youth, fertility and a lower risk of diseases, a new study has found.

     


     


    In the study, more than 1,300 people, both males and females, from the UK and nine other countries, rated the very thinnest female images with body mass index (BMI) of around 19 as most attractive."
  • Anonym (BMI 19, fast säkert smällfet enligt vissa)
    Anonym (Pelle) skrev 2022-05-29 16:29:45 följande:
    Jag och många andra män.

    www.business-standard.com/article/pti-stories/why-men-find-thinner-women-more-attractive-decoded-115082800779_1.html

    "Men and women both find thinness in females attractive because they equate it with youth, fertility and a lower risk of diseases, a new study has found.

     


     


    In the study, more than 1,300 people, both males and females, from the UK and nine other countries, rated the very thinnest female images with body mass index (BMI) of around 19 as most attractive."
    Snälla Pelle....?
    Orka med alla dina länkar från diverse länder.

    Jag går ut i solen istället. 
  • Anonym (Pelle)
    Anonym (BMI 19, fast säkert smällfet enligt vissa) skrev 2022-05-29 16:31:16 följande:
    Snälla Pelle....?
    Orka med alla dina länkar från diverse länder.

    Jag går ut i solen istället. 
    Precis, vad jag ska göra. Ska ut och träna.  Något många av alla överviktiga borde göra mer av.

    Inse att jag försöker få bort normaliseringen av övervikt. 
    Du måste ju se problemet i samhället när nästan alla kvinnor är överviktiga ???
  • Anonym (Avundsjuk)

    Har ingen våg hemma, men jag tror jag väger under 50 till mina ca. 166. Det är lite undervikt.

    Så vikten är inte mitt största problem. Jag behöver gå upp en aning och få mer muskler kanske för att nå idealvikt.

    Men som tidigare sagts, det är annat på kroppen som jag tycker är sjukt fult, plus mina ärr.
    Intressant dock med Pelles vikthets. Jag kan hålla med om EN sak- att hylla övervikt som 'attraktivt' är inte min grej direkt. Men det är inte heller min grej att hylla undervikt som attraktivt.

    Lagom är bäst. 

     

  • Anonym (Pelle)
    Anonym (Avundsjuk) skrev 2022-05-29 17:55:35 följande:

    Har ingen våg hemma, men jag tror jag väger under 50 till mina ca. 166. Det är lite undervikt.

    Så vikten är inte mitt största problem. Jag behöver gå upp en aning och få mer muskler kanske för att nå idealvikt.

    Men som tidigare sagts, det är annat på kroppen som jag tycker är sjukt fult, plus mina ärr.
    Intressant dock med Pelles vikthets. Jag kan hålla med om EN sak- att hylla övervikt som 'attraktivt' är inte min grej direkt. Men det är inte heller min grej att hylla undervikt som attraktivt.

    Lagom är bäst. 

     


    Du har ju optimal vikt till din längd.  

    Vad är det som är så fult på din kropp ??  Ärr gör väl inget.  Om det inte är pga självskadebeteende. Det kan nog vara lite avskräckande. Det bör du i så fall sluta med.
Svar på tråden Så avundsjuk på vackra människor. :(