• Xlr8

    Skev verklighetsuppfattning?

    Köpte en cykel åt dottern, hon var verkligen i behov av en, fanns inget begagnat inom 20mil. Så köpte en 14" som passade perfekt, yngsta dottern kommer få ärva tids nog. 
    Vi går/cyklar/longboard med barnen 1-2 timmar dagligen som transport. Äldsta brukar cykla åt minst 25-50% av sträckan.
    Så cykel kommer ej samla damm.

    Min Sambo tyckte 4.5k var helt hysteriskt dyrt och det var onödigt att köpa "MÄRKES CYKEL"!!!!!!
    Vet att våran syn på vad en cykel kostar skiljer sig med en nolla i vanliga fall. 
    Kan man ens köpa en ny cykel För 2000kr???

    Var det hysteriskt mkt med 4.5k för en barn cykel?

  • Svar på tråden Skev verklighetsuppfattning?
  • Litorina

    Om det är hysteriskt dyrt beror på hur mycket pengar familjen har. 


    Vid såna här stora inköp pratar jag och min sambo alltid ihop oss först. Aldrig att en av oss skulle köpa en så viktig sak som cykel till barnen utan att först stämma av med den andra, oavsett pris faktiskt. Sist det köptes barncykel hade min sambo mandat att bestämma vilken cykel det blev, men maxkostnad och vilken typ av cykel barnet skulle få hade vi kommit överens om i förväg. 


    Som jag ser det är det alltså inte priset på cykeln som är problemet utan att du köpte en viktig sak, som dessutom kostar mycket pengar, utan att först stämma av med din sambo.  

  • Alexi

    Vi har främst haft Crescent till våra barn, jag gillar kvalitet. MEN, jag lärde mig efter den allra första barncykeln att det absolut inte behöver vara sprillans nya. Man kan köpa jättebra begagnade Crescent och sen sälja dem för nästan samma pris ett par år senare. 

  • Litorina
    Alexi skrev 2022-06-07 12:08:41 följande:

    Vi har främst haft Crescent till våra barn, jag gillar kvalitet. MEN, jag lärde mig efter den allra första barncykeln att det absolut inte behöver vara sprillans nya. Man kan köpa jättebra begagnade Crescent och sen sälja dem för nästan samma pris ett par år senare. 


    Fast TS hittade ju ingen begagnad inom en 20-milsradie. 


    Vi har alltid köpt begagnade barncyklar, förutom sist vi köpte. Och det var av exakt samma skäl. Vi hade letat i ett par, tre månader utan att hitta en ok cykel i rätt storlek. Då fick det bli en ny. 

  • Lönnsirap
    Xlr8 skrev 2022-06-07 11:56:12 följande:
    Ja det vart en Scott contessa 14 tum.
    12 var för litet och 16 förstort. 14 tum är ovanliga på beg marknaden så där av ny.
    Då tycker jag inte att det var ett dugg märkligt att du betalade mer, eftersom det är en ovanlig ramstorlek och ett bra märke, som troligen kommer kunna säljas vidare när barnen haft den.

    12 tums är pyttesmå och självklart är det svårt att få tag i en begagnad cykel i en udda storlek. 
  • Alexi
    Litorina skrev 2022-06-07 12:13:23 följande:

    Fast TS hittade ju ingen begagnad inom en 20-milsradie. 


    Vi har alltid köpt begagnade barncyklar, förutom sist vi köpte. Och det var av exakt samma skäl. Vi hade letat i ett par, tre månader utan att hitta en ok cykel i rätt storlek. Då fick det bli en ny. 


    Nej det är ju förstås nackdelen om man bor på mindre orter. 
  • Xlr8
    Litorina skrev 2022-06-07 12:06:18 följande:

    Om det är hysteriskt dyrt beror på hur mycket pengar familjen har. 


    Vid såna här stora inköp pratar jag och min sambo alltid ihop oss först. Aldrig att en av oss skulle köpa en så viktig sak som cykel till barnen utan att först stämma av med den andra, oavsett pris faktiskt. Sist det köptes barncykel hade min sambo mandat att bestämma vilken cykel det blev, men maxkostnad och vilken typ av cykel barnet skulle få hade vi kommit överens om i förväg. 


    Som jag ser det är det alltså inte priset på cykeln som är problemet utan att du köpte en viktig sak, som dessutom kostar mycket pengar, utan att först stämma av med din sambo.  


    Ja vi drar väl in drygt en miljon per år. Har ljusår mer kunskap om cyklar än sambon så jag tänkte inte nå mer på det.
  • Lönnsirap
    Xlr8 skrev 2022-06-07 13:50:36 följande:
    Ja vi drar väl in drygt en miljon per år. Har ljusår mer kunskap om cyklar än sambon så jag tänkte inte nå mer på det.
    Jag tänker att det är rimligt att barn har samma levnadsnivå som sina föräldrar. Köper du cyklar för mellan 20 000 och 100 000 så ska ditt barns cykel rimligen vara bra grejer!

    Stör mig oerhört på föräldrar som kör dyra bilar, har stora hus vars barn får smulor. Det är inte rimligt.

    En del av mig tycker att 4´5 är dyrt för en cykel, en annan del tänker på den 1000-lapp som går åt i månaden till skor eller bräda för min "lilla knodd".
  • Xlr8
    Alexi skrev 2022-06-07 12:47:33 följande:
    Nej det är ju förstås nackdelen om man bor på mindre orter. 
    I små staden Stockholm fanns det två på market place DP jag kollade, båda troligen sålda 
  • Litorina
    Xlr8 skrev 2022-06-07 13:50:36 följande:
    Ja vi drar väl in drygt en miljon per år. Har ljusår mer kunskap om cyklar än sambon så jag tänkte inte nå mer på det.
    Då har du ensam högre årsinkomst än jag och maken tillsammans och vi köpte som sagt en barncykel för ca 3000 kr. Ekonomiskt hade jag tyckt att det var en småsak i ert läge. Men lärdomen är kanske att ni ska diskutera större inköp innan de görs? 
  • Xlr8
    Litorina skrev 2022-06-07 14:13:58 följande:
    Då har du ensam högre årsinkomst än jag och maken tillsammans och vi köpte som sagt en barncykel för ca 3000 kr. Ekonomiskt hade jag tyckt att det var en småsak i ert läge. Men lärdomen är kanske att ni ska diskutera större inköp innan de görs? 
    Ja nej den ekonomiska delen är inte värd att tänka på, vi har även nära på gratis boende och mat kostnader.
    Så vart så chockad att hon tyckte så.

    Men det var väl viktigt för henne på annat sätt än pengar antar jag.
  • Alexi
    Xlr8 skrev 2022-06-07 14:13:34 följande:
    I små staden Stockholm fanns det två på market place DP jag kollade, båda troligen sålda 
    Vi bor i Stockholm och har bara köpt begagnade kvalitetscyklar senaste tio åren. Men, om det är nu du letar så är det ju lite sent. De flesta byter väl cykel tidigare på våren så det kan ju påverka utbudet. 
  • Tow2Mater
    Lönnsirap skrev 2022-06-07 14:10:08 följande:
    Jag tänker att det är rimligt att barn har samma levnadsnivå som sina föräldrar. Köper du cyklar för mellan 20 000 och 100 000 så ska ditt barns cykel rimligen vara bra grejer!

    Stör mig oerhört på föräldrar som kör dyra bilar, har stora hus vars barn får smulor. Det är inte rimligt.

    En del av mig tycker att 4´5 är dyrt för en cykel, en annan del tänker på den 1000-lapp som går åt i månaden till skor eller bräda för min "lilla knodd".
    Hmmmm..... har du samma syn på en dator som används av en vuxen att både jobba och spela på, då kan inte en billig padda räcka till fyraåringen, utan det ska vara en egen 10 000 kr dator?

    Bor man i stor villa kan man inte kopa en lekstuga till fyraåringen, det ska vara minst en trädkoja i fyra våningar med tillhorade pool?

    Det är stor skillnad vad sakerna används till; tävlingscykla och timtals träning av en vuxen jämfort med det lilla en fyraåring cyklar.
  • Lönnsirap
    Tow2Mater skrev 2022-06-08 02:17:34 följande:
    Hmmmm..... har du samma syn på en dator som används av en vuxen att både jobba och spela på, då kan inte en billig padda räcka till fyraåringen, utan det ska vara en egen 10 000 kr dator?

    Bor man i stor villa kan man inte kopa en lekstuga till fyraåringen, det ska vara minst en trädkoja i fyra våningar med tillhorade pool?

    Det är stor skillnad vad sakerna används till; tävlingscykla och timtals träning av en vuxen jämfort med det lilla en fyraåring cyklar.
    Jag tänker att man naturligtvis inte behöver farliga prylar såsom en pool när man är 4 år, eller exakt samma speldator som sin förälder långt innan man rimligtvis kan uppskatta den.

    Det jag menar är att jag reagerar på föräldrar som själva har en cykel för 100 000, och som har råd med vad tusan som helst och som ändå köper det absolut billigaste man kan hitta. Som exempelvis en cykel som inte passar.....
    .
    En 4 åring kommer naturligtvis växa ur en cykel på en säsong eller 2, men för en liten spelar saker som storlek och tyngd på cykeln väldigt mycket roll för hur lätt det är att faktiskt cykla. 

    Tänker man att man vill cykla mycket, då kan man  köpa det man tror blir bra till sina barn. Man behöver förstås inte kasta upp samma summor, men varför tycker folk att barn ska ha så skruttiga cyklar.

    Skulle TS köpt en cykel för 45'000 skulle jag kunna köpt dina exempel. Men hon har ju typ köpt en iPad. Eller en gungställning...
  • GGN

    Men antingen så har ni väl gemensam ekonomi och då diskuterar ni innan, eller så har ni separat ekonomi och du köper vad du vill till dottern. Eller?

  • Aliona

    STOY är nog populäraste cykeln för småbarn i mitt ganska välbärgade område, och den finns i 14 tum. Kostar strax över 2000.

    Jag tycker att 4500 kr för en liten barncykel låter mycket. Då är det ändå viktigt för mig att köpa bra kvalitet. Det handlar inte så mycket om hur mycket pengar man har, jag skulle lätt haft råd, 
    utan hur mycket som är rimligt att lägga på olika saker. 

  • tvåbarnsfar

    Låter som klart rimliga pengar för en kvalitetscykel. 

    Om 5 år kan ni sälja den för 3000kr, så det blir en total livscykelkostnad på 1500kr.

    Hade ni köpt en på Biltema för 2000kr hade den varit värd 200kr om 5 år, dvs 1800kr i värdeminskning + reparationer för 500kr till. 

    Har haft liknande cyklar till mina barn och har sålt dem för ungefär inköpspriset efter många års användning. 

    Grattis till köpet. 

Svar på tråden Skev verklighetsuppfattning?