• Bollkillen

    Ensam och utmattad GADD

    Jag känner mig utmattad med så mycket orostankar i min vardag och känner mig väldigt ensam. Jag lider av flera diagnoser men främst Gadd och panikångest. 


    Jag äter flera mediciner som hjälper mig att hålla mig uppe. 


     


    Men nu på sistone har min ångest blivit värre.


    Ständiga orostankar om allt mellan himmel och jord. Ofta katastroftankar. 


    Jag tvingar mig själv att gå till jobbet varje dag.


     


    Jag tror bland annat att jag är en ogillad person. Att mina vänner och folk i min närhet stör sig på mig och inte tycker jag är en skön person. 


     


    känns som att jag gör ett dåligt jobb. 


    Att mina vänner inte tycker om mig. 


    Att jag är värdelös etc...


     Ofta känslor av panik. 


     


    Jag är singel sedan länge och har börjat inse som att det nog så kommer förbli också. 


     


    Jag har ingen att vända mig till när jag behöver prata ut. Jag har min psykolog som jag går hos varannan vecka vilket är skönt men det känns inte tillräckligt. Jag kommer ingen vart. 


    Jag vet att många säger att jag ska rycka upp mig och vara mer framåt men jag försöker nästan varje dag med det. Att hålla fasaden uppe.  Men jag känner mig så sjukt ensam med mig själv och min ångest.


     


    Jag mår inte bra just nu. Allt känns skit och självmordstankarna börjar komma tillbaka. 


     


     


     


     

  • Svar på tråden Ensam och utmattad GADD
  • Anonym (M)

    Vad jobbigt du måste ha det! Du får inte tro på dina tankar. Har du fått någon hjälp av psykologen hur du ska bryta när du får dessa tankarna? Det låter som att du har väldigt höga krav på dig själv. Jag tycker det är ändå starkt av dig att du kan jobba när du mår så här. Det måste också vara tufft att hålla fasaden när det är skit. Har du ingen vän du kan bolla med alls? Viktigaste är inte att du träffar någon utan att du ska må bra i dig själv. 

  • Anonym (M)

    Har du inga föräldrar du kan få stöd och hjälp av? 

  • Anonym (M)

    Tycker det är tråkigt att inte fler svarar som kan ge bättre råd. Tror eller jag vet att du inte är ensam om det du beskriver. Sånt här kan också ha blivit värre i och med pandemin. Var snäll mot dig själv och stolt över att du går till jobbet! Berätta för din psykolog nästa gång du träffar den. Orkar du inte vänta så sök hjälp akut! Du är värd att få må bra! 

  • Bollkillen

    Tack för ditt svar.

    Är på jobbet nu men var tvungen att ta en paus. Fick panikångest. Mycket oro och katastroftankar.

    Jag vill verkligen kunna bolla med någon mer än min psykolog. Han är på semester nu. Jag har en vän som jag berättar att jag mår dåligt för men vågar inte öppna mig mer än så.

    Mina föräldrar stöttar mig och jag vet att de är oroliga. Har berättat för dem hur jag mår. Jag vill inte vara en börda för dem. Känns som att jag nästan alltid mår dåligt när jag är hos dem. Samtidigt som de börjar bli gamla också.

    Och nu har jag snart semester men ångesttankarna och oron bara flödar i kroppen. Orkar nästan bara sova på fritiden. Men tvingar mig att träna, ta promenader, träffa människor m.m. fast att jag inte orkar. Jag vill visa de som säger att man bara ska rycka upp sig och ta livet med en klackspark att så inte alltid fungerar.

    Känner mig väldigt ensam. Det tråkiga är att alkohol hjälper mig att dämpa. Men i längden stjälper ju det mig ännu mer.

    Jag vågar inte ta akuthjälp. Har gjort det förut och blev tvångsinlagd i 2 veckor. Det vill jag inte göra igen. Vill bara ta mig upp från det här och få må lite mer normalt. Kunna skratta och vara glad.

  • Anonym (M)
    Bollkillen skrev 2022-07-11 13:59:49 följande:

    Tack för ditt svar.

    Är på jobbet nu men var tvungen att ta en paus. Fick panikångest. Mycket oro och katastroftankar.

    Jag vill verkligen kunna bolla med någon mer än min psykolog. Han är på semester nu. Jag har en vän som jag berättar att jag mår dåligt för men vågar inte öppna mig mer än så.

    Mina föräldrar stöttar mig och jag vet att de är oroliga. Har berättat för dem hur jag mår. Jag vill inte vara en börda för dem. Känns som att jag nästan alltid mår dåligt när jag är hos dem. Samtidigt som de börjar bli gamla också.

    Och nu har jag snart semester men ångesttankarna och oron bara flödar i kroppen. Orkar nästan bara sova på fritiden. Men tvingar mig att träna, ta promenader, träffa människor m.m. fast att jag inte orkar. Jag vill visa de som säger att man bara ska rycka upp sig och ta livet med en klackspark att så inte alltid fungerar.

    Känner mig väldigt ensam. Det tråkiga är att alkohol hjälper mig att dämpa. Men i längden stjälper ju det mig ännu mer.

    Jag vågar inte ta akuthjälp. Har gjort det förut och blev tvångsinlagd i 2 veckor. Det vill jag inte göra igen. Vill bara ta mig upp från det här och få må lite mer normalt. Kunna skratta och vara glad.


    Hej Bollkillen,

    Bra du har en vän du kan öppna dig lite för i alla fall. Som förälder själv kan jag säga att ens barn är aldrig en börda och jag är övertygad om att de vill hjälpa dig med det de kan. Det är bra att du vågar berätta till dem också.

    Det viktigaste tror jag är att du sköter om dig med bra rutiner. Ät bra och regelbundet, vila, sov, träna det du gillar, ta en promenad, träffa de vänner som gör dig gott. Har du någon annan hobby gör det du tycker är kul. Sluta med alkoholen, det kan trigga ångesten för dig, det är bara självmedicinering och kommer inte hjälpa dig må bättre som du redan vet.

    Äter du någon medicin? Hur länge har du ätit den i så fall?

    Såg någon som skrev här i forumet att man kan chatta på mind.se 

    Jag ser på din skrift att du verkar vara en klok person.

    Tänker också ifall du behöver akuthjälp, kan du inte be din vän följa med eller dina föräldrar som stöd. 

    Jag förstår att du vill må må bättre, kunna skratta och vara glad, jag förstår dig. Ingen har blivit hjälpt av att någon säger till en i din sits att rycka upp sig, det är väldigt idiotiskt och okänsligt att säga så till en person som mår dåligt. 

    Vill du skriva här vad du har ångest och oro/katastroftankar om? Tänker att det kan vara skönt för dig ändå att ha semester eller känns det jobbigare?

    Var rädd om dig, du är viktig och betydelsefull för många, tro inget annat! Du kommer att må bättre! 
  • Bollkillen
    Anonym (M) skrev 2022-07-11 15:23:18 följande:
    Hej Bollkillen,

    Bra du har en vän du kan öppna dig lite för i alla fall. Som förälder själv kan jag säga att ens barn är aldrig en börda och jag är övertygad om att de vill hjälpa dig med det de kan. Det är bra att du vågar berätta till dem också.

    Det viktigaste tror jag är att du sköter om dig med bra rutiner. Ät bra och regelbundet, vila, sov, träna det du gillar, ta en promenad, träffa de vänner som gör dig gott. Har du någon annan hobby gör det du tycker är kul. Sluta med alkoholen, det kan trigga ångesten för dig, det är bara självmedicinering och kommer inte hjälpa dig må bättre som du redan vet.

    Äter du någon medicin? Hur länge har du ätit den i så fall?

    Såg någon som skrev här i forumet att man kan chatta på mind.se 

    Jag ser på din skrift att du verkar vara en klok person.

    Tänker också ifall du behöver akuthjälp, kan du inte be din vän följa med eller dina föräldrar som stöd. 

    Jag förstår att du vill må må bättre, kunna skratta och vara glad, jag förstår dig. Ingen har blivit hjälpt av att någon säger till en i din sits att rycka upp sig, det är väldigt idiotiskt och okänsligt att säga så till en person som mår dåligt. 

    Vill du skriva här vad du har ångest och oro/katastroftankar om? Tänker att det kan vara skönt för dig ändå att ha semester eller känns det jobbigare?

    Var rädd om dig, du är viktig och betydelsefull för många, tro inget annat! Du kommer att må bättre! 

    Sjukt fint skrivet. Tackar den allra ödmjukaste för det. 


    Jag äter faktiskt 6 mediciner dagligen mot ångest + någon behovsmedicin ibland. Min läkare är övertygad om att jag kan må bättre så han har satt in en sjunde nu. Jag vet inte om jag ärligt vill äta en medicin till. Så har inte hämtat ut den. Känns som att 6 redan är mycket. 


    Jag är inte riktigt bekväm med att berätta om vad jag har oro/katastroftankar om här. Men mycket är skitgrejer. Men det bara maler på som en radio som inte går att stänga av. Ibland kan man kanske byta kanal som bäst. Men du ska veta att såna som du gör skillnad. Ibland är det bara skönt att skriva av sig. 


    Tack. Man får hoppas att man kan få må lite bättre iallafall. Tror inte att någon mår bra hela tiden såklart men detta är på en annan nivå som inte hör till vanliga livet. 


    Jag hoppas du får en riktigt skön sommar.


     

  • Bollkillen
    Anonym (mas) skrev 2022-07-11 16:02:58 följande:

    Vilka råd ger din psykolog dig?


    Vi försöker jobba bort det. Och just nu är vi inne på att på något sätt byta fokus när jag får mina ångesttankar. Och försöka att släppa dem så fort de kommer. 


    Men lätt är det inte. När det maler på som en radio som inte går att stänga av.

  • Anonym (M)
    Bollkillen skrev 2022-07-12 20:29:39 följande:

    Sjukt fint skrivet. Tackar den allra ödmjukaste för det. 


    Jag äter faktiskt 6 mediciner dagligen mot ångest + någon behovsmedicin ibland. Min läkare är övertygad om att jag kan må bättre så han har satt in en sjunde nu. Jag vet inte om jag ärligt vill äta en medicin till. Så har inte hämtat ut den. Känns som att 6 redan är mycket. 


    Jag är inte riktigt bekväm med att berätta om vad jag har oro/katastroftankar om här. Men mycket är skitgrejer. Men det bara maler på som en radio som inte går att stänga av. Ibland kan man kanske byta kanal som bäst. Men du ska veta att såna som du gör skillnad. Ibland är det bara skönt att skriva av sig. 


    Tack. Man får hoppas att man kan få må lite bättre iallafall. Tror inte att någon mår bra hela tiden såklart men detta är på en annan nivå som inte hör till vanliga livet. 


    Jag hoppas du får en riktigt skön sommar.


     


    Vad snäll du är! Jag önskar ingen att må dåligt, det känns som att så många gör det nu för tiden. Så många unga människor också. 

    Jag är ingen läkare men 6-7 mediciner dagligen mot ångest låter mycket i mina öron. Sen om du dricker alkohol på det så kan det inte vara bra. Förmodar att det är en psykiatriker som skriver ut och de borde väl ha koll i alla fall.

    Förstår att du inte vill berätta ens anonymt här om din oro/katastroftankar. Jag hoppas du blir bra på att byta kanal när det börjar. Att du kan göra något som distraherar bort dem. Förstår att det är skönt att skriva av sig, fortsätt med det! 

    Du kommer må bättre med tiden! Som du säger, ingen mår bra alltid, det hör till livet tyvärr. Förstår att du har en annan nivå på det, vi är alla olika och alla har nog också sina hangups mer eller mindre, när det tar över - det är då det blir ett problem. Hittar man roten till problemet så går det att lösa tror jag.

    Det pratas ju så mycket om psykisk ohälsa idag som tur är. Du är inte ensam! 

    Ta hand om dig nu och så hoppas jag du får en fin avslappnad semester och sommar utan stress och oro! Bort med de dumma jobbiga tankarna! Skriv av dig om det hjälper också! 
  • Anonym (Maya)

    Hej TS! 
    Jag kan nog tyvärr inte hjälpa dig,  men jag vet hur det känns! 
    Jag har också GAD och är helt utmattad av alla katastroftankar...
    Känner att jag är inte omtyckt någonstans, har varit utfryst i skolorna och även på arbetsplatser.
    Men jag har också varit väldigt uppskattad på andra ställen.
    Det är svårt att tycka om mig om man inte känner mig,  jag lider av "resting bitch face ",  vilket innebär att man har ansiktsdrag som ser argt ut när man bara är avslappnad/neutral.     Tänk Victoria Beckham och Kayne West tex 

Svar på tråden Ensam och utmattad GADD