• Anonym (Muntlig förhandling)

    Förvaltningsrätt - muntlig förhandling

    Då jag som icke juridiskt utbildad ska följa med som stöd för en person vid muntlig förhandling i förvaltningsrätten, så har jag några funderingar jag inte själv kunnat googla fram några bra svar på, men som det kanske här finns mer kunniga i.

    Ärende/ämne:

    Förvaltningsrätt/förvaltningsdomstol
    Socialtjänstärende
    Muntlig förhandling

    Frågor:

    Vad kan man kräva/begära av en förvaltningsdomstol vid muntlig förhandling?

    Svara på en fråga om det finns lagstöd för...?

    Svara på frågan om rätten ifrågasätter något som en part framfört?

    Svara på frågan om rätten har något att tillägga i ärendet och som part borde få möjlighet att bemöta?

    Kan du styrka ditt svar med hänsvisning till lagtexter, rättslig praxis e.t.c. så vore det ännu bättre.

  • Svar på tråden Förvaltningsrätt - muntlig förhandling
  • Anonym (Muntlig förhandling)
    Anonym (§) skrev 2022-07-23 20:10:15 följande:
    Är det din vän som har begärt muntlig förhandling? I vanliga fall så avgörs dessa ärenden på handlingarna, och den muntliga förhandlingen är bara ett komplement. Men ta till dej det som jag och flera skrivit ovan; din vän, och absolut inte du, kan inte ställa frågor till rätten, och du ska vara tyst under sammanträdet. Är du inte det så kan rätten skicka ut dej ur lokalen. Återigen, jag har sett många exempel på att pratsamma vänner stjälper.

    Som jag skrev, jag är bara med som stöd, personen för själv sin talan.

    Jag har goda skäl till att försöka finna svar på de frågor jag ställer här.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Muntlig förhandling) skrev 2022-07-23 19:11:04 följande:
    Anonym (Vän) skrev 2022-07-23 18:50:37 följande:
    Rekommenderar din vän att skaffa ombud. Lätt att det blir väldigt tokigt och dåligt för din vän annars 
    Vad var det ni inte förstod?

    Det finns inget juridiskt ombud.

    Den enskilde parten kan inte få ett juridiskt ombud i sådana mål som detta gäller.

    Frågan gäller vad den enskilde parten i ärendet kan begära att domstolen svarar på utefter de exempel jag givit.

    Jag hoppas ingen av er jobbar som jurist, med tanke på hur illa ni läser!

    Svaret är att frågorna är knasiga och nej rätten kommer inte svara på dom. Du kan lika gärna fråga vad dom har ätit till frukost imorse. 


    Alla i tråden har gett samma svar. Nöj dig med det. 

  • Anonym (§)
    Anonym (Muntlig förhandling) skrev 2022-07-23 22:09:33 följande:

    Som jag skrev, jag är bara med som stöd, personen för själv sin talan.

    Jag har goda skäl till att försöka finna svar på de frågor jag ställer här.


    Oavsett vilka skäl du har (vet du vän om detta?) så hoppas jag att du nu förstår att varken din vän eller du kan ställa frågor till rätten. Dom kommer inte att svara! En domstol är ingen frågelåda utan din vän och socialtjänsten får argumentera, och sedan kommer rätten med sin dom baserad på handlingarna och det som framförts muntligt.
  • Anonym (Muntlig förhandling)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-07-23 22:12:51 följande:

    Svaret är att frågorna är knasiga och nej rätten kommer inte svara på dom. Du kan lika gärna fråga vad dom har ätit till frukost imorse. 


    Alla i tråden har gett samma svar. Nöj dig med det. 


    Med tanke på hur hur mycket brist i läsförståelse svaren speglar, så är jag inte nöjd.

    Jag hoppas ingen som svarat här arbetar med att fatta sådana beslut.
  • Anonym (Muntlig förhandling)

    Lyder inte en förvaltningsdomstol inför förvaltningslagen?

  • Anonym (Muntlig förhandling)
    Anonym (§) skrev 2022-07-23 22:36:27 följande:
    Oavsett vilka skäl du har (vet du vän om detta?) så hoppas jag att du nu förstår att varken din vän eller du kan ställa frågor till rätten. Dom kommer inte att svara! En domstol är ingen frågelåda utan din vän och socialtjänsten får argumentera, och sedan kommer rätten med sin dom baserad på handlingarna och det som framförts muntligt.
    Vad grundar sig detta på?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Muntlig förhandling) skrev 2022-07-24 02:10:17 följande:
    Med tanke på hur hur mycket brist i läsförståelse svaren speglar, så är jag inte nöjd.

    Jag hoppas ingen som svarat här arbetar med att fatta sådana beslut.
    Men du gör så här då. Gå dit och ställ frågorna. Så får vi se vad som händer. Återkoppla gärna hur det gick!
  • Anonym (Vän)
    Anonym (Muntlig förhandling) skrev 2022-07-24 02:12:18 följande:
    Vad grundar sig detta på?




    Förvaltningsprocesslag (1971:291)


  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Muntlig förhandling) skrev 2022-07-23 18:16:18 följande:
    Exempel:

    Om part "myndighet" säger "så här gör vi/ska göra" och part "enskild" ber rätten att verifiera om det finns lagstöd för detta?

    Om part frågar domstolen om man ser skäl till att ifrågasätta vad parten framfört till sina skäl?

    Om part frågar om domstolen vill tillägga något som inte har funnits i målet tidigare?
    1. Nej, alla beslut fattas med lagstöd. Du kan inte heller fråga om de har tänkt att göra sitt jobb ordentligt. Lagstöd kommer att framgå i beslutet. 
    2. Nej, det framkommer av domstolens frågor och beslutet.
    3. Nej, däremot kanske domstolen frågar parten om den har något ytterligare att tillägga. Skriv ner viktiga punkter som ni vill ska komma med. Kommunicerar du och parten måste det ske skriftligt, ni kan inte sitta och prata.  
  • Anonym (...)
    Anonym (Muntlig förhandling) skrev 2022-07-24 02:10:17 följande:
    Med tanke på hur hur mycket brist i läsförståelse svaren speglar, så är jag inte nöjd.

    Jag hoppas ingen som svarat här arbetar med att fatta sådana beslut.
    Ja, oerhört märkligt att alla som svarat dig verkar ha så dålig läsförståelse (obs ironi). Du kan inte ha en liten gnutta självinsikt i att det handlar om hur du har skrivit själv? Som man skriver får man svar, så att säga. 

    Du hade så enkelt kunnat starta din TS med att bara fråga "Hej, är det någon som vet hur processen går till när man är i Förvaltningsrätten på en muntlig förhandling? Vad får man/inte säga eller göra?"
Svar på tråden Förvaltningsrätt - muntlig förhandling