• Odd Even

    Vad kan vi göra för att hjälpa ensamma män?

    Det finns många ensamma män i vårt samhälle som aldrig fått till det med någon kvinna eller bara fått det någon enstaka gång. Dessa kallas ibland incelsoch det finns flera trådar om sådana här på FL, t.ex. tråden Förstår tjejer hur svårt det är för killar att hitta partner?

    Att dessa män är djupt olyckliga är självklart. Det är naturligtvis förödande för självkänslan att försöka och försöka och ändå få nobben varenda gång, och den minskade självkänslan påverkar beteendet så att dessa män får det ännu svårare att attrahera kvinnor, och så hamnar de i en ond spiral nedåt.
    För en del incels har dessa upprepade misslyckanden och deras otillfredsställda längtan lett till kvinnohat och konspirationsteorier och till och med högerextremism, som de hetsar varandra till i communities på nätet. Detta är en synnerligen olycklig utveckling som kan bli samhällsfarlig. Vi måste göra vad vi kan för att stoppa denna utveckling, men vad kan vi göra?

    Givetvis finns det också ensamma kvinnor som har svårt att hitta en partner, men vad än många här på FL än säger så finns det betydligt fler ensamma män än ensamma kvinnor, åtminstone så länge vi pratar om yngre och medelålders personer. När man kommer upp i övre medelåldern och närmar sig pensionen så finns det dock fler ensamma kvinnor än ensamma män.


    En huvudorsak till detta är att det helt enkelt finns helt enkelt fler män än kvinnor upp till övre medelåldern. Det föds fler pojkar än flickor, och det är fler män än kvinnor som invandrar till Sverige. Först i pensionsåldern blir kvinnorna fler än männen, pga. männens högre dödlighet. Det är dock knappast ett alternativ för yngre och medelålders män att skaffa sig partners som är betydligt äldre än dem själva, upp mot pensionsåldern. Om inte annat är de flesta äldre kvinnor inte är intresserade av att ha ihop det med betydligt yngre män, även om de är ensamma.


    Därtill kommer att män och kvinnor oftast är ensamma på olika sätt. Oftast träffar ensamma kvinnor män, har sex med dem och dejtar dem en tid ibland, men misslyckas att få till varaktiga relationer med män som motsvarar deras önskemål. De ensamma män vi pratar om här, däremot, har ofta svårt att överhuvudtaget träffa kvinnor, komma nära dem och ha sex med dem, och längre relationer är det överhuvudtaget inte tal om. Det är därför som en del ensamma män här på FL tycker att de ensamma kvinnornas problem är ett "lyxproblem" och att ensamma kvinnor borde sänka kraven på manliga partners.


    Men det blir ju naturligtvis så att eftersom ensamma kvinnor har flera ensamma män att välja på än omvänt, så kan kvinnorna vara mer kräsna. Och dessutom väljer kvinnor troligen oftare än män att hellre vara ensamma än ha en partner som inte motsvarar deras önskemål, villket leder till att det blir ännu fler ensamma män.


    Det tjänar ingenting till att vara arg eller förbittrad på kvinnorna för det, det löser absolut inga problem, och kvinnorna har naturligtvis rätt att välja eller låta bli att välja vilka män de vill av dem som finns tillgängliga.


    Dock håller jag med om att de ensamma männens problem faktiskt är större än de ensamma kvinnornas, som det beskrivits här.


    De många ensamma männen är ett samhällsproblem som i värsta fall kan få allvarliga konsekvenser, som våld mot kvinnor och högerextremistisk terrorism. (Det skulle inte förvåna mig om många av dem som stormade den amerikanska kongressen den 6 januari 2021 är incels.). Vi måste alltså försöka göra något åt detta, men vad?


    Hur kan vi hjälpa dessa män att hitta en partner?


    Mänga här på FL, särskilt kvinnor, råder männen att "jobba på sig själva": de ska sköta sin hygien och sitt utseende, träna sina kroppar, hålla rent och snyggt hemma, vara någorlunda ambitiösa och försöka skaffa sig bra jobb, och lära sig att kommunicera med kvinnor på ett bra sätt, m.m.


    Säkert kan det hjälpa i många fall, men det finns också många ensamma män som anser sig ha gjort detta efter bästa förmåga, och ändå aldrig får tag på en partner. Förmodligen är det deras dåliga självförtroende som lyser igenom när de ska försöka ta kontakt med kvinnor, och dåligt självförtroende är sällan attraktivt för kvinnor. Och att stärka självförtroendet när man hela tiden får nobben är inte lätt, utan det blir snarare sämre. Det är också svårt för dem att dölja hur desperata de är, och det är heller sällan attraktivt för kvinnor.


    Så visst, männen kan jobba på sig själva, men vad gör vi när det inte hjälper? Jag tror att vi inte kan komma ifrån att kvinnor måste ändra sitt beteende och sin attityd mot dessa män, och helt enkelt börja dejta ensamma män. Åtminstone måste tillräckligt många kvinnor göra det.


    Men hur ska vi åstadkomma det? Kvinnorna måste självfallet ha rätt att välja och inte välja vilka män de vill. Vi kan förvisso inte tvinga kvinnor att dejta män de inte finner attraktiva och ha sex med dem, och statliga bordeller och liknande är en urusel idé. Statliga kampanjer där kvinnor uppmamanas att dejta ensamma män skulle säkert floppa rejält. Nej, vi måste få kvinnor att själva vilja dejta ensamma män. Men hur ska det gå till?


    Jag har en idé...


    Vi lever inte i ett vacuum. Visst betyder generna mycket, men inte allt. Miljön, våra erfarenheter och de kulturella yttringar vi hela tiden översköljs av påverkar oss och våra värderingar och attityder en hel del. Vi påverkas av böcker, filmer, musik m.m. Våra preferenser när det gäller relationer, partnerval, sex, dejting m.m. påverkas också av sånt. Det finns gott om exempel på det: Vi har ju under decennier sett en ökad tolerans mot homosexualitet och transpersoner, och säkert är det fler idag som prövar homosexuella handlingar än förr. Jag tror det kan beläggas att Femtio nyanser-böckerna och filmerna har lett till att fler prövat att experimentera med BDSM. MILF-trenden inom porren har utan tvivel bidragit till att unga män raggar på äldre kvinnor på krogen betydligt oftare än förr - här på FL finns vittnesmål om denna förändring. Och vad gäller porren har den också med säkerhet orsakat en ökad förkärlek för analsex och ansiktssprut bland mest unga män, något som många tycker är problematiskt.


    Så våra preferenser och attityder påverkas alltså av det omgivande samhället och de kulturella yttringar som finns där.


    Tänk er nu att det börjar komma romaner, filmer och musik som handlar om kvinnor som träffar ensamma män, typ incels, och inleder relationer med dem, relationer som blir lyckliga för dem båda. Det kan t.ex. handla om att kvinnan ser igenom mannens osäkerhet och ser hans goda sidor, och ger honom kärlek och får kärlek tillbaka, vilket gör dem båda lyckliga. Många kvinnor har ju en omhändertagande attityd även inom kärlekslivet, och vill hjälpa mannen att komma till rätta med hans inre demoner (så är det ju t.ex. i Femtio nyanser), och det förekommer ju tyvärr att kvinnor tar kontakt med grova brottslingar i hopp om att "omvända" dem med sin kärlek. Vore det då inte bättre att en kvinna försöker hjälpa en snäll och ofarlig incel på detta sätt istället för en farlig brottsling?


    Skulle inte böcker, filmer, musik m.m. på det temat kunna påverka åtminstone en del kvinnor att dejta ensamma män och inleda relationer med dem? Sådana verkliga relationer tillsammans med fiktiva beskrivningar i böcker, filmer, m.m. skulle kunna ta ur många kvinnor villfarelsen, som tyvärr finns även bland en del kvinnor här på FL, att det måste vara något fel på dessa ensamma män, eftersom de inte får till det med kvinnor. Om en man är oskuld vid 30 års ålder måste det vara något fel på honom, har det sagts här på FL. Men det behöver det inte alls vara, och det bör vara budskapet i dessa böcker, filmer m.m.


    Likaså kan ett budskap i dessa fiktiva skildringar vara att en man inte måste vara dålig i sängen bara för att han saknar sexuell erfarenhet med kvinnor. Att det inte behöver vara så vet jag av egen erfarenhet. Jag var nämligen oskuld tills jag var 35, då jag slutligen fick en relation med en kvinna. I det visserligen fåtal relationer jag haft sedan dess har det förvisso funnits problem, till stor del beroende på mina egna hangups och attityder (jag vill inte gå in på dem för det är rätt plågsamt att tänka på), men en sak som aldrig har varit något problem för mig är att tillfredsställa min kvinna sexuellt. Det kunde jag redan från första början. Det var inte svårt alls. Hur kunde det komma sig? Jo, jag hade under hela mitt vuxna liv läst mycket om sex och fått en hel del kunskap om hur kvinnokroppen fungerar, och jag kunde naturligtvis också komminicera med min kvinna och höra vad hon gillade. Därtill kommer att jag tänder väldigt mycket på kvinnans njutning och med liv och lust går in för att ge henne det. Att koncentrera mig på hennes njutning är inte en uppoffring för mig, tvärtom!


    Jag påstår att vilken man som helst, som tycker om att ge kvinnan njutning, vet någorlunda mycket om kvinnokroppen och sex, kan kommunicera med sin kvinna, och kvinnan inte har alltför stora hangups när det gäller sex, lätt kan tillfredsställa sin kvinna sexuellt, även utan föregående praktisk erfarenhet.


    Detta budskap kan gärna framträda i de fiktiva skildringar som vi här tänker oss.


    Det finns dock smolk i glädjebägaren: Om kvinnan är missnöjd med mannen av andra skäl än sexuella, då tar det missnöjet över och hjälper det inte hur bra älskare han än är, det går åt skogen ändå. Det har jag också fått erfara.


    Alltså, om det kommer en massa fiktiva skildringar av sådana relationer mellan kvinnor och ensamma män, så skulle de kunna leda till fler verkliga sådana relationer. Sådana relationer misslyckas förstås ibland, som alla typer av relationer, men positiva sådana relationer skulle tillsammans med de fiktiva skildringarna kunna leda till en positiv återkoppling där fler och fler sådana relationer etableras, och då skulle antalet ensamma män minska, och därmed skulle den samhällsfara dessa i förlängningen skulle kunna utgöra kunna avvärjas.


    Vad tror ni? Skulle vi kunna få ett sådant scenario?


    Ett problem är förstås: Vilka ska skriva dessa böcker, producera dessa filmer, komponera denna musik, etc? Kommer det att slå om det blir verklighet eller kommer det bara att floppa och glömmas bort? I vårt kapitalistiska samhälle produderas ju ingenting om man inte tror att det ska gå med vinst...

  • Svar på tråden Vad kan vi göra för att hjälpa ensamma män?
  • Anonym (Normalt)
    Anonym (Sanna) skrev 2022-11-29 00:09:31 följande:
    Hur skulle maktbalansen kunna bli jämnare?
    Feminister har ingen teori om parbildning

    Feminister har ingen teori om parbildning. Det som gör avsaknaden märklig är att parbildningen i grunden skapar samhällets könsbundna strukturer.


    I feministiska teorier ses sexualiteten som mäns sätt att utöva makt mot kvinnor. Makt är då målet och sex medlet. I marknadsvärdeteorin (och evolutionspsykologi) är förhållandet mellan orsak och verkan det motsatta: män använder sig av makt för att erhålla sex.


    När min bok utkom förhöll sig feministerna illvilligt redan på grund av bokens titel: den hotade feministernas offermonopol.


    Feministerna har inte ens ett begrepp för kvinnors sexuella makt, eftersom tanken om kvinnors makt står i motsats till feminismens utgångspunkter.


    Kvinnors sexuella makt är inte ?elak?

    I feministiska teorier är formerna för mäns makt ? t.ex. mäns sexuella makt eller patriarkatets makt ? ?elaka? eller åtminstone orättvisa former av makt, som feministerna vill bli av med.


    Kvinnors sexuella makt är belöningsmakt (reward power) och belöningsmakt är inte en ?elak? form av makt.


    En arbetsgivare, t.ex., har pengar (belöningsmakt), som kan användas för att anställa. Ur arbetstagarens perspektiv är arbetsgivarens makt inte ?elak? utan önskvärd.


    På samma sätt har en attraktiv kvinna belöningsmakt över män. Män uppfattar inte attraktiva kvinnors makt som något ont, utan som något önskvärt.


    Även om kvinnors sexuella makt inte är ?elak?, är den ändå en central form av makt i samhället. Kvinnors sexuella makt borde därför uppmärksammas i politiska diskussioner och könsforskning.


    Teorin om maktförhållandena mellan könen förblir ofrånkomligen bristfällig om den inte omfattar kvinnors sexuella makt.


    Vad är makt?

    Makt kan definieras på följande sätt:


    Makt är förmågan att påverka andra människors beteende.
    Makt ger möjligheter

    Man kan t.ex. säga att ?pengar är makt?. Med hjälp av pengar kan man påverka andra människors beteenden (exempelvis genom att anställa folk). Pengar ger sin ägare även möjligheter att göra trevliga saker i livet (som exempelvis möjligheten att resa eller köpa saker).


    Kvinnors sexuella makt är i någon utsträckning en likartad form av makt som pengar: det erotiska kapitalet hos en attraktiv kvinna påverkar mäns beteende och ger den attraktiva kvinnan många sådana möjligheter i livet som en icke-attraktiv kvinna eller det stora flertalet män inte har.


    Pengar eller kvinnors sexuella makt kan även innebära negativa följder för ägaren, dvs. icke-önskvärd användning av motmakt. Den rike kan bli rånad eller en kvinna våldtagen. Den rike kan bli tvungen att stå ut med dem som tjatar efter pengar, en kvinna kan bli tvungen att stå ut med dem som tjatar efter sex.


    Grundtanken om kvinnors sexuella makt kan beskrivas med hjälp av principen om mindre intresse (Waller & Hill 1951). Med principen om mindre intresse avses att den part i ett förhållande som är mindre intresserad av förhållandet är i besittning av mera makt.


    Om en man älskar en kvinna mer än kvinnan älskar mannen, kan kvinnan få mannen att göra betydligt fler saker än tvärtom. Att älska mindre är då en källa till makt. Samma princip gäller för sex. Den part som vill ha mindre sex får makt åt sig själv. Ju mindre sex du vill ha i förhållande till en annan person, desto mer makt har du i förhållande till den personen.


    I min bok är makt definierat utgående från Emersons makt-beroendeteori (power-dependency theory). Skillnader i makt är en följd av aktörernas olika beroenden av varandra. Beroende kan (uttryckt i ekonomiska termer) föreställas bestå av utbud och efterfrågan.


    Uttrycket ?kvinnors sexuella makt? betyder i huvudsak tre ting:


    Kvinnor som grupp har mer sexuell makt än män
    Nästan alla kvinnor har betydande sexuell makt i ung vuxenålder
    Kvinnors sexuella makt har en strukturell dimension som för med sig nytta åt alla kvinnor, även de kvinnor som har lite personlig sexuell makt.
    Varför har kvinnor mer sexuell makt än män?

    Kvinnors sexuella makt är en följd av det efterfrågeöverskott som riktas mot kvinnors sexualitet på parbildningsmarknaden.  Män vill ha mer sex inom parbildningsmarknadens kontext än kvinnor. Som en följd av detta riktas större efterfrågan på kvinnor än på män.


    Baumeister & Tice (2001) definierar sexuell lust enligt följande:


    Ifall person A har större sexuell lust än person B, så vill person A ha sex oftare, snabbare, i fler former, med fler partners, under fler omständigheter, än person B. En person med sexuell lust har ett starkt intresse att få sex och är villig att acceptera stora kostnader och risker för att få det.


    Definitionen på stor sexuell lust passar bättre in på män än på kvinnor.


    Mäns förhållande till sex följer den gamla irländska principen: ?Sex som förälskad är världens bästa sak, sex utan kärlek är den näst bästa.?


    Kvinnor har betydligt fler orsaker att avhålla sig från sex än män, vilket minskar utbudet av kvinnors sexualitet på marknaden.


    Kvinnor förstår inte fullt ut teorin om marknadsvärde

    Kvinnor kan ha svårt att förstå två faktorer som har en central inverkan på mäns liv: (1) mäns sexuella lust och (2) de kostnader för män som följer på kvinnors sexuella makt.


    Henry ?Fonzie? Winkler sade efter att han hade blivit berömd: ?Tidigare var det alltid jag som tog initiativet gentemot kvinnor och de antingen accepterade eller inte. Bara nu efter att jag blivit berömd vet jag vad det innebär att vara kvinna? (Symons 1979, 272?273). Kvinnor kan ha svårare än män att alls förstå den värld av sexuell knapphet i vilken en stor del av männen lever.  (Baumeister & Tice 2001, 180?215). Flertalet kvinnor och män kan således sägas leva i olika sexuella verkligheter (Symons 1979, 272).


    Män talar om sex på samma sätt som kvinnor talar om mat. Om kvinnor vill förstå mäns sexuella lust så borde de fundera på sitt förhållningssätt till mat.


    Ett monogamt förhållande är för en man som att äta samma mat varje dag. ?Varför vill du gå till en kinesisk restaurang när din favoriträtt är potatismos?? Potatismos är gott, men ibland vill man ha något annat, för omväxlingens skull. Monogami ger upphov till ett dilemma för männen, där de blir tvungna att avstå från den tillfredsställelse som talrika sexpartners skulle ge. Detta ger upphov till en situation där de är tvungna att nöja sig med samma måltid varje dag.


    Kvinnor vill inte ens veta av karaktären på sina mäns sexuella lust, eftersom det faktum att mäns sexuella lust riktar sig till alla attraktiva kvinnor ställer sig i vägen för kvinnornas egna romantiska drömmerier (Rhoads 2004, 115).


    Fördelning av den sexuella makten

    I Donald Symons klassiker The evolution of human sexuality (1979) presenteras en figur över fördelningen av sexuell makt (eller marknadsvärde).


    tillf

    Mängden sexuell makt växer när man går från vänster till höger i figuren.
    Den sexuella makten är fördelad på individer enligt en normalfördelningskurva. Också män har sexuell makt, men betydligt mindre än kvinnor. Symons uttrycker saken som så att genomsnittsmannen (B) i figuren ovan upplever sig få en tjänst om han har sex med en kvinna på ?kvinnokurvan? till höger om honom själv (ca. 95 % av kvinnorna). Genomsnittskvinnan (C) däremot upplever att hon får en tjänst om hon har sex med en man som befinner sig på den del av ?manskurvan? som ligger till höger om henne själv (ca. 15 % av männen).


    Mekanismen för kvinnors sexuella makt är osynlig

    Den marknadsmekanism som ligger bakom kvinnors sexuella makt gör denna makt i allmänhet osynlig. Kvinnor utövar inte makt genom att aktivt förorsaka kostnader för män, utan genom att utesluta, dvs. idka utbyte med vissa män och lämna övriga män utanför.


    Kvinnors sexuella makt är ett utnyttjande av de egna möjligheterna, vilket i regel inte väcker en känsla av orättvisa. Skillnaden i utfall, som följer på denna skillnad i strukturella möjligheter, uppfattas i allmänhet som berättigad.


    Konsumenter använder sin makt över affärskedjor genom samma mekanism, dvs. de idkar utbyte med vissa affärer och lämnar andra affärer utanför utbytet.


    Om t.ex. konsumenterna går till Coop, men inte till ICA, innebär detta extra kostnader för ICA. ICA blir tvunget att öka sin marknadsföring eller sänka på priserna och inte ens detta är nödvändigtvis tillräckligt. Konsumenterna använder då sin makt genom sina val.


    De nyttor som sexuell makt för med sig

    En mycket attraktiv kvinna får följande möjligheter i livet i egenskap av innehavare av sexuell makt:


    Möjligheter till tillfälligt sex när hon önskar och med vem hon önskar
    Möjligheten att gifta sig uppåt
    Möjligheten att sälja sex
    Möjligheten att vara föremål för sexuell lust
    Möjligheten att få nyttor i arbetslivet

    En mycket attraktiv kvinna kan t.ex. gifta sig med en rik ishockeyspelare och behöver därefter inte utföra ett riktigt jobb en enda dag under hela sitt liv.


    Många kvinnor njuter av känslan att vara eftertraktade. Det är mycket roligare att vara sexuellt attraktiv än att vara osynlig. Att vara eftertraktad är en känsla som är helt okänd för det stora flertalet män.


    För en oattraktiv man utan sexuell belöningsmakt står följande alternativ till buds:


    Vänster hand
    Höger hand

    Det är mycket trevligare att besitta sexuell makt än att vara utan.


    Bristen på sexuell makt ger upphov till kostnader

    En man utan sexuell makt möter följande kostnader:


    Investeringskostnader
    Eftersökningskostnader
    Psykologiska kostnader
    Alternativkostnader (opportunity costs)
    Sociala kostnader

    Med investeringskostnader avses en höjning av det egna marknadsvärdet, såsom anskaffning av förmögenhet, utseende eller status.


    Med eftersökningskostnader syftas till inlärning av spelfärdighet samt tid och möda som läggs på raggning av kvinnor. Som en tumregel kan man säga att ju högre marknadsvärde mannen har, desto mindre är eftersökningskostnaderna.


    De psykologiska kostnaderna hänför sig främst till den förtret som följer på att bli nobbad eller möjligheten därtill. De psykologiska kostnaderna varierar från individ till individ. För en del män känns det knappt någonstans att bli nobbade, för andra män förhindrar hotet att bli nobbad helt strävandena till relationer med kvinnor.


    Alternativkostnaderna är alltid närvarande. I stället för att ragga kvinnor kan en man använda sin tid till något annat intressant. När alternativkostnaderna växer sig alltför höga ligger mannen i fara att helt hamna utanför parbildningsmarknaden.


    De sociala kostnaderna uppstår ur stigmat att ragga kvinnor. Till exempel kan en man som gör sexuella inviter på en arbetsplats stämplas som en kuf (creepy), en slemmig spelare, en gammal smutsig man eller rentav bli åtalad för sexuella trakasserier.


    Även för kvinnor uppstår det kostnader, eftersom kvinnors skönhetsvård kräver stora investerings­kostnader. Då handlar det dock främst om en förbättring av en sedan tidigare bra ställning och inte om att alls kunna delta på parbildningsmarknaden. Det handlar om samma sak som inom toppidrotten: ju högre man siktar, desto mer måste man jobba för det.


    Den sexuella maktens tre olika former

    Man kan skilja mellan tre former av sexuell makt:


    Sexuell makt som sådan
    Användandet av sexuell makt
    Sexuell makt som ett strukturellt fenomen

    Sexuell makt som sådan är som pengar på banken. Den representerar en potential, som kan användas vid behov.


    Med användande av sexuell makt avses ? enkelt definierat ? att kvinnan väljer det bästa av tillbuds­stående alternativ. Då kan kvinnan komma att åsamka de män kostnader som hon väljer bort. Användandet av pengar är samma slags användande av makt: när en kund handlar i en viss affär, blir en annan affär bortvald.


    Användande av sexuell makt kopplas ofta felaktigt till ett medvetet utnyttjande av män. Vissa kvinnor kan förstås sägas medvetet skaffa sig förmåner på mäns bekostnad.


    Användande av sexuell makt är närvarande då den sexuella maktens potential omvandlas till egentliga val, även då användandet av sexuell makt inte är medvetet.


    Sexuell makt som ett strukturellt fenomen ger innehavaren av sexuell makt förmåner (och kostnader för den som saknar makt), även om makten egentligen inte ens används.


    Den strukturella sexuella makten skapar också samhällets sexualmoral. Kvinnors romantiska sexualitet anses vara god och rätt sexualitet av den anledningen att kvinnor som innehavare av sexuell makt är i stånd att definiera innehållet i ?god? sexualitet.


    Kvinnors strukturella sexuella makt har under tidens lopp institutionaliserats till uppförande och traditioner, genom vilka materiella förmåner överförs från män till kvinnor. Farrell et al. (2007, 41) hävdar att i traditionen ingår en utgiftspost på ?5 D?: DrinksDinnerDrivingDating och slutligen Diamond. Enligt Farrell et al. är sådana beteenden ?rån genom sociala sedvänjor?.


    Mäns sexuella makt

    Mäns sexuella makt kan betecknas som en motmakt riktad mot kvinnors sexuella makt.


    Makt och styrka är strategier för att få sex av kvinnor och de män som inte har makt, blir utan sex. Mäns sexuella makt kan vara antingen belöningsmakt eller bestraffningsmakt (punishment power). Dessutom kan man särskilja användandet av överlägsen styrka vid våldtäkt.


    Mäns sexuella belöningsmakt innebär att kvinnor är beroende av sådana värdefulla resurser som män besitter och som män kan erbjuda kvinnor som kompensation för deras sexualitet. De värdefullaste resurser som män har är status, utseende och pengar.


    Mäns sexuella belöningsmakt och kvinnors sexuella makt är likartade former av makt. En stor skillnad döljer sig i att kvinnors sexuella resurs (erotiskt kapital) tillfaller kvinnorna naturligt, medan männens resurser (makt, pengar osv.) i regel är skaffade genom hårt arbete.


    Varför har kvinnors sexuella makt saknats från samhällsteorier?

    Avsaknaden av kvinnors sexuella makt i samhällsteorier kan sammankopplas med två centrala faktorer.


    För det första är kvinnors sexuella makt svår att observera och mäta. Den marknadsmekanism som utgör grunden för kvinnors sexuella makt kan vara svår att alls uppfatta som makt. Kvinnors sexuella makt är ett nyttjande av de egna möjligheterna, vilket i regel inte väcker en känsla av orättvisa.


    För det andra är kvinnors sexuella makt ett tabu, som man inte gärna talar om.


    Det ligger i kvinnors intresse att hålla kvinnors sexuella makt utanför diskussionerna. ?Ju mer du förnekar att du använder makt, desto starkare blir din makt och desto suveränare är du.? (Barrett 1991, 147)


    Kammer (2002) uttrycker samma tanke med följande ord: ?Kvinnors makt är svår att se och mäta. Så länge som kvinnor kan låtsas att de inte alls har makt, kan vi inte visa hur de brukar och missbrukar den.?


    Om den makt du besitter inte kan observeras, kan ingen kräva en begränsning av din makt. Osynlig makt är således värdefullare än uppenbar makt. Det ligger inte i kvinnors intresse att det talas om kvinnors sexuella makt. Man kan alltså förutsäga att kvinnor kommer att förhålla sig avvisande till diskussioner om detta ämne.

  • Anonym (Tred)

    Normalt, Du fortsätter att tjata om kvinnors sexuella makt. Är du medveten om att den sk ?makten? är ett självbestämmande över sin egen kropp och en förmåga att tacka nej till sex? Vad är det för makt? 

  • Anonym (Tred)

    Du menar också att den sk ?makten? mer eller mindre hålls hemlig av kvinnor, så att den inte kan begränsas. Hur skulle en sån begränsning se ut? Ska män ta ifrån kvinnors rätt att säga nej till sex????

  • Anonym (Normalt)
    Anonym (Tred) skrev 2022-11-29 00:18:37 följande:

    Normalt, Du fortsätter att tjata om kvinnors sexuella makt. Är du medveten om att den sk ?makten? är ett självbestämmande över sin egen kropp och en förmåga att tacka nej till sex? Vad är det för makt? 


    Läs bara texten så finner du svaret på frågan.
  • Anonym (Normalt)
    Anonym (Tred) skrev 2022-11-29 00:20:44 följande:

    Du menar också att den sk ?makten? mer eller mindre hålls hemlig av kvinnor, så att den inte kan begränsas. Hur skulle en sån begränsning se ut? Ska män ta ifrån kvinnors rätt att säga nej till sex????


    Läs bara texten så finner du svaret på frågan.
  • Anonym (Normalt)
    Anonym (Tred) skrev 2022-11-29 00:20:44 följande:

    Du menar också att den sk ?makten? mer eller mindre hålls hemlig av kvinnor, så att den inte kan begränsas. Hur skulle en sån begränsning se ut? Ska män ta ifrån kvinnors rätt att säga nej till sex????


    Om du begränsar mäns efterfrågan (sexdrift) kommer kvinnors sexuella makt minska i samma grad.
  • Anonym (Tred)
    Anonym (Normalt) skrev 2022-11-29 00:28:23 följande:
    Om du begränsar mäns efterfrågan (sexdrift) kommer kvinnors sexuella makt minska i samma grad.
    Dina åsikter är direkt klippta från incel forum

    https://www.newamerica.org/political-reform/reports/misogynist-incels-and-male-supremacism/history/

    PUAs? belief in a ?sexual marketplace? influences the misogynist element of the incel community. According to this framework, every person has a ?sexual market value? (SMV) informed by characteristics including, but not limited to: physical looks, fitness, age, wealth, and social class. PUA forums claim that feminism brought about and women control this system, seeking men with a higher SMV than their own (termed ?female hypergamy?). This leads, they assert, to a distribution of women following the 80/20 rule: 80 percent of women pursue the top 20 percent of men, leaving the bottom 20 percent of women for the remaining 80 percent of men.
  • Anonym (Jakob)
    Anonym (KD) skrev 2022-11-28 07:21:40 följande:
    Finns inga garantier.
    Men försök gärna om du är intresserad av någon. Har man tur så känner han/hon samma.
    Jag söker inte aktivt längre. Händer det, så händer det. Om inte.... Mitt öde i så fall.
  • Anonym (Jakob)
    nihka skrev 2022-11-27 15:13:16 följande:
    Vilka pissdåliga råd du kommer med. Har du följt dem själv?
    Den här tråden spänner verkligen över brett fält.....
  • Anonym (Ulla)
    Anonym (Tred) skrev 2022-11-29 00:18:37 följande:

    Normalt, Du fortsätter att tjata om kvinnors sexuella makt. Är du medveten om att den sk ?makten? är ett självbestämmande över sin egen kropp och en förmåga att tacka nej till sex? Vad är det för makt? 


    Men du, att låtsas som att den inte existerar är ju bara larvigt. Sen är det självklart att man får säga nej till sex.
Svar på tråden Vad kan vi göra för att hjälpa ensamma män?