• Anonym (Oerfaren)

    Orolig för restaurang, hur funkar det

    Jag har frågor som ni kanske tycker är dumma men jag har blivit utbjuden på mat i helgen men jag är orolig för om det värsta skulle hända, att han lämnar mig där utan att betala? Jag känner honom inte bra än och nu vill jag inte ha några kommentarer om att jag inte ska träffa honom för det är inte vad jag frågar om hjälp med! Utan svara bara på hur det fungerar är ni snälla! Är det den som beställer maten som de kräver på betalningen? Det borde vara så tycker jag men jag vet inte! Eller kan jag diskret säga till någon personal att jag kommer inte betala något? Om det är han som bjuder så är det väl honom de får kräva på pengarna om han beställer från menyn? Jag tror ju inte att han smiter från mig men OM!!!
    2 Vad ska man ha för kläder på sig?
    3Kan man gå ut och röka eller ser det fult ut?
    4Kan man gå till en toalett eller vänta till man ätit klart?
    5 Ska man slå av mobilen?

  • Svar på tråden Orolig för restaurang, hur funkar det
  • Äsping

    Lycka till TS! Jag hoppas att du kommer att tycka det känns okej och att du får en trevlig kväll på alla sätt och vis! Skrattande

  • Anonym (M)

    1. Vad gäller notan så finns 3 alternativ: han betalar, du betalar eller botan splittra på er båda. Har han sagt att han ska bjuda betalar han. Men se till att ha med dig tillräckligt för att betala ditt eget om han skulle ändra sig. Smiter han betalar du bara ditt eget, inte hans.
    Beställ ungefär för samma pris som han beställer till sig själv eftersom han bjuder. Om han köper för 500 säger vi, beställ inte för 1500 utan håll dig kring samma summa. 

    2. Hel ren och vardagssnyggt

    3. Njae inte gå ut och röka under middagen. Rök innan eller efter.

    4. Nöden har ingen lag. Gå på toaletten om du måste.

    5. Har du barn som är hemma själva är det såklart ok att ha telefonen på, ha väldigt låg volym och undanstoppad.
    Man måste inte stänga av den men ha på ljudlöst annars.

  • Anonym (Oerfaren)
    Äsping skrev 2022-08-04 19:30:42 följande:

    Lycka till TS! Jag hoppas att du kommer att tycka det känns okej och att du får en trevlig kväll på alla sätt och vis! Skrattande


    Tack snälla! Förhoppningsvis blir det bra!
  • Anonym (F)

    Men TS: vad är du oroad för egentligen? Att han ska ställa sig upp och springa därifrån? Hur många gör det egentligen? Eller är du rädd att han inre ska betala din del av maten och stt du missuppfattat? Då får du nog fråga och bara säga att du just nu inte har ekonomi för restaurang och att det känns dumt att fråga men att du vill vara ärlig med det.

  • Anonym (Lady)

    Det enda i tråden som förvånar mig är alla som skriver att mobilen måste vara av eller på ljudlöst.
    Varför det?

    Är man 14 så visst, men som vuxen?

    Ha vib på bara, så märker du om någon hör av sig och kan kolla av om det kan tänkas vara viktigt.
    Jag skulla aldrig någonsin stänga av mobilen, och allra minst för en dejt. Fixar han inte att jag har mobilen på så... tja, då kan vi lika gärna skita i det.

  • EpicF
    Anonym (Lady) skrev 2022-08-04 20:34:45 följande:

    Det enda i tråden som förvånar mig är alla som skriver att mobilen måste vara av eller på ljudlöst.
    Varför det?

    Är man 14 så visst, men som vuxen?

    Ha vib på bara, så märker du om någon hör av sig och kan kolla av om det kan tänkas vara viktigt.
    Jag skulla aldrig någonsin stänga av mobilen, och allra minst för en dejt. Fixar han inte att jag har mobilen på så... tja, då kan vi lika gärna skita i det.


    Tillhör respekt att inte hålla på med mobilen om man är på dejt eller för den saken skull på restaurang med andra. 
  • Kockobello
    EpicF skrev 2022-08-04 20:50:33 följande:
    Tillhör respekt att inte hålla på med mobilen om man är på dejt eller för den saken skull på restaurang med andra. 
    Verkligen. 
  • Anonym (Lady)
    EpicF skrev 2022-08-04 20:50:33 följande:
    Tillhör respekt att inte hålla på med mobilen om man är på dejt eller för den saken skull på restaurang med andra. 
    Var skrev jag något om att "hålla på" med mobilen? 
  • Anonym (A)
    Anonym (M) skrev 2022-08-04 19:42:53 följande:
    1. Vad gäller notan så finns 3 alternativ: han betalar, du betalar eller botan splittra på er båda. Har han sagt att han ska bjuda betalar han. Men se till att ha med dig tillräckligt för att betala ditt eget om han skulle ändra sig. Smiter han betalar du bara ditt eget, inte hans.
    Beställ ungefär för samma pris som han beställer till sig själv eftersom han bjuder. Om han köper för 500 säger vi, beställ inte för 1500 utan håll dig kring samma summa. 

    2. Hel ren och vardagssnyggt

    3. Njae inte gå ut och röka under middagen. Rök innan eller efter.

    4. Nöden har ingen lag. Gå på toaletten om du måste.

    5. Har du barn som är hemma själva är det såklart ok att ha telefonen på, ha väldigt låg volym och undanstoppad.
    Man måste inte stänga av den men ha på ljudlöst annars.
    +1
  • Anonym (Oerfaren)
    Anonym (F) skrev 2022-08-04 20:28:02 följande:

    Men TS: vad är du oroad för egentligen? Att han ska ställa sig upp och springa därifrån? Hur många gör det egentligen? Eller är du rädd att han inre ska betala din del av maten och stt du missuppfattat? Då får du nog fråga och bara säga att du just nu inte har ekonomi för restaurang och att det känns dumt att fråga men att du vill vara ärlig med det.


    Ja, något sånt påhitt? Eller låtsas gå på toan eller nåt och inte komma tillbaks?
Svar på tråden Orolig för restaurang, hur funkar det