• Odd Even

    Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?

    Det sägs ibland att män inte engagerar sig i problemet med mäns våld mot kvinnor. Kanske är det så, och då borde det bli ändring på det. 
    Men vad kan vi göra, konkret?
    Förslag?

  • Svar på tråden Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?
  • gemig
    Anonym (Mjölk) skrev 2022-08-04 18:12:23 följande:
    Jag pratade i generella ordalag. Du tog uppenbarligen åt dig. Varför är du så aggressiv?
    Vad fan tror du?... Vet du ens innebörden utav det du kallade mig???
  • Anonym (Mjölk)
    gemig skrev 2022-08-04 18:13:26 följande:
    Vad fan tror du?... Vet du ens innebörden utav det du kallade mig???
    Vad snackar du om? Förstår du hur du beter dig?
  • Anonym (A)
    Anonym (Mjölk) skrev 2022-08-04 18:14:09 följande:
    Vad snackar du om? Förstår du hur du beter dig?
    Du försöker tysta de som inte håller med dig. Du tål inte kritik. Förstår du hur du beter dig?
  • Tow2Mater
    Anonym (lmköjipo u) skrev 2022-08-04 15:55:14 följande:

    Det är ju dit vi är på väg, varför tror du annars vi ha alla incels? Vilket också är en potentiell risk, vad hindrar att en eller annan galen incel ger sig ut och slår, våldtar och dödar en slumpmässigt utvald kvinna? 


    Men det är inte så att kvinnor alltid stannar hos en man för att de är beroende av dem ekonomiskt så att säga, en man börjar ju inte med att slå och misshandla någon psykiskt. Det går gradvis så att misshandeln neutraliseras. 


    Den kvinnan som vill lämna måste, som någon skrev ovan, få hjälp, en annan än den som finns idag. En vän till mig lämnade ett våldsamt förhållande och hamnade på en kvinnojour långt hemifrån. Hon kunde inte jobba pga detta och kunde därför inte betala sina räkningar vilket ledde till att hon hamnade i skuld och höll på att bli vräkt. Tack vare en pappa som kunde gå in och betala iaf hyran och en snäll värd så blev hon inte det. 


    Försörjningsstöd hade hon inte rätt till, hon hade ju jobb...


    En ung kvinna som fick sin arm bruten av sin sambo fick inte heller försörjningsstöd. Hon borde ha sparat pengar så att hon klarade av en tillfällig svacka menade socialtjänsten på. Att hon jobbat i endast fyra månader tog de ingen hänsyn till. (Hennes första jobb efter utbildningen) 


    All sån hjälp måste komma automatiskt, kontaktförbud mot mannen, hårdare straff om detta bryts, polisen måste kunna ingripa INNAN något har hänt om det finns hotbild. 


    Måste kvinnan fly så måste hon ha rätten att ta med sina barn utan att riskera att förlora vårdnaden. 


    Försörjningsstöd måste sättas in direkt utan diskussioner om kvinnan behöver det. 


    Sen kan jag också tänka mig ytterligare lagar. den som misshandlat bör inte få bosätta sig nära kvinnan, kanske inte ens i samma stad. (Med undantag om han har flyttat och kvinnan självmant flyttar dit, så ska han inte tvingas flytta pga det) 


    Om de har barn ihop ska inte kvinnan tvingas träffa honom vid ev umgänge, praxis bör vara att hämtning/lämning sker på annan plats, i sällskap av annan person, inte kvinnan som har blivit misshandlad. Och massor mer som jag inte kommer på nu. 


     


    Hur ska man forhindra kvinnor från att bara utnyttja detta for att de vill ha barnen etc? Många kvinnor har inga skrupler, de kommer att utnyttja det de kan, även om det innebär att direkt ljuga eller vända sanningen till värre än den är for att gynna sig själva. Att som falskt anklagad man i princip bli domd av alla instanser utan rättegång är svårt att komma tillbaka ifrån.
  • Spigger86
    Anonym (A) skrev 2022-08-04 10:40:16 följande:

    Tror du att ingen, utom kvinnan, vet om att en man misshandlar sin partner? 


     


    Jo och då får man ju hjälpa till så gott man kan. Men sen vet jag ju inte om det hjälper att polisanmäla mannen om kvinnan inte vill ange mannen till polisen. Det ska ju bevisas utom allt rimligt tvivel i en domstol att han misshandlat henne.
  • Anonym (A)
    Anonym (Mjölk) skrev 2022-08-04 18:14:09 följande:
    Vad snackar du om? Förstår du hur du beter dig?
    Ska bli kul och se om männen i tråden ta avstånd från hans åsikter. Men så långt sträcker sig väl inte deras engagemang. 
  • Spigger86
    Anonym (reagera) skrev 2022-08-04 10:45:55 följande:
    Många, både män och kvinnor, reagerar på följande sätt när en kvinna till slut berättar om en misshandelsrelation: "Va, han, nääääää det kan du inte mena?! Han som är så trevlig, snäll och social, inte skulle han kunna göra något sådant!". Alternativt är reaktionen "Oj, men vad gjorde DU för att han skulle reagera så? För inte kan det vara utan orsak som HAN skulle kunna göra det!".

    För att inte tala om all psykisk misshandel (som tyvärr är vanlig även åt andra hållet). Fördelen med fysiskt våld är ju att det syns ju iaf. 
    Den reaktionen har jag aldrig hört, och det skulle aldrig falla mig in i att reagera så. Min uppfattning är att man generellt ser mannen som en riktig idiot ifall han misshandlar sin kvinna. 
  • Anonym (A)
    Spigger86 skrev 2022-08-04 18:20:11 följande:
    Den reaktionen har jag aldrig hört, och det skulle aldrig falla mig in i att reagera så. Min uppfattning är att man generellt ser mannen som en riktig idiot ifall han misshandlar sin kvinna. 
    Men du skulle inte anmäla?
  • Spigger86
    Anonym (lmköjipo u) skrev 2022-08-04 12:33:37 följande:
    Men du har full kontroll över hur du agerar när du hör andra män uttrycka sig nedsättande om en kvinna eller om du ser en man bete sig illa mot en kvinna. 
    Absolut! Men jag stöter aldrig på dessa män, så i och med att jag inte stöter på det i min vardag så har jag svårt att se att det skulle vara ett stort och utbrett problem. Det förekommer absolut, men kan inte se att det är särskilt utbrett som vissa hävdar.
  • Kockobello
    Spigger86 skrev 2022-08-04 18:28:59 följande:
    Absolut! Men jag stöter aldrig på dessa män, så i och med att jag inte stöter på det i min vardag så har jag svårt att se att det skulle vara ett stort och utbrett problem. Det förekommer absolut, men kan inte se att det är särskilt utbrett som vissa hävdar.
    Undrar också var alla dessa hemska, ondskefulla männen finns. I fableras värld, må hända. 
Svar på tråden Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?