• Odd Even

    Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?

    Det sägs ibland att män inte engagerar sig i problemet med mäns våld mot kvinnor. Kanske är det så, och då borde det bli ändring på det. 
    Men vad kan vi göra, konkret?
    Förslag?

  • Svar på tråden Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?
  • Tow2Mater
    Anonym (Mjölk) skrev 2022-08-05 19:24:52 följande:
    Vad menar du med påståenden?

    De kanske anser de har en bra anledning att slå.
    Jag utveckade. Forsok forstå sammanhanget; Kvinnor verkar anse detta: Kvinnan tror en handling är rättfärdigad = rätt. Mannen tror en handling är rättfärdigad = fel. Ser du hur kvinnor verkar anse sig ha tolkningsforeträde?
  • Anonym (Mjölk)
    Tow2Mater skrev 2022-08-05 19:37:16 följande:
    Jag utveckade. Forsok forstå sammanhanget; Kvinnor verkar anse detta: Kvinnan tror en handling är rättfärdigad = rätt. Mannen tror en handling är rättfärdigad = fel. Ser du hur kvinnor verkar anse sig ha tolkningsforeträde?

    Om jag försöker tolka din skrift om vad du menar med uttalandet:
    De kanske anser de har en bra anledning att slå.

    du verkar skriva i andra ordalag att män slår kvinnor och att kvinnor tror sig ha rätt i föräldrafrågor, men att båda är fel.

    hur kan du göra den jämförelsen överhuvudtaget? Hur kan du ens föreslå att män kanske har en bra anledning att slå, och sen skriva en väldigt underlig förklaring till det? Förbluffande 


     

  • Tow2Mater
    Anonym (Mjölk) skrev 2022-08-05 19:44:31 följande:
    Om jag försöker tolka din skrift om vad du menar med uttalandet:

    De kanske anser de har en bra anledning att slå.

    du verkar skriva i andra ordalag att män slår kvinnor och att kvinnor tror sig ha rätt i föräldrafrågor, men att båda är fel.

    hur kan du göra den jämförelsen överhuvudtaget? Hur kan du ens föreslå att män kanske har en bra anledning att slå, och sen skriva en väldigt underlig förklaring till det? Förbluffande 


    Typ. Vi är tillbaka till vad jag sa i #284. Lagen borde behandla man och kvinna lika, och kvinnor borde inte rättfärdiga olikhet inför lagen for majoriteten av en grupp baserat på att man tycker diskrimineringen hjälper i det fåtal fall som inte kan sköta sig.
  • Anonym (Mjölk)
    Tow2Mater skrev 2022-08-05 19:53:30 följande:
    Typ. Vi är tillbaka till vad jag sa i #284. Lagen borde behandla man och kvinna lika, och kvinnor borde inte rättfärdiga olikhet inför lagen for majoriteten av en grupp baserat på att man tycker diskrimineringen hjälper i det fåtal fall som inte kan sköta sig.
    men Hur kan du föreslå detta? De kanske anser de har en bra anledning att slå.
  • Tow2Mater
    Anonym (Mjölk) skrev 2022-08-05 19:56:01 följande:
    men Hur kan du föreslå detta? De kanske anser de har en bra anledning att slå.
    Det var inget förslag. Du tar position för kvinnan baserat på att hon måste anse sig ha en bra anledning. Jag säger bara att mannen kanske likväl anser sig ha en bra anledning.
  • Anonym (Ini)
    Tow2Mater skrev 2022-08-05 19:53:30 följande:
    Typ. Vi är tillbaka till vad jag sa i #284. Lagen borde behandla man och kvinna lika, och kvinnor borde inte rättfärdiga olikhet inför lagen for majoriteten av en grupp baserat på att man tycker diskrimineringen hjälper i det fåtal fall som inte kan sköta sig.
    Att män och kvinnor inte är lika enligt lag i den här frågan är faktiskt rätt skrämmande.
  • Anonym (Fortsätt)
    Tow2Mater skrev 2022-08-05 20:03:13 följande:
    Det var inget förslag. Du tar position för kvinnan baserat på att hon måste anse sig ha en bra anledning. Jag säger bara att mannen kanske likväl anser sig ha en bra anledning.
    Men det är det som är problemet med dej: Att du inte har några bra förslag (om hur vi ska komma tillrätta med mäns våld mot kvinnor). Off topic rakt igenom.
  • Anonym (Mjölk)
    Tow2Mater skrev 2022-08-05 20:03:13 följande:
    Det var inget förslag. Du tar position för kvinnan baserat på att hon måste anse sig ha en bra anledning. Jag säger bara att mannen kanske likväl anser sig ha en bra anledning.

    Hur kan du ens jämföra mäns våld mot kvinnor med att kvinnor enligt dig tror sig ha mer rätt i föräldrafrågor? 

    du Verkar ta en stark position mot kvinnors säkert med motivationen att män är diskriminerade enligt svens k lag och att kvinnor tror sig veta bäst i föräldrafrågor.


    Jag tror du får koppla loss tänket om hur dåliga kvinnor är till att faktiskt vara en del av lösningen för kvinnors säkerhet. för som det är nu så uppfattar jag dig som en antagonist till frågan.

  • Anonym (Ini)
    Anonym (,) skrev 2022-08-05 18:50:04 följande:
    Det män inte förstår är att mansfrågor också lyfts inom feminism, t.ex. 

    Hur kan män slippa en snäv mansroll där de inte får visa sig svaga? 

    Varför tar fler män livet av sig?

    Varför slår män?

    Hur kan man öka jämställdheten? 

    Hur förändrar vi framtiden för unga pojkar?

    Det är väldigt angeläget också för feminister. 

    Män kan iofs tänka på att de är i princip helt osynliga gällande kvinnofrågor. Kvinnor kan bli våldtagna och misshandlade utan att de så mycket som delar ett Facebookinlägg. Men jag ser faktiskt kvinnor diskutera dessa mansfrågor.
    Du har för negativ inställning.

    Vad är det i mansrollen som gör att nästan inga män slår kvinnor?

    Vi har ett fantastiskt samhälle faktiskt och som vi ska vara stolta över.

    Både kvinnor och män är bra!
  • Odd Even

    Det har uppkommit en fråga här i tråden om vad jag (TS) anser ska diskuteras i tråden: Ska vi bara strikt diskutera mäns våld mot kvinnor, eller ska vi också diskutera våld mot män, vårdnadstvister och annat som kan påverka våldet i samhället?

    Ja, nu skapade jag ju tråden för att diskutera mäns våld mot kvinnor, och det är det väl i princip det vi ska diskutera i första hand. Våld mot män, vådnadstvister, m.m.  är förvisso också viktigt att diskutera, och det kan man gärna göra i olika trådar här. 
    Men det kan ju vara så att våld mot män, vårdnadstvister m.m. hänger samman med mäns våld mot kvinnor, och då är det rimligt att diskutera detta här i tråden, hur sambandet mellan våld mot män och våld mot kvinnor ser ut och om det krävs åtgärder mot våldet mot män för att få bukt med våldet mot kvinnor t.ex. I sådana fall är det rimligt att också diskutera detta här i tråden. 

    En sak vill jag säga tydligt:
    Det är helt fel att ställa våld mot kvinnor och våld mot män mot varandra: att säga "Diskutera inte våld mot kvinnor, diskutera våld mot män istället!" eller omvänt. 
    Båda dessa (liksom vårdnadstvister m.m.) är allvarliga problem som måste diskuteras och motverkas.  

Svar på tråden Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?