• Odd Even

    Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?

    Det sägs ibland att män inte engagerar sig i problemet med mäns våld mot kvinnor. Kanske är det så, och då borde det bli ändring på det. 
    Men vad kan vi göra, konkret?
    Förslag?

  • Svar på tråden Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?
  • Tukt
    Anonym (Kollektivist much?) skrev 2022-08-06 00:28:35 följande:
    Mycket märkligt svar Tukt... TS är den som ser könet vilket klart framgår av trådstarten, inte jag. Jag skrev uttryckligen att jag inte känner något ansvar för vad andra människor som jag råkar dela könstillhörighet med hittar på för något.

    Självklart vill jag skydda mina barn från våld, men då handlar det om våld i allmänhet, varifrån det än må komma. Det har inget med mäns våld mot kvinnor att göra.

    Dina tankar om att jag skulle starta en förening för att "levvla" upp, när jag redan skrivit att jag inte känner något ansvar för andras handlingar är väldigt märkligt. Om jag känner så lite ansvar för det att jag ifrågasätter TS lär jag väl knappast skriva debattartiklar och starta föreningar eller hur?

    Jag vill fortfarande veta hur TS ser på kollektiv ansvar och vilka som omfattas av detta.
    Jag förstår det sätt att resonera, och det är tyvärr det som får våld att fortsätta frodas. Oavsett kön.
    Det handlar väl i stort om att se, om man ingår i en större helhet eller om ens ansvar stannar vid hemmets tröskel.
    Men kan vi enas om, så långt att våld i sig inte har med kön att göra? Att det mer handlar om känslor, frustration och makt? Och att våld finns överallt?
  • Tow2Mater
    Tukt skrev 2022-08-06 00:07:17 följande:
    Tycker du det är okej att dina söner misshandlas? Nej förmodligen inte.
    Du kanske kan skydda dom med att baseballträ ibland. Kanske.
    Men du kan det inte alltid.
    Det bästa skyddet att skydda dina söner är att ändra attityden runt mäns våld mot andra män. 
    Sedan om du lyckas, tillsammans med andra män som känner att det är nog med våld, så kommer gynna både dina söner, dig själv och...kvinnor.
    Sluta se könet. Se våldet. Sedan tänk efter vad du kan göra för att ändra attityder då du möter dessa. Svårare är det inte. Vill du sedan "levvla" upp. Starta en förening, skriv debattartiklar, starta en blogg. Men att göra något, är bättre än inget.
    Ska vi alla bära gröna armband kanske.... Det verkar ju vara populart i arbetet mot bröstcancer (rosa). Vem säljer armband mot våld? I min ungdom var det anti-rökkampanjer minns jag, vi köpte t-shirtar med anti-rökpropaganda.
  • Anonym (Mjölk)
    Tukt skrev 2022-08-06 00:58:49 följande:
    Jag förstår det sätt att resonera, och det är tyvärr det som får våld att fortsätta frodas. Oavsett kön.
    Det handlar väl i stort om att se, om man ingår i en större helhet eller om ens ansvar stannar vid hemmets tröskel.
    Men kan vi enas om, så långt att våld i sig inte har med kön att göra? Att det mer handlar om känslor, frustration och makt? Och att våld finns överallt?
    Ja, våld existerar I olika former. Vad gäller mäns våld mot kvinnor så benämns den väl på det sättet eftersom det i stora drag handlar om makt och kontroll, inte så mycket självförsvar, om man ska jämföra våld på gatan mot våld i hemmet. Här måste man uppmärksamma attityder hos (män) för alla bidrar, antingen positivt eller negativt.
  • Anonym (F)
    Spigger86 skrev 2022-08-06 00:04:21 följande:
    Ja han är den enda jag kan komma på som blivit utsatt för någon form av våld i nära relationer. Sen kan det givetvis finnas någon kvinna som blivit utsatt som jag inte känner till. Men det är svårt att göra något åt det när man inte ens känner till om någon blir misshandlad.
    Din pappa är givetvis ingen kvinna men om du framhärdar så får jag väl be om ursäkt då.
  • Anonym (F)
    Tow2Mater skrev 2022-08-06 01:07:45 följande:
    Ska vi alla bära gröna armband kanske.... Det verkar ju vara populart i arbetet mot bröstcancer (rosa). Vem säljer armband mot våld? I min ungdom var det anti-rökkampanjer minns jag, vi köpte t-shirtar med anti-rökpropaganda.
    Ja varför inte
  • Anonym (Kollektivist much?)
    Anonym (Mjölk) skrev 2022-08-06 00:37:10 följande:
    Ja, jag anser att män har ett större ansvar gällande mäns våld mot kvinnor. Detta eftersom män rör sig i mäns kretsar, män lyssnar till större del på andra män. Handlar om en attityd. Hur du som man pratar till kvinnor och tilltalar kvinnor samt vad du skriver på nätet.
    Bra, ett rakt och tydligt svar. Jag håller inte med men jag kan förstå logiken i din syn på saken.

    Gäller det andra grupptillhörigheter också?
  • Anonym (Kollektivist much?)
    Anonym (F) skrev 2022-08-06 00:41:28 följande:
    Men tråden handlar inte om vad TS har för syn på människor utan främst om hur män kan jobba emot våldet, vill inte du så slipper du, men att du ska invända emot att någon annan vill och känner ett ansvar är helt ofattbart, varför vill man försöka förstöra det? Den viktiga frågan här är ju våldet och hur det kan bekämpas
    Invändningen tar inte sikte på TS engagemang, jag applåderar alla människor som jobbar för det de tror på och anser är viktigt. Men trådstarten innehåller ett väldigt värderande uttalande om att det är ett problem om MÄN (som grupp) inte engagerar sig. Då är det inte så konstigt att vilja veta om TS på ett principiellt plan tycker att alla som delar grupptillhörigheter med varandra också har ett ansvar för varandras handlingar eller ej.

    Att förstå någons underliggande motiv och sätt att tänka brukar vara en god sak om man vill komma någonstans i en diskussion.

    Men för Din skull F så kan jag väl komma med några förslag på vad jag anser att man kan göra, utan att för den saken känna ansvar för andras handlingar;

    1. Man kan argumentera för, eller rösta för, längre straff för våldsbrott.
    2. Man kan ingripa om man bevittnar våld, eller i vart fall ställa upp och vittna efteråt.
    3. Man kan lära sina döttrar att aldrig acceptera våld i deras relationer.
    4. Man kan (ska) själv avstå från att bruka våld i sina relationer.
    5. Man kan lära sina söner att endast använda våld i situationer då det är befogat.
    6. Man kan vara mycket nedlåtande mot/i samtal om, människor som brukar våld i nära relationer.
    7. Man kan hålla sig borta från droger och alkohol om man inte kan hantera det.
    8. Man kan söka hjälp om man mår psykiskt dåligt.

    Men allt detta är sådant som man gör i sitt eget liv. Förhoppningsvis ger det en viss positiv spill-over på övriga samhället, även om den är liten. Det kommer dock inte hindra män som är psykiskt sjuka, missbrukare, överdrivet aggressiva med impulskontrollproblem eller väldigt misogyna från att använda våld i en given situation. Och jag accepterar inte heller att det skulle ligga på just män som grupp att förhindra det.

    De två personer som har bäst möjlighet att göra något åt en konkreta situationen kommer alltid att vara förövaren, som hade kunnat avhålla sig från våld, och offret, som hade kunnat lämna tidigare. Påfallande ofta är dock en eller båda av dessa väldigt trasiga människor och det är svårt att skydda människor från sig själva utan att begränsa deras frihet alltför mycket.
  • Anonym (Kollektivist much?)
    Tukt skrev 2022-08-06 00:58:49 följande:
    Jag förstår det sätt att resonera, och det är tyvärr det som får våld att fortsätta frodas. Oavsett kön.
    Det handlar väl i stort om att se, om man ingår i en större helhet eller om ens ansvar stannar vid hemmets tröskel.
    Men kan vi enas om, så långt att våld i sig inte har med kön att göra? Att det mer handlar om känslor, frustration och makt? Och att våld finns överallt?
    Det kan vi enas om.
  • Anonym (Mjölk)

    Kollektivism skrive:
    Bra, ett rakt och tydligt svar. Jag håller inte med men jag kan förstå logiken i din syn på saken.

    Gäller det andra grupptillhörigheter också?

    tycker det är självklart att alla ska bidra till ett positivt samhälle, oavsett vilken grupp du anser dig tillhöra, män har ett större ansvar vad gäller mäns våld mot kvinnor, eftersom dessa har ett större inflytande på andra män.

  • Anonym (Ini)
    Anonym (Mjölk) skrev 2022-08-05 23:16:53 följande:

    Till Ini som skrev:
    Det du inte förstår är att jättemycket redan har gjorts och görs. Annars hade de där siffrorna sett betydligt värre ut vilket man ganska enkelt kan konstatera om man gör en internationell jämförelse.


    fast det är ju ett stort problem, eller Menar du att man ska sluta prata om det och vara nöjd?


    Som jag skrivit hela tiden krävs det kontinuerligt arbete mot våld.

    Det jag menar är att många har en skev syn på vilket normalläget är. Om man skulle sluta arbeta mot våldet skulle siffrorna gå upp.
Svar på tråden Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?