• Odd Even

    Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?

    Det sägs ibland att män inte engagerar sig i problemet med mäns våld mot kvinnor. Kanske är det så, och då borde det bli ändring på det. 
    Men vad kan vi göra, konkret?
    Förslag?

  • Svar på tråden Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?
  • Emilfo

    Jag skrev ett långt och utförligt inlägg utan trams och påhopp på andra i tråden, men det har försvunnit i alla inlägg av småaktigheter, egoism och annat dravel.

    Man blir faktiskt inte annat än besviken. Lite ledsen.

    Tydligt att frågan i sig knte verkar vara intressant att bli behandlad.

    Men utöka vården och resurser att tidogare fånga upp män som har tveksamt beteende, fallerar i skolan (markör för negativ livsutveckling), och att slopa stigmat för män att söka hjälp.
    Missbruk ovh egna barndomstrauman, framförallt misshandel i egna barndomen är ofta förekommande hos misshandlare eller liknande.
    Samt män från andra kulturer med sin j-a hederskultur, eller IS liknande bakgrund och hedersvåld. Skicka UUUUT dem.
    Och kulturer där män sitter i mansklubbar eller manssällskap för att stärka sin självbild som man, istället för att vara en viktig pappa hemma, frånvarande pappor är ett gissel. Särskilt i föroter och problemområden.

    I Sverige ska man vara en närvarande fader.
    Eller inte bo här. Våran kultur är att ta ansvar för sin familj.

    Att köpa gröna band osv lär ju inte indirwkt lösa problemet, mendet är ett så svåråtkomligt problem, att det kunde ju vara något för att t.ex. samla in pengar åt stödhem och förebyggande instutioner.
    Önskar att staten kunde lägg ner några extra millar på att stärka psykologiinstutionerna på landets alla vårdcentraler.
    Det skulle göra under i Sverige. Inom detta och även många andra problem.

    Problemet är som sagt inte att bra män ska fostra sina söner rätt, utan de män som är frånvarande, och män från kulturer med tveksam kvinnosyn, dålig kultur eller IS/annan sorts snedvriden livsfilosofi.

     Detta är väl lite som att skrika ut i tomma luften.

    Är rätt besviken på familjeliv. 
    Det finns röster som hljs för att vi män ska uppmärksamma problemet. Nör vi gör detta, så tramsas bara trådar ner, eller inlägg negligeras.

  • Anonym (Fortsätt)
    Tow2Mater skrev 2022-08-06 01:07:45 följande:
    Ska vi alla bära gröna armband kanske.... Det verkar ju vara populart i arbetet mot bröstcancer (rosa). Vem säljer armband mot våld? I min ungdom var det anti-rökkampanjer minns jag, vi köpte t-shirtar med anti-rökpropaganda.
    Nu har du ett bra förslag. Du kanske kan börja sälja det? Jag tror nämligen att det ger extra positiv effekt om en man tar ställning mot våldet (eftersom de allra flesta våldsbrott begås av en man).
  • Anonym (Fortsätt)
    Anonym (Kollektivist much?) skrev 2022-08-06 01:56:15 följande:
    Invändningen tar inte sikte på TS engagemang, jag applåderar alla människor som jobbar för det de tror på och anser är viktigt. Men trådstarten innehåller ett väldigt värderande uttalande om att det är ett problem om MÄN (som grupp) inte engagerar sig. Då är det inte så konstigt att vilja veta om TS på ett principiellt plan tycker att alla som delar grupptillhörigheter med varandra också har ett ansvar för varandras handlingar eller ej.

    Att förstå någons underliggande motiv och sätt att tänka brukar vara en god sak om man vill komma någonstans i en diskussion.

    Men för Din skull F så kan jag väl komma med några förslag på vad jag anser att man kan göra, utan att för den saken känna ansvar för andras handlingar;

    1. Man kan argumentera för, eller rösta för, längre straff för våldsbrott.
    2. Man kan ingripa om man bevittnar våld, eller i vart fall ställa upp och vittna efteråt.
    3. Man kan lära sina döttrar att aldrig acceptera våld i deras relationer.
    4. Man kan (ska) själv avstå från att bruka våld i sina relationer.
    5. Man kan lära sina söner att endast använda våld i situationer då det är befogat.
    6. Man kan vara mycket nedlåtande mot/i samtal om, människor som brukar våld i nära relationer.
    7. Man kan hålla sig borta från droger och alkohol om man inte kan hantera det.
    8. Man kan söka hjälp om man mår psykiskt dåligt.

    Men allt detta är sådant som man gör i sitt eget liv. Förhoppningsvis ger det en viss positiv spill-over på övriga samhället, även om den är liten. Det kommer dock inte hindra män som är psykiskt sjuka, missbrukare, överdrivet aggressiva med impulskontrollproblem eller väldigt misogyna från att använda våld i en given situation. Och jag accepterar inte heller att det skulle ligga på just män som grupp att förhindra det.

    De två personer som har bäst möjlighet att göra något åt en konkreta situationen kommer alltid att vara förövaren, som hade kunnat avhålla sig från våld, och offret, som hade kunnat lämna tidigare. Påfallande ofta är dock en eller båda av dessa väldigt trasiga människor och det är svårt att skydda människor från sig själva utan att begränsa deras frihet alltför mycket.
    Du har en del bra förslag. Men du har en naiv och motsägelsefull syn på offrets möjlighet att lämna en våldsam make. Du säger dels att hon är en av två personer (inklusive förövaren) som har bäst möjlighet att lämna situationen med (potentiell) misshandel samtidigt som du uppmärksammar att det påfallande ofta handlar om väldigt trasiga människor. Hur ska du ha det? Är hon eller är hon inte en av de två personer med bäst möjlighet att påverka situationen? Och hur tänker du om barnen de har tillsammans? Vilken möjlighet har de i den konkreta situationen och vilket ansvar har de att lösa den?
  • Anonym (Ini)
    Anonym (Fortsätt) skrev 2022-08-06 06:42:59 följande:
    Du har en del bra förslag. Men du har en naiv och motsägelsefull syn på offrets möjlighet att lämna en våldsam make. Du säger dels att hon är en av två personer (inklusive förövaren) som har bäst möjlighet att lämna situationen med (potentiell) misshandel samtidigt som du uppmärksammar att det påfallande ofta handlar om väldigt trasiga människor. Hur ska du ha det? Är hon eller är hon inte en av de två personer med bäst möjlighet att påverka situationen? Och hur tänker du om barnen de har tillsammans? Vilken möjlighet har de i den konkreta situationen och vilket ansvar har de att lösa den?
    Vad menar du? Det är klart att hon är en av den som har bäst möjligheter att förändra situationen. Och även barnen kan påverka men det är rätt uppenbart att det inte är deras ansvar. 
  • Tukt
    Tow2Mater skrev 2022-08-06 01:07:45 följande:
    Ska vi alla bära gröna armband kanske.... Det verkar ju vara populart i arbetet mot bröstcancer (rosa). Vem säljer armband mot våld? I min ungdom var det anti-rökkampanjer minns jag, vi köpte t-shirtar med anti-rökpropaganda.
    Hur vida man vill ha olika armband låter jag ha osagt. Men pengarna sådana där kampanjer ofta ger är ett bra tillskott för både forskning och information runt det ämne man stödjer.
    Sedan behövs det såklart mer och fler saker för att skapa en förändring. 
  • Anonym (F)
    Anonym (Kollektivist much?) skrev 2022-08-06 01:56:15 följande:
    Invändningen tar inte sikte på TS engagemang, jag applåderar alla människor som jobbar för det de tror på och anser är viktigt. Men trådstarten innehåller ett väldigt värderande uttalande om att det är ett problem om MÄN (som grupp) inte engagerar sig. Då är det inte så konstigt att vilja veta om TS på ett principiellt plan tycker att alla som delar grupptillhörigheter med varandra också har ett ansvar för varandras handlingar eller ej.

    Att förstå någons underliggande motiv och sätt att tänka brukar vara en god sak om man vill komma någonstans i en diskussion.

    Men för Din skull F så kan jag väl komma med några förslag på vad jag anser att man kan göra, utan att för den saken känna ansvar för andras handlingar;

    1. Man kan argumentera för, eller rösta för, längre straff för våldsbrott.
    2. Man kan ingripa om man bevittnar våld, eller i vart fall ställa upp och vittna efteråt.
    3. Man kan lära sina döttrar att aldrig acceptera våld i deras relationer.
    4. Man kan (ska) själv avstå från att bruka våld i sina relationer.
    5. Man kan lära sina söner att endast använda våld i situationer då det är befogat.
    6. Man kan vara mycket nedlåtande mot/i samtal om, människor som brukar våld i nära relationer.
    7. Man kan hålla sig borta från droger och alkohol om man inte kan hantera det.
    8. Man kan söka hjälp om man mår psykiskt dåligt.

    Men allt detta är sådant som man gör i sitt eget liv. Förhoppningsvis ger det en viss positiv spill-over på övriga samhället, även om den är liten. Det kommer dock inte hindra män som är psykiskt sjuka, missbrukare, överdrivet aggressiva med impulskontrollproblem eller väldigt misogyna från att använda våld i en given situation. Och jag accepterar inte heller att det skulle ligga på just män som grupp att förhindra det.

    De två personer som har bäst möjlighet att göra något åt en konkreta situationen kommer alltid att vara förövaren, som hade kunnat avhålla sig från våld, och offret, som hade kunnat lämna tidigare. Påfallande ofta är dock en eller båda av dessa väldigt trasiga människor och det är svårt att skydda människor från sig själva utan att begränsa deras frihet alltför mycket.
    Huvudsaken med tråden var att hjälpa till men det lade du inte fokus på. Det här var mycket bättre.
  • Anonym (F)
    Emilfo skrev 2022-08-06 06:10:38 följande:

    Jag skrev ett långt och utförligt inlägg utan trams och påhopp på andra i tråden, men det har försvunnit i alla inlägg av småaktigheter, egoism och annat dravel.

    Man blir faktiskt inte annat än besviken. Lite ledsen.

    Tydligt att frågan i sig knte verkar vara intressant att bli behandlad.

    Men utöka vården och resurser att tidogare fånga upp män som har tveksamt beteende, fallerar i skolan (markör för negativ livsutveckling), och att slopa stigmat för män att söka hjälp.
    Missbruk ovh egna barndomstrauman, framförallt misshandel i egna barndomen är ofta förekommande hos misshandlare eller liknande.
    Samt män från andra kulturer med sin j-a hederskultur, eller IS liknande bakgrund och hedersvåld. Skicka UUUUT dem.
    Och kulturer där män sitter i mansklubbar eller manssällskap för att stärka sin självbild som man, istället för att vara en viktig pappa hemma, frånvarande pappor är ett gissel. Särskilt i föroter och problemområden.

    I Sverige ska man vara en närvarande fader.
    Eller inte bo här. Våran kultur är att ta ansvar för sin familj.

    Att köpa gröna band osv lär ju inte indirwkt lösa problemet, mendet är ett så svåråtkomligt problem, att det kunde ju vara något för att t.ex. samla in pengar åt stödhem och förebyggande instutioner.
    Önskar att staten kunde lägg ner några extra millar på att stärka psykologiinstutionerna på landets alla vårdcentraler.
    Det skulle göra under i Sverige. Inom detta och även många andra problem.

    Problemet är som sagt inte att bra män ska fostra sina söner rätt, utan de män som är frånvarande, och män från kulturer med tveksam kvinnosyn, dålig kultur eller IS/annan sorts snedvriden livsfilosofi.

     Detta är väl lite som att skrika ut i tomma luften.

    Är rätt besviken på familjeliv. 
    Det finns röster som hljs för att vi män ska uppmärksamma problemet. Nör vi gör detta, så tramsas bara trådar ner, eller inlägg negligeras.


    Skicka ut dem så att kvinnor kan bli förtryckta där dessa män hamnar i stället? Eller ska de till något fängelse eller rehabilitering av något slag i något land långt borta eller hur tänkte du?
  • Anonym (Några saker)

    Har inte läst alla 400 svar, men några konkreta saker män (och kvinnor) kan göra om man misstänker att en man är våldsam mot sin kvinna i bekantskapskretsen är:
    - Påtala vad man ser/ misstänker till kvinnan och säga att man finns om hon behöver hjälp.
    -Markera tydligt till mannen om han säger saker som inte är okej till eller om sin kvinna eller kvinnor i allmänhet.
    - Håll nere på alkoholen i sällskap med polaren som ofta blir för full/ förändras på ett negativt sätt när han dricker. 
    - Isolera inte paret utan fortsätt att träffas, hitta gärna tillfälle att ringa på dörren eller telefonen istället för att messa för att hålla lite mer koll och för att visa att ni finns i närheten för bådas skull.

  • Anonym (Fortsätt)
    Odd Even skrev 2022-08-04 02:28:14 följande:
    Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?

    Det sägs ibland att män inte engagerar sig i problemet med mäns våld mot kvinnor. Kanske är det så, och då borde det bli ändring på det. 
    Men vad kan vi göra, konkret?
    Förslag?


    Anonym (Ini) skrev 2022-08-06 08:57:37 följande:
    Fast vad gör du som kvinna i en tråd där män diskuterar det?

    Du kan ju skapa en tråd om vad kvinnor ska göra i frågan.
    Ini, jag tycker du läser TS några gånger till. TS undrar vad män kan göra åt mäns våld mot kvinnor. Det står ingenting om att inte kvinnor är välkomna att besvara frågan och fortsätta arbetet i att motverka mäns våld. Och ju fler som engagerar sig i frågan, desto bättre chans till ett bra resultat.

  • Anonym (Ini)
    Anonym (Fortsätt) skrev 2022-08-06 09:24:40 följande:
    Anonym (Ini) skrev 2022-08-06 08:57:37 följande:
    Fast vad gör du som kvinna i en tråd där män diskuterar det?

    Du kan ju skapa en tråd om vad kvinnor ska göra i frågan.
    Ini, jag tycker du läser TS några gånger till. TS undrar vad män kan göra åt mäns våld mot kvinnor. Det står ingenting om att inte kvinnor är välkomna att besvara frågan och fortsätta arbetet i att motverka mäns våld. Och ju fler som engagerar sig i frågan, desto bättre chans till ett bra resultat.

    Väldigt märkligt att du ska säga till andra vad de ska göra. Jag kommer inte lyssna i alla fall. Så oerhört dålig livssinställning.
Svar på tråden Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?