• Odd Even

    Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?

    Det sägs ibland att män inte engagerar sig i problemet med mäns våld mot kvinnor. Kanske är det så, och då borde det bli ändring på det. 
    Men vad kan vi göra, konkret?
    Förslag?

  • Svar på tråden Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?
  • Anonym (Fortsätt)
    Anonym (Fortsätt) skrev 2022-08-06 06:42:59 följande:
    Du har en del bra förslag. Men du har en naiv och motsägelsefull syn på offrets möjlighet att lämna en våldsam make. Du säger dels att hon är en av två personer (inklusive förövaren) som har bäst möjlighet att lämna situationen med (potentiell) misshandel samtidigt som du uppmärksammar att det påfallande ofta handlar om väldigt trasiga människor. Hur ska du ha det? Är hon eller är hon inte en av de två personer med bäst möjlighet att påverka situationen? Och hur tänker du om barnen de har tillsammans? Vilken möjlighet har de i den konkreta situationen och vilket ansvar har de att lösa den?
    Anonym (Ini) skrev 2022-08-06 07:28:44 följande:
    Vad menar du? Det är klart att hon är en av den som har bäst möjligheter att förändra situationen. Och även barnen kan påverka men det är rätt uppenbart att det inte är deras ansvar. 

    Jag menar att en kvinna som vuxit upp med att höra att pojken som sparkar på henne på förskolan nog är kär i henne har en skev bild från början av hur en man som älskar henne beter sig. Kanske hoppas hon någonstans att våldet någon gång ska upphöra från mannen hon älskar. Det är dock inte kvinnan med fel bild av kärlek som självständigt kan bryta denna negativa spiral av våld som hon vuxit upp med. 

    Sedan var jag barnet i en sån familj där pappa slogs och mamma var rädd och inte vågade lämna. Jag som barn bad min mamma lämna pappa. Det var vad jag kunde göra. Men så blev det alltså inte. Jag är ganska så besviken på att INGEN i min omgivning tog ställning till min och mammas rätt att leva utan våld. Men någon/ några visste om våldet. Mamma gick till en kurator för samtal, men kände sig inte sedd då hon fick höra av kuratorn att det här med att män slår "är så vanligt" och ingen orosanmälan gjordes. Sen att våldet stoppade inte där för mig. I skolan nypte killar mig i rumpan och kallade mig hora, vilket många av mina medsystrar också fått stå ut med. Kanske var jag också ett välkommet offer, eftersom jag med min misshandlade pappa visste att det kunde innebära livsfara att säga ifrån. Jag välkomnar sådana här initiativ. För mäns våld mot kvinnor kommer inte en ensam kvinna tillrätta med utan hjälp.
  • Anonym (Mn)
    Anonym (F) skrev 2022-08-05 15:13:24 följande:
    Knäppgök, bortskämd, söndercurlad är OT. Nu handlade det om våldsam. Någon i tråden verkade mena att en frånvarande fader som förklaring till att en man växer upp till våldsam, alltså kriminell.
    Helt korrekt, det finns samband mellan frånvarande pappor eller andra manliga förebilder och kriminalitet.
    Finns ingen pappa så fungerar de äldre killarna i gänget som förebilder.
    Jag anser exempelvis att idrotten definitivt har en viktig roll här som ett viktigt alternativ till ungdomsgängen.
    Där kan vi män göra skillnad genom att engagera oss som ungdomsledare.
  • Emilfo

    Någon sa " tänk på barnen".
    Ja absolut. Att stanna kvar i en våldsam relation gör misshandel innifrån på barn.
    De hatar och avskyr varjevsekund av det, och river sönder dem innifrån.

    Det finns ingenting positivtvi att hålla tyst för barnens skull.
    Snälla förstå det.

    Vinfår ge alla kvinnor mod att våga säga till om, att berätta om att det finns våld i hennes relation, och då bör hon lämna. Det trasar bara sömder barnen att stanna kvar.

  • Anonym (Henologen)
    Emilfo skrev 2022-08-06 22:40:05 följande:

    Någon sa " tänk på barnen".
    Ja absolut. Att stanna kvar i en våldsam relation gör misshandel innifrån på barn.
    De hatar och avskyr varjevsekund av det, och river sönder dem innifrån.

    Det finns ingenting positivtvi att hålla tyst för barnens skull.
    Snälla förstå det.

    Vinfår ge alla kvinnor mod att våga säga till om, att berätta om att det finns våld i hennes relation, och då bör hon lämna. Det trasar bara sömder barnen att stanna kvar.


    Gäller samma om det är kvinnan som står för våldet?
  • Anonym (Kvinna 56)
    Anonym (Henologen) skrev 2022-08-07 00:23:12 följande:
    Gäller samma om det är kvinnan som står för våldet?
    Självklart. 
    Att insinuera att någon tycker det är  acceptabelt om slaget kommer  från en kvinna är sjukt. 
  • Anonym (Lok)
    Spigger86 skrev 2022-08-06 00:01:17 följande:
    Så eftersom de flesta män inte är kvinnomisshandlare så kan det knappast vara alla mäns fel. Precis som det inte är alla föräldrars fel att barnaga förekommer.

    Hur kan det inte vara ett enormt samhällsproblem att en kvinna kan dödas enbart utifrån att hon blir kär i en man? Det är ju för fan en ren kvinnohimmel där uppe där kvinnor pliktar med sina liv enbart pga av att de är just kvinnor. 

    problemet är att många väljer att inte se detta som något väsentligt. -jag slår inte kvinnor därför behöver jag inte bry mig i frågan-. 

    Tänk om medierna började rapportera fölande:

    -Varje år dödas 15-20 barn av sin mormor.
    -varje år mördas 15-20 brevbärare av sin chef.
    - varje år mördas 15-20 fotbollsspelare av sin tränare.
    - varje år mördas 15-20 pojkar av sin lärare

    då skulle samhället slå bakut.

    Men att 15-20 kvinnor varje år mördas av någon de varit kära i det är tydligen lite svinn man får räkna med.

    Bedrövligt!

  • Emilfo

     Skicka ut dem så att kvinnor kan bli förtryckta där dessa män hamnar i stället? Eller ska de till något fängelse eller rehabilitering av något slag i något land långt borta eller hur tänkte du?

    - - - -

    Så tröttsamt att man inte kan citera.
    Vilket B- forum.

    Ja, de kommer ju hit för att slippa krig, diktatur och elände. Vi ger dem möjlighet , iförsig om än otillräckligt, att få språkundervisning, möjlighet att utbilda sig.
    Det kan du FETGLÖMMA att du skulle få i de flesta andra länder.

    Så ska de då dra hit de element och våldsårinciper som hjälper till att göra deras hemland så outhärdligt, otryggt och våldsamt - då tycker inte jag att skattebetalarna ska betala det med.
    Då får de ge sig av. Kvinnan och barnen kan stanna. 
    Någonstans måste staten visa att i detta land är hedersförtryck, med våldsinslag INTE okej.
    För det tycker väl inte kvinnorna heller?

     
    Hedersförtryck är något vi fått per import.

    Vill du försvara att behålla sådant, så prata inte med mig.

    Nästa citat

     Hur kan det inte vara ett enormt samhällsproblem att en kvinna kan dödas enbart utifrån att hon blir kär i en man? Det är ju för fan en ren kvinnohimmel där uppe där kvinnor pliktar med sina liv enbart pga av att de är just kvinnor. 

    problemet är att många väljer att inte se detta som något väsentligt. -jag slår inte kvinnor därför behöver jag inte bry mig i frågan-. 

    Tänk om medierna började rapportera fölande:

    -Varje år dödas 15-20 barn av sin mormor.
    -varje år mördas 15-20 brevbärare av sin chef.
    - varje år mördas 15-20 fotbollsspelare av sin tränare.
    - varje år mördas 15-20 pojkar av sin lärare

    då skulle samhället slå bakut.

    Men att 15-20 kvinnor varje år mördas av någon de varit kära i det är tydligen lite svinn man får räkna med.

    Bedrövligt!

    - - - -  -

    Jamen, det är ju därför vi samtalar. För att vi vill få bort våldet, och vad kan vi göra!

    Visst finns lågra sura rötägg här, men de kan man räkna på ena handen.
    Jag förstår att du blir upprörd - hade jag också blivit.
    Låt inte ett litet urval få representera alla män.

    Kvinnovåldet rapporteras dock mycket flitigt i media. Vill bara poängtera,

    Bara undrar, hur många av de mördade kvinnorna är relaterade till hedderskultur och hedersvåld? Tycker det är något viktigt att titta på.

    Jag förstår inte alls detta;
     
     
    problemet är att många väljer att inte se detta som något väsentligt. -jag slår inte kvinnor därför behöver jag inte bry mig i frågan-. 

    - vem tycker det??
    Jag slår vad om att 99,99999% av alla män - förutom några sociopater skulle förhindra våld om de såg något, och skulle engagera sig, om de vart påminda om det.

    För så är det tyvärr. Många hemskheter händer i världen, men hur många tänker du på, och stöttar?

    Jag funderar ibland på vad man KAN göra , förutom att bara vara emot det.
    Och visst, anordna demonstrationer mot kvinnovåld och andra former av övergrepp vore det bästa.

    Något som skulle hjälpa tror jag är om det kom fler politiska vildar i kommun och riksdag. Idag kväbs många bra ideet av partisolidaritet, villet är en försegning i systemet. Egentligen en hämmande kraft för samhällsutvecklkng.
    Istället för att de som bestämmer ska kunna framföra sina åsilter så kvävs de av partisolidariteten.

    Själv funderar jag en del på vad man kan göra mot all form av övergrepp och våld mot barn.

    Tidiga insatset och aktion mot individer som visar tidiga tecken på negativ utveckling vore bra.

    Appropå k innors våld mot män - visst det ka ske , men det är försvinnande litet. Det är inte riktigt motpolsproblemet.
    Utövar kvinnan våld  så kan en klyftig man bara avvärja attacken- eller på något sätt film, och polisanmäla, och lämna kvinnan  - som i sin tur får den hjälp hon behöver.

    Jag tror att ett större problem kvinna- man för män är skaran av kvinnor som blir golddiggers. Går in i en relation, vill ha gemensam ekonomi, och sedan när hon tröttnar, slår sönder mannens liv - med inkluderande förolämpningar och psykisk misshandel, och halva mannens förmögenhet.

    Jag råder till att ha enskilda ekonomier.
    Det man själv arbetat för hela livet - arbetskarriär och lön - ska kunna få tillfalla dig. Om kvinnan inte vill ha enskilda ekonomier, se det som en varningsklocka.
    En man är inte en kvinnas extra förälder eller sugardaddy.

  • Anonym (F)
    Emilfo skrev 2022-08-07 07:49:21 följande:

     Skicka ut dem så att kvinnor kan bli förtryckta där dessa män hamnar i stället? Eller ska de till något fängelse eller rehabilitering av något slag i något land långt borta eller hur tänkte du?

    - - - -

    Så tröttsamt att man inte kan citera.
    Vilket B- forum.

    Ja, de kommer ju hit för att slippa krig, diktatur och elände. Vi ger dem möjlighet , iförsig om än otillräckligt, att få språkundervisning, möjlighet att utbilda sig.
    Det kan du FETGLÖMMA att du skulle få i de flesta andra länder.

    Så ska de då dra hit de element och våldsårinciper som hjälper till att göra deras hemland så outhärdligt, otryggt och våldsamt - då tycker inte jag att skattebetalarna ska betala det med.
    Då får de ge sig av. Kvinnan och barnen kan stanna. 
    Någonstans måste staten visa att i detta land är hedersförtryck, med våldsinslag INTE okej.
    För det tycker väl inte kvinnorna heller?

     Hedersförtryck är något vi fått per import.

    Vill du försvara att behålla sådant, så prata inte med mig.


    Nu fokuserar du ju mycket på männen och vad de förtjänar. Det löser ju inte problemet med förtrycket mot kvinnor, vilket var huvudsaken. Du flyttar ju problemet någon annanstans så att det drabbar kvinnor som finns där istället. Du tror inte de kommer skaffa sig en ny kvinna eller kvinnor att förtrycka? Hur ska du hjälpa dem?
  • Emilfo
    Nu fokuserar du ju mycket på männen och vad de förtjänar. Det löser ju inte problemet med förtrycket mot kvinnor, vilket var huvudsaken. Du flyttar ju problemet någon annanstans så att det drabbar kvinnor som finns där istället. Du tror inte de kommer skaffa sig en ny kvinna eller kvinnor att förtrycka? Hur ska du hjälpa dem?  

    - - - -

    Dwt är väldigt synd att Sverige måste vara det duktiga stora syskonet.
    Kanskw vi kjnde adoptera länder, och skicka ut svenska politiker som kan styra dem.
    Ja tyvärr, andra kulturwrs problem blir våra.

    Anvä ds got och våld ska det inte avvaktas tills någit händer. Ser och hör man hedershot om förtryck och våld  - ingrip omedelbart.
    Problemet är ju att dessa "människor" anser att deras kultur med våld och hot är rätt - eftersom de är just en annan kultur- som ett slags immunitet.

    Det ska inte vara en immunitet.
    Hot im våld, hot om död, misshandel?
    - fängelse eller fotbojja. Ger sig inte mannen och förföljer kvinnan - ja, skivka ut honom.
    Dels för kvinnans ro, och barnens utbeckling. Dels för att varför ska vi fostra hela världen?? Vi har inte resurser tillräckligt! Vi kan ju inte ens ha en förnuftig dialog på ett forun utan påhopp och avsky.

    De länder som har flyktingar borde egentligen sponsra de länder som mottar mest emigranter från deras land. Framförallt när det kommer till våldsbrott. Eftersom deg är den nulturen som fostrat dem och gett sneda värderingar.
  • Anonym (Ini)
    Anonym (F) skrev 2022-08-07 10:53:27 följande:
    Nu fokuserar du ju mycket på männen och vad de förtjänar. Det löser ju inte problemet med förtrycket mot kvinnor, vilket var huvudsaken. Du flyttar ju problemet någon annanstans så att det drabbar kvinnor som finns där istället. Du tror inte de kommer skaffa sig en ny kvinna eller kvinnor att förtrycka? Hur ska du hjälpa dem?
    Det finns inget förtryck mot kvinnor i Sverige. 
Svar på tråden Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?