• Odd Even

    Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?

    Det sägs ibland att män inte engagerar sig i problemet med mäns våld mot kvinnor. Kanske är det så, och då borde det bli ändring på det. 
    Men vad kan vi göra, konkret?
    Förslag?

  • Svar på tråden Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?
  • Anonym (Mjölk)

    Vad kallas den tekniken inom retoriken där man spammar sönder en tråd med olika länkar i ett försök att tysta? Ver att det finns ett namn. 

  • Anonym (Mjölk)
    Anonym (Mjölk) skrev 2022-08-10 00:33:10 följande:

    Vad kallas den tekniken inom retoriken där man spammar sönder en tråd med olika länkar i ett försök att tysta? Ver att det finns ett namn. 


    Ah, ?gish-galopp?
  • Tukt
    Postman skrev 2022-08-09 22:02:41 följande:

    Njae är inte riktigt med dig om att det handlar om en syn på vad manlighet är. Tror mest det har med mest makt att göra.
    Menar väl att man på många sätt kan motivera sitt behov av makt med en idé om hur man ska vara.
  • Anonym (Ini)
    Tukt skrev 2022-08-09 20:42:24 följande:
    Precis. Våld handlar ju oftast om makt, sprunget ur egen frustration och maktlöshet. Hos män kanaliseras det ofta i en syn på vad manlighet är.
    Kan man påverka synen på vad som är manligt, så kommer man minska allt våld män står för i samhället.
    Det mesta inom normen manlighet minskar våldet, inte ökar det.

    Det finns en falsk bild om att manlighet ökar mängden våld. Jag skulle tvärtom hävda att det minskar det.
  • Tukt
    Anonym (Ini) skrev 2022-08-10 09:00:36 följande:
    Det mesta inom normen manlighet minskar våldet, inte ökar det.

    Det finns en falsk bild om att manlighet ökar mängden våld. Jag skulle tvärtom hävda att det minskar det.
    Det beror väl på vad man lägger i begreppet manlighet. Klart en trygg man, i en trygg könsroll tenderar nog att inte vara våldsam.
    Men det finns en rätt stark kultur runt en manlighet som egentligen bygger på osäkerhet och där man ständigt ska mäta sig med andra män, undvika prata om hur man mår, eller hur livet är i övrigt. Och där finns det nog en påtaglig risk att många bli otrygga.
  • Anonym (Ini)
    Tukt skrev 2022-08-10 09:18:40 följande:
    Det beror väl på vad man lägger i begreppet manlighet. Klart en trygg man, i en trygg könsroll tenderar nog att inte vara våldsam.
    Men det finns en rätt stark kultur runt en manlighet som egentligen bygger på osäkerhet och där man ständigt ska mäta sig med andra män, undvika prata om hur man mår, eller hur livet är i övrigt. Och där finns det nog en påtaglig risk att många bli otrygga.
    Du glömmer att ett av grunderna i att vara en man enligt traditionen är att aldrig slå en kvinna. Den lilla detaljen är något feminister aldrig talar om.

    Skulle könsrollerna upphöra skulle kvinnor få det mycket värre och kvinnorna skulle få mer stryk, då män rent biologiskt har ett övertag. Det finns en växande kultur som menar att det är tid att ta ifrån kvinnor de förmåner som den gamla manlighetsnormen förordar. Equal rights, equal fights.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Ini) skrev 2022-08-10 10:10:21 följande:
    Du glömmer att ett av grunderna i att vara en man enligt traditionen är att aldrig slå en kvinna. Den lilla detaljen är något feminister aldrig talar om.

    Skulle könsrollerna upphöra skulle kvinnor få det mycket värre och kvinnorna skulle få mer stryk, då män rent biologiskt har ett övertag. Det finns en växande kultur som menar att det är tid att ta ifrån kvinnor de förmåner som den gamla manlighetsnormen förordar. Equal rights, equal fights.

    Varför förordar man våld öht 2022? 


    Varför ska jag behöva vara _tacksam_ att en man inte slår mig pga mitt kön? Slår han andra män?

  • Tow2Mater
    Anonym (Ini) skrev 2022-08-10 10:10:21 följande:
    Du glömmer att ett av grunderna i att vara en man enligt traditionen är att aldrig slå en kvinna. Den lilla detaljen är något feminister aldrig talar om.

    Skulle könsrollerna upphöra skulle kvinnor få det mycket värre och kvinnorna skulle få mer stryk, då män rent biologiskt har ett övertag. Det finns en växande kultur som menar att det är tid att ta ifrån kvinnor de förmåner som den gamla manlighetsnormen förordar. Equal rights, equal fights.
    Ordspråket kvinnorna först, även i djupsnö kommer till minnes.
  • Anonym (M)
    Anonym (Sanna) skrev 2022-08-10 11:10:42 följande:

    Varför förordar man våld öht 2022? 


    Varför ska jag behöva vara _tacksam_ att en man inte slår mig pga mitt kön? Slår han andra män?


    Män slår andra män mycket mer än de slår kvinnor, ja. Så var tacksam att du är kvinna annars skulle risken att råka ut för våld vara ännu större. 
  • Anonym (Fortsätt)
    Anonym (Ini) skrev 2022-08-10 10:10:21 följande:
    Du glömmer att ett av grunderna i att vara en man enligt traditionen är att aldrig slå en kvinna. Den lilla detaljen är något feminister aldrig talar om.

    Skulle könsrollerna upphöra skulle kvinnor få det mycket värre och kvinnorna skulle få mer stryk, då män rent biologiskt har ett övertag. Det finns en växande kultur som menar att det är tid att ta ifrån kvinnor de förmåner som den gamla manlighetsnormen förordar. Equal rights, equal fights.
    Det är du som glömmer att de flesta män aldrig skulle slå en kvinna. Fem myror är fler än fyra elefanter.
Svar på tråden Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?