• Odd Even

    Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?

    Det sägs ibland att män inte engagerar sig i problemet med mäns våld mot kvinnor. Kanske är det så, och då borde det bli ändring på det. 
    Men vad kan vi göra, konkret?
    Förslag?

  • Svar på tråden Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?
  • Anonym (Fortsätt)
    Anonym (Ini) skrev 2022-08-14 08:36:26 följande:
    Det där är rent trams och fullständigt ologiskt.

    Du förbättrar inte några relationer genom att avhumanisera grupper och att sprida vilseledande fördomar.

    Som jag tidigare påtalat så är den enda logiska effekten av dina inlägg att du ökar våldet mot kvinnor. Inte överraskande bemöttes också ett av dina inlägg med det mest brutala inlägget i tråden.

    Inget jag står bakom men när man sprider hat så skapar man hat. Det är fullständigt logiskt.
    Det är du som sprider hat när du ser det "som logiskt" att mina inlägg bemöts med brutalitet och att jag bidrar till att våldet mot kvinnor ökar.
  • Anonym (Ini)
    Anonym (Fortsätt) skrev 2022-08-14 09:05:33 följande:
    Det är du som sprider hat när du ser det "som logiskt" att mina inlägg bemöts med brutalitet och att jag bidrar till att våldet mot kvinnor ökar.
    Att hat föder att är vedertaget. Men om du tycker att det är hat i sig att påtala det så får du väl göra det.

    Bästa sättet att skapa ett bra samhällsklimat är att bemöta andra med respekt. Och i det ingår inte svepande och avhumaniserande påståenden om grupper. En viktig anledning till varför man stärkt lagstiftningen på dessa punkter under senare år.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Ini) skrev 2022-08-14 09:22:22 följande:
    Att hat föder att är vedertaget. Men om du tycker att det är hat i sig att påtala det så får du väl göra det.

    Bästa sättet att skapa ett bra samhällsklimat är att bemöta andra med respekt. Och i det ingår inte svepande och avhumaniserande påståenden om grupper. En viktig anledning till varför man stärkt lagstiftningen på dessa punkter under senare år.
    Jag håller med. Dessa svepande generaliseringar skulle inte accepteras i någon annan gruppering än vita män.

    Det tråkiga är att när man säger det, så låter man som en incelliknande, rasistisk, mansgris etc medan man helt enkelt bara vill påpeka att man tycker det är märkligt att dessa svepande och avståndstagande generaliseringar borde begränsas oavsett vilken grupp av människor den riktar in sig på.
  • Anonym (Fortsätt)
    Anonym (Ini) skrev 2022-08-14 09:22:22 följande:
    Att hat föder att är vedertaget. Men om du tycker att det är hat i sig att påtala det så får du väl göra det.

    Bästa sättet att skapa ett bra samhällsklimat är att bemöta andra med respekt. Och i det ingår inte svepande och avhumaniserande påståenden om grupper. En viktig anledning till varför man stärkt lagstiftningen på dessa punkter under senare år.
    Ditt problem är att du omotiverat vill få det till att jag sprider hat.
  • Anonym (Mn)
    Anonym (Fortsätt) skrev 2022-08-14 12:00:17 följande:
    Ditt problem är att du omotiverat vill få det till att jag sprider hat.
    Mäns våld mot kvinnor ser jag som ett mycket svepande, fördomsfullt uttalande.
    Följs ofta av - inte alla män förstås. ungefär som -jag är inte rasist men..
    Uttalandet är och blir intressant om vi delar upp det, söker förklaringar men det ögonblicket vissa områden, kultur och etnicitet exkluderas, så är frågan Inte längre en fråga utan mest en genusvetenskaplig runkbulle för att bekräfta förklaringsmodellen för de redan frälsta.
  • Anonym (Ini)
    Anonym (Fortsätt) skrev 2022-08-14 12:00:17 följande:
    Ditt problem är att du omotiverat vill få det till att jag sprider hat.
    Hat må vara ett för starkt ord men du sprider fördomar och avhumaniserar män vilket i sig skapar hat. 

    Nu menar jag inte att du har ett ansvar för de män som senare blir arga och ger tillbaka. Däremot är det ganska enkelt att konstatera att ditt agerande är kontraproduktivt, om du nu vill minska våldet mot kvinnor.
  • Anonym (Realist)

    Jag tycker det är så oerhört märkligt hur biologi helt avfärdas av många feminister. I alla kulturer genom alla tider har män varit mer benägna att ta till våld än kvinnor. Trots detta kan avfärdar feminister helt en biologisk realitet. Redan i fosterstadiet påverkar testosteron fostrets utveckling vilket inkluderar mer än könsutveckling, dvs även hjärnan. 

    Även hos våra närmaste släktingar är hanar mer aggressiva än honor. Eller är schimpanser också påverkade av könsmaktsordningen?

    Kvinnor uttrycker givetvis också  aggressivitet men den uttrycks oftare passivt. Vilket kan vara minst lika otrevligt med mobbning osv.  Annars håller jag med många andra i tråden att alla män inte har något kollektivt ansvar för vad en mycket liten minoritet män utför. Många feministers kollektiva skuldsättande liknar hur rasister anser att alla svarta ska skuldläggas eftersom de är överrepresenterade i brottsstatistiken. De har en liknande svartvit världsbild och en hatisk attityd. 

  • Anonym (Mjölk)
    Anonym (Realist) skrev 2022-08-14 13:16:09 följande:

    Jag tycker det är så oerhört märkligt hur biologi helt avfärdas av många feminister. I alla kulturer genom alla tider har män varit mer benägna att ta till våld än kvinnor. Trots detta kan avfärdar feminister helt en biologisk realitet. Redan i fosterstadiet påverkar testosteron fostrets utveckling vilket inkluderar mer än könsutveckling, dvs även hjärnan. 

    Även hos våra närmaste släktingar är hanar mer aggressiva än honor. Eller är schimpanser också påverkade av könsmaktsordningen?

    Kvinnor uttrycker givetvis också  aggressivitet men den uttrycks oftare passivt. Vilket kan vara minst lika otrevligt med mobbning osv.  Annars håller jag med många andra i tråden att alla män inte har något kollektivt ansvar för vad en mycket liten minoritet män utför. Många feministers kollektiva skuldsättande liknar hur rasister anser att alla svarta ska skuldläggas eftersom de är överrepresenterade i brottsstatistiken. De har en liknande svartvit världsbild och en hatisk attityd. 


    Fast det är väl typ ?biologi? man använder när man säger ?mäns våld mot kvinnor? du använder det på ett sätt som att det inte går att göra något åt. 
  • Anonym (Mjölk)
    Anonym (Ini) skrev 2022-08-14 08:06:08 följande:
    Av liknande anledning jag uppmanar folk att sluta prata i termer "män slår kvinnor" 
    om man inte är medveten om att ?män slår kvinnor? hur ska man komma runt problemet? Män har en del att jobba med i deras egen mansroll, alla bidrar. om vi tar exemplet som du citerade där dagispersonalen blev medveten om hur de agerade. Hur gör man män mer medvetna? genom andra mäns beteenden (visst kvinnor också)

    man kommer inte tillrätta med problemet genom att vara tyst eller låts som att det inte existerar. ganska långsökt att bara för att man kallar det mäns våld mot kvinnor så begås mer våld mot kvinnor. varför är du så negativt inställd till genus i skolan?
  • Anonym (Mjölk)

    Ini skriver till fortsätt 
    Det har levererats mängder med sådana förklaringar men du vägrar att lyssna. Som jag skrev är ett samhälle där män och kvinnor på gruppnivå utövar lika lite våld en utopi.

    din lösning (ini) är med andra ord att det inte finns en lösning. Om du läser fortsätts inlägg med mer självkritiska glasögon och tittar från ett större perspektiv, så kan du se att det finns.

Svar på tråden Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?