• Anonym (Höggravid)

    Gillar ni våra namnlistor?

    Vi väntar vårt andra barn och vi vet inte ännu om det är en pojke eller flicka. Vad tycker ni om namnen vi har på våra listor nedan? Kommentera gärna varje namn så får vi se om det är något vi inte tänkt på angående namnen som gör att det bör strykas från listan. Barnet är beräknat nu i slutet på augusti. 


    Flicka:
    Estrid
    Charlie
    Iris
    Hilma
    Ellen
    Iselin
    Juni
    Livia
    Viola
    Olivia
    Elsa
    Mila
    Ella
    Leonie
    Belle
    Cloé

    Pojke:
    August
    Lionel
    Arvid
    Elias
    Aston
    Benjamin
    Carl

  • Svar på tråden Gillar ni våra namnlistor?
  • Anonym (Höggravid)
    Anonym (MAmmy) skrev 2022-08-07 15:40:09 följande:

    Nej!! Dåliga namn allihopa!


    Oj.. Vad är bra namn enligt dig? 
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Höggravid) skrev 2022-08-07 14:49:53 följande:
    Vad tycker du om namnet Olivia?
    Bättre än Livia skulle jag säga. Men inget namn jag skulle valt själv.

    För mig gäller, av dina förslag, Estrid och Iselin till en flicka och Arvid eller Carl till en pojke.

    Så vill jag tipsa om ett vackert flicknamn som jag skulle valt om jag fått en dotter, Evelyn. Det är det finaste flicknamn jag vet.
    Jag har två söner men deras namn väljer jag att inte säga här. Vill ju inte att någon ska gissa sig till vem jag är då mina pojkar har ovanliga namn.
  • Anonym (Höggravid)
    Anonym (Bizz) skrev 2022-08-07 16:14:43 följande:
    Bättre än Livia skulle jag säga. Men inget namn jag skulle valt själv.

    För mig gäller, av dina förslag, Estrid och Iselin till en flicka och Arvid eller Carl till en pojke.

    Så vill jag tipsa om ett vackert flicknamn som jag skulle valt om jag fått en dotter, Evelyn. Det är det finaste flicknamn jag vet.
    Jag har två söner men deras namn väljer jag att inte säga här. Vill ju inte att någon ska gissa sig till vem jag är då mina pojkar har ovanliga namn.
    Okej {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Höggravid)
    Anonym (Blandat) skrev 2022-08-07 14:29:00 följande:
    Jamen vassego. Glad  Tur du tog listan på rätt sätt. Smaken är ju som bekant delad och frågar man vad folk tycker får man både ris och ros. Mina favoriter är ju förstås Benjamin och sen Olivia. Hur kan din man inte gilla Benjamin?! Vi var helt överens om det namnet.
    Ja smaken är väldigt delad! Mannen säger att han inte kan höra namnet Benjamin utan att tänka syrsa direkt efter i huvudet. Sen säger han att alla han stött på med det namnen varit judar, inget fel med det såklart men  han kan inte tänka sig det på vårt barn. Han är svårövertalad som du hör. 
  • Jemp
    Anonym (Höggravid) skrev 2022-08-07 11:58:38 följande:
    Gillar ni våra namnlistor?

    Vi väntar vårt andra barn och vi vet inte ännu om det är en pojke eller flicka. Vad tycker ni om namnen vi har på våra listor nedan? Kommentera gärna varje namn så får vi se om det är något vi inte tänkt på angående namnen som gör att det bör strykas från listan. Barnet är beräknat nu i slutet på augusti. 


    Flicka:
    Estrid
    Charlie
    Iris
    Hilma
    Ellen
    Iselin
    Juni
    Livia
    Viola
    Olivia
    Elsa
    Mila
    Ella
    Leonie
    Belle
    Cloé

    Pojke:
    August
    Lionel
    Arvid
    Elias
    Aston
    Benjamin
    Carl


    Charlie är i mina ögon killnamn (även om jag känner till att det används för båda könen). Iselin har jag inte hört, Leonie vet jag många har svårt med uttalet av. 
    Lionel känns malplacerat böand stilen av övriga namn, särskilt killnamnen. 
    Vissa tycker jag är jättefina, som Juni och Olivia
  • Anonym (Höggravid)
    Gullvivor skrev 2022-08-07 16:45:11 följande:

    Arvid, Elias och Benjamin är väldigt fina namn.


    :) Och av flicknamnen?
  • Gullvivor
    Anonym (Höggravid) skrev 2022-08-07 16:50:40 följande:
    :) Och av flicknamnen?
    Gillar dem inte.. bara om du isåfall byter ut Estrid till Astrid, det är fint. Mila är också fint, om barnet förblir ett barn. Passar inte en vuxen kvinna.
  • Anonym (Blandat)
    Anonym (Höggravid) skrev 2022-08-07 16:23:01 följande:
    Ja smaken är väldigt delad! Mannen säger att han inte kan höra namnet Benjamin utan att tänka syrsa direkt efter i huvudet. Sen säger han att alla han stött på med det namnen varit judar, inget fel med det såklart men  han kan inte tänka sig det på vårt barn. Han är svårövertalad som du hör. 
    Hmmm, ja iofs kommer väl alltid nån att tänka syrsa när de hör namnet. Men det betyder lyckans son och det stämde mer än väl in för oss. Glad  Väldigt många namn är judiska (hebreiska/bibliska) även om folk inte tänker på det. Allt från Elias till Simon, Josef, Susanna och Lydia. Jag tycker inte själv att just Benjamin är vare sig mer eller mindre judiskt. Aldrig känt nån som heter det heller.
  • Anonym (Höggravid)
    Anonym (Blandat) skrev 2022-08-07 17:19:46 följande:
    Hmmm, ja iofs kommer väl alltid nån att tänka syrsa när de hör namnet. Men det betyder lyckans son och det stämde mer än väl in för oss. Glad  Väldigt många namn är judiska (hebreiska/bibliska) även om folk inte tänker på det. Allt från Elias till Simon, Josef, Susanna och Lydia. Jag tycker inte själv att just Benjamin är vare sig mer eller mindre judiskt. Aldrig känt nån som heter det heller.
    Tack, ska framföra detta till mannen så får vi se
Svar på tråden Gillar ni våra namnlistor?