• Torgnysgata

    Vi som har BF i maj 2023

    Hej.
    Jag hittar ingen tråd för oss som nyligen plussat och därför har BF i maj 2023.

    Jag plussade med CB ultra early "analogt" fre 26/8, ett svaagt streck.
    Gjorde sedan CB ultra early digitalt lördag 27/8 och fick Gravid :D

    Jag har haft symptom i över en vecka på molvärk, extrem trötthet, ont i huvudet och känt mig snurrig. Nybörjar brösten ömma något.
    BF 3/5

    När plussade ni? Vad har ni för symptom?

  • Svar på tråden Vi som har BF i maj 2023
  • Yadayadak

    Jag går också gärna med i en mindre grupp!Skrattande
    Har första besöket inbokat hos bm nästa vecka i vecka 7+3 men det är bara hälsosamtalet. 


    Hade velat boka in ett tidigt ultraljud då jag sist fick missfall i 9+2 men känns meningslöst då jag fick ett sist pga blödning och såg då ett hjärta men veckan efter blev det missfall ändå Rynkar på näsan
  • Anonym (Fru)
    JJHA skrev 2022-09-14 21:43:05 följande:

    Idag kom illamåendet som en käftsmäll, jobbar inom äldreomsorgen så är ledig idag tack gode gud, har sovit och mått piss hela dagen... och så har vi fått covid på mitt jobb, visst är det inte att man får graviditetspenning från v 20 längre?
    Så så rädd att få det, har aldrig haft det och hade varit typiskt att få när man precis blivit gravid Gråter


    Frågade min chef idag, som svarade såhär   

    "Enligt socialstyrelsen bedömning tillhör du riskgrupp för covid-19 smitta och då är man berättigad till graviditetspenning/ avstängning från arbete från v 20.
    Vi måste göra en riskbedömning bara
    "
  • Anonym (Lilian)
    Anonym (Fru) skrev 2022-09-15 21:28:37 följande:
    Frågade min chef idag, som svarade såhär   

    "Enligt socialstyrelsen bedömning tillhör du riskgrupp för covid-19 smitta och då är man berättigad till graviditetspenning/ avstängning från arbete från v 20.
    Vi måste göra en riskbedömning bara
    "
    Jaha! Oj, är det alltså fortfarande så när det inte klassas som samhällsfarlig smitta. 
  • Anonym (Lilian)

    Är det nån av er som unviker stora folksamlingar nu när ni är gravida med risk att bli smittad? 


    Det är väldigt många runt mig som är sjuka, och jag göömmer coronan titt som tätt. Bör man vara extra försiktig, innebär coronan någon risk för oss nygravida? 😬

  • whitelight
    Anonym (Lilian) skrev 2022-09-16 06:32:14 följande:

    Är det nån av er som unviker stora folksamlingar nu när ni är gravida med risk att bli smittad? 


    Det är väldigt många runt mig som är sjuka, och jag göömmer coronan titt som tätt. Bör man vara extra försiktig, innebär coronan någon risk för oss nygravida? 😬


    Har nog aldrig riktigt gått tillbaka till att vara bland stora folksamlingar. Visst man har varit på stan några enstaka gånger, men absolut inte lika mycket som förr. Jobbar en hel del hemma, dels för att det är bekvämt men också lite ur smittosynpunkt. Det är många på mitt jobb som har småbarn eller som går till jobbet med hosta eller som säger att de är friska när man märker att de inte är sitt vanliga pigga jag. 

    Men ja det kan nog vara bra att vara lite mer försiktig som gravid, men till en viss gräns såklart :)
  • Cel5ius
    Anonym (Lilian) skrev 2022-09-16 06:32:14 följande:

    Är det nån av er som unviker stora folksamlingar nu när ni är gravida med risk att bli smittad? 


    Det är väldigt många runt mig som är sjuka, och jag göömmer coronan titt som tätt. Bör man vara extra försiktig, innebär coronan någon risk för oss nygravida? 😬


    Nej jag lever som vanligt med sunt förnuft. Minimal risk att bli ordentligt sjuk i covid känner jag, det blir som en förkylning för de allra flesta 
  • Anonym (Fru)
    Anonym (Lilian) skrev 2022-09-16 06:29:21 följande:
    Jaha! Oj, är det alltså fortfarande så när det inte klassas som samhällsfarlig smitta. 
    Gravida räknas till riskgruppen efter v20. Därav som det ännu är så. 
  • Anonym (Lilian)
    Anonym (Fru) skrev 2022-09-16 17:38:22 följande:
    Gravida räknas till riskgruppen efter v20. Därav som det ännu är så. 
    Ja, jag har förstått det idag. Men vilken typ av arbete har man om man blir avstängd/förbjuden att fortsätta arbeta efter v20? 
  • LinneMarie

    Hej!

    Jag hoppar också in! Efter ett och ett halvt års försök, och vi tillslut kastade in handduken, så kom så klart plusset. Kan inte tro att det är sant!!

    Har två barn sedan innan, 4 och 6 år. Beräknad BF 23/5.

  • Anonym (MickAnn)
    LinneMarie skrev 2022-09-16 19:57:35 följande:

    Hej!

    Jag hoppar också in! Efter ett och ett halvt års försök, och vi tillslut kastade in handduken, så kom så klart plusset. Kan inte tro att det är sant!!

    Har två barn sedan innan, 4 och 6 år. Beräknad BF 23/5.


    Vad roligt! Stort grattis!
Svar på tråden Vi som har BF i maj 2023