• Anonym (Köra 100 mil?)

    Åka 100 mil, förkyld, för att träffa döende släkting?

    Min sambo fick samtal ikväll att hans mamma mår mycket sämre, hon fick i förrgår reda på att hon har bröstcancer, och nu har de kört henne till akuten för hon kunde inte gå och hade svårt att andas.

    Vi bor 100 mil ifrån henne och jag förstår min sambo att han vill åka upp en sista gång om de meddelar från akuten att det är dax...

    Men han är superförkyld, varit hemma i 3 dagar nu från jobbet och har frossa lite till och från, hostar massor och han som alltid vaknar 6-7 på morgonen sover till 10 nu för att han är så slut.

    Jag tycker inte att han bör åka. Del så får han väl fortfarande inte gå in på sjukhuset om han är jätteduktig, coronaregler fortfarande. Sedan ska han väl inte smitta sin gamla sjuka mamma, även om han tycker att det spelar ju ingen roll för hon är ju ändå döende.
    Han bör ju inte heller umgås med de andra i sin familj som han har boendes där uppe, då smittar han ju ner dem. (Han måste bo hos släktingar)
    Sedan att köra 100 mil när man är så trött att man sover 5 timmar extra gör ju att man är en kass bilförare efter några timmar.

    Vad hade ni gjort?

  • Svar på tråden Åka 100 mil, förkyld, för att träffa döende släkting?
  • Anonym (Hmm)
    Fiona M skrev 2022-09-25 13:48:33 följande:
    Pengarna tas från dödsboet, det vill säga att det är svärmors pengar, så det behöver du inte oroa dig för.

    Jag hoppas den här tråden är påhittad för det låter hemskt oengagerat och respektlöst.
    Är du förvånad? Om man följt tråden från start så är det tyvärr inget som får mig att höja på ögonbrynen.
    Anonym (Köra 100 mil?) skrev 2022-09-25 13:26:57 följande:

    Det var så att hennes kropp skulle bli flyttad så många gånger, för att komma till närmsta båtrhuse, och sedan för att komma till rätt region osv så fanns det något som hette "snabbkremering" och eftersom alla bröder viste att hon vill kremeras tog beslutet att det skulle ske så snart som möjligt. 

    Får kolla upp priserna på bouppteckning lite bättre, googlade bara och hittade det.

    Vad jag inte förstår är varför man ska slösa massa pengar på begravningen, visst en fin begravning med vackra avsked, men att pressa ut pengar till begravningsfirman bara för att känns onödigt...


    Man måste inte anlita någon begravningsfirma, det går att kontakta kyrkan själv och boka en tid. Hon är redan kremerad, då ringer man stället som har lagt henne i urna eller var hon nu blivit flyttad och meddelar att den ska levereras till plats X på dag Y klockan Z. Måste inte vara på just begravningsdagen iom att hon bara är aska, det finns alltså inget som kan förruttna utan hon kan stå i ett förråd tills det är dags. Prata med kyrkan om hur det går till.
  • Anonym (Uska)
    Fiona M skrev 2022-09-25 13:48:33 följande:
    Pengarna tas från dödsboet, det vill säga att det är svärmors pengar, så det behöver du inte oroa dig för.

    Jag hoppas den här tråden är påhittad för det låter hemskt oengagerat och respektlöst.
    Skulle det inte finns inga pengar i dödsboet så går soc in och betalar. Ingen har "inte råd" med en begravning med kista och resten som hör till ceremonin. 
    Jag tror inte heller tråden är seriös. 
  • Bibbidi

    Har börjat titta om på den gamla serien "Lilla huset på prärien" och igår tittade jag på ett avsnitt där en gammal tant låtsades ha dött och bjöd in sina släktingar på sin begravning - för det var det enda sättet att få dem att gå dit. Ingen ville besöka henne när hon levde, för de var för upptagna, hade inte tid osv, men ingen missar en begravning för då "måste" man gå. 

    Den här tråden påminner mig om det avsnittet. 
    Ni borde åkt. Fy fan rent ut sagt att ni inte åkte. 

  • Kockobello

    Varför benämns hon som "släkting"? Det var hans mamma. 

  • Anonym (Köra 100 mil?)

    Även om pengarna tas från dödsboet är ju det de pengarna bröderna får ärva. Tror att deras mamma hellre ser att de går till dem än slöseri på saker som inte betyder något för henne. Och jag tror inget annat än att de kommer ha en vanlig begravning, men de kommer inte klä kistan i guld bara för sprida ut pengarna som det känns som vissa i tråden tycker man ska göra. Utan jag hoppas det blir en vacker begravning.

    Det är jättesorligt att sönerna inte hälsade på/ringde mer, men JAG kan inte tvinga dem mer än påminna om att hon fanns.

    Det finns pengar till begravning och sådant, så soc behöver inte kopplas in.

    Tack för tipset om att ringa kyrkan direkt. 

  • molly50
    Anonym (Köra 100 mil?) skrev 2022-09-25 14:26:51 följande:

    Även om pengarna tas från dödsboet är ju det de pengarna bröderna får ärva. Tror att deras mamma hellre ser att de går till dem än slöseri på saker som inte betyder något för henne. Och jag tror inget annat än att de kommer ha en vanlig begravning, men de kommer inte klä kistan i guld bara för sprida ut pengarna som det känns som vissa i tråden tycker man ska göra. Utan jag hoppas det blir en vacker begravning.

    Det är jättesorligt att sönerna inte hälsade på/ringde mer, men JAG kan inte tvinga dem mer än påminna om att hon fanns.

    Det finns pengar till begravning och sådant, så soc behöver inte kopplas in.

    Tack för tipset om att ringa kyrkan direkt. 


    Ingen har väl sagt något om att klä in kistan i guld.
    Men en enkel ljus och din begravning kan man ordna med hjälp av dödsbon och begravningsbyrån.
    Det var hon väl ändå värd? Det handlar ju också om att ni alla ska få en chans att ta ett sista avsked.
    Att hon redan skulle vara kremerad tycker jag låter märkligt.
    Men om så är fallet så kan ni ju ha en urnbegravning. 
  • Anonym (Kimchi)

    Du måste ansöka hos Länsstyrelsen om att strö askan. 


    Vilka snikna jävlar. Varenda krona till fördel för arvet. Inte ens en värdig begravning eller ett avsked. Nä visst nä. De pratade i telefon varannan månad. Inte särskilt engagerade i förälder. Kontakten med bröderna och pappan då. Är det ingen som tänkt på att stötta pappan som nu förlorat din fru. 


    Man baxnar ju när man läser dina svar. Hur du resonerar och på fullt allvar vad du tycker är ok. 

  • Anonym (Köra 100 mil?)

    Kom på att jag måste försvara kontakten med farmor lite, hennes torp ligger där det knappt inte går att ringa med mobil och fasta nätet togs bort för massa år sedan. Så de tröttnade väl också på att det aldrig gick att komma fram. Och kom de fram så kunde man höra vartredje ord.

    Så enda sättet att prata med henne var att få tag på henne när hon var nere på byn där det är bra teckning. Så de sa till henne att ringa när hon var ute och gjorde ärenden, men då blev hon sur att de inte orkade engagera sig... Så hon ringde inte heller. Så ömsesidigt där typ.

    Men hon bodde ett år nere i byn och samtalen kom ändå inte oftare, så....

    Jag har sagt att farmor ska få en vacker begravning. Det är inte samma sak som snål!

  • molly50
    Anonym (Köra 100 mil?) skrev 2022-09-25 16:30:23 följande:

    Kom på att jag måste försvara kontakten med farmor lite, hennes torp ligger där det knappt inte går att ringa med mobil och fasta nätet togs bort för massa år sedan. Så de tröttnade väl också på att det aldrig gick att komma fram. Och kom de fram så kunde man höra vartredje ord.

    Så enda sättet att prata med henne var att få tag på henne när hon var nere på byn där det är bra teckning. Så de sa till henne att ringa när hon var ute och gjorde ärenden, men då blev hon sur att de inte orkade engagera sig... Så hon ringde inte heller. Så ömsesidigt där typ.

    Men hon bodde ett år nere i byn och samtalen kom ändå inte oftare, så....

    Jag har sagt att farmor ska få en vacker begravning. Det är inte samma sak som snål!


    Jag vet inte om jag tycker att det är ett försvar.
    Bodde hon på torpet hela tiden?
    Om så var fallet så hade de ju t ecx kunnat skicka brev istället,om täckningen var så dålig.
    Eller åkt dit ibland. 

    Din man och hans bröder är kanske inte snåla. Men du pratade om arvet som om det var viktigare än att din svärmor ska få en fin begravning. 
    Har jag missförstått något så ber jag om ursäkt. 
  • Anonym (Ingen fråga)
    Anonym (Köra 100 mil?) skrev 2022-09-24 22:57:23 följande:
    Han trodde helt ärligt att det inte var så illa att hon skulle gå bort så nära inpå... Men nu kan han bara göra det bästa av situationen för sig och bröderna.

    Hon hade ett torp som måste säljas, är det någon som vet om man kan vänta med att sälja den till våren? För nu lär de inte få mycket för det...

    Eller måste det säljas så fort som möjligt?
    Blir så ledsen av såna här trådar. Han var väl inne på att åka men du satte dig emot? Det kan ju påverkat. Förstår du inte det?

    Låt honom bestämma om torpet iaf.
Svar på tråden Åka 100 mil, förkyld, för att träffa döende släkting?