• 2barnsmoder

    Bor på kommunalt gruppboende, åka på semester?

    Är det någon som har erfarenhet av hur era kommuner agerar i den frågan? Har någon fått med sig 1 eller 2 personal för att kunna åka på en veckas semester utomlands?
    I mitt fall gäller det min dotter som jag skulle vilja få med på en semestervecka med personal från hennes boende, samt att jag "jobbar" natten och vi typ delar ansvaret under dagarna, alltså inte håller jättestrikt på vem som jobbar och hur mycket. Dottern är lättskött, endast en intellektuell funktionsnedsättning, så inga tunga lyft etc. Bara tillsyn och på-pushning  i stort sett.
    Resan och uppehälle skulle vi bekosta, även för personalen, kommunen behöver endast bistå med löner och ev försäkring för sin personal. Vill höra om det finns riktlinjer eller prejudikat i frågan, kommunen har inte gett besked så jag befarar att det lutar åt ett nej, och jag kommer överklaga i så fall så det får prövas.
    Enligt LSS ska hon ha samma rättigheter som andra, och att få åka på semester  nån gång tycker jag borde ingå i detta, speciellt om vi betalar allt själva, inga krav på bidrag till resekostnader. 

  • Svar på tråden Bor på kommunalt gruppboende, åka på semester?
  • 2barnsmoder
    Anonym (gg) skrev 2022-09-24 14:04:16 följande:
    Malmö kommun har godkänt det en gång i alla fall som jag känner till. Med två anställda som följt med. 

    Personen fick själv betala (brukaren) för personalens flygbiljetter och boende. 

    Men då handlade det också om att brukaren hade rötter i det landet. 
    Det är orimligt om ens persons ursprung ska vara avgörande. Lite rasism kan jag tycka. Skulle personen träffa släktingar fanns det kanske som ett avgörande skäl, annars inte.
    Anonym (gg) skrev 2022-09-24 14:08:59 följande:
    Nej, lönen ska ju kommunen stå för. Sedan kanske två personal är ett måste för att personalen ska kunna få till vila och raster osv.

    Det är inget konstigt egentligen, på lss-boendet jag jobbar på tar vi flera gånger per år in vikarier för att hitta på saker med en del brukare, tex campa med övernattning, bo på pensionat och måla osv. Skillnaden är att vi är inom Sveriges gränser och kostnaden står då kommunen för. 

    Stod kommunen även då för kostnaderna för aktiviteterna, boendet på pensionatet, resor? Inget som de boende själva behövde betala?
  • 2barnsmoder
    Anonym (LLS-personal) skrev 2022-09-24 14:12:31 följande:

    Hej!
    Jag blir glad av att läsa att din dotter har en mamma som kämpar för att hon ska få åka utomlands. Hoppas ni hittar en lösning som fungerar både för dottern, dig och personal!


    Enligt LSS har man rätt till goda levnadsvillkor dit jag också kan tycka att en semestervecka utomlands någon gång kunna ingå, men jag är ju inte den som bedömer det.
    Någon tog upp hur det med personer på äldreboenden. Deras rätt brukar beviljas under Sol i vilken det står att man har rätt till skäliga levnadsvillkor, vilket är något annat. 

    Min erfarenhet kring liknande är att personliga assistenter har kunnat följa på semestrar inom och utanför landet. Vad gäller gruppboenden har jag bara hört talas om hela gruppbostäder som hyrt en stuga på västkusten och åkt dit tillsammans med personal.

    Min erfarenhet är att det på semester i praktiken  har fungerat lite som du säger, att man har hängt ihop och hjälpts åt på ett annat sätt än hemma, vare sig man är i tjänst eller ledig. Självklart är det ju viktigt att man pratar igenom innan hur man tänker sig dagarna  och vem som har arbetstid (=ansvaret) när, och det verkar ju ni göra.


    Berätta gärna här vad du fått för svar på din ansökan! Jag önskar dig lycka till med den!


    Tack för ditt inlägg, det är ett av väldig få som inte direkt anklagar mig för diverse försök till slaveri eller utnyttjande av skattepengar. Jag hoppas att det blir ett positivt besked, för dottern skull och för andra som kanske är i liknande situation och vill veta hur andra kommuner har hanterat frågan.
    Jag tycker själv inte att det är en helt orimlig önskan, det rör sig om en vecka, inte ett halvår, och som sagt, vi betalar resa o omkostnader för personalen helt själva.
  • Anonym (gg)
    2barnsmoder skrev 2022-09-24 14:20:15 följande:
    Det är orimligt om ens persons ursprung ska vara avgörande. Lite rasism kan jag tycka. Skulle personen träffa släktingar fanns det kanske som ett avgörande skäl, annars inte.
    Anonym (gg) skrev 2022-09-24 14:08:59 följande:
    Nej, lönen ska ju kommunen stå för. Sedan kanske två personal är ett måste för att personalen ska kunna få till vila och raster osv.

    Det är inget konstigt egentligen, på lss-boendet jag jobbar på tar vi flera gånger per år in vikarier för att hitta på saker med en del brukare, tex campa med övernattning, bo på pensionat och måla osv. Skillnaden är att vi är inom Sveriges gränser och kostnaden står då kommunen för. 

    Stod kommunen även då för kostnaderna för aktiviteterna, boendet på pensionatet, resor? Inget som de boende själva behövde betala?
    Ja, personen har sina syskon i det landet.

    Det kanske har godkänts av andra skäl andra gånger, men detta är det fall jag känner till att det beviljats.
  • Anonym (gg)
    2barnsmoder skrev 2022-09-24 14:20:15 följande:
    Det är orimligt om ens persons ursprung ska vara avgörande. Lite rasism kan jag tycka. Skulle personen träffa släktingar fanns det kanske som ett avgörande skäl, annars inte.
    Anonym (gg) skrev 2022-09-24 14:08:59 följande:
    Nej, lönen ska ju kommunen stå för. Sedan kanske två personal är ett måste för att personalen ska kunna få till vila och raster osv.

    Det är inget konstigt egentligen, på lss-boendet jag jobbar på tar vi flera gånger per år in vikarier för att hitta på saker med en del brukare, tex campa med övernattning, bo på pensionat och måla osv. Skillnaden är att vi är inom Sveriges gränser och kostnaden står då kommunen för. 

    Stod kommunen även då för kostnaderna för aktiviteterna, boendet på pensionatet, resor? Inget som de boende själva behövde betala?
    Jag skrev ju vad kommunen stod för. Inget av ovan. De stod för lönen.
  • 2barnsmoder
    Anonym (gg) skrev 2022-09-24 14:30:34 följande:
    Jag skrev ju vad kommunen stod för. Inget av ovan. De stod för lönen.
    Det är inget konstigt egentligen, på lss-boendet jag jobbar på tar vi flera gånger per år in vikarier för att hitta på saker med en del brukare, tex campa med övernattning, bo på pensionat och måla osv. Skillnaden är att vi är inom Sveriges gränser och kostnaden står då kommunen för. 

    Nej, inte i klartext, du skrev att kostnaden står kommunen för. Menade du då endast lönekostnaden, inte vad själva resa, boende och aktiviteter kostade?
  • Anonym (Ingen bra idé)

    Det stör mig att du tycker det är generöst att ni bjuder på resan, mat och hotell. Självklart ska ingen betala för att jobba, det är inte generöst utan en absolut grundförutsättning. Synsättet att det är någon slags semester för personen som följer med måste du ändra på. Självklart kan ledsagaren inte gå ut och festa på kvällen som du säger. Personen får inte dricka och måste vara pigg och alert nästa dag. 


    Det stör mig också att du vill ta en ordinarie personal från boendet för din dotter och du ska vara trygga men att du fullkomligt struntar i de andra boendes trygghet. Du framstår inte som särskilt sympatisk. 


    Kommunens ekonomi har egentligen inget med dig att göra men det kommer kosta betydligt mer än en arbetsvecka för dem. Ni är borta 168 timmar (heltid är 40 timmar) sedan tillkommer saker som försäkringar mm Att det sticker i ögonen på en del har inte med avundsjuka att göra utan att många på LSS boende inte ens får sova tillsammans med sin pojk-/flickvän för det räknas som för mycket jobb för personalen. Men som jag sa innan det är inte ditt problem. 

  • 2barnsmoder
    Anonym (Ingen bra idé) skrev 2022-09-24 15:03:08 följande:

    Det stör mig att du tycker det är generöst att ni bjuder på resan, mat och hotell. Självklart ska ingen betala för att jobba, det är inte generöst utan en absolut grundförutsättning. Synsättet att det är någon slags semester för personen som följer med måste du ändra på. Självklart kan ledsagaren inte gå ut och festa på kvällen som du säger. Personen får inte dricka och måste vara pigg och alert nästa dag. 


    Det stör mig också att du vill ta en ordinarie personal från boendet för din dotter och du ska vara trygga men att du fullkomligt struntar i de andra boendes trygghet. Du framstår inte som särskilt sympatisk. 


    Kommunens ekonomi har egentligen inget med dig att göra men det kommer kosta betydligt mer än en arbetsvecka för dem. Ni är borta 168 timmar (heltid är 40 timmar) sedan tillkommer saker som försäkringar mm Att det sticker i ögonen på en del har inte med avundsjuka att göra utan att många på LSS boende inte ens får sova tillsammans med sin pojk-/flickvän för det räknas som för mycket jobb för personalen. Men som jag sa innan det är inte ditt problem. 


    Men hjälp. Var har jag skrivit något om alkohol? "partaja" kan betyda att man bara går ut och dansar och träffar folk, har roligt. Och det går utmärkt utan alkohol. Sen kan vi absolut komma överens om sovmorgon om man vill. Och vad jag menar med att vi bjuder på resan är att kommunen inte behöver betala för personalens del, och det tycker även jag är självklart.
    Alla de 5 boende har sina egna kontaktpersoner bland personalen, att jag lånar våran betyder inte att de andra inte har kvar sina. Deras trygghet är aldrig hotad, det finns fortfarande 2 eller 3 personal om dagarna plus nattpersonal, så ingen blir lämnad i sticket. 
    Den som jag i första hand har i åtanke som medföljare är fullt nöjd med att få lön för sina timmar denne skulle jobbat i vanliga fall, och ser det som en möjlighet att få resa fast på arbetstid och utan kostnad. Och med trevligt sällskap. Alla är inte så jäkla gnidiga och petnoga med exakta timmar och minuter, även om de skulle få göra en insats som inte är schemalagd.
  • Anonym (gg)
    2barnsmoder skrev 2022-09-24 14:34:56 följande:
    Det är inget konstigt egentligen, på lss-boendet jag jobbar på tar vi flera gånger per år in vikarier för att hitta på saker med en del brukare, tex campa med övernattning, bo på pensionat och måla osv. Skillnaden är att vi är inom Sveriges gränser och kostnaden står då kommunen för. 

    Nej, inte i klartext, du skrev att kostnaden står kommunen för. Menade du då endast lönekostnaden, inte vad själva resa, boende och aktiviteter kostade?
    Kanske inte var så tydlig, var inlägget ovanför det jag tror du menar. Personalen fick ju stå för sin egen mat, men då bodde de i lägenhet så det fanns möjlighet att laga mat, och därmed behövde det inte bli så dyrt. Tror de valde att äta ute ändå, var en resa till Balkan, och där är ju generellt billigare än Sverige.

    Kommunen stod bara för lönen, boende, biljetter och aktiviteter fick brukarens föräldrar och brukaren själv betala, men tror inte det var så många aktivteter, mer än att kolla runt i stan och besöka platser brukaren varit på förut.
  • Anonym (Ingen bra idé)
    2barnsmoder skrev 2022-09-24 15:17:58 följande:
    Men hjälp. Var har jag skrivit något om alkohol? "partaja" kan betyda att man bara går ut och dansar och träffar folk, har roligt. Och det går utmärkt utan alkohol. Sen kan vi absolut komma överens om sovmorgon om man vill. Och vad jag menar med att vi bjuder på resan är att kommunen inte behöver betala för personalens del, och det tycker även jag är självklart.
    Alla de 5 boende har sina egna kontaktpersoner bland personalen, att jag lånar våran betyder inte att de andra inte har kvar sina. Deras trygghet är aldrig hotad, det finns fortfarande 2 eller 3 personal om dagarna plus nattpersonal, så ingen blir lämnad i sticket. 
    Den som jag i första hand har i åtanke som medföljare är fullt nöjd med att få lön för sina timmar denne skulle jobbat i vanliga fall, och ser det som en möjlighet att få resa fast på arbetstid och utan kostnad. Och med trevligt sällskap. Alla är inte så jäkla gnidiga och petnoga med exakta timmar och minuter, även om de skulle få göra en insats som inte är schemalagd.

    Resonerar du likadant när du själv jobbar? Jobbar du gratis eller vill du ha betalt? Det här rör sig om 128 timmars (!!!) övertid inte om en kvart. Det är inte okej att utnyttja människor, att få den äran att umgås med dig är inte en form av betalning.

    Partajar du själv mitt i veckan när du ska jobba dagen efter? 


     

  • 2barnsmoder
    Anonym (gg) skrev 2022-09-24 15:29:42 följande:
    Kanske inte var så tydlig, var inlägget ovanför det jag tror du menar. Personalen fick ju stå för sin egen mat, men då bodde de i lägenhet så det fanns möjlighet att laga mat, och därmed behövde det inte bli så dyrt. Tror de valde att äta ute ändå, var en resa till Balkan, och där är ju generellt billigare än Sverige.

    Kommunen stod bara för lönen, boende, biljetter och aktiviteter fick brukarens föräldrar och brukaren själv betala, men tror inte det var så många aktivteter, mer än att kolla runt i stan och besöka platser brukaren varit på förut.
    Tack, situationen är ju liknande i vårat fall, minus det där med anhörig-anknytningen då. Det ger lite hopp.
Svar på tråden Bor på kommunalt gruppboende, åka på semester?