• Anonym (Kaffedraken)

    Vem ska betala fakturan?

    Låt oss säga att ditt barn drar brandlarmet i skolan. Skulle det vara rätt att DU som förälder får betala en faktura på 8000 kr för att ditt barn dragit brandlarmet i skolan. Årskurs 1-6.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem ska betala fakturan?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Falsklarm?) skrev 2022-10-17 09:01:48 följande:
    Det är tråkigt om budskapet inte går hem hos ditt barn men det fråntar ju inte att det är du som förälder som får betala för vad ditt barn nu gör. Det gäller ju alltid oavsett om du har en 7-åring som tycker det är kul att testa lite eller en kriminell 16-åring som går runt och rånar folk.
    Detta stämmer inte på våra barns skola. Från årskurs 4 får man information om att man som förälder får betala om barnet orsakar skada, såvida det inte är en uppenbar olyckshändelse. Man uppmanas tala med sina barn om detta.
    Innan dess, i 6-8 års ålder står skolan för sådant som "blir fel", där barnet orsakat skada men är för ungt för att fullt ut förstå konsekvenserna.
    En 7-åring som tycker det är kul att testa lite är inte alls samma sak som en 10-åring som vill ställa till besvär eller imponera på kompisarna. Jag hade definitivt betalat om min 10-åring tryckte på brandlarmet "på skoj", för hon vet mycket väl att man inte gör så. Min 7-åring hade aldrig medvetet orsakat skada, utan då hade det handlat om bristande impulskontroll, nyfikenhet eller oförmåga att förstå.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Ellie skrev 2022-10-17 09:17:36 följande:
    Detta stämmer inte på våra barns skola. Från årskurs 4 får man information om att man som förälder får betala om barnet orsakar skada, såvida det inte är en uppenbar olyckshändelse. Man uppmanas tala med sina barn om detta.
    Innan dess, i 6-8 års ålder står skolan för sådant som "blir fel", där barnet orsakat skada men är för ungt för att fullt ut förstå konsekvenserna.
    En 7-åring som tycker det är kul att testa lite är inte alls samma sak som en 10-åring som vill ställa till besvär eller imponera på kompisarna. Jag hade definitivt betalat om min 10-åring tryckte på brandlarmet "på skoj", för hon vet mycket väl att man inte gör så. Min 7-åring hade aldrig medvetet orsakat skada, utan då hade det handlat om bristande impulskontroll, nyfikenhet eller oförmåga att förstå.
    Då är det er skola som är generös och har den synen att små barn inte ska lastas för sånt som kan gå fel, men i grunden har man som förälder skyldighet att stå för vad ens barn råkar/medvetet ställer till med.
  • Anonym (Kaffedraken)
    iamwonderful skrev 2022-10-16 23:04:11 följande:
    Om incitamentet redan finns, om föräldrarna upprepar det dagligen på vilket sätt tänker du då att fakturan ska hjälpa till att barnet slutar?
    Anonym (?) skrev 2022-10-16 23:07:50 följande:
    Du måste ju verkligen vara en av de få som är dum på riktigt!
    Ska inte du som får fakturan få ditt barn att fatta. Du kan verkligen inte vara på riktigt. Så dum kan man inte vara om man inte anstränger sig.

    Precis, en mycket dyr faktura orsakat av ens barn får vilken förälder som helst att gå i taket och vidta åtgärder de anser passande.

    Var en tjej som utlöste brandlarmet när jag gick i högstadiet, det var några veckor kvar till sommarlovet. Vet inte om hennes föräldrar hade hunnit få fakturan eller om straffet kom direkt, men tror att straffet kom direkt.
    Hon fick utegångsförbud hela sommaren! Även reducerad månadspeng. Föräldrarna var konsekventa och lät henne inte träffa en enda kompis eller gå ut ensam annat än för korta promenader, utöver det var det enbart umgänge med familjen och vänner till dem.
    Kan lova att hon aldrig mer utlöste ett brandlarm under resten av skolgången.

    Har du provat 10 veckors utegångsförbud med reducerad månadspeng på ditt barn, ts? Om hen nu är en serie-larmutlösare eller om det bara var ett exempel.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (lämpligt straff) skrev 2022-10-17 10:15:00 följande:

    Precis, en mycket dyr faktura orsakat av ens barn får vilken förälder som helst att gå i taket och vidta åtgärder de anser passande.

    Var en tjej som utlöste brandlarmet när jag gick i högstadiet, det var några veckor kvar till sommarlovet. Vet inte om hennes föräldrar hade hunnit få fakturan eller om straffet kom direkt, men tror att straffet kom direkt.
    Hon fick utegångsförbud hela sommaren! Även reducerad månadspeng. Föräldrarna var konsekventa och lät henne inte träffa en enda kompis eller gå ut ensam annat än för korta promenader, utöver det var det enbart umgänge med familjen och vänner till dem.
    Kan lova att hon aldrig mer utlöste ett brandlarm under resten av skolgången.

    Har du provat 10 veckors utegångsförbud med reducerad månadspeng på ditt barn, ts? Om hen nu är en serie-larmutlösare eller om det bara var ett exempel.
    Perfekt sätt att se till att barnet hamnar utanför, blir av med kompisar, mår dåligt, hamnar i värre beteende...
    Att arbeta av fakturan med uppgifter i hemmet hade varit rimligare.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Ellie skrev 2022-10-17 10:22:18 följande:
    Perfekt sätt att se till att barnet hamnar utanför, blir av med kompisar, mår dåligt, hamnar i värre beteende...
    Att arbeta av fakturan med uppgifter i hemmet hade varit rimligare.
    Det är möjligt att vissa barn blir värre. Denna tjej jag syftar på hade gott om vänner. Tror även att hon fick ta hem "rätt" vänner stunder när någon av föräldrarna var hemma.
    Familjen hade dessutom stor trädgård, pool och stall, så var inte så värst synd om henne. Hon fick ju följa med på familjens resor också. 
    Men eftersom hon gillade att hänga ute med andra fjortisar på helgnätter och röka och dricka så såg kanske föräldrarna det som en skänk från ovan att deras dotter satt igång brandlarmet, så de hade en anledning att ta i med hårdhandskarna?
    Möjligheten finns att de faktiskt kan ha räddat henne från magpumpningar, starkare involvering i fel sällskap och pinsamheter gjorda på fyllan.

    Arbeta av fakturan med uppgifter i hemmet är också bra, man får välja lite vad som passar och tar på larmutlösaren.
    Inget dataspelande på 2 månader är också bra om man har ett barn som inte är mycket för att gå ut. Eller att man kan tvinga ut barnet på några km promenad varje dag.
    Du har rätt i att arbeta av skulden passar de flesta barn/tonåringar samt att bli av med stor del av ordinarie månadspengen. Så att barnet inser hur dyrt och fel det är att falsklarma. Begränsad ekonomi biter på de flesta.
  • Anonym (Kaffedraken)

    TS, syftet med fakturan är inte att uppdostra ditt barn. Syftet är att ersätta kostnaden för brandutryckningen. NÅGON måste ju betala, eller hur?

    Jag jobbar som lärare i högstadiet och jag anser att skolan och föräldrarna delar på ansvaret för barnen när barnen är i skolan. Vi lärare sysslar en väldig massa med barnuppfostran, helt enkelt för att vi måste. Det skulle inte gå att genomföra lektioner om vi inte hade ordningsregler eller tillrättvisade elever som inte skötte sig. Vi önskar nog dock allihop att vi kunde lägga mindre tid på uppfostran, eftersom det tar så mycket tid från undervisningen.

    Självklart har även föräldrar ett ansvar för hur deras barn uppför sig i skolan. Annars skulle ju skolan aldrig behöva ringa hem eller ha samtal med föräldrar vars barn inte beter sig som de ska.

    När det kommer till ekonomisk ersättning för skador så anser jag att det ansvaret alltid ska ligga på föräldrarna. Alla pengar skolan lägger ut måste ju tas från en budget som istället hade kunnat läggas på eleverna och undervisningen. Ska skolan betala varje gång någon elev orsakat skada eller startat brandlarmet, så blir det ju väldigt stora summor.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (?) skrev 2022-10-16 23:02:28 följande:
    Förälderns barn har tryckt på knappen - betala!
    Pangar man ett fönster - betala
    Cyklar man in i en bil - betala
    Pajar man ett annat barns glasögon - betala
    Hur svårt kan det vara??
    Varför ska föräldern betala när man lämnar ifrån sig sitt barn till skolan.
    Då tar väl skolan över ansvaret för barnet, dess tillsyns, välbefinnande, säkerhet osv. 

    Om skolan hade haft uppsikt över barnet, hade hen kunnat trycka på brandlarmet?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (?) skrev 2022-10-16 23:02:28 följande:
    Förälderns barn har tryckt på knappen - betala!
    Pangar man ett fönster - betala
    Cyklar man in i en bil - betala
    Pajar man ett annat barns glasögon - betala
    Hur svårt kan det vara??
    När det är under mitt pass, när det är på barnets fritid. Då köper jag att barnet är förälderna ansvar, när jag lämnar över mitt barn till skolan, kan jag inte förvänta mig att skolan ska bära ansvaret att hålla koll på mitt barn? Vad trycker du?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (lämpligt straff) skrev 2022-10-17 10:15:00 följande:
    Anonym (?) skrev 2022-10-16 23:07:50 följande:
    Du måste ju verkligen vara en av de få som är dum på riktigt!
    Ska inte du som får fakturan få ditt barn att fatta. Du kan verkligen inte vara på riktigt. Så dum kan man inte vara om man inte anstränger sig.

    Precis, en mycket dyr faktura orsakat av ens barn får vilken förälder som helst att gå i taket och vidta åtgärder de anser passande.

    Var en tjej som utlöste brandlarmet när jag gick i högstadiet, det var några veckor kvar till sommarlovet. Vet inte om hennes föräldrar hade hunnit få fakturan eller om straffet kom direkt, men tror att straffet kom direkt.
    Hon fick utegångsförbud hela sommaren! Även reducerad månadspeng. Föräldrarna var konsekventa och lät henne inte träffa en enda kompis eller gå ut ensam annat än för korta promenader, utöver det var det enbart umgänge med familjen och vänner till dem.
    Kan lova att hon aldrig mer utlöste ett brandlarm under resten av skolgången.

    Har du provat 10 veckors utegångsförbud med reducerad månadspeng på ditt barn, ts? Om hen nu är en serie-larmutlösare eller om det bara var ett exempel.
    vi pratar alltså om ett barn som är 8 år.

    Ska du som förälder sitta en hel sommar inne? Ha ständigt tjafs? Bråk? Kan det bli värre?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (lämpligt straff) skrev 2022-10-17 12:20:06 följande:
    Det är möjligt att vissa barn blir värre. Denna tjej jag syftar på hade gott om vänner. Tror även att hon fick ta hem "rätt" vänner stunder när någon av föräldrarna var hemma.
    Familjen hade dessutom stor trädgård, pool och stall, så var inte så värst synd om henne. Hon fick ju följa med på familjens resor också. 
    Men eftersom hon gillade att hänga ute med andra fjortisar på helgnätter och röka och dricka så såg kanske föräldrarna det som en skänk från ovan att deras dotter satt igång brandlarmet, så de hade en anledning att ta i med hårdhandskarna?
    Möjligheten finns att de faktiskt kan ha räddat henne från magpumpningar, starkare involvering i fel sällskap och pinsamheter gjorda på fyllan.

    Arbeta av fakturan med uppgifter i hemmet är också bra, man får välja lite vad som passar och tar på larmutlösaren.
    Inget dataspelande på 2 månader är också bra om man har ett barn som inte är mycket för att gå ut. Eller att man kan tvinga ut barnet på några km promenad varje dag.
    Du har rätt i att arbeta av skulden passar de flesta barn/tonåringar samt att bli av med stor del av ordinarie månadspengen. Så att barnet inser hur dyrt och fel det är att falsklarma. Begränsad ekonomi biter på de flesta.
    om barnets familj har dålig ekonomi. Är det bra? Kollektiv bestraffning.
Svar på tråden Vem ska betala fakturan?