• Västsverige78

    Varför kräver kvinnor att män ska ha en perfekt personlighet?

    Män som saknar högre utbildning har svårt att hitta någon - medan kvinnor till och med kan vara arbetslösa utan att det är några problem.

    Kvinnor får vara ledsna, må dåligt och vilja bli tröstade av sin man - men om en man är ledsen saknar han självförtroende och betraktas som oattraktiv.

    Män måste ha humor och ha glimten i ögat - kvinnor behöver bara ha förmågan att skratta åt mannens skämt.

    Män ska ha en ordnad boendesituation - men för kvinnor är det inga problem om de flyttar runt i andra hand eller bor hos vänner.

    Män ska ha driv, ambitioner och ha en stor social umgängeskrets - kvinnor har inga sådana krav på sig.

    Varför är det rimligt att kvinnor har högre krav på mäns personligheter om vi verkligen menar allvar med att sträva efter jämställdhet på 2000-talet?

  • Svar på tråden Varför kräver kvinnor att män ska ha en perfekt personlighet?
  • Västsverige78
    Anonym (xxx) skrev 2022-11-18 14:25:49 följande:

    Man pratar för döva öron här. TS har bestämt sig för att kvinnor vill ha perfekta män.

    Ja men då så, du får gärna tro det. På vilket sätt berikar det ditt liv när du går omkring och tror på detta? Du vill inte lyssna på kvinnor som berättar att de inte alls har den synen. Så varför starta en tråd om det?

    Men visst du vill kanske ha lite medhåll av andra offerkoftor. En liten klubb för inbördes beundran där ni kan klanka ner på de dumma kvinnorna.

    Vi andra fortsätter våra liv och inser att vi själv har ansvar för hur och med vem vi lever. 


    Ok, så du menar att män aldrig blir kritiserade eller ifrågasatta?

    Om vi ska ha jämställdhet på riktigt måste vi väl kunna problematisera båda könen. Hur kan det vara ett problem om man tror på rättvisa?
  • Anonym (Biologi)
    Anonym (xxx) skrev 2022-11-18 14:25:49 följande:

    Man pratar för döva öron här. TS har bestämt sig för att kvinnor vill ha perfekta män.

    Ja men då så, du får gärna tro det. På vilket sätt berikar det ditt liv när du går omkring och tror på detta? Du vill inte lyssna på kvinnor som berättar att de inte alls har den synen. Så varför starta en tråd om det?

    Men visst du vill kanske ha lite medhåll av andra offerkoftor. En liten klubb för inbördes beundran där ni kan klanka ner på de dumma kvinnorna.

    Vi andra fortsätter våra liv och inser att vi själv har ansvar för hur och med vem vi lever. 


    Nu sitter ju offerkotan på dig och inte TS.
  • Anonym (xxx)
    Västsverige78 skrev 2022-11-18 14:29:52 följande:
    Ok, så du menar att män aldrig blir kritiserade eller ifrågasatta?

    Om vi ska ha jämställdhet på riktigt måste vi väl kunna problematisera båda könen. Hur kan det vara ett problem om man tror på rättvisa?
    Nej, det menar jag inte. Skrev jag något om det?

    Fast det handlar inte om rättvisa, det kan aldrig bli rättvist, för folk bestämmer själv vilka krav de ska ha på sin partner. Kvinnor måste inte alls sänka sina krav, och män får lov att höja sin krav. Att vilja att båda ska ha låga krav är bara idiotiskt. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Biologi) skrev 2022-11-18 14:30:25 följande:
    Nu sitter ju offerkotan på dig och inte TS.
    Visst. Det är ju jag som gnäller om att kvinnor är så kräsna och bara vill ha perfekta män, eller hur?

    Men jag vet, det känns bra med lite pajkastning när man inta har något att komma med. Jag bjuder på det. 
  • Anonym (Raptor)
    Västsverige78 skrev 2022-11-18 14:22:05 följande:
    Nu var väl ämnet relationer och inte att köra bil eller att göra karriär.
    Nu deflectar du, som man ofta gör när man inte har några argument.

    När det på område efter område är män som överskattar sig själva vad gäller sin kropp, sina personlighetsbestämmande egenskaper som IQ och sina prestationer i arbetslivet, varför är det inte rimligare att anta att de gör samma i en relation, än att anta något annat?

    Att män inte kan rätt bedöma sitt bidrag till hushållsarbetet finns det också många gamla studier på, men där ser man nu ett skift, att det börjar bli jämnt i alla fall i några länder. I någon ny studie var det t.o.m. män i ledningen. Och det är väl glädjande om det kunde bli jämnt tycker jag, för då kanske några kvinnor slipper bli utbrända och dra pengar ur den allt magrare statskassan. Så visst ändras saker med tiden.

    Sen är jag lite orättvist vinklad här också, det medger jag, för vi har nästan alla en viss grad av positiv illusion/bias kring oss själva. Troligen för att det gynnar oss psykologiskt i jakten på partner och överlevnad. 

    Men som man kan läsa i en av artiklarna jag postade ovan så är den faktorn väsentligt större hos män generellt än hos kvinnor. Och frågan är väl då i förlängningen om det ens kan sägas vara männens  "fel", eller om det bara har varit en viktigare faktor för deras chanser att föra sina gener vidare?

    På samma sätt kan man då kanske inte klandra kvinnor för att de på gruppnivå är bättre på psykologisk manipulation- det blir givetvis ett överlevnadsdrag när man ska leva livet med någon som har betydligt mer muskestyrka och aggression.

    Så- till vilken grad väljer vi att vara de vi är? Eller är vi bara som vi har blivit?
    De flesta är varken änglar eller djävlar.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (?) skrev 2022-11-18 14:18:59 följande:
    Det finns nog inte en enda kvinna (eller man, hoppas jag) som inte håller med om feminismens grundkärna: att kvinnor ska ha samma rättigheter och möjligheter som män. 

    Sen har betydelsen av ordet utvidgats och fått diverse negativa associationer, men det handlar inte om själva grundkärnan, som jag inte tror att någon ifrågasätter. 

    Feminismen arbetar även för att motverka machoideal bland män, vilket gör att män mer sällan söker hjälp, oftare begår självmord etc. 
    Du blandar ihop feminism med jämställdhet, runt 98% av den svenska befolkningen tror på jämställdhet, men bara runt 27% säger sig vara feminister. Alltså är jämställdhet och feminism INTE samma sak som feminister gärna påstår för om det vore så så skulle ju 98% vara feminister, eller hur?

    Ja, och vad tror du har orsakat dessa negativa assiociationer kring feminismen?
    Kan det ha nåt med ett väldigt många feminister uttrycker sig väldigt föraktfull om män? Kan det ha något att göra med att feminister verkar ha en väldigt skev ensidig och svartvit syn på vad som är rättvist?

    Ja feminismen arbetar väldigt hårt för att förändra män men verkar vara totalt blinda för sina egna brister. Och där har du problemet. Verken kvinnor eller feminister är felfria och perfekta, och det går inte att sila andras mygg men svälja egna kameler och förvänta sig att andra ska vara ok med det. Vill man att andra ska vara öppna för förändringar måste man kunna vara det själv, vill man bekämpa orättvisa så måste man vara rättvis själv och så är tyvärr inte fallet.
  • Anonym (Biologi)
    Anonym (Raptor) skrev 2022-11-18 14:46:40 följande:
    Nu deflectar du, som man ofta gör när man inte har några argument.

    När det på område efter område är män som överskattar sig själva vad gäller sin kropp, sina personlighetsbestämmande egenskaper som IQ och sina prestationer i arbetslivet, varför är det inte rimligare att anta att de gör samma i en relation, än att anta något annat?

    Att män inte kan rätt bedöma sitt bidrag till hushållsarbetet finns det också många gamla studier på, men där ser man nu ett skift, att det börjar bli jämnt i alla fall i några länder. I någon ny studie var det t.o.m. män i ledningen. Och det är väl glädjande om det kunde bli jämnt tycker jag, för då kanske några kvinnor slipper bli utbrända och dra pengar ur den allt magrare statskassan. Så visst ändras saker med tiden.

    Sen är jag lite orättvist vinklad här också, det medger jag, för vi har nästan alla en viss grad av positiv illusion/bias kring oss själva. Troligen för att det gynnar oss psykologiskt i jakten på partner och överlevnad. 

    Men som man kan läsa i en av artiklarna jag postade ovan så är den faktorn väsentligt större hos män generellt än hos kvinnor. Och frågan är väl då i förlängningen om det ens kan sägas vara männens  "fel", eller om det bara har varit en viktigare faktor för deras chanser att föra sina gener vidare?

    På samma sätt kan man då kanske inte klandra kvinnor för att de på gruppnivå är bättre på psykologisk manipulation- det blir givetvis ett överlevnadsdrag när man ska leva livet med någon som har betydligt mer muskestyrka och aggression.

    Så- till vilken grad väljer vi att vara de vi är? Eller är vi bara som vi har blivit?
    De flesta är varken änglar eller djävlar.
    Det är ju en fin avslutning på veckan att få pissa på män men aldrig kvinnor. De ständiga väna små snälla offren.
  • Anonym (Biologi)
    Anonym (xxx) skrev 2022-11-18 14:36:22 följande:
    Visst. Det är ju jag som gnäller om att kvinnor är så kräsna och bara vill ha perfekta män, eller hur?

    Men jag vet, det känns bra med lite pajkastning när man inta har något att komma med. Jag bjuder på det. 

    Varför är det så känsligt att kvinnor är kräsna?


     

  • Anonym (xxx)
    Anonym (Biologi) skrev 2022-11-18 15:04:47 följande:
    Det är ju en fin avslutning på veckan att få pissa på män men aldrig kvinnor. De ständiga väna små snälla offren.
    Fast vissa här har ju pissat väldigt länge på kvinnor, men det räknas kanske inte? Ett manligt privilegium, helt enkelt. 
  • Anonym (Biologi)
    Anonym (xxx) skrev 2022-11-18 15:10:01 följande:
    Fast vissa här har ju pissat väldigt länge på kvinnor, men det räknas kanske inte? Ett manligt privilegium, helt enkelt. 
    Feminism är inte kvinnor.
Svar på tråden Varför kräver kvinnor att män ska ha en perfekt personlighet?