• Anonym (Uppgiven)

    Att prata om relationen

    Hej
    Jag och min fru har haft problem länge, flera år. Främst bristande sexlust från hennes sida, som också främt tidigare genererat i mycket konflikter och frustration. Nu ska vi till en terapeut omca en månad, jag funderar på om vi skulle prata lite om vår relation innan besöket
     Bör jag undvika det? Inte ställa så mycket kritiska frågor? Eller vara krass helt ärlig med var vi jag står? Eller bara vänta tills besöker och hålla låg profil (gilla läget)?

  • Svar på tråden Att prata om relationen
  • Anonym (Uppgiven)

    TACK Bizz för ditt perspektiv!

    Är det någon som har någon annan input får ni gärna skriva. Men undanbedes kommenarer i stil med den Bizz skrivit. Ser inte hur den skulle hjälpa mig.

  • Anonym (.)
    Anonym (53 årig man) skrev 2022-11-19 16:39:01 följande:
    Det här tycker jag var ett väldigt onyanserat och ensidigt inlägg som jag tror många har svårt att förstå på vilket sätt det hjälper trådstartaren framåt i de funderingar som han ger uttryck för. 

    På vilket sätt tänker du att det du skriver hjälper Anonym (Uppgiven) i sin strävan efter att få en bättre relation till sin livspartner?
    Såna här trådar blir tyvärr ofta förstörda av sexualfientliga människor som hackar på dem med sexuella behov, så jag tycker att vi gör bäst i att ignorera påhoppen ovan.
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (spinnaker) skrev 2022-11-19 16:50:14 följande:
    Väldigt tråkig inställning tycker jag.

    Egentligen är det väl inte mycket konstigare att man blir ledsen om partnern inte längre vill ha sex än om de slutar gilla något annat som båda tyckte mycket om i början av relationen och la mycket tid på?

    Säg att båda älskar att hålla på med segling. Man har båt, man åker på semestrar och har kul och det är självklart att man ska göra det varje sommar, det är inget som ens diskuteras.

    Och går den ena och utvecklar en plötslig och stark aversion mot segling, efter 15 år. Och vägrar att ens vara på en båt eller tala om varför?

    Jag hade blivit ledsen då i alla fall om jag fortfarande ville segla.
    Du tycker väl inte på allvar att det ens är jämföbart?
    Vi lär ungar "stopp, min kropp" samtidigt som samma förälder (pappa) gnäller röven av sig för att partnern (frun) inte vill knulla?

    Varför får inte vuxna kvinnor säga "stopp, min kropp"?
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2022-11-19 16:56:23 följande:

    TACK Bizz för ditt perspektiv!

    Är det någon som har någon annan input får ni gärna skriva. Men undanbedes kommenarer i stil med den Bizz skrivit. Ser inte hur den skulle hjälpa mig.


    Ok, så ag får inte kommentera för att jag inte stryker dig medhårs?
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (.) skrev 2022-11-19 17:14:39 följande:
    Såna här trådar blir tyvärr ofta förstörda av sexualfientliga människor som hackar på dem med sexuella behov, så jag tycker att vi gör bäst i att ignorera påhoppen ovan.
    "Sexualfientliga"?

    Så för att man har tappat lusten så är man fientlig?

    Gäller det dem som ledsnat på morgonpromenader också och blivit "promenadfientliga"?

    Sluta bara.
  • Anonym (spinnaker)
    Anonym (Bizz) skrev 2022-11-19 17:17:29 följande:
    Du tycker väl inte på allvar att det ens är jämföbart?
    Vi lär ungar "stopp, min kropp" samtidigt som samma förälder (pappa) gnäller röven av sig för att partnern (frun) inte vill knulla?

    Varför får inte vuxna kvinnor säga "stopp, min kropp"?
    Har jag sagt att man är skyldig att fortsätta med saken ifråga, oavsett vad det är?
    Nej, det har jag inte. 

    Men jag kan förstå den deppiga känslan när en partner berövas en gemensam sktivitet som gett dem mycket glädje under många år. Det var helt enkelt inte det man trodde att man signade för.

    Jag hade fått liknande känsla om en arbetsgivare plötsligt ändrade min arbetsbeskrivning efter 10-15 år och sa att "nu kommer du aldrig mer att få göra den här roliga arbetsuppgiften, vi tänkte att du kunde diska kaffemuggarna och städa lite mer i personalköket istället."

    För det är ju bokstavligen det mannen oftast får höra i trådarna här när det är kvinnan som har lagt ner sexet (utan medicinsk anledning då) och ibland både vägrar berätta varför och vägrar söka hjälp.
  • Anonym (H)

    tror du behöver ta ett steg tillbaka för det är ingen match du ska gå med din fru som du skriver. att ställa kritiska frågor låter som skuldbeläggande o då kommer hon bara vilja ännu mindre. Du vinner mkt mark på att se er som ett team o hur du kan hjälpa o vad du kan bidra med för att göra det fint. Såklart behöver hon göra detsamma.

  • Anonym (Uppgiven)
    Vi lär våra barn mycket. Lika viktig lärdom som "stopp min kropp" är att kunna vara känslomässigt nära andra personer.Det ena utesluter inte det andra. Men vill man aldrig vara nära sin partner är förstås risken stor att relationen avslutas.
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (spinnaker) skrev 2022-11-19 17:30:50 följande:
    Har jag sagt att man är skyldig att fortsätta med saken ifråga, oavsett vad det är?
    Nej, det har jag inte. 

    Men jag kan förstå den deppiga känslan när en partner berövas en gemensam sktivitet som gett dem mycket glädje under många år. Det var helt enkelt inte det man trodde att man signade för.

    Jag hade fått liknande känsla om en arbetsgivare plötsligt ändrade min arbetsbeskrivning efter 10-15 år och sa att "nu kommer du aldrig mer att få göra den här roliga arbetsuppgiften, vi tänkte att du kunde diska kaffemuggarna och städa lite mer i personalköket istället."

    För det är ju bokstavligen det mannen oftast får höra i trådarna här när det är kvinnan som har lagt ner sexet (utan medicinsk anledning då) och ibland både vägrar berätta varför och vägrar söka hjälp.
    Söka hjälp för vad?
    För att man inte vill ha sex?

    Kanske är bättre att mannen söker hjälp för att förstå att kvinnan inte längre har lust.
    Ge fan i  att tvinga på er kåthet på era kvinnor som inte vill.
    För fan!!!
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2022-11-19 17:34:28 följande:
    Vi lär våra barn mycket. Lika viktig lärdom som "stopp min kropp" är att kunna vara känslomässigt nära andra personer.Det ena utesluter inte det andra.

    Men vill man aldrig vara nära sin partner är förstås risken stor att relationen avslutas.
    Men gör slut då!
    Eller vill du att din kvinna ska göra våld på sig själv för att göra dig nöjd???

    HON VILL INTE, VAD ÄR DET DU INTE FÖRSTÅR?
  • Anonym (H)

    Kom igen bizz, ingen har sagt att man ska göra våld på nån eller ha sex mot sin vilja. Ta det lugnt.

    däremot behöver dem ju jobba på relationen så att båda kan ha lust o vill ha sex

  • Anonym (Bizz)
    Anonym (H) skrev 2022-11-19 17:50:32 följande:

    Kom igen bizz, ingen har sagt att man ska göra våld på nån eller ha sex mot sin vilja. Ta det lugnt.

    däremot behöver dem ju jobba på relationen så att båda kan ha lust o vill ha sex


    Eller så tar du det lugnt.

    Vill man inte ha sex så har man inte sex.
    Kan partnern inte ta det så är han fri att lämna.

    Otroligt att män vill splittra upp sina familjer för att deras kvinnor inte lägger upp sig mot sin vilja.
  • Anonym (Uppgiven)

    Vad är din agenda "Bizz"? Vad är din intention att svara så många gånger på min tråd? Vad vill du ha sägt? Och till vem? Skriver du till mig? Har du någon annan i åtanke "alla familjer som splittrats"? Eller någon annan? Min fru? Andra fruar i liknande situation?

  • Anonym (.)
    Anonym (Bizz) skrev 2022-11-19 17:20:11 följande:
    "Sexualfientliga"?

    Så för att man har tappat lusten så är man fientlig?

    Gäller det dem som ledsnat på morgonpromenader också och blivit "promenadfientliga"?

    Sluta bara.
    Nej, man är sexualfientlig om man tycker att det är fult att tycka sex är viktigt i ett förhållande. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Bizz) skrev 2022-11-19 18:06:02 följande:
    Eller så tar du det lugnt.

    Vill man inte ha sex så har man inte sex.
    Kan partnern inte ta det så är han fri att lämna.

    Otroligt att män vill splittra upp sina familjer för att deras kvinnor inte lägger upp sig mot sin vilja.
    Ingen säger att någon ska ha sex mot sin vilja och det finns också många kvinnor som inte vill leva i ett sexlöst förhållande. Det är inte bara män som tycker sex är viktigt.
  • Anonym (spinnaker)
    Anonym (Bizz) skrev 2022-11-19 17:35:08 följande:
    Söka hjälp för vad?
    För att man inte vill ha sex?

    Kanske är bättre att mannen söker hjälp för att förstå att kvinnan inte längre har lust.
    Ge fan i  att tvinga på er kåthet på era kvinnor som inte vill.
    För fan!!!
    Ja.

    Jag förväntar mig att kvinnan kan tänka ett steg längre och ställa sig frågan "Varför vill jag inte ha sex?"

    Om hon kommer fram till att den saknade lusten skulle kunna bero på hormonvariation, hormonella p-medel, fysiskt obehag p.g.a. sköra slemhinnor eller annat som det finns hjälp för så tycker jag inte att det är för mycket begärt att hon talar med gyn om detta, eftersom hon väl tyckte sex var skönt och bra från början? 

    Jag tycker det är jättekonstigt att många kvinnor går helt i baklås när det gäller lust, inte vill testa nånting och inte vill tala om det. Jag är kvinna själv och jag hade inte kunnat acceptera att min partner bara lägger av och inte ens gör ett försök att hitta sin lust igen, och vägrar tala om det.
  • Anonym (H)

    Det är bara du bizz som pratar om att göra nåt mot nåns vilja 

  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Bizz) skrev 2022-11-19 17:35:08 följande:
    Söka hjälp för vad?
    För att man inte vill ha sex?

    Kanske är bättre att mannen söker hjälp för att förstå att kvinnan inte längre har lust.
    Ge fan i  att tvinga på er kåthet på era kvinnor som inte vill.
    För fan!!!
    Fast nej. Att helt plötsligt inte vilja ha sex och närhet i en relation bara för att man har tappat lusten är sjukt ego. De allra flesta vill ha det i en relation och att bara ta bort det och inte ens vilja försöka lösa det skulle de flesta partners känna stor saknad/sorg/frustration över. Hade min man hade k dag sagt att han aldrig mer ville ha sex bara för att han inte hade lust längre och sagt åt mig att bara tolerera det så hade jag lämnat honom. 
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Bizz) skrev 2022-11-19 17:36:52 följande:
    Men gör slut då!
    Eller vill du att din kvinna ska göra våld på sig själv för att göra dig nöjd???

    HON VILL INTE, VAD ÄR DET DU INTE FÖRSTÅR?
    Och varför vill hon inte? Tappar man lusten borde man väl vilja hitta en lösning
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Bizz) skrev 2022-11-19 18:06:02 följande:
    Eller så tar du det lugnt.

    Vill man inte ha sex så har man inte sex.
    Kan partnern inte ta det så är han fri att lämna.

    Otroligt att män vill splittra upp sina familjer för att deras kvinnor inte lägger upp sig mot sin vilja.
    Otroligt vad en del kvinnor vill splittra upp sina familjer genom att bara sätta sina egna känslor/vilja främst
Svar på tråden Att prata om relationen