• Anonym (Noooo­!)
    Sat 3 Dec 2022 20:07
    7894 visningar
    71 svar
    71
    7894

    Vad är det för fel på kyckling filen nu för tiden??

    Brukar äta kyckling. Häller i allt i en större stekpanna, 2 kg. Förut tog det 2 h när man lät det puttra på. Men nu sen senaste sändningen till butik blir ju aldrig klart!!!


    Vad har hänt ???? Köpte ju 6 kg på en gång sist. Ska det va såhär o aldrig bli ätligt, va tusan ska jag göra ??

  • Svar på tråden Vad är det för fel på kyckling filen nu för tiden??
  • Anonym (Noooo­!) Trådstartaren
    Sun 4 Dec 2022 22:04
    #31
    kioskvältare skrev 2022-12-04 22:01:02 följande:
    Alltså att steka tärnad kyckling i stekpanna ska inte ta mer än 10 minuter.
    Att koka en hel kycklingfilé ska inte heller ta mer än 10-15 minuter och tärningar således absolut inte mer.
    Att lägga hela kycklingfiléer i ugn är det som tar längst tid, ca 20 minuter.

    Att puttra kycklingfilé i tärningar i 2 timmar låter helt absurt, det skulle jag verkligen inte vilja äta. Borde vara som att äta en träbit...
    inte träbit, men ja, det saknar motstånd till viss del. Ska kolla ang att göra det i ungen nästa gång. Men är det verkligen bra för hunden? Sås gör jag alltid vid sidan om då hunden inte ska äta den.
  • Anonym (Hmm)
    Sun 4 Dec 2022 22:06
    #33

    Läste igen .... låååångsamt.
    6 kilo i en 2- kilospanna kan ju ta några timmar.

  • Anonym (Noooo­!) Trådstartaren
    Sun 4 Dec 2022 22:07
    #34
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-12-04 22:04:33 följande:
    Du kanske inte är så värst kunnig kring matlagning...? Ärlig fråga, lovar. För även om det funkat tidigare så brukar man inte göra så. Man rör runt, en hel del, och med såna mängder tar det tid att få runt all kyckling så bitarna blir tillräckligt varma. Med så mycket kyckling som två kg i bitar så är det bra att ha vätska i som värmer upp mer än bara runt botten.

    Kyckling ska inte ta mer än säg max en kvart om man gör på rätt sätt och har små mängder, med större mängder tar det lite längre men även om jag tar i från tårna så är det under en halvtimme ändå.

    Det blir väldigt mycket vätska faktiskt. Ingen fara med det o absolut mer än "bara i botten". O dessutom lock på..Gör inte mindre än 2 kg åt gången. Då tar det ju slut på en gång ju.


    2 kg kyckling räcker till ca 3.4 måltider o då får hunden några av de största bitarna på tallriken.

  • Anonym (Noooo­!) Trådstartaren
    Sun 4 Dec 2022 22:08
    #35
    Anonym (Noooo!) skrev 2022-12-04 22:07:57 följande:

    Det blir väldigt mycket vätska faktiskt. Ingen fara med det o absolut mer än "bara i botten". O dessutom lock på..Gör inte mindre än 2 kg åt gången. Då tar det ju slut på en gång ju.


    2 kg kyckling räcker till ca 3.4 måltider o då får hunden några av de största bitarna på tallriken.


    3-4*
  • Anonym (Noooo­!) Trådstartaren
    Sun 4 Dec 2022 22:09
    #36
    Anonym (Hmm) skrev 2022-12-04 22:06:25 följande:

    Läste igen .... låååångsamt.
    6 kilo i en 2- kilospanna kan ju ta några timmar.


    eeh va? Citera mig gärna för isåfall har jag skrivit fel. Men vänligen citera det tack.
  • Anonym (Noooo­!) Trådstartaren
    Sun 4 Dec 2022 22:12
    #37
    -1

    Fast ingen här inne verkar ju göra 2 kg på en gång, så vad är ni på mig för när ni inte ens har erfarenhet utav det? 

  • Anonym (Hmm)
    Sun 4 Dec 2022 22:26
    #38
    Anonym (Noooo!) skrev 2022-12-04 22:12:03 följande:

    Fast ingen här inne verkar ju göra 2 kg på en gång, så vad är ni på mig för när ni inte ens har erfarenhet utav det? 


    Och inte du heller ... hur ska vi kunna svara om du ska göra 6 kg i en 2 kg panna?
    Klart som fan det inte blir bra.
    Jag kör typ ett halvkilo fläskytterfilèt i en 6-liters gryta med lök, bacon champijoner, grädde, fond, rött vin och lite annat gott - och det är klart på någon timme, även om det smakar bättre med någon timme till.
    Kan inte förstå hur du kan misslyckas med just kyckling? Även om man skolkade på hempan.......
  • Anonym (Teddy­)
    Sun 4 Dec 2022 22:28
    #39
    +1
    Anonym (Noooo!) skrev 2022-12-04 21:46:17 följande:

    Tack för tipset! 


    Kan det ha varit att jag hade locket på ?


    Använder ingen sås utan det blir ganska mycket vatten ändå som dom är.


    Brukar värma upp kycklingen när det är fryst i hett vatten i diskhon. Hört att om man tinar upp det snabbt så måste det tillagas längre. Därav som jag brukar låta det stå med lock på i 2 h. Den här gången blev det 3 o var fortfarande rosa inuti.


    Men....du måste ju ha någon typ av vätska ifall du ska koka kyckling. VAD kokar du kycklingen i? Och nej, kycklingens egna köttsaft räknas inte såklart.
  • Sun 4 Dec 2022 22:47
    #40

    I ett recept for kokt kycklingfile används lite mer än 3 dl tillsatt vätska for 4 fileer. Och de kokar i 10 minuter efter vätskan kokat upp. Du kan ju prova justera din vätskemängd efter hur många fileer du har:

    www.ica.se/recept/kokt-kycklingfile-med-ortsas-338058/

  • Anonym (Noooo­!) Trådstartaren
    Sun 4 Dec 2022 22:54
    #41
    Anonym (Teddy) skrev 2022-12-04 22:28:54 följande:
    Men....du måste ju ha någon typ av vätska ifall du ska koka kyckling. VAD kokar du kycklingen i? Och nej, kycklingens egna köttsaft räknas inte såklart.

    Det blir ju ganska mycket vatten med i påsen när jag tinar den som jag gör. Så jo, kycklingens egna saft räcker gott o väl när det är 2 kg kyckling. O med lock på på 7:an så håller det sig bra med vätska. O nej, spisen är inte dålig. Närj ag har stekt hamburgare så går det otroligt fort på samma platta.

Svar på tråden Vad är det för fel på kyckling filen nu för tiden??