• Anonym (Tröttis)

    Jobbiga förskolebarn på helgerna?

    Min treåring är så enormt krävande och intensiv på helgerna. Kan absolut tänka själv; bara skillnaden från att ha haft fullt liv kring sig, massa kompisar mm jämfört med att vara hemma med bara mig (det finns bara vi två i familjen), samma gäller mig - jag blir också blir påverkad från vardagslivet för att sedan bara "vara" - kan se min egen del i det här med. Sen förstår jag att barnet dels är trött och dels understimulerad och det blir en krock. Men jag behöver råd, tips eller bara igenkännande. Har testat allt, vara hemma - åka bort. Ta det lugnt - aktivera och alla kombinationer där emellan. Idag var vi ute och åkte pulka på fm, pärlade, hjälptes åt med tvätt mm, åt lunch men sen misslyckas jag helt med att få barnet att vila. Men även hela fm är det testande. Slåss, är i mitt ansikte konstant, försöker ta mina glasögon, stoppar allt i munnen osv. Tar aldrig slut, ger sig aldrig. Ska tillägga att bästa kompisen på fsk är sjukt överaktiv, slåss mycket, lyssnar aldrig, svår att få kontakt med, sitter inte still, äter inte osv. Kan mitt barn bli såpass negativt påverkad av det? Jag och pedagogerna pratar om detta, och dom säras mycket på för att mitt barns utveckling ska stimuleras, men dom är kompisar och måste såklart få vara det. Summa av inlägget, jag blir helt slut, hatar helgerna. Och det är surt, för jag älskar mitt barn och vet hur roligt vi kan ha det. 

  • Svar på tråden Jobbiga förskolebarn på helgerna?
  • Moder1

    Kör samma rutiner hemma kanske fungerar.
    Frukost 8 , lek/utevistelse , lunch vila lek/utevistelse, middag bad och läsa bok/ sova

  • Anonym (Tröttis)
    Moder1 skrev 2022-12-17 21:47:30 följande:

    Kör samma rutiner hemma kanske fungerar.
    Frukost 8 , lek/utevistelse , lunch vila lek/utevistelse, middag bad och läsa bok/ sova


    Tack för svar. Verkligen försökt det men det är pannkaka från frukost ändå. Både vid frukosten med matkastande, göra hack i bordet med skeden osv, gråtfest ute pga diverse omständigheter t.ex. rörde jag på ryggen när barnet gungade och det feltolkades som att jag puttade fart och det får man inte hjälpa till med och så fortsätter det. Det är bara gråt eller "bråk" och då är inte jag den som tappar humöret i första taget. 
  • Räkan77

    Har du möjlighet att få avlastning nån helg? Du kanske behöver ladda dina batterier för att orka vända på situationen. När man själv är trött så är det lätt att hamna steget efter och inte orka vara tillräckligt proaktiv.

    Och som vanligt så tipsar jag om boken Fem gånger mer kärlek av Martin Forster, men man måste orka ta till sig det hela om det ska funka. 

  • Räkan77

    Har du möjlighet att få avlastning nån helg? Du kanske behöver ladda dina batterier för att orka vända på situationen. När man själv är trött så är det lätt att hamna steget efter och inte orka vara tillräckligt proaktiv.

    Och som vanligt så tipsar jag om boken Fem gånger mer kärlek av Martin Forster, men man måste orka ta till sig det hela om det ska funka. 

  • Spucks
    Anonym (Tröttis) skrev 2022-12-17 18:43:06 följande:
    Sen förstår jag att barnet dels är [...] understimulerad 
    Är du säkert på det? För barn kan lätt bete sig sådfär när det är ÖVERstimulerade. Han måste fungerar hela veckan på förskolan och om det är jobbig för honom, kan det lätt häner att han "bryter ihop" när han är ledig.
  • Anonym (Tröttis)
    Spucks skrev 2022-12-18 13:09:35 följande:
    Är du säkert på det? För barn kan lätt bete sig sådfär när det är ÖVERstimulerade. Han måste fungerar hela veckan på förskolan och om det är jobbig för honom, kan det lätt häner att han "bryter ihop" när han är ledig.
    Nej, det var lite slarvigt skrivet av mig. Har verkligen tänkt på det. Inträffar alla kalas vi är på, efter 1 timma blir börjar det blir "för mycket" bus och skratt och då vet jag att det behövs vila pronto! Annars kommer det tårar eller slag osv. Lyckas dock aldrig så vi åker alltid hem rätt snabbt. Helt klart överstimulerad. Men om vi bara är hemma och försöker ta det lugnt en helg blir det verkligen inte bra heller. Behöver väl mest någon igenkänning. För verkar inte vara så mycket att göra, har testat allt och barnet vet nog verkligen inte själv heller hur känslorna ska hanteras, men slitsamt är det. 
  • Anonym (Tröttis)
    Räkan77 skrev 2022-12-18 00:01:05 följande:

    Har du möjlighet att få avlastning nån helg? Du kanske behöver ladda dina batterier för att orka vända på situationen. När man själv är trött så är det lätt att hamna steget efter och inte orka vara tillräckligt proaktiv.

    Och som vanligt så tipsar jag om boken Fem gånger mer kärlek av Martin Forster, men man måste orka ta till sig det hela om det ska funka. 


    Nej, dåligt med det. Ska verkligen kolla upp det! Låter som något för mig. Har mest lyssnat på poddar tidigare och det kan vara till stor hjälp när man inte har någon att bolla med. 
  • Anonym (Tröttis)
    Räkan77 skrev 2022-12-18 00:01:05 följande:

    Har du möjlighet att få avlastning nån helg? Du kanske behöver ladda dina batterier för att orka vända på situationen. När man själv är trött så är det lätt att hamna steget efter och inte orka vara tillräckligt proaktiv.

    Och som vanligt så tipsar jag om boken Fem gånger mer kärlek av Martin Forster, men man måste orka ta till sig det hela om det ska funka. 


    Beställde boken! Mycket bra tips, tack! 
  • Aliona
    Anonym (Tröttis) skrev 2022-12-18 20:08:26 följande:
    Nej, det var lite slarvigt skrivet av mig. Har verkligen tänkt på det. Inträffar alla kalas vi är på, efter 1 timma blir börjar det blir "för mycket" bus och skratt och då vet jag att det behövs vila pronto! Annars kommer det tårar eller slag osv. Lyckas dock aldrig så vi åker alltid hem rätt snabbt. Helt klart överstimulerad. Men om vi bara är hemma och försöker ta det lugnt en helg blir det verkligen inte bra heller. Behöver väl mest någon igenkänning. För verkar inte vara så mycket att göra, har testat allt och barnet vet nog verkligen inte själv heller hur känslorna ska hanteras, men slitsamt är det. 
    Men det finns väl ett mellanläge? Vad är det som orsakar överstimulering hos ditt barn? Hos mig och min son är det när det är för mycket syn och hörselintryck på samma gång, så alla former av lekland och nöjesfält blir snabbt ett helvete och jag har undvikit dem hela förskoletiden, Däremot har min son haft behov av fysiska aktiviteter och frisk luft, så helt hemma går inte heller. Vi var mycket i parker och ute i naturen, eller bara ute på promenad eller runda med sparkcykeln på helgen. Om du klurar ut båda vad som överstimulerar och vad som är bra utlopp för energi så blir det nog lättare att reglera helgerna! 
  • Spucks
    Anonym (Tröttis) skrev 2022-12-18 20:08:26 följande:
    Nej, det var lite slarvigt skrivet av mig. Har verkligen tänkt på det. Inträffar alla kalas vi är på, efter 1 timma blir börjar det blir "för mycket" bus och skratt och då vet jag att det behövs vila pronto! Annars kommer det tårar eller slag osv. Lyckas dock aldrig så vi åker alltid hem rätt snabbt. Helt klart överstimulerad. Men om vi bara är hemma och försöker ta det lugnt en helg blir det verkligen inte bra heller. Behöver väl mest någon igenkänning. För verkar inte vara så mycket att göra, har testat allt och barnet vet nog verkligen inte själv heller hur känslorna ska hanteras, men slitsamt är det. 
    Min poäng var att se över hela veckan, om man kan göra en förändring där, inte bara fokussera på just helgen. 
Svar på tråden Jobbiga förskolebarn på helgerna?