• Anonym (Tröttis)

    Jobbiga förskolebarn på helgerna?

    Min treåring är så enormt krävande och intensiv på helgerna. Kan absolut tänka själv; bara skillnaden från att ha haft fullt liv kring sig, massa kompisar mm jämfört med att vara hemma med bara mig (det finns bara vi två i familjen), samma gäller mig - jag blir också blir påverkad från vardagslivet för att sedan bara "vara" - kan se min egen del i det här med. Sen förstår jag att barnet dels är trött och dels understimulerad och det blir en krock. Men jag behöver råd, tips eller bara igenkännande. Har testat allt, vara hemma - åka bort. Ta det lugnt - aktivera och alla kombinationer där emellan. Idag var vi ute och åkte pulka på fm, pärlade, hjälptes åt med tvätt mm, åt lunch men sen misslyckas jag helt med att få barnet att vila. Men även hela fm är det testande. Slåss, är i mitt ansikte konstant, försöker ta mina glasögon, stoppar allt i munnen osv. Tar aldrig slut, ger sig aldrig. Ska tillägga att bästa kompisen på fsk är sjukt överaktiv, slåss mycket, lyssnar aldrig, svår att få kontakt med, sitter inte still, äter inte osv. Kan mitt barn bli såpass negativt påverkad av det? Jag och pedagogerna pratar om detta, och dom säras mycket på för att mitt barns utveckling ska stimuleras, men dom är kompisar och måste såklart få vara det. Summa av inlägget, jag blir helt slut, hatar helgerna. Och det är surt, för jag älskar mitt barn och vet hur roligt vi kan ha det. 

  • Svar på tråden Jobbiga förskolebarn på helgerna?
  • Anonym (Tröttis)
    Aliona skrev 2022-12-18 20:29:37 följande:
    Men det finns väl ett mellanläge? Vad är det som orsakar överstimulering hos ditt barn? Hos mig och min son är det när det är för mycket syn och hörselintryck på samma gång, så alla former av lekland och nöjesfält blir snabbt ett helvete och jag har undvikit dem hela förskoletiden, Däremot har min son haft behov av fysiska aktiviteter och frisk luft, så helt hemma går inte heller. Vi var mycket i parker och ute i naturen, eller bara ute på promenad eller runda med sparkcykeln på helgen. Om du klurar ut båda vad som överstimulerar och vad som är bra utlopp för energi så blir det nog lättare att reglera helgerna! 
    Givetvis men vi är ute i naturen varje dag men även då blir det liksom inte bra. Menade bara att jag har testat någon dag att vara inne i lugn och ro, ritat, pärlat osv. Märker helt enkelt ingen skillnad oavsett hur jag lägger upp dagarna.  Skönt att höra, att någon mer undviker sådana ställen. Vi har ännu inte varit på t.ex Leos och har ingen plan alls på att åka dit heller.
  • Anonym (Tröttis)
    Spucks skrev 2022-12-18 22:33:36 följande:
    Min poäng var att se över hela veckan, om man kan göra en förändring där, inte bara fokussera på just helgen. 
    Absolut! Vet dock inte vad jag ska göra på veckorna. Hon är på förskolan som hon ääälskar och längtar till men blir givetvis lika trött för det. Hemma på vardagar händer ingenting, vi myser mest, försöker ha det lugnt. Åker aaaaldrig någonstans efter förskolan. Går ca 8-15. Sover mer än 12 timmar per natt. Jag ser inte vad jag ska ändra där, vi har det lugnt och harmonisk men på lördag morgon blir det kaos. 
  • FuckGoggleAskMe

    Du undrar alltså vad du ska göra med ditt barn på 3år. Är det så?
    Läs på om vad en 3 åring vill göra, gå till parker, gå till djurparker ha lite roligt. Gå till lekland, gå och simma, vad är ditt problem, gör något som 3åringar tycker är kul. Mysa och sova är ju inte högst på listan. Skriv in barnet på någon aktivitet. 

  • Anonym (Igenkänning)

    Jag känner igen mycket av det du beskriver. Föräldrar som inte själva har fått den här typen av barn kan aldrig förstå. Visst, en del av konflikterna kan ha sin grund i 3-årstrots. Men det finns en möjlighet att de flesta av konflikterna har sin grund i något annat: NPF. Vårt barn genomgick en NPF-utredning som 4-åring och fick då diagnoserna ADHD och autism 1. Och det känns fortfarande, nu ett antal år senare, som att dessa diagnoser är helt korrekta.

    Det är svårt att säga såhär på rak arm om ditt barn har t.ex. ADHD. Men det är inte helt omöjligt. Ju äldre barnet blir, desto tydligare fingervisningar angående detta kommer du att få. Enligt mig så dras individer med NPF till varandra, och har barnets bästa kompis på förskolan (också) ADHD så visst kan det umgänget spä på ditt barns sätt att vara. Jag vet precis hur tufft det är med ett barn av den här kalibern. Styrkekram <3

  • Månljus

    Jag kastar in en tanke om att fundera över kostens inverkan. Hur äter ni på helgen jämfört med på vardagar? Jag tänker främst på socker/kolhydratsnivån men även om han äter tillräckligt ofta. 

    Blir ditt barn speedat av socker? 

  • Anonym (Malin)

    Man får nog inte glömma bort att 3 åringar är ofta riktigt jobbiga. 
    Tänker som Spucks kanske är barnet överstimulerat och stressat. Behöver träna på att bara vara. 
    Ut i naturen är mitt tips. Se över kosten är bra som ovanstående skriver. 
    När mina var som mest tokiga i den åldern har tre st ganska tätt, ute var vi. Måste inte vara komplicerade saker som lekland och ordnade aktiviteter utan bara naturen. Kanske en strandbit, skogen, en lugn gågata. 

    Sedan med ett barn så tror jag det kan bli mer intensivt fast på ett annat sätt. Det blir liksom enbart dig som barnet nöter på. Naturligt visst, men väldigt jobbigt också. 

    Sedan har du all rätt i världen att säga till din treåring att man slår inte i ansiktet, eller drar i glasögon. Får säkert upprepas tusen gånger typ men kanske behöver du vara mer tydlig och faktiskt mer bestämd. På fsk är ju händelser, rutiner ofta ganska fastlagda. 

  • Anonym (Liv)
    Anonym (Tröttis) skrev 2022-12-17 18:43:06 följande:
    Jobbiga förskolebarn på helgerna?

    Min treåring är så enormt krävande och intensiv på helgerna. Kan absolut tänka själv; bara skillnaden från att ha haft fullt liv kring sig, massa kompisar mm jämfört med att vara hemma med bara mig (det finns bara vi två i familjen), samma gäller mig - jag blir också blir påverkad från vardagslivet för att sedan bara "vara" - kan se min egen del i det här med. Sen förstår jag att barnet dels är trött och dels understimulerad och det blir en krock. Men jag behöver råd, tips eller bara igenkännande. Har testat allt, vara hemma - åka bort. Ta det lugnt - aktivera och alla kombinationer där emellan. Idag var vi ute och åkte pulka på fm, pärlade, hjälptes åt med tvätt mm, åt lunch men sen misslyckas jag helt med att få barnet att vila. Men även hela fm är det testande. Slåss, är i mitt ansikte konstant, försöker ta mina glasögon, stoppar allt i munnen osv. Tar aldrig slut, ger sig aldrig. Ska tillägga att bästa kompisen på fsk är sjukt överaktiv, slåss mycket, lyssnar aldrig, svår att få kontakt med, sitter inte still, äter inte osv. Kan mitt barn bli såpass negativt påverkad av det? Jag och pedagogerna pratar om detta, och dom säras mycket på för att mitt barns utveckling ska stimuleras, men dom är kompisar och måste såklart få vara det. Summa av inlägget, jag blir helt slut, hatar helgerna. Och det är surt, för jag älskar mitt barn och vet hur roligt vi kan ha det. 


    Hej,
    Det är precis samma här med min treåriga dotter, fast vi är två föräldrar. Hon har misstänkt NPF-diagnos (eftersom hennes båda vuxna syskon har det). Jag tar det för givet att dotter är hyperaktiv och är känslig mot både överstimulering och under stimulering. Vi lever en vanlig liv med en och en annan utflykt och ibland lyckas vi ha en trevlig helg, ibland misslyckas vi. Jag är konstant trött, men förstår att det hör till när man själv har funktionsvariation och välväldigt lite avlastning.
  • Anonym (mamma C)

    Jag tror säkert ditt barns kompis påverkar en hel del. Barnet ser hur det andra barnet beter sig och härmar beteendet. Provar om det skulle funka med dig också. Du rättar barnet och barnet kommer långsamt att ta in att nej ,det funkar inte att hålla på så hemma.

    Men tre år. Ja, treåringar är superjobbiga för det mesta. De kan klättra på väggarna (bokstavligen) och ha sig. De flesta barn är lättare att hantera utomhus, så var utomhus så mycket det bara går. I den åldern brukade jag gå ut direkt efter frukost. Ta med dig en kopp kaffe och låt barnet härja i sandlådan. 

    Det är klart att det är tufft att vara ensam med en treåring, men tänk på att personalen på förskolan har kanske 12-15 sådana på en gång hela veckan lång...

  • Anonym (mamma C)
    Anonym (mamma C) skrev 2022-12-19 10:04:47 följande:

    Jag tror säkert ditt barns kompis påverkar en hel del. Barnet ser hur det andra barnet beter sig och härmar beteendet. Provar om det skulle funka med dig också. Du rättar barnet och barnet kommer långsamt att ta in att nej ,det funkar inte att hålla på så hemma.

    Men tre år. Ja, treåringar är superjobbiga för det mesta. De kan klättra på väggarna (bokstavligen) och ha sig. De flesta barn är lättare att hantera utomhus, så var utomhus så mycket det bara går. I den åldern brukade jag gå ut direkt efter frukost. Ta med dig en kopp kaffe och låt barnet härja i sandlådan. 

    Det är klart att det är tufft att vara ensam med en treåring, men tänk på att personalen på förskolan har kanske 12-15 sådana på en gång hela veckan lång...


    jag menar alltså att jag brukade gå ut med min son direkt efter frukost när han var i den åldern. Lite otydlig...

    Sedan går man in när det är dags för lunch och sedan ut igen. 
  • Aliona
    Anonym (Tröttis) skrev 2022-12-18 23:25:54 följande:
    Givetvis men vi är ute i naturen varje dag men även då blir det liksom inte bra. Menade bara att jag har testat någon dag att vara inne i lugn och ro, ritat, pärlat osv. Märker helt enkelt ingen skillnad oavsett hur jag lägger upp dagarna.  Skönt att höra, att någon mer undviker sådana ställen. Vi har ännu inte varit på t.ex Leos och har ingen plan alls på att åka dit heller.

    Hm, har du provat allt och inget verkar funka så är det kanske bara att stå ut och tänka att det nig går över? Treåringar är ju jobbiga, och en del säkert mer än andra, men de växer och blir båda lugnare och bättre på att själva förstå och uttrycka sina behov. 


    Det verkar som du är ensamstående? Har du möjlighet till avlastning? Någon släkting som gärna vill träffa barnet och som kan göra det någon timme på helgen? Det förändrar nog inte barnets beteende, men det gör det kanske lättare för dig att stå ut. Det är helt ok som förälder att bli trött och behöva en paus! 

  • Anonym (A)
    Månljus skrev 2022-12-19 07:00:09 följande:

    Jag kastar in en tanke om att fundera över kostens inverkan. Hur äter ni på helgen jämfört med på vardagar? Jag tänker främst på socker/kolhydratsnivån men även om han äter tillräckligt ofta. 

    Blir ditt barn speedat av socker? 


    Intressant.
  • Anonym (Tröttis)
    Anonym (Igenkänning) skrev 2022-12-19 02:22:50 följande:

    Jag känner igen mycket av det du beskriver. Föräldrar som inte själva har fått den här typen av barn kan aldrig förstå. Visst, en del av konflikterna kan ha sin grund i 3-årstrots. Men det finns en möjlighet att de flesta av konflikterna har sin grund i något annat: NPF. Vårt barn genomgick en NPF-utredning som 4-åring och fick då diagnoserna ADHD och autism 1. Och det känns fortfarande, nu ett antal år senare, som att dessa diagnoser är helt korrekta.

    Det är svårt att säga såhär på rak arm om ditt barn har t.ex. ADHD. Men det är inte helt omöjligt. Ju äldre barnet blir, desto tydligare fingervisningar angående detta kommer du att få. Enligt mig så dras individer med NPF till varandra, och har barnets bästa kompis på förskolan (också) ADHD så visst kan det umgänget spä på ditt barns sätt att vara. Jag vet precis hur tufft det är med ett barn av den här kalibern. Styrkekram <3


    Tack! Hur märkte ni av autism? ADHD, tja, inte omöjligt. Det är en tjej jag har och har förstått att det kan uttrycka sig lite annorlunda för mer energi än andra eller hyperaktiv är hon inte. Snarare tvärtom, lugn men inte tecken på ADD heller. Men ska aldrig säga aldrig. Hon och kompisen är absoluta motpoler. Min är lugn, den andra hyper, min är ordningsam, den andra otroligt yvig, min pratar långt före sin ålder, den andra långt efter osv. 
  • Anonym (Tröttis)
    Månljus skrev 2022-12-19 07:00:09 följande:

    Jag kastar in en tanke om att fundera över kostens inverkan. Hur äter ni på helgen jämfört med på vardagar? Jag tänker främst på socker/kolhydratsnivån men även om han äter tillräckligt ofta. 

    Blir ditt barn speedat av socker? 


    Bra input men nej, vi är nog väldigt likvärdiga med förskolan, vi kanske har någon godisbit någon helg, inte alla men på förskolan får dom oboy och pannkakor med sylt det har vi aldrig hemma. Inte mer pasta osv heller. Överlag sund kost på båda platserna är min uppfattning  
  • Anonym (Tröttis)
    Anonym (Liv) skrev 2022-12-19 08:50:42 följande:
    Hej,
    Det är precis samma här med min treåriga dotter, fast vi är två föräldrar. Hon har misstänkt NPF-diagnos (eftersom hennes båda vuxna syskon har det). Jag tar det för givet att dotter är hyperaktiv och är känslig mot både överstimulering och under stimulering. Vi lever en vanlig liv med en och en annan utflykt och ibland lyckas vi ha en trevlig helg, ibland misslyckas vi. Jag är konstant trött, men förstår att det hör till när man själv har funktionsvariation och välväldigt lite avlastning.
    Tack för svaret! Är din dotter hyperaktiv? Är det så ni misstänker NPF? min är ju inte det, men som sagt, utesluter inget. 
  • Anonym (Förskollärare)

    Nej jag tror inte att kompisens beteende spelar någon roll till hur ditt barn är hemma ..barn är överlag väldigt duktiga på att agera på olika sätt beroende på var de är och med vem de är . Vi ser detta gång på gång hur ett barn när det leker med kompis A är hyper och det blir bara trams och dumheter och ingen riktigt lek övh. Men när samma barn leker med kompis B så kan de sitta 30-40 min eller mer lugnt och fint  och bygga lego eller leka komplicerade rollekar ..
    samtidigt så kan kompis A kanske leka bra med kompis C …

    3- års åldern är tuff.. de är små men samtidigt stora .. hitta en lagom nivå och balans mellan lek o vila är inte lätt 
    Det du kan testa är ett bildschema där du sätter upp dagen med hjälp av bilder..gå upp, äta frukost, gå på toa ,klä på sig ytterkläderna ( gärna bilder på vilka kläder barnet ska klä på,sig ) gå till lekparken….etc etc…
    behövs inga avancerade bilder ..foton eller bilder från nätet funkar bra..

    Bo Hejkov (stavning ?) har skrivit en heller om lågaffektivt bemötande, finns även facebook grupper om detta ..
    det är ofta ett bara sätt armera dessa energiska barn på..det handlar inte om att inte sätta gränser eller låta barnet få göra som det vill! Utan om att funderar över vad som utlöste en situation och vad kunde vi gjort på ett annat sätt så att vi kunde förebyggt situationen .
     Alf B Svensson - en svensk skolpsykolog har skrivit bla boken våga vara förälder  har också många bra tankar om som kan vara bra..när mina barn var små fick alla föräldrar den boken från BVC ..

    sen 


    Anonym (Tröttis) skrev 2022-12-20 17:57:54 följande:
    Bra input men nej, vi är nog väldigt likvärdiga med förskolan, vi kanske har någon godisbit någon helg, inte alla men på förskolan får dom oboy och pannkakor med sylt det har vi aldrig hemma. Inte mer pasta osv heller. Överlag sund kost på båda platserna är min uppfattning  
    oboy…pannkakor med sylt ???… …det är bort plockat sedan länge i min kommun…eller pannkakor kan de få någon enstaka gång / termin ..det är reglerat hur många gånger per läsår de får servera söta saker.
  • Anonym (Tröttis)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2022-12-20 20:08:21 följande:

    Nej jag tror inte att kompisens beteende spelar någon roll till hur ditt barn är hemma ..barn är överlag väldigt duktiga på att agera på olika sätt beroende på var de är och med vem de är . Vi ser detta gång på gång hur ett barn när det leker med kompis A är hyper och det blir bara trams och dumheter och ingen riktigt lek övh. Men när samma barn leker med kompis B så kan de sitta 30-40 min eller mer lugnt och fint  och bygga lego eller leka komplicerade rollekar ..
    samtidigt så kan kompis A kanske leka bra med kompis C ?

    3- års åldern är tuff.. de är små men samtidigt stora .. hitta en lagom nivå och balans mellan lek o vila är inte lätt 
    Det du kan testa är ett bildschema där du sätter upp dagen med hjälp av bilder..gå upp, äta frukost, gå på toa ,klä på sig ytterkläderna ( gärna bilder på vilka kläder barnet ska klä på,sig ) gå till lekparken?.etc etc?
    behövs inga avancerade bilder ..foton eller bilder från nätet funkar bra..

    Bo Hejkov (stavning ?) har skrivit en heller om lågaffektivt bemötande, finns även facebook grupper om detta ..
    det är ofta ett bara sätt armera dessa energiska barn på..det handlar inte om att inte sätta gränser eller låta barnet få göra som det vill! Utan om att funderar över vad som utlöste en situation och vad kunde vi gjort på ett annat sätt så att vi kunde förebyggt situationen .
     Alf B Svensson - en svensk skolpsykolog har skrivit bla boken våga vara förälder  har också många bra tankar om som kan vara bra..när mina barn var små fick alla föräldrar den boken från BVC ..

    sen 


    oboy?pannkakor med sylt ???? ?det är bort plockat sedan länge i min kommun?eller pannkakor kan de få någon enstaka gång / termin ..det är reglerat hur många gånger per läsår de får servera söta saker.
    Jag fick faktiskt en chock över att dom får oboy en gång i veckan. Inte för att jag är rädd för socker, vi har ett väldigt sunt liv hemma men mest grejen att förskolan inför sådana vanor. Så onödigt. Då när mitt barn var 1,5 år och jag inte hade plan på att börja med några söta drycker på länge och det enda man fick höra hemma sen va oboy, oboy, oboy. 

    Köper helt det, att dom inte behöver påverkas. Men hon blir väldigt mycket slagen på fsk, av just det här barnet. Påverkar inte det? Jag märker stor skillnad hemma beroende på vem hon har lekt med på helgerna, ibland har vi lekt med det här barnet och ibland med andra kompisar och resten av dagen slåss mitt barn så mycket mer om hon har lekt med det utåtagerande barnet, så visst borde dom kunna påverkas? Vi har helt slutat med det, umgås aldrig längre, jag orkar verkligen inte längre men accepterar dom till 100%. 
Svar på tråden Jobbiga förskolebarn på helgerna?