• Anonym (Noway)

    Hur gick det för er ofrivilliga pappor?

     


    Till er som blivit unga pappor ofrivilligt mot er vilja och inte alls ville ha med varken mamman eller ungen att göra. Hur gick det sen för er? Fortsatte ni att inte ha nån kontakt alls. Och ungen klarade sig fint utan er. Eller ändrade ni er sen efter ett tag när ungen blivit äldre och började fråga vem som är farsa? Haft ett engångsligg som inte var något seriöst som tyvärr snart resulterar i ett barn. Jag är jävligt kluven vill helst skita totalt i tjejen och barnet bara glömma att jag ska bli farsa. Det här var  fan inte vad jag ville. Men min familj och alla tjatar om att jag ska ta mitt ansvar o träffa barnet regelbundet. Ska jag bara låtsas att gilla den här ungen för syns skull för att alla tycker jag borde göra det? För alla påstår att jag kommer ångra mig som fan om 10 år. Eller att alla andra tjejer man kommer träffa kan tycka det är himla neg att jag är farsa som inte brytt mig. 

  • Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?
  • EnAnonumius
    Anonym (fkl) skrev 2023-01-18 12:58:12 följande:
    Finns en mycket enkel förklaring, domstolar gick ut med att man översvämmas av vårdnadstvister, systemet har sedan gjort om, nu tar sällan Hovrätten upp en vårdnadstvist.

    Bara att ens en domstol går ut med att man överöses av vårdnadstvister påvisar att det är något fel i systemet.
    Jag förstår att du har absolut färsk fakta (maximalt två år gammal) på att domstolar (går ut med)  översvämmas av vårdnadstvister att länka till?

    Att Hovet sällan tar tag i vårdnadstvister är för att Familjerätten tar hand om det i stället sköter tvisterna, och det har samma lagliga bindande som om en domstol skulle skött det.

    Så nej, bara för att du inte hänger med på alla förändringar och det nya sättet att lösa vårdnadstvister på betyder inte att det är "fel på systemet" för den saken skull.
    Anonym (fkl) skrev 2023-01-18 12:58:12 följande:
    Sedan första åren med umgänge är helt meningslösa, barnet minns inte ens pappan om det blir ett uppehåll i umgänget.

    Bästa TS kan göra är att låta första åren vara, tar barnet kontakt lite senare i livet kan umgänge starta.

    Det SKA inte vara barnets uppgift att kontakta föräldrar. Det är föräldrars plikt att hålla kontakt med barnen.

    Dessutom, för dem som hänger med i utvecklingen, så har det blivit mycket svårare för mamman att "sabotera umgänget", än vad det var "förr i tiden".


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (fkl) skrev 2023-01-18 13:55:20 följande:
    Har ägnat många år åt detta, både rättsligt samt inom socialtjänsten arbete.
    Verkligen? Och det bästa du kunde prestera, med "ägnat många år åt detta" är 15år gammal statistik.

    slutade du att "ägna dig ått detta" för 15år sedan och därför inte kan presentera färskare statistik? 

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (fkl)
    EnAnonumius skrev 2023-01-18 14:07:42 följande:
    Jag förstår att du har absolut färsk fakta (maximalt två år gammal) på att domstolar (går ut med)  översvämmas av vårdnadstvister att länka till?


    Tog typ 3 sekunder, men du kanske dömer ut den? den är 3 år och 7 dagar gammal, dessa 1 år och 7 dagar är kanske avgörande för din bedömning.

    www.svd.se/a/0nJ2lA/fordubbling-av-vardnadstvister-pa-tio-ar
    Stor ökning av vårdnadstvister på tio år

    Antalet vårdnadstvister i domstol har ökat stort de senaste tio åren.


    Inte sällan drabbas barnen i de långdragna juridiska processerna när de hamnar mitt emellan föräldrars olika viljor ? ett perspektiv som alltför ofta hamnar i skymundan, anser en expert.


    Marc Skogelin/TT
    Publicerad 2020-01-11
  • Anonym (fkl)
    EnAnonumius skrev 2023-01-18 14:07:42 följande:

    Det SKA inte vara barnets uppgift att kontakta föräldrar. Det är föräldrars plikt att hålla kontakt med barnen.

    Dessutom, för dem som hänger med i utvecklingen, så har det blivit mycket svårare för mamman att "sabotera umgänget", än vad det var "förr i tiden".
    Jo visst, berätta till donatorbarnen pappa har en skyldighet o kontakta dig.

    Finns ingen lag mot umgänges sabotage, man går på barnet vilja, dom få exempel som finns, har andra faktorer som styrt utgången.
  • molly50
    Anonym (fkl) skrev 2023-01-18 13:55:20 följande:
    Har ägnat många år åt detta, både rättsligt samt inom socialtjänsten arbete.

    Det jag plockar fram är en bredd hur samhället har utvecklats, allt från fertilitetsbehandlingar till vanliga vårdnadstvister där man separerat efter några år medans barnen är unga.

    Har även en vän som träffa en kvinna, dom levde ihop, barn kom upp, hon berättar åt han att hon inte vill skaffa barn med någon, hon vill göra fertilitetsbehandling, fråga hur han ställer sig till detta? han kunde inte tro sina öron, ifall dom skiljer sig ska det inte uppstå en vårdnadstvist, där hon tvingas leva utan sitt barn varannan vecka.

    Detta har ökat dramatiskt sista åren, man skaffar barn själv,  vilket även speglar av sig på vårdnadstvister, man vill vara förälder på heltid, och man gör allt för att vinna, man tvekar inte en sekund på smutskasta pappan, som ex Bevisades i Lund 100% det är inte små siffror, det är nästan varenda en, kvinnor tvekade med andra ord inte att utföra en smutskampanj av pappan.
    Detta påverkar barnet att senare ta kontakt, barnet hamnar i en lojalitets konflikt, detta lever med barnet under lång tid, kontakta barnet pappan kommer det skada mamman, barnet undviker kontakta pappan, mamman är allt barnet har kvar.

    Bästa TS kan göra är att backa, låt barnet bli nyfiken ta kontakt, låt inte mamman få chansen att smutskasta pappan, detta ger ett livslång avståndstagande.
    Och hur ska pappan kunna hindra mamman från att smutskasta honom genom att backa och hålla sig undan,menar du?
  • Anonym (fkl)
    molly50 skrev 2023-01-18 15:04:51 följande:
    Och hur ska pappan kunna hindra mamman från att smutskasta honom genom att backa och hålla sig undan,menar du?
    Som du ser med Lund, där gick 100% ut på smutskastning av pappan.
    Man behöver inte fundera på om detta är en slump, självklart har ryktet gått att man vinner tvisten med smutskastning.
    Vi alla förstår att 100% talar sitt tydliga språk, samtidigt som vi vet att det är omöjligt att alla dessa pappor var rena svin.

    Vi ska inte tro att detta är en lokal händelse, att det är något fel på enbart Lund.

    Tar du fertil barn, där berättar man positivt om pappan, det ger resultat att barnet blir nyfiken på pappan.
    Har däremot mamman en uppriven vårdnadstvist vet oftast barnet om detta, barnet har varit hos soc, fått frågor ang pappan, mamman har berättat om varför dom ska till soc, ev vilka frågor som kan dyka upp, dvs man förbereder barnet.
    Barnet är nu involverad i tvisten.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-18 12:56:54 följande:
    Jamen jag läser allt här. Men det är rätt mycke diskussioner som kanske flyter iväg. Bara för att flera skriver ?åh du kommer att älska ditt barn bara du tar ansvar? så är det ju inte säkert att det faktiskt blir så. Kan ju ba bli skit också. Att ta kontakt med tjejen är inte helt jäkla lätt alltså det känns som att allt blev så jävla fel här och nu i det här läget en jävla uppförsbacke att ta kontakt. Känns ba som hon kommer styra allt till det hon vill. Har läst i andra trådar också och verkar ofta bli så att mamman har makten. Så lätt man känner är det ens värt ett försök? Blir jag ens en bra pappa när jag känner så här nu? 
    Helt ärligt tror jag att ni kan ju ha en fördel här också iom att ni inte haft eller troligen inte kommer försöka ha en romantisk relation. Ni har ju liksom inget bagage här som kan krångla till relationen och samarbetet kring barnet. 

    Klart det känns jobbigt för dig just nu, men som många redan sagt hjälper det ju inte att gnälla och mala på i samma hjulspår. Du vet ju inte hur hon kommer se på saken innan du kontaktar henne. Innan ni pratar om era förväntningar och hur ni vill lösa den här situationen tillsammans. Så klart att det är värt ett försök. 

    Sen måste jag ju bara lägga till att om du fortsätter såhär med gnäll och prat om att "bara skita i allt" är det ju inte konstigt om mamman försöker få sin vilja igenom och göra det hon känner för. Hon kan ju liksom inte dalta med dig också, utöver att ta största ansvaret kring bebisen, efter att ha gått igenom både graviditet och förlossning med allt vad det innebär. 
  • Anonym (Noway)
    Anonym (fkl) skrev 2023-01-18 12:58:12 följande:
    Finns en mycket enkel förklaring, domstolar gick ut med att man översvämmas av vårdnadstvister, systemet har sedan gjort om, nu tar sällan Hovrätten upp en vårdnadstvist.

    Bara att ens en domstol går ut med att man överöses av vårdnadstvister påvisar att det är något fel i systemet.

    Sedan första åren med umgänge är helt meningslösa, barnet minns inte ens pappan om det blir ett uppehåll i umgänget.

    Bästa TS kan göra är att låta första åren vara, tar barnet kontakt lite senare i livet kan umgänge starta.
    Kanske ni kan diskutera fkl ditt ca specifikt i nån annan trå? 
  • Anonym (kompis)
    Anonym (Alexandra) skrev 2023-01-18 15:19:19 följande:
    Helt ärligt tror jag att ni kan ju ha en fördel här också iom att ni inte haft eller troligen inte kommer försöka ha en romantisk relation. Ni har ju liksom inget bagage här som kan krångla till relationen och samarbetet kring barnet. 

    Klart det känns jobbigt för dig just nu, men som många redan sagt hjälper det ju inte att gnälla och mala på i samma hjulspår. Du vet ju inte hur hon kommer se på saken innan du kontaktar henne. Innan ni pratar om era förväntningar och hur ni vill lösa den här situationen tillsammans. Så klart att det är värt ett försök. 

    Sen måste jag ju bara lägga till att om du fortsätter såhär med gnäll och prat om att "bara skita i allt" är det ju inte konstigt om mamman försöker få sin vilja igenom och göra det hon känner för. Hon kan ju liksom inte dalta med dig också, utöver att ta största ansvaret kring bebisen, efter att ha gått igenom både graviditet och förlossning med allt vad det innebär. 

    Hur svårt kan det vara att i alla fall försöka sätta sig in i situationen för denna 20-åring som får ett totalt livsomvälvande besked?

    Jag kan inte fatta att så många har så svårt att läsa trådstarten, förstå vilken situation TS är i och vilken typ av stöd han behöver just nu.


    Han har ropat gång efter gång efter män/pappor som genomgått det han gjort, han vill ha stöd känslomässigt och höra storys från män som genomgått det som ligger framför honom.


    är det så konstigt?
    Han är inte intresserad av varken moraliserande, tips om preventivmedel. Han är troligen inte heller mottaglig för problemlösning och smarta idéer i det chocktillstånd han befinner sig i.

    Han vill prata med likasinnade som varit i samma situation,
    inte en massa allvetande människor med lösningar på allt..


    Ska han dessutom behöva tryckas till och ha dåligt samvete för att han inte orkar lyssna och ta emot en massa som han inte bett om!?
    Självklart blir det frustrerande.


    TS: navigera förbi alla inlägg som lägger mer börda på dina axlar, fortsätt skrolla förbi och ignorera. Utan dåligt samvete.

  • molly50
    Anonym (fkl) skrev 2023-01-18 15:18:54 följande:
    Som du ser med Lund, där gick 100% ut på smutskastning av pappan.
    Man behöver inte fundera på om detta är en slump, självklart har ryktet gått att man vinner tvisten med smutskastning.
    Vi alla förstår att 100% talar sitt tydliga språk, samtidigt som vi vet att det är omöjligt att alla dessa pappor var rena svin.

    Vi ska inte tro att detta är en lokal händelse, att det är något fel på enbart Lund.

    Tar du fertil barn, där berättar man positivt om pappan, det ger resultat att barnet blir nyfiken på pappan.
    Har däremot mamman en uppriven vårdnadstvist vet oftast barnet om detta, barnet har varit hos soc, fått frågor ang pappan, mamman har berättat om varför dom ska till soc, ev vilka frågor som kan dyka upp, dvs man förbereder barnet.
    Barnet är nu involverad i tvisten.
    Det var inte svar på min fråga. Jag ställer den igen. 
    Hur ska pappan kunna hindra mamman från att smutskasta honom genom att hålla sig undan?
Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?