• Anonym (Noway)

    Hur gick det för er ofrivilliga pappor?

     


    Till er som blivit unga pappor ofrivilligt mot er vilja och inte alls ville ha med varken mamman eller ungen att göra. Hur gick det sen för er? Fortsatte ni att inte ha nån kontakt alls. Och ungen klarade sig fint utan er. Eller ändrade ni er sen efter ett tag när ungen blivit äldre och började fråga vem som är farsa? Haft ett engångsligg som inte var något seriöst som tyvärr snart resulterar i ett barn. Jag är jävligt kluven vill helst skita totalt i tjejen och barnet bara glömma att jag ska bli farsa. Det här var  fan inte vad jag ville. Men min familj och alla tjatar om att jag ska ta mitt ansvar o träffa barnet regelbundet. Ska jag bara låtsas att gilla den här ungen för syns skull för att alla tycker jag borde göra det? För alla påstår att jag kommer ångra mig som fan om 10 år. Eller att alla andra tjejer man kommer träffa kan tycka det är himla neg att jag är farsa som inte brytt mig. 

  • Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?
  • Anonym (Noway)
    Anonym (kompis) skrev 2023-01-18 12:38:51 följande:

    Hej TS

    Imponerad av ditt tålamod med alla OT-diskussioner som kommer upp.
    Försök ignorera dessa, det finns gott om idioter här som inte begriper idén med den här typen av frågor. Dvs. att det handlar om det du faktiskt frågar om, inget annat.

    Jag har ingen egen erfarenhet men har en god vän som gick igenom detta för ganska många år sedan. Han var då i din ålder, efter ett ONS fick han reda på att hon var gravid och att han skulle bli pappa.
    Detaljerna just då vet jag inget om men han har gjort vad han kunnat för att ha kontakt med sin son genom åren. Träffats på lov, kortare eller längre, sett till att det finns en kontakt och relation.
    Mamman har han väl kunnat samarbeta med men de har aldrig haft nån relation eller intresse av det.

    I vuxen ålder, när jag lärde känna min kompis, har relationen med sonen blivit riktigt fin och varit givande för båda.


    Du behöver inte hitta alla lösningar nu, inte heller tänka att livet är slut. Det är inte alls säkert eller rimligt att du ska vara pappa varannan vecka. Däremot behöver du inte heller utesluta något nu. Ta det lite lugnt (lättare sagt än gjort), tala öppet med tjejen precis om dina känslor, tex. att du är väldigt osäker, rädd och inte har en aning om föräldraskapet. Att du är orolig för att inte känna något för ditt barn och att ditt liv ska upphöra.
    Så kan du välja att samtidigt säga; jag är beredd att försöka, ge det en chans att efter förmåga stötta med det jag kan, men kan inte lova hur det blir just nu.


    Sen får du ta en månad i taget, ett år i taget. Troligen blir det inte aktuellt med någon vårdnad för din del, det är nog inte bra för barnet, men ett visst umgänge?
    Träffas nån gång, tillsammans med mamman den första tiden och nåt år framåt.. Senare kanske det känns rätt och naturligt att vara med barnet lite längre stunder, nån dag, en helg... 
    Simma lugnt, allt händer inte på en gång utan det blir små steg, små förändringar och du hinner lära dig, mogna och känna att det blir naturligt.
    Bara att du ställer frågan nu och oroar dig visar att du tar situationen på allvar.
    Det kommer ordna sig ska du se.


    Lycka till!


    Jag har läst. 
  • Anonym (Noway)
    Anonym (En annan) skrev 2023-01-20 07:52:52 följande:

    Jag vet att det inte är mina svar du söker, men jag är mer än dubbelt så gammal som du och har därmed gott om erfarenheter av andra typer av kriser och motgångar. Jag har mött folk vars pappor har övergett dem. Jag har mött ensamstående mammor som försöker förklara för sina barn varför pappa inte tycker om dem. Jag har mött mäniskor i chock och kris. Du är långt ifrån ensam om att stå inför något skrämmande. Det är vi många som gjort före dig, även om situationen inte har varit exakt densamma.


    Det skrämmande som händer, det kommer att hända oavsett om man blundar eller inte. Och min erfarenhet är att det dåliga blir betydligt bättre om man själv är aktiv och fåt koll på situationen. Just nu har du ingen kontroll. Det är skitjobbigt. Men du kan få mer koll på situationen om du kontaktar mamman och tar tag i problemet. 


    Men var finns alla killar som ofrivilligt blev farsa? Måste ju finnas massor av såna case både de som var unga eller äldre. Känns som att de är osynliga. Är ju liksom ba dom som vet hur det känns och deras erfarenheter. Är det så få av dom här eller om de är här vill de inte snacka om saken? Jag får tusen råd här av 95 procent tjejer gissar jag. ingen tjej kan ju uppenbarligen kunnat bli ofrivillig farsa. 
  • Anonym (kompis)
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-20 09:20:04 följande:
    Men var finns alla killar som ofrivilligt blev farsa? Måste ju finnas massor av såna case både de som var unga eller äldre. Känns som att de är osynliga. Är ju liksom ba dom som vet hur det känns och deras erfarenheter. Är det så få av dom här eller om de är här vill de inte snacka om saken? Jag får tusen råd här av 95 procent tjejer gissar jag. ingen tjej kan ju uppenbarligen kunnat bli ofrivillig farsa. 

    Tyvärr är detta ett forum med 80-90% kvinnor.
    Av den grupp män som finns är det säkert bara en väldigt liten grupp som gått igenom det som händer dig nu (rent statistiskt).
    Av de få som finns så verkar inte så många läsa den här tråden, de kanske inte är intresserade av relationsfrågor.


    Kanske finns det nån förening att ta kontakt med för att hitta likasinnade?
    Kolla med vården, de kanske vet om det finns nån stödgrupp?


    Annars är ett bra tips att ta kontakt med en kurator/psykolog och prata.
    Som någon skrev ovan, du behöver få hjälp att förstå situationen för att få nån slags kontroll över ditt liv. Just nu är det kaos.


    Det kan du få hjälp med och då blir situationen mer hanterbar

  • Anonym (Partner till en ofrivillig farsa)

    Hej hej,
    Min man har ett "misstagsbarn", efter ett kort förhållande där mamman ljög för honom, vilket resulterade i en graviditet. Som hon längtade efter men som han verkligen inte ville. Han kände sig lurad och förd bakom ljuset och var inte glad.


    Det blev ett högt pris då han fick väldigt mycket skit för detta, nyss separerad från ett riktigt dåligt förhållande med ett stormigt uppbrott var det ju precis vad som INTE behövdes, och han har fått relationen till sina två barn rätt sargad på grund av detta då deras mamma använt detta som ett slagträ.
    Morsan till misstagsbarnet ville inte ha med honom att göra sen, hon ville tydligen bara ha en spermadonator, typ. Så jävla dåligt, förutom att sätta ett eget barn till världen som inte är önskad av sin egen pappa så har hon förstört väldigt mycket för min man, och hans barn.

    Well, det är ett antal år sen nu, och vi lever i en ny familj. På mitt initiativ har kontakt tagits med barnet, och de ses nu ett par timmar varannan helg, och det började när barnet var 4 år. Min man försöker knyta an, men det är svårt och motigt. Han har aldrig velat ha detta barn, han känner ingenting för honom, men vi gör så gott vi kan. Jag stöttar och peppar. Det räcker att barnet vet vem hans pappa är, och att han är bekräftad som hans son. Han är med på ett hörn, men jag tror helt ärligt att det kommer bli mer i framtiden. Det är inte ovälkommet, men jag kommer heller inte att forcera fram nåt mer om min man inte vill. 
    Om barnets mamma vill ha en engagerad pappa som är en del av deras vardag så får hon hitta nån som tar den platsen för hennes son och henne. Det är HENNES problem att hon valde att sätta ett barn till världen med en pappa som inte ville ha barn med henne, hon visste det hela tiden och ingen tvingade henne. Den som blev tvingad var min man.

    Man kan inte tvinga fram några känslor. Och till dig TS, vill jag säga att livet blir inte alltid som man tänkt sig. Men det är långt och väldigt mcyket kan och kommer att hända. Ta det i små steg, och det är inte alls bråttom. Om du börjar umgås med ditt barn när han eller hon är 3-4 år så kommer barnet ändå inte att ha några varaktiga minnen av att du inte var där. Så det är verkligen inte kört för att du inte känner att du förmår vara superfarsa från början.
    Vem vet, hon kanske träffar nån som vill adoptera barnet sen, då slipper du ansvar för ett barn du aldrig ville vara förälder till. Eller så växer du med detta och allt blir bara ändå. 
    Stor kram vill jag säga till dig, oavsett. Din situation är inte lätt, men den är inte statisk heller. Det kommer att bli bra, hur det än blir, och du måste inte alls göra något alls just nu <3

  • molly50
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-20 04:05:18 följande:
    Men är det så svårt att fatta? Har du själv blivit ofrivillig farsa? Nä men varför skriver du inlägg på inlägg då? Är ju inte till dig jag ställer frågan. Utan till olika oappo som har olika erfarenheter. 
    Nej,jag har absolut inte svårt att förstå. Tvärtom faktiskt.
    Jag förstår verkligen att det är jobbigt för dig.
    När jag blev gravid med mitt första barn så kände jag mig väldigt osäker och övervägde t om abort.
    Men jag valde att behålla och har aldrig ångrat det.
    Det jag har lite svårt att förstå är att du ju faktiskt har fått flera svar från män här i tråden som blivit ofrivilliga pappor.
    Men du verkar inte tycka att de är tillräckliga,
    Därav att jag undrar varför. Om det inte är svar du vill ha.
  • Anonym (Noway)
    Anonym (Partner till en ofrivillig farsa) skrev 2023-01-20 09:55:49 följande:

    Hej hej,
    Min man har ett "misstagsbarn", efter ett kort förhållande där mamman ljög för honom, vilket resulterade i en graviditet. Som hon längtade efter men som han verkligen inte ville. Han kände sig lurad och förd bakom ljuset och var inte glad.


    Det blev ett högt pris då han fick väldigt mycket skit för detta, nyss separerad från ett riktigt dåligt förhållande med ett stormigt uppbrott var det ju precis vad som INTE behövdes, och han har fått relationen till sina två barn rätt sargad på grund av detta då deras mamma använt detta som ett slagträ.
    Morsan till misstagsbarnet ville inte ha med honom att göra sen, hon ville tydligen bara ha en spermadonator, typ. Så jävla dåligt, förutom att sätta ett eget barn till världen som inte är önskad av sin egen pappa så har hon förstört väldigt mycket för min man, och hans barn.

    Well, det är ett antal år sen nu, och vi lever i en ny familj. På mitt initiativ har kontakt tagits med barnet, och de ses nu ett par timmar varannan helg, och det började när barnet var 4 år. Min man försöker knyta an, men det är svårt och motigt. Han har aldrig velat ha detta barn, han känner ingenting för honom, men vi gör så gott vi kan. Jag stöttar och peppar. Det räcker att barnet vet vem hans pappa är, och att han är bekräftad som hans son. Han är med på ett hörn, men jag tror helt ärligt att det kommer bli mer i framtiden. Det är inte ovälkommet, men jag kommer heller inte att forcera fram nåt mer om min man inte vill. 
    Om barnets mamma vill ha en engagerad pappa som är en del av deras vardag så får hon hitta nån som tar den platsen för hennes son och henne. Det är HENNES problem att hon valde att sätta ett barn till världen med en pappa som inte ville ha barn med henne, hon visste det hela tiden och ingen tvingade henne. Den som blev tvingad var min man.

    Man kan inte tvinga fram några känslor. Och till dig TS, vill jag säga att livet blir inte alltid som man tänkt sig. Men det är långt och väldigt mcyket kan och kommer att hända. Ta det i små steg, och det är inte alls bråttom. Om du börjar umgås med ditt barn när han eller hon är 3-4 år så kommer barnet ändå inte att ha några varaktiga minnen av att du inte var där. Så det är verkligen inte kört för att du inte känner att du förmår vara superfarsa från början.
    Vem vet, hon kanske träffar nån som vill adoptera barnet sen, då slipper du ansvar för ett barn du aldrig ville vara förälder till. Eller så växer du med detta och allt blir bara ändå. 
    Stor kram vill jag säga till dig, oavsett. Din situation är inte lätt, men den är inte statisk heller. Det kommer att bli bra, hur det än blir, och du måste inte alls göra något alls just nu <3


    Tack för att du berättar om din mans upplevelse
  • Anonym (Noway)
    molly50 skrev 2023-01-20 12:12:17 följande:
    Nej,jag har absolut inte svårt att förstå. Tvärtom faktiskt.
    Jag förstår verkligen att det är jobbigt för dig.
    När jag blev gravid med mitt första barn så kände jag mig väldigt osäker och övervägde t om abort.
    Men jag valde att behålla och har aldrig ångrat det.
    Det jag har lite svårt att förstå är att du ju faktiskt har fått flera svar från män här i tråden som blivit ofrivilliga pappor.
    Men du verkar inte tycka att de är tillräckliga,
    Därav att jag undrar varför. Om det inte är svar du vill ha.
    Men man kan ju tro det faktiskt om du själv inte har någon egen direkt eller ens indirekt erfarenhet av den här situationen varför fortsätter du att skriva i tråden hela tiden? Du har ju varit i tjejens situation och kunde dessutom göra ett val om abort men du valde att behålla. Känner inte att din erfarenhet och dina inlägg hjälper mig att bearbeta det här heller. Men fortsätt du om du tror att min situation förändras av dina så kallade goda råd. Eller skriver du för att du själv ska tycka att du gjorde rätt val att du själv skaffa ett barn fastän kanske pappan inte alls ville? 
  • Anonym (Noway)
    Anonym (Partner till en ofrivillig farsa) skrev 2023-01-20 09:55:49 följande:

    Hej hej,
    Min man har ett "misstagsbarn", efter ett kort förhållande där mamman ljög för honom, vilket resulterade i en graviditet. Som hon längtade efter men som han verkligen inte ville. Han kände sig lurad och förd bakom ljuset och var inte glad.


    Det blev ett högt pris då han fick väldigt mycket skit för detta, nyss separerad från ett riktigt dåligt förhållande med ett stormigt uppbrott var det ju precis vad som INTE behövdes, och han har fått relationen till sina två barn rätt sargad på grund av detta då deras mamma använt detta som ett slagträ.
    Morsan till misstagsbarnet ville inte ha med honom att göra sen, hon ville tydligen bara ha en spermadonator, typ. Så jävla dåligt, förutom att sätta ett eget barn till världen som inte är önskad av sin egen pappa så har hon förstört väldigt mycket för min man, och hans barn.

    Well, det är ett antal år sen nu, och vi lever i en ny familj. På mitt initiativ har kontakt tagits med barnet, och de ses nu ett par timmar varannan helg, och det började när barnet var 4 år. Min man försöker knyta an, men det är svårt och motigt. Han har aldrig velat ha detta barn, han känner ingenting för honom, men vi gör så gott vi kan. Jag stöttar och peppar. Det räcker att barnet vet vem hans pappa är, och att han är bekräftad som hans son. Han är med på ett hörn, men jag tror helt ärligt att det kommer bli mer i framtiden. Det är inte ovälkommet, men jag kommer heller inte att forcera fram nåt mer om min man inte vill. 
    Om barnets mamma vill ha en engagerad pappa som är en del av deras vardag så får hon hitta nån som tar den platsen för hennes son och henne. Det är HENNES problem att hon valde att sätta ett barn till världen med en pappa som inte ville ha barn med henne, hon visste det hela tiden och ingen tvingade henne. Den som blev tvingad var min man.

    Man kan inte tvinga fram några känslor. Och till dig TS, vill jag säga att livet blir inte alltid som man tänkt sig. Men det är långt och väldigt mcyket kan och kommer att hända. Ta det i små steg, och det är inte alls bråttom. Om du börjar umgås med ditt barn när han eller hon är 3-4 år så kommer barnet ändå inte att ha några varaktiga minnen av att du inte var där. Så det är verkligen inte kört för att du inte känner att du förmår vara superfarsa från början.
    Vem vet, hon kanske träffar nån som vill adoptera barnet sen, då slipper du ansvar för ett barn du aldrig ville vara förälder till. Eller så växer du med detta och allt blir bara ändå. 
    Stor kram vill jag säga till dig, oavsett. Din situation är inte lätt, men den är inte statisk heller. Det kommer att bli bra, hur det än blir, och du måste inte alls göra något alls just nu <3


    Får jag fråga lite. Är din mans misstagsbarn känt för alla i er kompiskrets? Var det så från början eller när blev det offentligt? Visste du om det barnet när ni blev ihop? och ifall du fick reda på det senare vad var din reaktion?  Hur gammal var han när han blev pappa till det barnet? Sorry om många frågor här. Men du verkar ju ha stor förståelse för hur det nog känts för din man. Känns ju som hur jag än gör här lär man få massa skit. Jag kan ju inte garantera att jag ens kommer känna nåt för det här barnet som jag skrivit om tidigare i tråden. 
  • molly50
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-20 12:48:16 följande:
    Men man kan ju tro det faktiskt om du själv inte har någon egen direkt eller ens indirekt erfarenhet av den här situationen varför fortsätter du att skriva i tråden hela tiden? Du har ju varit i tjejens situation och kunde dessutom göra ett val om abort men du valde att behålla. Känner inte att din erfarenhet och dina inlägg hjälper mig att bearbeta det här heller. Men fortsätt du om du tror att min situation förändras av dina så kallade goda råd. Eller skriver du för att du själv ska tycka att du gjorde rätt val att du själv skaffa ett barn fastän kanske pappan inte alls ville? 
    Nej,jag har faktiskt inte svårt att förstå att du tycker det här är jobbigt.
    Inte alls faktiskt.
    Jag har bara svårt att förstå varför du inte tycker att de svar du har fått från männen här i tråden är tillräckliga.

    Min man ville ha barnet. Och han hjälpte mig att ändra inställning.
    Så det handlade inte alls om det.
    Utan det handlade mer om det ekonomiska. Vi bodde inte ens ihop ännu när jag blev gravid.
    Och jag hade bara ett timvikariat.
    Så det var en stor osäkerhet.
    Men vi flyttade ihop innan barnet kom och jag fick senare ett längre vikariat och min man har ett fast jobb.
    Och vi fick senare ett barn till.
    Så jag säger bara att det kan gå bra.
    Jag tror bara att du måste våga söka hjälp.
    Och våga ta kontakt med mamman.
    Ju längre du väntar ju jobbigare kommer det att bli.
    Jag menar inte att vara elak och jag ber om ursäkt om du har uppfattat det så.
    Sen ska du också veta att det här är ett kvinnodominerat forum så du kanske inte får så många svar ifrån män här.
  • Anonym (Partner till en ofrivillig farsa)
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-20 13:05:37 följande:
    Får jag fråga lite. Är din mans misstagsbarn känt för alla i er kompiskrets? Var det så från början eller när blev det offentligt? Visste du om det barnet när ni blev ihop? och ifall du fick reda på det senare vad var din reaktion?  Hur gammal var han när han blev pappa till det barnet? Sorry om många frågor här. Men du verkar ju ha stor förståelse för hur det nog känts för din man. Känns ju som hur jag än gör här lär man få massa skit. Jag kan ju inte garantera att jag ens kommer känna nåt för det här barnet som jag skrivit om tidigare i tråden. 

    Du får absolut fråga, inga problem alls.


    Ja, hans nära vänner vet om det, men det är väl väl inget vi pratar om med nya människor vi möter när man står och minglar precis. Han är ju inte precis stolt över detta, han säger att han inte skäms men min bedömning är ju helt klart att han gör det. Det blir sakta men säkert bättre och mer talbart, men han vill helst inte prata om det alls. 
    Hans ex gjorde det verkligen offentligt då hon gjorde en stor sak över att han lämnade henne och fick barn med en annan direkt, men han dejtade och träffade tjejer när de redan brutit upp och skulle sälja sitt hus. Många vet väl om det men han och jag har ju en massa nya bekantskaper och det är absolut ingen hemlighet men inte nåt vi tar upp med folk vi precis träffat heller. Hans familj, syskon och mamma har sagt att de tycker det är bra att han träffar barnet nu, men ingen verkar tycka att han ska göra anspråk på att ha barnet mer heller, typ att han plötsligt ska vara varannan-vecka-farsa, umgänge räcker. 


    Jag fick reda på det på en av våra första dejter, han berättade helt enkelt att han är pappa till ytterligare ett barn, och omständigheterna kring alltihop. Jag hade helt ärligt blivit både arg och besviken om detta hade framkommit senare, och det var därför han var tydlig med det från början. Klart man kan bli lite skeptisk till män, eller kvinnor också såklart, med ett tungt bagage, men jag är inte en dömande person och såg inte detta som ett hinder.


    Han var 39 när misstagsbarnet föddes. Han har två barn sen innan som då var 11 och 9 år. Nu har vi ett gemensamt barn också, hon är 2. Misstagsbarnet är drygt 5 år nu. Han tycker det är kul att få träffa sin syster, och det är ju rart. Men visst fan är det lite jobbigt, men livet är väl sällan enkelt heller. Man får vad man klarar av, och vad man ska lära sig, försöker jag att tänka. Det är jobbigt, men helt klart hanterbart. Vem vet, jag tror att barnen kommer ha glädje av varandra i framtiden, i nån form och utsträckning.


    Jag har lite svårt för morsan som verkar tycka att min man ska komma till dem och träffa barnet, men jag har gjort glasklart att det inte är nåt alternativt, barnet får komma till sin pappa och ta del av sin pappas tillvaro och familj. Vill hon ha en vardagsfarsa får hon hitta nån som tar den rollen för henne och barnet. Annars blir det faktiskt för jobbigt för mig om jag ska vara ärlig. Jag försöker vara storsint men jag är bara en människa jag med... Jag har önskat att det skulle visa sig att det inte är hans barn trots allt, men vi gjord ett DNA-test. Jag har hoppats att hon skulle hitta nån som vill adoptera honom, men hon har ju ensam vårdnad om honom idag och att hon skulle vilja dela honom med nån är nog tyvärr osannolikt, så jag förlikar mig med läget och gör så gott jag kan, och stöttar min man att göra så gott han förmår. Då behöver vi inte grubbla över vad vi borde gjort eller ha dåligt samvete.


    Så detta kommer inte vara ett hinder för dig i framtiden heller, om du är ärlig och rättfram och står för din historia och gör vad du förmår, gör inte våld på dig själv. Det HON som tar beslutet att sätta ett barn till världen med förutsättningarna att ena föräldern inte ens vill. Det är ingen som tvingar henne.


     

Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?