• Anonym (Noway)

    Hur gick det för er ofrivilliga pappor?

     


    Till er som blivit unga pappor ofrivilligt mot er vilja och inte alls ville ha med varken mamman eller ungen att göra. Hur gick det sen för er? Fortsatte ni att inte ha nån kontakt alls. Och ungen klarade sig fint utan er. Eller ändrade ni er sen efter ett tag när ungen blivit äldre och började fråga vem som är farsa? Haft ett engångsligg som inte var något seriöst som tyvärr snart resulterar i ett barn. Jag är jävligt kluven vill helst skita totalt i tjejen och barnet bara glömma att jag ska bli farsa. Det här var  fan inte vad jag ville. Men min familj och alla tjatar om att jag ska ta mitt ansvar o träffa barnet regelbundet. Ska jag bara låtsas att gilla den här ungen för syns skull för att alla tycker jag borde göra det? För alla påstår att jag kommer ångra mig som fan om 10 år. Eller att alla andra tjejer man kommer träffa kan tycka det är himla neg att jag är farsa som inte brytt mig. 

  • Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?
  • Anonym (fkl)
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-21 14:54:38 följande:
    Jag tror faktiskt jag skulle må bäst av att få diskutera den här situationen med andra utanför den här gruppen där det är en massa dömande och pekpinna. jag mår inte nå bättre av det liksom. Jag vet väl för fasen hur barn blir till å skydd och hela den skiten. Men jag får nog leta mig vidare till nån kris för killar elr mansjour och liknande. JG fattar att gjort är gjort. Men nu tar jag mig inte vidare här. Mår bara sämre av att få all skit här känner mig bara ännu mer misslyckad så sparka på ni. 
    Som sagt, problemet ligger hos dig, egoism i kombo med IQ.

    Jag har lyft fram oss som varit i liknande situation som dig, vi har tagit vårt ansvar, vi kämpat år i rättssystemet o inom socialtjänsten för umgänge och tillåtas oss ta ansvar för denna one-night-stands resultat.

    Ingen av oss har ens funderat över ansvaret av våra handlingar o konsekvenser av detta. Vi har gjort allt vi kan för att ta ansvar. Även bilda stora grupper med män i liknande situation.

     
  • Anonym (....)
    Anonym (Partner till en ofrivillig farsa) skrev 2023-01-20 09:55:49 följande:

    Hej hej,
    Min man har ett "misstagsbarn", efter ett kort förhållande där mamman ljög för honom, vilket resulterade i en graviditet. Som hon längtade efter men som han verkligen inte ville. Han kände sig lurad och förd bakom ljuset och var inte glad.


    Det blev ett högt pris då han fick väldigt mycket skit för detta, nyss separerad från ett riktigt dåligt förhållande med ett stormigt uppbrott var det ju precis vad som INTE behövdes, och han har fått relationen till sina två barn rätt sargad på grund av detta då deras mamma använt detta som ett slagträ.
    Morsan till misstagsbarnet ville inte ha med honom att göra sen, hon ville tydligen bara ha en spermadonator, typ. Så jävla dåligt, förutom att sätta ett eget barn till världen som inte är önskad av sin egen pappa så har hon förstört väldigt mycket för min man, och hans barn.

    Well, det är ett antal år sen nu, och vi lever i en ny familj. På mitt initiativ har kontakt tagits med barnet, och de ses nu ett par timmar varannan helg, och det började när barnet var 4 år. Min man försöker knyta an, men det är svårt och motigt. Han har aldrig velat ha detta barn, han känner ingenting för honom, men vi gör så gott vi kan. Jag stöttar och peppar. Det räcker att barnet vet vem hans pappa är, och att han är bekräftad som hans son. Han är med på ett hörn, men jag tror helt ärligt att det kommer bli mer i framtiden. Det är inte ovälkommet, men jag kommer heller inte att forcera fram nåt mer om min man inte vill. 
    Om barnets mamma vill ha en engagerad pappa som är en del av deras vardag så får hon hitta nån som tar den platsen för hennes son och henne. Det är HENNES problem att hon valde att sätta ett barn till världen med en pappa som inte ville ha barn med henne, hon visste det hela tiden och ingen tvingade henne. Den som blev tvingad var min man.

    Man kan inte tvinga fram några känslor. Och till dig TS, vill jag säga att livet blir inte alltid som man tänkt sig. Men det är långt och väldigt mcyket kan och kommer att hända. Ta det i små steg, och det är inte alls bråttom. Om du börjar umgås med ditt barn när han eller hon är 3-4 år så kommer barnet ändå inte att ha några varaktiga minnen av att du inte var där. Så det är verkligen inte kört för att du inte känner att du förmår vara superfarsa från början.
    Vem vet, hon kanske träffar nån som vill adoptera barnet sen, då slipper du ansvar för ett barn du aldrig ville vara förälder till. Eller så växer du med detta och allt blir bara ändå. 
    Stor kram vill jag säga till dig, oavsett. Din situation är inte lätt, men den är inte statisk heller. Det kommer att bli bra, hur det än blir, och du måste inte alls göra något alls just nu <3


    Misstagsbarn? Uttrycker ni er så hemma också? 
     
    Tror du er dotter inte skulle märka av att pappa saknas eller inte finns där på 3-4 år, som du skrev?? Självklart påverkas barn i ung ålder av sånt! De tre första åren är de som lägger grunden för självkänslan. Kanske barnet vill bjuda in pappan till "sitt liv" och kanske det skulle hjälpa dem vidare i sin relation, men det tänker du inte bjuda på? Sorgligt att du behövt puscha den sk pappan att träffa sitt eget barn, men sen förbjuder honom besöka barnet? 
     
    Självklart är barnet fäst vid sin nya lillasyster. Han måste väl märka att det finns ett familjesammanhang där han inte ingår då pappan har tre barn som han velat ha. Hur har de reagerat av hans ovilja, önskan att få strunta i en? Syskon kanske inte alltid är bästa vänner, men de brukar ändå måna om varandra på ett djupare plan...
    Hoppas verkligen pappan gör allt för att dölja sin ovilja inför sttt "misstags"barn, men klart det märks om man inte är älskad. Vilka effekter kommer det ha för barnet i framtiden? Pojkar med frånvarande fäder får ju en sämre utgång i livet. Har han tänkt på det, eller är det bara hans eget ego som räknas? 
     
    Nej, det är inte synd om män som doppar och inte skyddar sig, och sen inte tar ansvar. Den enda det är synd om är barnet!
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-21 11:32:45 följande:

    Men var fasen hittar jag killar med samma erfarenheter av att bli ofrivillig pappa då? Det blir ju bara en massa snack om skyll dig själv ta ditt ansvar osv. Mest tjejer som har en massa åsikter. Var ska jag vända mig? Hur det blir i slutändan för mig har jag nog mer nytta av att snacka med nån som varit i liknande sits.


    Anonym (Noway) skrev 2023-01-21 14:54:38 följande:
    Jag tror faktiskt jag skulle må bäst av att få diskutera den här situationen med andra utanför den här gruppen där det är en massa dömande och pekpinna. jag mår inte nå bättre av det liksom. Jag vet väl för fasen hur barn blir till å skydd och hela den skiten. Men jag får nog leta mig vidare till nån kris för killar elr mansjour och liknande. JG fattar att gjort är gjort. Men nu tar jag mig inte vidare här. Mår bara sämre av att få all skit här känner mig bara ännu mer misslyckad så sparka på ni. 
    Alltså, du måste börja växa upp och sluta gnälla. Folk här är bara ärliga och behandlar dig sig vilken vuxen människa som helst. Klart att du liksom måste ta ditt ansvar om du har gjort ett barn? Ingen "sparkar" på dig, så du behöver inte spela martyr här.

    Du sitter ju ändå i en sits här där du kan slippa undan väldigt mycket ansvar kring barnet. Du behöver dels inte vara gravid eller gå igenom förlossning, men tjejen kommer ju även behöva ha det boende hos sig och sköta om det 24/7. Hon kommer ju inte riktigt kunna slippa undan den delen. Så ja, minimum från dig vore ju att ta kontakt med henne och prata, just för att hon är den personen som kommer ta hand om ert barn.

  • Anonym (Partner till en ofrivillig farsa)
    Anonym (....) skrev 2023-01-21 16:26:09 följande:
    Misstagsbarn? Uttrycker ni er så hemma också? 
     
    Tror du er dotter inte skulle märka av att pappa saknas eller inte finns där på 3-4 år, som du skrev?? Självklart påverkas barn i ung ålder av sånt! De tre första åren är de som lägger grunden för självkänslan. Kanske barnet vill bjuda in pappan till "sitt liv" och kanske det skulle hjälpa dem vidare i sin relation, men det tänker du inte bjuda på? Sorgligt att du behövt puscha den sk pappan att träffa sitt eget barn, men sen förbjuder honom besöka barnet? 
     
    Självklart är barnet fäst vid sin nya lillasyster. Han måste väl märka att det finns ett familjesammanhang där han inte ingår då pappan har tre barn som han velat ha. Hur har de reagerat av hans ovilja, önskan att få strunta i en? Syskon kanske inte alltid är bästa vänner, men de brukar ändå måna om varandra på ett djupare plan...
    Hoppas verkligen pappan gör allt för att dölja sin ovilja inför sttt "misstags"barn, men klart det märks om man inte är älskad. Vilka effekter kommer det ha för barnet i framtiden? Pojkar med frånvarande fäder får ju en sämre utgång i livet. Har han tänkt på det, eller är det bara hans eget ego som räknas? 
     
    Nej, det är inte synd om män som doppar och inte skyddar sig, och sen inte tar ansvar. Den enda det är synd om är barnet!

    Klart min man försöker hålla masken när vi träffar ?misstagsbarnet? givetvis. Han blir bra behandlad här.
    nej, han kallas inte misstagsbarnet i dagligt tal, det var i detta forum där barn som blivit till av misstag av sin ena förälder där den andra föräldern ändå valt att sätta ett oönskat barn till världen. 


    visst är det synd om barnen, men det får morsan förklara för sitt barn, varför barnets livsförutsättningar ser ut som det gör. hon Visste heeeela tiden att det inte skulle finnas nån pappa. på Hennes eget initiativ faktiskt, så det är inte alls stnd om henne, läs mitt första inlägg igen. Hon valde själv att förskjyta honom, om nu efter ett par år togs kontakten upp igen. Bra eller dåligt?!? För vem?!?
    min man för umgås precis hur mycket han vill med sitt barn, men inte hemma hos mamman. Helt naturligt faktiskt, vi bor i ett eget hem där han är välkommen.

    och nej, jag har själv inga minnen av om mi än pappa eller mamma tog hand om mig under mina först år. Det har väl ingen? 

  • Anonym (....)
    Anonym (Partner till en ofrivillig farsa) skrev 2023-01-21 21:19:13 följande:

    Klart min man försöker hålla masken när vi träffar ?misstagsbarnet? givetvis. Han blir bra behandlad här.
    nej, han kallas inte misstagsbarnet i dagligt tal, det var i detta forum där barn som blivit till av misstag av sin ena förälder där den andra föräldern ändå valt att sätta ett oönskat barn till världen. 


    visst är det synd om barnen, men det får morsan förklara för sitt barn, varför barnets livsförutsättningar ser ut som det gör. hon Visste heeeela tiden att det inte skulle finnas nån pappa. på Hennes eget initiativ faktiskt, så det är inte alls stnd om henne, läs mitt första inlägg igen. Hon valde själv att förskjyta honom, om nu efter ett par år togs kontakten upp igen. Bra eller dåligt?!? För vem?!?
    min man för umgås precis hur mycket han vill med sitt barn, men inte hemma hos mamman. Helt naturligt faktiskt, vi bor i ett eget hem där han är välkommen.

    och nej, jag har själv inga minnen av om mi än pappa eller mamma tog hand om mig under mina först år. Det har väl ingen? 


    Menar ju självklart inte konkreta minnen, utan själva känslsn av att knyta an till sin pappa under de första åren. Minnen skapas ju efterhand, dåliga och bra. Du har en dotter som är två, hon har väl knappast noll koll eller? 

    Och syskonen som är snart tonåringar. Vad får de för signaler att se sin pappa så ovilligt hantera sitt mellanbarn?  Tvivlar starkt på att han är en toppenpappa för nån faktiskt... Hans ego kommer ge ringar på vattnet, både för det barn han inte vill ha och resten...

    Nån gång får man ju bara strunta i vad mamman gjort, han valde att ha sex och det blev ett barn. Men buhu. 
    Barnet som inte får en riktig pappa men har syskon som accepteras, där kan man snacka hjärtesorg. 
    Det är inte synd om honom! Man biter ihop och tar sitt ansvar. SÅ förfärligt är det inte.
    Finns många historier med både mammor och pappor som hade kunnat rädda sina barns liv, för att dra det till sin spets, men valde att bara blunda och dra...
    Ynkligt
  • Anonym (fkl)
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-18 12:56:54 följande:
    Jamen jag läser allt här. Men det är rätt mycke diskussioner som kanske flyter iväg. Bara för att flera skriver ?åh du kommer att älska ditt barn bara du tar ansvar? så är det ju inte säkert att det faktiskt blir så. Kan ju ba bli skit också. Att ta kontakt med tjejen är inte helt jäkla lätt alltså det känns som att allt blev så jävla fel här och nu i det här läget en jävla uppförsbacke att ta kontakt. Känns ba som hon kommer styra allt till det hon vill. Har läst i andra trådar också och verkar ofta bli så att mamman har makten. Så lätt man känner är det ens värt ett försök? Blir jag ens en bra pappa när jag känner så här nu? 
    Men om vi istället reder ut hur allting ser ut om du nu är pappan.

    I lagens mening : Det är inte straffbart o lura någon att bli gravid, lagen är tydlig, det är båda parters ansvar att vara skyddade vid samlag, du kan alltså inte anklaga henne.
    Lagstiftaren menar du har varit bidragande till graviditeten, dvs via din "happy ending"

    När barnet födds anses du inte som barnets pappa eftersom ni inte är gift.
    Med hänsyn till rättigheten att "ha en pappa" är en rättighet för barnet, varav soc kommer starta en utredning, mamman kommer utnämna dig som potentiell kandidat och du kommer bli utred 
    Du kan vägra, men domstolen kan begära polishämtning och blodprov och du döms till vite om man inte medverkar till faderskapstest. Du kan med andra ord inte slingra dig ur.

    Efter utredningen är fastställd, måste du betala underhåll, är barnet flitig med studier betalar du tills hen blir 21 år, med dagens underhållsbelopp fram till barnets 21 års dag kommer din happy ending kostat dig 475596 kr i enbart din underhållsskyldighet, dvs pengar redan skattade o klara.

    Frågan är alltså vad söker du för svar?

    Slingra sig ur graviteten är omöjligt när mamman kan uppge dig som pappa, slippa underhåll är även det svårt, mamman kan avstå underhåll, men en ung mamma lär inte göra det för att vara snäll mot dig, hon kommer behöva varenda krona hon kan få.

    Man kan inte heller utgå efter att mamman kommer vara evigt singel, hon kan träffa en ny man få ett barn till, en ny pappa som uppfyller även ditt barns fader behov,.

    Kort, du har inte så många val. vad söker du för svar egentligen?
  • Anonym (Noway)

    Jamen jag tycker att jag har varit övertydlig med vad det är för input jag söker här. Några få killar som varit i samma situation har svarat. Men sen 95% tjejer verkar det som. Jag har redan läst på allt detta med underhåll och den biten. Preventivmedel ja ja men det är försent nu.
    För att vara ännu tydligare här då. Hur fasen kan man ens bli en bra pappa och ens kunna älska sitt barn när det kom till under de här dåliga förutsättningarna? Liksom låtsas älska barnet. Lär ju barnet känna. Att jag känner mig tvingad till att bli pappa så känns det omöjligt. Oavsett om sexet var frivillligt för båda.Tror knappast det varit så jävla lätt för dessa killar att bli bra pappor. Ett tydligt exempel är Partner till ofrivillig pappa. Hon är tjej men beskriver sin killes situation ärligt.
    Jag fattar mer och mer nu att som kille i en sån här situation så blir man bemött med en massa moralkakor och tyckande. Men att det upplevs som ett jäkla trauma och overkligt för killen finns det lite förståelse för. Sen att det ska vara så jäkla lätt att knyta an till ett barn som kom till på det här sättet nja knappas. Men det är väl bara så att jag inte hittar de killarna här för att det är kanske så jävla jobbigt för dem att prata med någon om det bara.

  • EnAnonumius
    Anonym (fkl) skrev 2023-01-21 13:50:06 följande:
    Detta är kanske första delarna du ska söka hjälp inom, reda ut ditt ansvar i allt, få stöd och hjälp där du förstår vad hur dessa konsekvenser med barn uppstod. När du förstår att det handlar om även dig, och ditt egna handlande, kan du ta dig vidare till nästa steg. Där du förstår att okey det är mitt fel att det blev barn, man står alltså för sina egna handlingar.

    Börja där.
    Mja helt hans fel är du ju inte.. De var ju trots allt två som nuppade.

    Men du har ju rätt han bör ju ta konsekvenserna för sin del.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Noway)

    Om det visar sig att jag är farsan med dna test då fattar jag givet detta med underhåll så nå mer om det behöver ni inte skriva liksom. Det är allt det andra att bara pappa ta hand om ett barn som jag förväntas älska och få pappakänslor för. Känns i dagsläget helt omöjligt r jag är i mitt liv just nu pga andra orsaker. kanske skulle kunna klassa det som psykis ohälsa eller depression. alltså redan innan detta kom in i bilden.

  • Anonym (Partner till en ofrivillig farsa)
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-22 08:25:23 följande:

    Jamen jag tycker att jag har varit övertydlig med vad det är för input jag söker här. Några få killar som varit i samma situation har svarat. Men sen 95% tjejer verkar det som. Jag har redan läst på allt detta med underhåll och den biten. Preventivmedel ja ja men det är försent nu.
    För att vara ännu tydligare här då. Hur fasen kan man ens bli en bra pappa och ens kunna älska sitt barn när det kom till under de här dåliga förutsättningarna? Liksom låtsas älska barnet. Lär ju barnet känna. Att jag känner mig tvingad till att bli pappa så känns det omöjligt. Oavsett om sexet var frivillligt för båda.Tror knappast det varit så jävla lätt för dessa killar att bli bra pappor. Ett tydligt exempel är Partner till ofrivillig pappa. Hon är tjej men beskriver sin killes situation ärligt.
    Jag fattar mer och mer nu att som kille i en sån här situation så blir man bemött med en massa moralkakor och tyckande. Men att det upplevs som ett jäkla trauma och overkligt för killen finns det lite förståelse för. Sen att det ska vara så jäkla lätt att knyta an till ett barn som kom till på det här sättet nja knappas. Men det är väl bara så att jag inte hittar de killarna här för att det är kanske så jävla jobbigt för dem att prata med någon om det bara.


    Helt ärligt är jag rädd att andra moraliserar och dömer min man, och mig. Men det har inte hänt, iaf inte inför öppen ridå. Kanske snackas det bakom våra ryggar, men när det kommer på tal är de flesta väldigt ödmjuka, och anser att vi gör så gott vi kan, och det får räcka. detta är vad butiken har att erbjuda så att säga. Klart som korvspad det är svårt att knyta an till ett barn man från början endast känt ångest och motvilja inför. 

    Ocj rent juridiskt är man inte alls skyldig att knyta an känslomässigt i sina barn, det är inte olagligt att inte vilja ha sitt barn. Det är inte olagligt att lura till sig en graviditet heller, men detta är väl priset mamman får betala då. Och som såklart även går ut över barnet, men det får hon räkna med som en påtaglig risk.

    Helt klart försätter man sig själv, sitt barn och en annan motvillig förälder i en livslång situation som inte är till någons fördel, det får man som kvinna ha med sig
Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?