• Anonym (Noway)

    Hur gick det för er ofrivilliga pappor?

     


    Till er som blivit unga pappor ofrivilligt mot er vilja och inte alls ville ha med varken mamman eller ungen att göra. Hur gick det sen för er? Fortsatte ni att inte ha nån kontakt alls. Och ungen klarade sig fint utan er. Eller ändrade ni er sen efter ett tag när ungen blivit äldre och började fråga vem som är farsa? Haft ett engångsligg som inte var något seriöst som tyvärr snart resulterar i ett barn. Jag är jävligt kluven vill helst skita totalt i tjejen och barnet bara glömma att jag ska bli farsa. Det här var  fan inte vad jag ville. Men min familj och alla tjatar om att jag ska ta mitt ansvar o träffa barnet regelbundet. Ska jag bara låtsas att gilla den här ungen för syns skull för att alla tycker jag borde göra det? För alla påstår att jag kommer ångra mig som fan om 10 år. Eller att alla andra tjejer man kommer träffa kan tycka det är himla neg att jag är farsa som inte brytt mig. 

  • Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?
  • Anonym (M)
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-26 22:55:05 följande:
    Att det blir en massa tjaffs bara å att hon bara är förbannad. Styra å ställa allt få mig att må ännu sämre bara. Typ så

    Varför skulle hon vara förbannad? Skildes ni som ovänner? Var hon en osympatisk person?


    Det enda du kan göra för att ni inte ska gräla eller så är att själv bete dig så bra som du bara kan. Svara inte otrevligt eller ge bränsle till konflikter. För barnets skull och för framtidens skull!

  • Anonym (Noway)
    EpicF skrev 2023-01-27 00:15:04 följande:
    Vad har barnets kön för betydelse om du vågar ta kontakt eller inte?  Hade det varit lättare att ta kontakt om hon väntade en flicka? 
    Nä har jag väl inte heller påstått eller skrivit att könet har nån som helst betydelse här? Skrev ba att jag hade hört på omvägar att det är en pojke. 
  • Anonym (Noway)
    Anonym (M) skrev 2023-01-27 01:33:27 följande:

    Varför skulle hon vara förbannad? Skildes ni som ovänner? Var hon en osympatisk person?


    Det enda du kan göra för att ni inte ska gräla eller så är att själv bete dig så bra som du bara kan. Svara inte otrevligt eller ge bränsle till konflikter. För barnets skull och för framtidens skull!


    Alltså jag vet inte hon kanske hade förväntat sig att jag skulle vara jättestöttade och åh va kul att bli pappa mot min vilja så ba direkt hon fick veta att hon var gravid och berätta.Vi känner ju inte ens varandra. Därför inte så jäkla lätt att ta kontakt. . 
  • EnAnonumius
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-26 22:55:05 följande:
    Att det blir en massa tjaffs bara å att hon bara är förbannad. Styra å ställa allt få mig att må ännu sämre bara. Typ så
    Vad är det hon skulle "styra o ställa" menar du?

    Vad är det hon skulle göra för att få dig att "må ännu sämre"?

    Varför tar du för givet att hon skall vara förbannad?

    Varför tar du för givet att det skulle bli en massa tjafs?

    Du skriver ju inget utvecklande i dina kommentarer. Utan du staplar bara påståenden på påståenden på varandra.

    Hon blir mamma (och du är ju då eventuellt fadern) då måste man se till barnets bästa i första hand.
    Du vet ju inget hur det blir fören du pratat med tjejen.
    Den ENDA rättigheten du har i detta sammanhang är att när hon pekar ut dig som pappan, så kan du kräva DNA-test.
    Visar det sig att du är pappan, så slutar dina rättigheter och barnets rättigheter tar vid. Inte mammans och inte dina, utan just barnets rättigheter.

    Om du är fadern (testad via DNA-test) så har jag lite tråkiga nyheter till dig. Dina föräldrar och släktingar har faktiskt rätt, det är dags att växa till sig, mogna och ta ansvar för sina handlingar..
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (En annan)
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-27 05:16:58 följande:
    Alltså jag vet inte hon kanske hade förväntat sig att jag skulle vara jättestöttade och åh va kul att bli pappa mot min vilja så ba direkt hon fick veta att hon var gravid och berätta.Vi känner ju inte ens varandra. Därför inte så jäkla lätt att ta kontakt. . 

    Jo, det är det. Det är bara att skicka ett sms: Hej hur går det? Ska vi träffas och prata?


    Nu får du sluta vara en sån mespropp, faktiskt. 


    I början i den här tråden tyckte jag synd om dig. Det är en pissig situation. Men nu beter du dig bara som en barnrumpa och du får faktiskt skylla dig själv om det här går åt skogen. Du vägrar ju göra allt som skulle kunna förbättra din situation - klart att det skiter sig då. Jag har försökt vara konstruktiv i mina råd till dig men nu finns inget mer kvar att säga än: skärp dig

  • Anonym (Gå till botten)

    Har läst tråden lite slarvigt. Inte alls noga.

    Mitt råd är att du tar kontakt med någon att prata med.
    Finns hjälp att få via MVC eller BVC.
    Man kan tro att det bara är kvinnorna som ska springa dit men faktum är att du också ska bli förälder.

    Att du ens har skrivit här kan tyda på att du vill sköta detta och ta ditt ansvar men att ditt självförtroende sviker dig. Du kanske också har ett kontrollbehov som nu utmanas genom att det är andra som styr ditt liv. 


    Detta behöver du sortera upp och få hjälp med för att du ska få våga vara den du vill vara.

    Den hjälpen kanske mynnar ut i att du inte tar kontakt men det beslutet ska fattads på goda och sunda grunder. 

  • Anonym (M)
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-27 05:16:58 följande:
    Alltså jag vet inte hon kanske hade förväntat sig att jag skulle vara jättestöttade och åh va kul att bli pappa mot min vilja så ba direkt hon fick veta att hon var gravid och berätta.Vi känner ju inte ens varandra. Därför inte så jäkla lätt att ta kontakt. . 
    Nu målar du ju fan på väggen. Du känner henne ju inte  som du själv skriver? Omöjligt att veta att hon kommer reagera så? Men om du skulle ha rätt så blir hon väl ännu mer förbannad om du skulle komma efter många månader av att inte ha brytt dig. Ju förr desto bättre för dig. Och det oavsett om hon är som du är rädd för eller inte. Ryck av plåstret nu. Det här äter ju upp dig.
  • Anonym (Noway)

    Ok men om jag nu tar kontakt då och hon inte alls vill ha med mig att göra då? Eller vill hålla mig utanför. Några tips på hur jag bör göra då? 

  • Anonym (En annan)
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-27 10:21:33 följande:

    Ok men om jag nu tar kontakt då och hon inte alls vill ha med mig att göra då? Eller vill hålla mig utanför. Några tips på hur jag bör göra då? 


    Är det så att du har betett dig illa mot henne? Är det där skon klämmer? I så fall är det ännu mer viktigt att du inom kort hör av dig och ber om ursäkt. 

    Ju längre du väntar med att kontakta henne desto surare lär hon för övrigt vara. Det är ju det du gör i detta nu som kan ge henne orsak att bli sur. Sluta ignorera henne så ökar chanserna för att det ska gå bra lavinartat. 

  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-26 22:55:05 följande:
    Att det blir en massa tjaffs bara å att hon bara är förbannad. Styra å ställa allt få mig att må ännu sämre bara. Typ så
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-27 05:16:58 följande:
    Alltså jag vet inte hon kanske hade förväntat sig att jag skulle vara jättestöttade och åh va kul att bli pappa mot min vilja så ba direkt hon fick veta att hon var gravid och berätta.Vi känner ju inte ens varandra. Därför inte så jäkla lätt att ta kontakt. . 
    Ja, alltså ju längre du drar dig från att ens kontakta henne, ju troligare kommer det ju bli att hon reagerar sådär. Inte minst för att hon är ju fast med barnet och MÅSTE ta beslut och bestämma saker. Hon kan ju inte vänta med stora beslut kring barnet och hur dom ska leva första tiden, för att vänta på att du ska få tummen ur och kontakta henne. Hon kan ju inte dalta med dig för att du ska få känna dig involverad. Och om du nu har ghostat henne sen hon berättade att hon är gravid är det ju inte konstigt att hon inte är ditt största fan just nu.

    Det bästa du kan göra just nu är ju att kontakta henne ASAP, be om ursäkt för att du inte pratat med henne tidigare, fråga hur hon mår och om du kan göra något. Sen frågar du om ni kan prata. Det är också okej att säga att du tycker att det känns jobbigt allting för att ni inte ens känner varandra. Ni är ju i samma båt! Hon tycker väl inte heller att det är ju så jäkla kul att få ett barn med ett ONS. 
Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?