• Anonym (Noway)

    Hur gick det för er ofrivilliga pappor?

     


    Till er som blivit unga pappor ofrivilligt mot er vilja och inte alls ville ha med varken mamman eller ungen att göra. Hur gick det sen för er? Fortsatte ni att inte ha nån kontakt alls. Och ungen klarade sig fint utan er. Eller ändrade ni er sen efter ett tag när ungen blivit äldre och började fråga vem som är farsa? Haft ett engångsligg som inte var något seriöst som tyvärr snart resulterar i ett barn. Jag är jävligt kluven vill helst skita totalt i tjejen och barnet bara glömma att jag ska bli farsa. Det här var  fan inte vad jag ville. Men min familj och alla tjatar om att jag ska ta mitt ansvar o träffa barnet regelbundet. Ska jag bara låtsas att gilla den här ungen för syns skull för att alla tycker jag borde göra det? För alla påstår att jag kommer ångra mig som fan om 10 år. Eller att alla andra tjejer man kommer träffa kan tycka det är himla neg att jag är farsa som inte brytt mig. 

  • Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-31 14:29:06 följande:

    Alla som tjatat på mig här att ta kontakt med tjejen. Gjorde det  idag. Det gick väl kan man säga åt helvete typ. Känns fasen bara ännu värre nu. Jag fick klart för mig att jag inte ens var välkommen som pappa. Så hur jag nu ens ska orka bry mig vette fasen. Ska jag behöva strida för få umgås med ett barn som jag inte ens ville ha från börja, som jag inte ens vet att jag kommer att tycka om eller vara nån bra pappa till. Dessutom förmodligen bli motarbetad av mamman. Både uppförsbacke och en jäkla motvind liksom. Kommer bara vara en massa jäkla problems på vägen så kanske lika bra att lägga ned? Så får hon som hon vill.


    Hon är i affekt för att du inte hört av dig. Låt henne vara det. Hon blev gravid och pappan försvann och hon har fått kämpa ensam med hormoner, besök hos sjukvården, folks kommentarer och krämpor. Hon har rätt att få vara arg.


    Tänk sen på ditt barn. Det har rätt att lära känna dig. Få veta om sitt ursprung. Ställa frågor. Det kan du ge en annan människa - det är faktiskt rätt häftigt jämfört med mkt i livet. 

  • LFF
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-31 14:29:06 följande:

    Alla som tjatat på mig här att ta kontakt med tjejen. Gjorde det  idag. Det gick väl kan man säga åt helvete typ. Känns fasen bara ännu värre nu. Jag fick klart för mig att jag inte ens var välkommen som pappa. Så hur jag nu ens ska orka bry mig vette fasen. Ska jag behöva strida för få umgås med ett barn som jag inte ens ville ha från börja, som jag inte ens vet att jag kommer att tycka om eller vara nån bra pappa till. Dessutom förmodligen bli motarbetad av mamman. Både uppförsbacke och en jäkla motvind liksom. Kommer bara vara en massa jäkla problems på vägen så kanske lika bra att lägga ned? Så får hon som hon vill.


    Ok, vad exakt sa du? Och vad sa hon? Vad hon vill har egentligen noll betydelse. Det är barnet fortfarande som är det viktigaste här. Barnets rätt till sina föräldrar. Jag förstår att det känns jobbigt. Jag förstår även om hon var arg för att du ghostat henne fram till nu. Men det spelar ingen roll. För barnets skull behöver ni två komma överens. 

    Är det här mamman till ditt barn måntro?

    www.familjeliv.se/forum/thread/82227729-kan-jag-neka-dna-test
  • Anonym (Noway)
    LFF skrev 2023-01-31 14:47:42 följande:
    Ok, vad exakt sa du? Och vad sa hon? Vad hon vill har egentligen noll betydelse. Det är barnet fortfarande som är det viktigaste här. Barnets rätt till sina föräldrar. Jag förstår att det känns jobbigt. Jag förstår även om hon var arg för att du ghostat henne fram till nu. Men det spelar ingen roll. För barnets skull behöver ni två komma överens. 

    Är det här mamman till ditt barn måntro?

    www.familjeliv.se/forum/thread/82227729-kan-jag-neka-dna-test
    Oj fasen ja hade kanske kunna va men tror inte de mer en slump? Beskriver ju pappan som nån stor idiot eller gangsta. Känner mig inte träffad där faktisk. Vore ju dock himla komiskt om det hade varit de. Finns säkert många liknande fall i det här landet. Börjar se ett mönster hur vissa tjejer agerar i sånna här lägen scary nästan. Men hon såg ju ut att bli rejält sågad. Vilket ju även jag fått känna av här då. Två sidor av samma problem vem är värst liksom? Ska läsa men törs ja skriva nå mer här? Hon kanske tror att jag är den pappan? Sick!

    Jag bad om ursäkt att jag inte haft nån kontakt att jag inte pallat bara men blev sågad totaly. Verkar inte spela nån roll vad jag än skulle göra eller säga nu. Hon fatta inte alls att det här är asjobbigt för mig me bara för hon. Fick ingen vidare lust att fortsätta kontakten direkt. Hon har trumfen på hand för hon är ju tjej å den som är graviiiid liksom. Vad fasen kan jag göra kan ju inte vara det i hennes ställe? Kanske inte ens är farsan åt ungen heller? Känner ju inte varandra så vet inte. Men det sa jag dock inte när vi snackade. 

    Känns som mina tankar som väckts ändå lite om att jag ändå kanske borde stäppa in här som farsa på nåt sätt ifall det är mitt fick sig en jävla käftsmäll. Det är på hons villkor endast nu sa hon 

  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-31 14:29:06 följande:

    Alla som tjatat på mig här att ta kontakt med tjejen. Gjorde det  idag. Det gick väl kan man säga åt helvete typ. Känns fasen bara ännu värre nu. Jag fick klart för mig att jag inte ens var välkommen som pappa. Så hur jag nu ens ska orka bry mig vette fasen. Ska jag behöva strida för få umgås med ett barn som jag inte ens ville ha från börja, som jag inte ens vet att jag kommer att tycka om eller vara nån bra pappa till. Dessutom förmodligen bli motarbetad av mamman. Både uppförsbacke och en jäkla motvind liksom. Kommer bara vara en massa jäkla problems på vägen så kanske lika bra att lägga ned? Så får hon som hon vill.


    Anonym (Noway) skrev 2023-01-31 16:53:09 följande:
    Jag bad om ursäkt att jag inte haft nån kontakt att jag inte pallat bara men blev sågad totaly. Verkar inte spela nån roll vad jag än skulle göra eller säga nu. Hon fatta inte alls att det här är asjobbigt för mig me bara för hon. Fick ingen vidare lust att fortsätta kontakten direkt. Hon har trumfen på hand för hon är ju tjej å den som är graviiiid liksom. Vad fasen kan jag göra kan ju inte vara det i hennes ställe? Kanske inte ens är farsan åt ungen heller? Känner ju inte varandra så vet inte. Men det sa jag dock inte när vi snackade. 
    Känns som mina tankar som väckts ändå lite om att jag ändå kanske borde stäppa in här som farsa på nåt sätt ifall det är mitt fick sig en jävla käftsmäll. Det är på hons villkor endast nu sa hon 
    Och det är ju fullt förståeligt att hon inte hoppar upp och ner av glädje för att du har hört av dig nu efter att ha ghostat henne i några veckor? Acceptera och respektera att hon är sur på dig. Det här är ju bara första steget till att ni ska kunna bygga en (platonisk) relation och ha ett samarbete kring barnet. Förhoppningsvis kommer det gå bättre i framtiden, ge det bara tid.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-31 16:53:09 följande:
    Oj fasen ja hade kanske kunna va men tror inte de mer en slump? Beskriver ju pappan som nån stor idiot eller gangsta. Känner mig inte träffad där faktisk. Vore ju dock himla komiskt om det hade varit de. Finns säkert många liknande fall i det här landet. Börjar se ett mönster hur vissa tjejer agerar i sånna här lägen scary nästan. Men hon såg ju ut att bli rejält sågad. Vilket ju även jag fått känna av här då. Två sidor av samma problem vem är värst liksom? Ska läsa men törs ja skriva nå mer här? Hon kanske tror att jag är den pappan? Sick!

    Jag bad om ursäkt att jag inte haft nån kontakt att jag inte pallat bara men blev sågad totaly. Verkar inte spela nån roll vad jag än skulle göra eller säga nu. Hon fatta inte alls att det här är asjobbigt för mig me bara för hon. Fick ingen vidare lust att fortsätta kontakten direkt. Hon har trumfen på hand för hon är ju tjej å den som är graviiiid liksom. Vad fasen kan jag göra kan ju inte vara det i hennes ställe? Kanske inte ens är farsan åt ungen heller? Känner ju inte varandra så vet inte. Men det sa jag dock inte när vi snackade. 
    Känns som mina tankar som väckts ändå lite om att jag ändå kanske borde stäppa in här som farsa på nåt sätt ifall det är mitt fick sig en jävla käftsmäll. Det är på hons villkor endast nu sa hon 
    Svara bara att du förstår att det är asjobbigt för henne och att du absolut accepterar att kontakten under graviditeten kommer att vara helt på hennes villkor, men att du gärna vill prata om hur framtiden kommer att se ut när hon är redo. Först och främst kanske för att fastställa faderskapet men även ert samarbete som föräldrar, om det visar sig vara fallet. 
  • Anonym (Ploot)

    Det bästa du kan göra är att lugnt och sansat och regelbundet höra av dig till henne. Visa att du är stabil och förbereder dig på att bli pappa. Att du går att lita på, att du finns där 

    Hon har ett hårt skal mot dig nu, för att hon måste vara beredd på att bli ensamstående förälder. Under ett antal veckor var det hennes verklighet och hon var tvungen att bli hård och inte vänta på hjälp. Utan dig måste hon ensam axla ansvaret för en ny människas liv och hälsa och det är svårt att släppa in någon som man är rädd ska försvinna. Jag tror inte att hon tillåter sig själv att hoppas, ännu. Så hör av dig, fråga om och om igen tills hon förstår att du är där för att stanna.

    Skitjobbigt, men det är värt det. Tänk att kunna ha en liten grabb eller tös som är din. "Vad gjorde ni i helgen då? --Jag var med grabben på Liseberg".

  • Anonym (Noway)
    Anonym (Q) skrev 2023-01-31 17:10:40 följande:
    Svara bara att du förstår att det är asjobbigt för henne och att du absolut accepterar att kontakten under graviditeten kommer att vara helt på hennes villkor, men att du gärna vill prata om hur framtiden kommer att se ut när hon är redo. Först och främst kanske för att fastställa faderskapet men även ert samarbete som föräldrar, om det visar sig vara fallet. 
    Fast är det ba hon som ska ha rätt att må skit i det här? Jag ska ba acceptera och tycka allt är fint o kul med att bli farsa mot min vilja? och vara så extremt stöttande men de är fan svårt alltså Det var mer ba du kommer aldrig att få träffa din son vare sig du vill eller ej. Om det ens är min son? Fyfan det här kommer att ta knäcken på mig psykiskt att behöva pleasa henne till förbannelse och att det ändå blir hon som bestämmer allt. Så kanske lika att skita i allt för vet inte om jag kommer att orka med de här. Jag hade säkert lätt kunna samarbeta här men känns som totalt låst läge liksom Måste jag ens ha kontakt med henne kommer att förstöra den eventuella relation jag kanske skulle kunna få med pojken. Jag är de stora egoistiska skitstöveln nu. Nå fattar jag väl att det är jobbigt för henne också men på ett annat sätt. Hon får väl massa moderskänslor ändå. Jag har inget sånt känns bara konstigt hela grejen. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-31 17:47:02 följande:
    Fast är det ba hon som ska ha rätt att må skit i det här? Jag ska ba acceptera och tycka allt är fint o kul med att bli farsa mot min vilja? och vara så extremt stöttande men de är fan svårt alltså Det var mer ba du kommer aldrig att få träffa din son vare sig du vill eller ej. Om det ens är min son? Fyfan det här kommer att ta knäcken på mig psykiskt att behöva pleasa henne till förbannelse och att det ändå blir hon som bestämmer allt. Så kanske lika att skita i allt för vet inte om jag kommer att orka med de här. Jag hade säkert lätt kunna samarbeta här men känns som totalt låst läge liksom Måste jag ens ha kontakt med henne kommer att förstöra den eventuella relation jag kanske skulle kunna få med pojken. Jag är de stora egoistiska skitstöveln nu. Nå fattar jag väl att det är jobbigt för henne också men på ett annat sätt. Hon får väl massa moderskänslor ändå. Jag har inget sånt känns bara konstigt hela grejen. 
    Men du behöver ju inte "pleasa" henne, men göra klart för henne att du vill utreda faderskap, finnas i ditt eventuella barns liv. Det är en rätt du har!

    Om hon inte är stabil så är det ju ännu större anledning för dig att se till att ditt barn får det bra, dvs en pappa åtminstone!

    Du gör inget för henne, du gör det för barnet!! 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-31 17:47:02 följande:
    Fast är det ba hon som ska ha rätt att må skit i det här? Jag ska ba acceptera och tycka allt är fint o kul med att bli farsa mot min vilja? och vara så extremt stöttande men de är fan svårt alltså Det var mer ba du kommer aldrig att få träffa din son vare sig du vill eller ej. Om det ens är min son? Fyfan det här kommer att ta knäcken på mig psykiskt att behöva pleasa henne till förbannelse och att det ändå blir hon som bestämmer allt. Så kanske lika att skita i allt för vet inte om jag kommer att orka med de här. Jag hade säkert lätt kunna samarbeta här men känns som totalt låst läge liksom Måste jag ens ha kontakt med henne kommer att förstöra den eventuella relation jag kanske skulle kunna få med pojken. Jag är de stora egoistiska skitstöveln nu. Nå fattar jag väl att det är jobbigt för henne också men på ett annat sätt. Hon får väl massa moderskänslor ändå. Jag har inget sånt känns bara konstigt hela grejen. 
    Du har ändå ghostat henne ett bra tag. Det är hon arg för.

    Du har rätt att träffa ditt barn, det kan hon inte hindra dig.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-31 17:47:02 följande:
    Fast är det ba hon som ska ha rätt att må skit i det här? Jag ska ba acceptera och tycka allt är fint o kul med att bli farsa mot min vilja? och vara så extremt stöttande men de är fan svårt alltså Det var mer ba du kommer aldrig att få träffa din son vare sig du vill eller ej. Om det ens är min son? Fyfan det här kommer att ta knäcken på mig psykiskt att behöva pleasa henne till förbannelse och att det ändå blir hon som bestämmer allt. Så kanske lika att skita i allt för vet inte om jag kommer att orka med de här. Jag hade säkert lätt kunna samarbeta här men känns som totalt låst läge liksom Måste jag ens ha kontakt med henne kommer att förstöra den eventuella relation jag kanske skulle kunna få med pojken. Jag är de stora egoistiska skitstöveln nu. Nå fattar jag väl att det är jobbigt för henne också men på ett annat sätt. Hon får väl massa moderskänslor ändå. Jag har inget sånt känns bara konstigt hela grejen. 
    Nej det är klart det inte är. Du har förstår rätt till dina känslor och din reaktion. MEN du kan inte söka dig till just henne för ditt stöd utan du får se dig om bland andra i din vänkrets eller en terapeut eller samtalskontakt om du inte har bra stöd bland vänner.

    Det är ett faktum att hon bestämmer under graviditeten. Du kan tycka att det är fel eller orättvist eller jobbigt, men det ändrar inte hur det ligger till, så varför bråka om det? Det är också ett faktum att hon inte längre bestämmer allt när väl barnet är här och faderskapet är fastställt. Då måste ni samarbeta.

    Så sök stöd, be om hjälp, bearbeta och förbered dig. Du behöver inte göra det här ensam alls. Du befinner dig i en jobbig situation, men du är inte den första som har varit där. Hur vill du hantera den här situationen? Vad kan du göra för att kunna se tillbaka på vad som händer med stolthet över hur du agerade? Det är den första gåvan du kan ge ditt framtida barn.
Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?